2012-ben 768 milliárd forint díjbevétel folyt be a hazai biztosítótársaságokhoz, ami azt jelenti, hogy gyorsuló ütemben zsugorodik a piac. Hosszú idő után először 2011-ben - 2,8 százalékkal - esett a befolyó díjak összege, a tavalyi évben pedig a csökkenés mértéke már meghaladta a 6 százalékot.
A biztosítási szerződések száma 2012 folyamán több mint 140 ezerrel csökkent, így az időszak végén 10,8 millió darab szerződést kezeltek a hazai biztosítók.
Vittük a pénzünk az életbiztosításokból
Az általános gazdasági környezet hatása alól a biztosítási piac sem volt képes kivonni magát. A biztosítási termékek iránti keresletet alapvetően korlátozza, hogy továbbra is mélyponton van a lakásépítés, és az új autók piaca sem tud lényegesen elmozdulni a 2011-es, rendkívül alacsony bázisról. Ugyanakkor az életbiztosítási üzletágban változatlanul az látszik, hogy az ügyfelek jelentős része továbbra is kénytelen mobilizálni megtakarításait – összegezte Molnos Dániel, a MABISZ főtitkára.
Az életbiztosítási szerződésekre befolyt 398,8 milliárd forintnyi díj több mint 9 százalékkal marad el az egy évvel korábbi 439,8 milliárd forinttól. A vegyes életbiztosítások 2012-es záró állománya közel 80 ezerrel, 549 ezer darabra csökkent, e szegmensben a tárgyévi kifizetés 120 milliárdos nagysága közel másfélszerese volt a 82 milliárdos díjbevételnek.
A lakossági megtakarítási célok közül továbbra is a váratlan kiadásokra való takarékoskodás a leghangsúlyosabb: tízből hatan ilyen kiadásoktól tartva tesznek félre - derül ki a Gfk ma publikált felméréséből, mely a tavalyi év harmadik negyedévében készült. A megtakarítással rendelkezők több mint egyharmada a gyermekek jövőjére, valamint a nyugdíjas évekre spórol. Az életbiztosítási célok közül a korábbiakhoz hasonlóan most is a család anyagi biztonsága a legjellemzőbb: az életbiztosítással rendelkezők mintegy harmada e célból kötött életbiztosítást. A hiteltörlesztés fedezése okán megkötött életbiztosítások aránya bár viszonylag alacsony, valamelyest mégis növekedett – 3 százalékról közel 6 százalékra – a 2012. második negyedéves adathoz képest. |
A nem életbiztosítási üzletág díjbevétele 2012-ben 369 milliárd forintot tett ki, ami 3 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. A vállalati vagyonbiztosítások átlagdíjának növekedése nem érte el az infláció mértékét.
Egy tanknyi benzin ára az éves biztosítás a kocsira
Lassult a környező országokhoz képest alacsonynak számító gépjármű-biztosítási termékek átlagdíjának mérséklődése. A casco 82 100 forintos átlagdíja 8,4 százalékkal volt kevesebb, mint egy évvel korábban. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) átlagos díja 19 600 forint volt 2012 végén, ami töredéke az EU-átlagnak. Ez amúgy a mostani árakon nagyjából 44 liter benzin árának felel meg, vagyis az átlagdíj egy tanknyi üzemanyag (és ne feledjük, a kampányban ennél jóval alacsonyabb az átlagdíj). Az autósok sokat spóroltak tavaly a kampányban, de egyre több a panasz a biztosítók irányába a szolgáltatások színvonala miatt - nem véletlenül. Ha ilyen ütemben csökkennek a díjak, nehéz ugyanazt a szolgáltatási színvonalat fenntartani.
„Bár az összesített díjbevételeket nem befolyásolja jelentősen, mégis örvendetesnek mondható, hogy olyan korszerű biztosítási termékek, mint a jogvédelem- vagy a kezességbiztosítás, ebben az időszakban jelentős bővülést tudtak elérni. Az utóbbi díjbevétele egy év alatt csaknem megháromszorozódott” – tette hozzá a MABISZ főtitkára.
A MABISZ és a GfK Hungária szakmai együttműködése keretében 2012 szeptemberében kutatás készült a biztosítók és a biztosításközvetítők iránti bizalom felmérésére. A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a magyar lakosság megbízik a professzionális biztosítási tanácsadókban és igényli is a szakértő segítséget a bonyolultabb termékek megértéséhez, az igényekhez és élethelyzethez legjobban illeszkedő termék kiválasztásához. A teljes 15-69 éves népességen belül a megkérdezettek számára a biztosításokkal kapcsolatban a leghitelesebb forrásnak a biztosítók munkatársai számítanak és a biztosításközvetítőket, valamint a pénzügyi tanácsadókat is inkább pozitívan ítéli meg a túlnyomó többség. Az ügyfelek a biztosításközvetítőktől kapott tanácsokkal, az igénybe vett szolgáltatásokkal kapcsolatban is elégedettek. A közvetítővel való legmagasabb szintű elégedettséget a kutatók az életbiztosításokkal kapcsolatban mérték még az elmúlt évek negatívba forduló hozamai ellenére is. |
A biztosítói szakma érdekképviseletét ellátó Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) és a GfK Hungária szakmai együttműködése keretében 2012 szeptemberében kutatás készült a biztosítók és a biztosításközvetítők iránti bizalom felmérésére. A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy a magyar lakosság megbízik a professzionális biztosítási tanácsadókban és igényli is a szakértő segítséget a bonyolultabb termékek megértéséhez, az igényekhez és élethelyzethez legjobban illeszkedő termék kiválasztásához. A teljes 15-69 éves népességen belül a megkérdezettek számára a biztosításokkal kapcsolatban a leghitelesebb forrásnak a biztosítók munkatársai számítanak és a biztosításközvetítőket, valamint a pénzügyi tanácsadókat is inkább pozitívan ítéli meg a túlnyomó többség. Az ügyfelek a biztosításközvetítőktől kapott tanácsokkal, az igénybe vett szolgáltatásokkal kapcsolatban is elégedettek. A közvetítővel való legmagasabb szintű elégedettséget a kutatók az életbiztosításokkal kapcsolatban mérték még az elmúlt évek negatívba forduló hozamai ellenére is.