Ahogy arról már beszámoltunk, 2012-től a munkáltatók adó- és járulékmentes juttatásként adhatják alkalmazottaik számára az egészségbiztosítási szolgáltatást, mely számos előnnyel jár a biztosítást megkötő munkáltatók és a szolgáltatást igénybe vevő munkavállalók számára is. A juttatási rendszerekben megjelenő új elemként az egészségbiztosítást - jelenleg a legelőnyösebb konstrukcióként - akár cafeteriában is választhatják az alkalmazottak: a juttatás száz százaléka megmarad a jogosultak ”zsebében”.
A Generali előzetes számításai szerint a törvénymódosítás következtében rövid időn belül, akár már 2-3 év alatt 50 milliárdosra is nőhet ez az új piac - jelenleg ennek közel kétszerese megy el hálapénzre.
Az adómentesség nagy előny
A legtöbb cafeteria rendszerben található elem esetében a juttatás közel egyharmada kerül kifizetésre adó vagy járulék formájában. A gyakran választott étkezési utalvány összegének több mint a fele, a szintén sokak által igénybe vett helyi utazás bérlet által biztosítható összegnek több mint 30%-a kerül ki az alkalmazottak zsebéből. Érdemes figyelembe venni továbbá, hogy a juttatási tételek említett adóvonzatai a legtöbb esetben évi 500 ezer forintos keretig érvényesülnek, ezen felül már nem él az adókedvezmény, azonban az egészségbiztosítási konstrukciók igénybe vétele esetén nincs ilyen határ, a szolgáltatás teljesen adómentes.
A változtatások azokat az egészségbiztosításokat hozzák helyzetbe, melyek az egészségügyi szolgáltatásokat finanszírozták, vagyis közvetlenül az ellátást biztosító intézménynek állták a kezelések számláit a biztosított helyett. Ilyen termékek eddig is elérhetőek voltak a magyar piacon, de a törvényváltozás valószínűleg mobilizálja ezt a piaci szegmenst. Eddig a legaktívabb a Generali volt, most az Union is bejelentette, hogy "valódi, szolgáltatásalapú egészségbiztosítással" célozza meg a cégeket.
A törvénymódosítás eredményeként nem csak a vállalatok járnak jól, hiszen a szolgáltatás megbízható és minőségi egészségügyi szolgáltatást nyújt betegség esetén a jogosultak számára. A gyors és szervezett orvosi ellátás és annak finanszírozása a biztosító felelőssége, így az alkalmazottak hamarabb térhetnek vissza munkahelyükre egy-egy betegség után – véli Bóna Katalin, az Union Biztosító életbiztosítási ügyvezető igazgatója.
Fontos kiemelni, hogy az egészségügyi szolgáltatások megszervezése mellett a biztosító finanszírozza a vizsgálatokat, kezeléseket is. Orvosi call center végzi a vizsgálatokkal kapcsolatos szervezési feladatokat, a beteg hamarabb juthat el szakorvoshoz. Járóbeteg szakellátásra vonatkozó biztosítási csomagokkal nagy értékű diagnosztikai vizsgálatokat, egynapos sebészeti beavatkozásokat és akár a nemzetközi orvosi másodvéleményt is igénybe vehetnek az ügyfelek.
A betegség esetén adódó egészségügyi folyamatok optimalizálásával csökken a betegszabadságok ideje kevesebb munkahelyi nehézséget okozva ezzel a munkavállalónak, a vállalatok pedig növelhetik alkalmazottaik lojalitását a 100%-ban adható juttatással.