5p

Mutatjuk, mit is jelent.

Az elmúlt években a koronavírus-járvány, majd a geopolitikai krízisek miatt a magas kockázatok, emelkedő kamatok és beruházási költségek tartották nyomás alatt a kereskedelmi ingatlanszektort, ezzel együtt pedig a többéves időtávra tervezhetőség is eltűnt. 

Nyomás alá kerültek
Nyomás alá kerültek
Fotó: Privátbankár/Mester Nándor

„Bár a magas infláció miatt továbbra is visszafogott fogyasztásra lehet számítani, és a geopolitikai események is bármikor átírhatják a tervezett forgatókönyvet, a legfőbb gondot mégis az jelenti, hogy a többéves időtávra tervezhetőség eltűnt. Az ingatlanszektorban azonban elengedhetetlen a legalább 5-10 évre előre gondolkodás, ezért azt a három globális megatrendet kell jobban megismerni, amelyek visszafordíthatatlanul átformálják az életünk minden területét. Az ESG, vagyis a környezeti és társadalmi hatások figyelembevétele, a mesterséges és digitális technológia integrálódása, valamint az egyre komplexebb demográfiai változások a forgalomtól a fejlesztéseken át a vásárlási szokásokig alapjaiban alakítják át a teljes szektort a következő években” – mondta el Gyertyánfy Miklós, a Gránit Pólus csoport működési vezérigazgató-helyettese.

Egyre intelligensebb technológiák 

Az intelligens technológiák elterjedése az egyik olyan megatrend, amivel a kereskedelmi ingatlanszektornak minden területen számolnia kell a jövőben: a tervezéstől a beruházásokon át az üzemeltetésig kihagyhatatlanul integrálódik a folyamatokba. Sőt, az ESG-célok megvalósításának is fontos eszköze lesz a jövőben, mivel a kockázatok előre történő modellezéséhez és az erőforrások felhasználásának monitorozásához egyaránt elengedhetetlen. Az okos megoldások által szolgáltatott valós idejű adatok a kereskedelmi szektorban pedig lehetővé teszik majd az értékesítési folyamat lépéseinek pontosabb és hatékonyabb tervezését, a fogyasztók gyorsabb kiszolgálását. Mindehhez a különböző eszközök és technológiák összehangolására, az online és offline tér közötti akadálytalan és korlátlan átjárásra van szükség.

Nyakunkon az alfa generáció

Alighogy képbe kerültünk a Z generáció sajátosságaival, máris itt vannak az ún. alfák, azaz a 2010 után született korosztály. Bár ők még nem jelentenek önálló vásárlóerőt, de a szülők költéseire annál erősebb hatást gyakorolnak, sőt, a becslések szerint már 2029-re annyit fognak költeni, mint az Y és Z generáció együttesen. Ez a „digital-first” generáció ráadásul minden eddigi korlátot levet magáról: bármelyik korábbi korcsoportnál individuálisabb, határozott véleményük, értékeik vannak, magas elvárásokkal bírnak, és egyáltalán nem tolerálják a nem megfelelő kiszolgálást. A jövő generációjának megértése ezért egyre komolyabb kihívást jelent a cégek számára, ha meg akarják őket nyerni fogyasztóként. 

Figitális üzletek, hiperperszonalizáció, tartalomvezérelt vásárlás – erre kell felkészülnie a kereskedelemnek

A nagy kérdés persze, hogy mindezek a fenntarthatósági, technológiai és demográfiai folyamatok hogyan alakítják át a fogyasztói szokásokat, a vásárlás folyamatát, az üzletek működését. 

„Azt látjuk, hogy az online vagy fizikai tér dilemmája megszűnik, a jövőt az integrált megoldás, az úgynevezett figitális üzletek jelentik, ahol a bolti vásárlás során online megoldások támogatják a vásárlást, a vásárlók akadálytalanul mozoghatnak az offline-online tér között. Így például a mesterséges intelligencia, illetve a képfelismerő technológiák és szenzorok segítségével az okospolcokról azonnali, személyre szabott információt vagy akár akciós ajánlatot kaphatnak a termékekről, majd kassza nélkül fizethetnek a fizetőkapun áthaladással” – említett néhány példát Gyertyánfy. „Ez a hiperperszonalizált kiszolgálás a boltok és az üzemeltetők részéről egyaránt a vevőközpontú szemlélet új szintre emelését jelenti, amit az intelligens rendszerekre épülő, adatalapú működés és döntéshozatal tud megteremteni. Jó példa erre a – maximálisan GDPR kompatibilis – szuperintelligens látogatókövető rendszer, ami már nemcsak profilozza a látogatókat csupán a ruházat alapján, de előzetes becslést is tud adni a vásárlásról” – tette hozzá a vezető.

Eközben persze a fogyasztók igényei is reagálnak a technológiai és környezeti változásokra. Az egyre tudatosabb vásárlás irányába haladunk, amiben előtérbe kerülnek az olyan szezon-független termékek, amelyeket egész évben, sokféleképpen lehet hordani, használni. A közösségi média hatásaként pedig a tartalomvezérelt vásárlás kap egyre nagyobb szerepet, ahol a fogyasztók a tartalomkészítők bejegyzései alapján tájékozódnak a termékekről, indítanak vásárlást.  

Az ESG-t sem lehet már kihagyni

A PwC tavalyi felmérése alapján az ingatlanszektor 90 százaléka szerint a piac fejlődését az ESG fogja leginkább meghatározni 2050-re. Ez azt jelenti, hogy egyre nagyobb jelentősége lesz finanszírozási szempontból, de a felelős és transzparens működés, a fenntarthatósági vállalások megfogalmazása és a nemzetközi sztenderdeknek való magas fokú megfelelés a bérlői oldalon is komoly elvárásként jelenik már meg.  Maga a szektor is átalakul, ugyanis az új beruházások helyett a meglévő épületek áttervezésére, átalakítására kerül át a hangsúly. De nem csupán az épületek falain belül, hanem azon túl is megnyilvánul majd az ESG szemlélet. Egyrészt az ingatlanok a hozzájuk tartozó, környezetileg aktív zöld területek és inaktív burkolt felületek formálásával központi szerepet kapnak a fenntartható városi környezet kialakításában. Másrészt a nettó nulla szén-dioxid kibocsátású városok csak úgy valósíthatók meg, ha az energiahatékony épületek maguk is a villamosenergia-hálózat infrastruktúra részévé válnak, intelligens mikrohálózatokat alakítanak ki. Az Egyensúly Intézet szerint ugyanis 2030-ra már közel 60 ezer GWh áramszükséglettel számolhatunk Magyarországon az eddigi legnagyobb fogyasztáshoz, a 2021-ben felhasznált közel 50 ezer GWh-hoz képest.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Ingatlaneladás vagy vásárlás? Itt biztosan megtalálod, amit keresel
PR | 2025. április 14. 10:36
Ha ingatlant adnál el vagy keresel, érdemes a legjobbakra bízni magad. Az Otthontérkép Csoport immár több mint két évtizede van jelen a magyar ingatlanpiacon, és ma már az egyik legnagyobb, legismertebb hirdetési portfóliót tudhatja magáénak.
Ingatlan Kellene egy tökéletes raktár? Így lehet megtalálni
Natív tartalom | 2025. április 7. 20:23
A Covid idején az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése óriási keresletet teremtett a raktárak iránt. Bár a pandémia alatt tapasztalt raktárhiány enyhült, még mindig kihívást jelent frekventált helyen vagy speciális igényekkel rendelkező raktárt találni. Ha hatékony és gyors megoldásra vágysz, van egy egyszerű módja annak, hogy azonnal személyre szabott ajánlatokat kapj!
Ingatlan Hatalmas szakadék a hirdetési és a valós árak között – nézd meg, hol buknak a legtöbbet az eladók!
Natív tartalom | 2025. április 1. 19:46
Az ingatlanpiac jelenlegi helyzetét szemlélve gyakran érezhetjük úgy, hogy ellentmondásos információkkal találkozunk. Egyszerre hallhatunk jelentős áremelkedésről, a fizetőképes kereslet csökkenéséről, illetve az elérhető lakásállomány zsugorodásáról. Ezek a látszólag egymással szemben álló trendek nehezítik a tisztánlátást, különösen azok számára, akik éppen most próbálnak tájékozódni a piacon. Ha azonban mélyebbre ásunk, és a hirdetési adatok mögé nézünk, az ellentmondások legalább egy részére racionális magyarázatot kaphatunk.
Ingatlan Eladná a lakást? Erre számíthat
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 12:59
Érdekes lett az országos lakáspiac első negyedéves bizonyítványa. A piac élénkülése egyértelmű, a befektetői kereslet intenzitása már csökken, helyüket a saját célra vásárló vevők tölthetik be – derül ki az ingatlan.com márciusi kereslet-kínálati összesítőjéből. Márciusban az eladó lakóingatlanok iránti kereslet 10 százalékkal erősödött, az első negyedévben 7 százalékos volt a növekedés.
Ingatlan Találd meg az ideális irodát pillanatok alatt!
Natív tartalom | 2025. március 11. 14:21
Eleged van az időrabló iroda-keresésből? Felejtsd el a végeláthatatlan böngészést és a felesleges köröket! Ha rád hárult a feladat, hogy új irodát találj a cégnek, akkor most figyelj: megmutatjuk, hogyan spórolhatsz rengeteg időt és energiát, miközben pár kattintással rábukkanhatsz a tökéletes helyre!
Ingatlan Történelmi változások és gigantikus sakkjátszma az ingatlankezelők világában!
Natív tartalom | 2025. március 10. 14:35
A gazdasági megtorpanás természetesen az ingatlanpiacra is jelentős hatást gyakorol, a kereskedelmi ingatlanok tulajdonosai és kezelői új stratégiákat követnek a siker érdekében. Élmény, rugalmasság, digitalizáció és zöld megoldások minden mennyiségben. Magyarországon is izgalmas folyamatok zajlanak, így többek között a 662.500 négyzetméternyi ingatlanportfóliót kezelő CPI Hungary stratégiája, alkalmazkodóképessége és folyamatos innovációi kiváló példa lehet a piaci szereplők számára.
Ingatlan Lakáskiadás 2025-ben: hozd ki ingatlanodból a legtöbbet!
Márkázott tartalom | 2025. március 9. 11:20
Sokan úgy gondolják, hogy a lakáskiadás biztos és stabil jövedelmet jelent, de vajon 2025-ben is így van ez? Az ingatlanpiac folyamatosan változik, így a sikeres bérbeadáshoz érdemes átgondolni a lehetőségeket. Egy jó helyen lévő lakás továbbra is értékes, és ha jól menedzseled a kiadást, stabil bevételt biztosíthat számodra.
Ingatlan Lehullt a lepel: ennyivel többől újította fel az MNB-székházat a Matolcsy-fiú barátja
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 08:17
Visszaütött, hogy nem fejeződtek be az eredeti határidőre a munkálatok.
Ingatlan Kegyetlen adatok jöttek a lakásépítésekről – van Magyarországon, ahol 41 százalékkal kevesebb lakás épült
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 08:31
A fővárosban és országosan is közel egyharmaddal kevesebb lakás épült tavaly 2023-hoz képest. De vannak ennél is rosszabb számok a KSH jelentésében.
Ingatlan Szomorú számok érkeztek, de már készül a fordulat a magyar építőiparban
Privátbankár.hu | 2025. február 14. 08:50
2024 decemberében az előző év azonos hónapjához képest mindkét építményfőcsoport termelése csökkent: az épületeké 1, az egyéb építményeké 10,2 százalékkal.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG