5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Mutatjuk, mit is jelent.

Az elmúlt években a koronavírus-járvány, majd a geopolitikai krízisek miatt a magas kockázatok, emelkedő kamatok és beruházási költségek tartották nyomás alatt a kereskedelmi ingatlanszektort, ezzel együtt pedig a többéves időtávra tervezhetőség is eltűnt. 

Nyomás alá kerültek
Nyomás alá kerültek
Fotó: Privátbankár/Mester Nándor

„Bár a magas infláció miatt továbbra is visszafogott fogyasztásra lehet számítani, és a geopolitikai események is bármikor átírhatják a tervezett forgatókönyvet, a legfőbb gondot mégis az jelenti, hogy a többéves időtávra tervezhetőség eltűnt. Az ingatlanszektorban azonban elengedhetetlen a legalább 5-10 évre előre gondolkodás, ezért azt a három globális megatrendet kell jobban megismerni, amelyek visszafordíthatatlanul átformálják az életünk minden területét. Az ESG, vagyis a környezeti és társadalmi hatások figyelembevétele, a mesterséges és digitális technológia integrálódása, valamint az egyre komplexebb demográfiai változások a forgalomtól a fejlesztéseken át a vásárlási szokásokig alapjaiban alakítják át a teljes szektort a következő években” – mondta el Gyertyánfy Miklós, a Gránit Pólus csoport működési vezérigazgató-helyettese.

Egyre intelligensebb technológiák 

Az intelligens technológiák elterjedése az egyik olyan megatrend, amivel a kereskedelmi ingatlanszektornak minden területen számolnia kell a jövőben: a tervezéstől a beruházásokon át az üzemeltetésig kihagyhatatlanul integrálódik a folyamatokba. Sőt, az ESG-célok megvalósításának is fontos eszköze lesz a jövőben, mivel a kockázatok előre történő modellezéséhez és az erőforrások felhasználásának monitorozásához egyaránt elengedhetetlen. Az okos megoldások által szolgáltatott valós idejű adatok a kereskedelmi szektorban pedig lehetővé teszik majd az értékesítési folyamat lépéseinek pontosabb és hatékonyabb tervezését, a fogyasztók gyorsabb kiszolgálását. Mindehhez a különböző eszközök és technológiák összehangolására, az online és offline tér közötti akadálytalan és korlátlan átjárásra van szükség.

Nyakunkon az alfa generáció

Alighogy képbe kerültünk a Z generáció sajátosságaival, máris itt vannak az ún. alfák, azaz a 2010 után született korosztály. Bár ők még nem jelentenek önálló vásárlóerőt, de a szülők költéseire annál erősebb hatást gyakorolnak, sőt, a becslések szerint már 2029-re annyit fognak költeni, mint az Y és Z generáció együttesen. Ez a „digital-first” generáció ráadásul minden eddigi korlátot levet magáról: bármelyik korábbi korcsoportnál individuálisabb, határozott véleményük, értékeik vannak, magas elvárásokkal bírnak, és egyáltalán nem tolerálják a nem megfelelő kiszolgálást. A jövő generációjának megértése ezért egyre komolyabb kihívást jelent a cégek számára, ha meg akarják őket nyerni fogyasztóként. 

Figitális üzletek, hiperperszonalizáció, tartalomvezérelt vásárlás – erre kell felkészülnie a kereskedelemnek

A nagy kérdés persze, hogy mindezek a fenntarthatósági, technológiai és demográfiai folyamatok hogyan alakítják át a fogyasztói szokásokat, a vásárlás folyamatát, az üzletek működését. 

„Azt látjuk, hogy az online vagy fizikai tér dilemmája megszűnik, a jövőt az integrált megoldás, az úgynevezett figitális üzletek jelentik, ahol a bolti vásárlás során online megoldások támogatják a vásárlást, a vásárlók akadálytalanul mozoghatnak az offline-online tér között. Így például a mesterséges intelligencia, illetve a képfelismerő technológiák és szenzorok segítségével az okospolcokról azonnali, személyre szabott információt vagy akár akciós ajánlatot kaphatnak a termékekről, majd kassza nélkül fizethetnek a fizetőkapun áthaladással” – említett néhány példát Gyertyánfy. „Ez a hiperperszonalizált kiszolgálás a boltok és az üzemeltetők részéről egyaránt a vevőközpontú szemlélet új szintre emelését jelenti, amit az intelligens rendszerekre épülő, adatalapú működés és döntéshozatal tud megteremteni. Jó példa erre a – maximálisan GDPR kompatibilis – szuperintelligens látogatókövető rendszer, ami már nemcsak profilozza a látogatókat csupán a ruházat alapján, de előzetes becslést is tud adni a vásárlásról” – tette hozzá a vezető.

Eközben persze a fogyasztók igényei is reagálnak a technológiai és környezeti változásokra. Az egyre tudatosabb vásárlás irányába haladunk, amiben előtérbe kerülnek az olyan szezon-független termékek, amelyeket egész évben, sokféleképpen lehet hordani, használni. A közösségi média hatásaként pedig a tartalomvezérelt vásárlás kap egyre nagyobb szerepet, ahol a fogyasztók a tartalomkészítők bejegyzései alapján tájékozódnak a termékekről, indítanak vásárlást.  

Az ESG-t sem lehet már kihagyni

A PwC tavalyi felmérése alapján az ingatlanszektor 90 százaléka szerint a piac fejlődését az ESG fogja leginkább meghatározni 2050-re. Ez azt jelenti, hogy egyre nagyobb jelentősége lesz finanszírozási szempontból, de a felelős és transzparens működés, a fenntarthatósági vállalások megfogalmazása és a nemzetközi sztenderdeknek való magas fokú megfelelés a bérlői oldalon is komoly elvárásként jelenik már meg.  Maga a szektor is átalakul, ugyanis az új beruházások helyett a meglévő épületek áttervezésére, átalakítására kerül át a hangsúly. De nem csupán az épületek falain belül, hanem azon túl is megnyilvánul majd az ESG szemlélet. Egyrészt az ingatlanok a hozzájuk tartozó, környezetileg aktív zöld területek és inaktív burkolt felületek formálásával központi szerepet kapnak a fenntartható városi környezet kialakításában. Másrészt a nettó nulla szén-dioxid kibocsátású városok csak úgy valósíthatók meg, ha az energiahatékony épületek maguk is a villamosenergia-hálózat infrastruktúra részévé válnak, intelligens mikrohálózatokat alakítanak ki. Az Egyensúly Intézet szerint ugyanis 2030-ra már közel 60 ezer GWh áramszükséglettel számolhatunk Magyarországon az eddigi legnagyobb fogyasztáshoz, a 2021-ben felhasznált közel 50 ezer GWh-hoz képest.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Normalizálódik a lakáspiac a nyári eufória után
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 11:29
Látványosan visszaesett a keresleti hullám.
Ingatlan Terézváros és Barcelona példáját követheti az egész Európai Unió
Vámosi Ágoston | 2025. október 15. 19:01
Nagyon nagy összeggel indulhat az Európai Unió első, megfizethető lakhatást célzó programja. A magyaroknak különösen nagy szüksége lenne erre, hiszen itt emelkedtek a legnagyobb mértékben a lakásárak és a lakásépítési költségek az elmúlt 15 évben. Ursula von der Leyen az első lakhatási fókuszú uniós csúcstalálkozót szervezi, az uniós lakhatási bizottság pedig leszámolhat az Airbnb-vel.
Ingatlan Otthon Startosok figyelem: újabb változások érkeztek
Privátbankár.hu | 2025. október 11. 15:10
Panyi Miklós három új bejelentéssel érkezett.
Ingatlan Államtitkár az Otthon Startról: vannak árturbulenciák, de ezek ki fognak egyenlítődni – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. október 11. 10:20
Szeptemberben elindult az Otthon Start program, ami máris alaposan felbolygatta a lakáspiacot. Vannak olyan lokációk, ahol az árak is emelkedtek, de hosszabb távon, ha a kínálat is felzárkózik a kereslet mellé, a jelenlegi folyamatok kisimulhatnak – erről beszélt Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Klasszis Podcast legújabb epizódjában. Az Otthon Start Programiroda vezetője hozzátette: Budapesten számítanak a legtöbb ingatlanfejlesztésre, 30-50 ezer újlakás hiányzik most a fővárosi palettából.
Ingatlan Fontos változások jöhetnek az Otthon Start feltételeiben
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 06:58
Több ponton is könnyítéseket tartalmaz az új tervezet.
Ingatlan Félünk és szorongunk, mégis saját ingatlant akarunk
Imre Lőrinc | 2025. október 6. 12:36
Az ingatlan- és hitelpiaci döntéseket Magyarországon bizonytalanság, félelem és szorongás övezi. Szinte alig vannak olyanok, akik nem számítanak nehézségekre ingatlanvásárlás vagy -eladás során, különösen az első lakást vásárlók között – derül ki a Duna House Reprezentatív ingatlan- és hitelpiaci kutatásából.
Ingatlan Csak erre vártak az eladók: berobbantotta a kínálatot az Otthon Start
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 23. 07:57
Országosan húsz százalékkal több lakóingatlan-hirdetést adtak fel szeptember első három hetében.
Ingatlan Münchenben is bemutatkozik a debreceni BMW-gyár
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 22. 07:28
Átfogó gazdasági vízióval érkezik Magyarország a világ egyik legnagyobb ingatlanos kiállítására.
Ingatlan Felsővezetők, vállalkozók repülnek rá az Otthon Startra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 19. 06:33
Megmozgatja a társadalmat a kormány kedvezményes hitelprogramjra, de nem éppen a pályakezdő fiatalok terveznek leginkább az Otthon Starttal a GKI friss kutatása szerint.
Ingatlan Nem áll az alku: erre is rányomja a bélyeget az Otthon Start
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 18. 15:44
Szűkülhet az alku mértéke a következő hónapokban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG