5p

Mutatjuk, mit is jelent.

Az elmúlt években a koronavírus-járvány, majd a geopolitikai krízisek miatt a magas kockázatok, emelkedő kamatok és beruházási költségek tartották nyomás alatt a kereskedelmi ingatlanszektort, ezzel együtt pedig a többéves időtávra tervezhetőség is eltűnt. 

Nyomás alá kerültek
Nyomás alá kerültek
Fotó: Privátbankár/Mester Nándor

„Bár a magas infláció miatt továbbra is visszafogott fogyasztásra lehet számítani, és a geopolitikai események is bármikor átírhatják a tervezett forgatókönyvet, a legfőbb gondot mégis az jelenti, hogy a többéves időtávra tervezhetőség eltűnt. Az ingatlanszektorban azonban elengedhetetlen a legalább 5-10 évre előre gondolkodás, ezért azt a három globális megatrendet kell jobban megismerni, amelyek visszafordíthatatlanul átformálják az életünk minden területét. Az ESG, vagyis a környezeti és társadalmi hatások figyelembevétele, a mesterséges és digitális technológia integrálódása, valamint az egyre komplexebb demográfiai változások a forgalomtól a fejlesztéseken át a vásárlási szokásokig alapjaiban alakítják át a teljes szektort a következő években” – mondta el Gyertyánfy Miklós, a Gránit Pólus csoport működési vezérigazgató-helyettese.

Egyre intelligensebb technológiák 

Az intelligens technológiák elterjedése az egyik olyan megatrend, amivel a kereskedelmi ingatlanszektornak minden területen számolnia kell a jövőben: a tervezéstől a beruházásokon át az üzemeltetésig kihagyhatatlanul integrálódik a folyamatokba. Sőt, az ESG-célok megvalósításának is fontos eszköze lesz a jövőben, mivel a kockázatok előre történő modellezéséhez és az erőforrások felhasználásának monitorozásához egyaránt elengedhetetlen. Az okos megoldások által szolgáltatott valós idejű adatok a kereskedelmi szektorban pedig lehetővé teszik majd az értékesítési folyamat lépéseinek pontosabb és hatékonyabb tervezését, a fogyasztók gyorsabb kiszolgálását. Mindehhez a különböző eszközök és technológiák összehangolására, az online és offline tér közötti akadálytalan és korlátlan átjárásra van szükség.

Nyakunkon az alfa generáció

Alighogy képbe kerültünk a Z generáció sajátosságaival, máris itt vannak az ún. alfák, azaz a 2010 után született korosztály. Bár ők még nem jelentenek önálló vásárlóerőt, de a szülők költéseire annál erősebb hatást gyakorolnak, sőt, a becslések szerint már 2029-re annyit fognak költeni, mint az Y és Z generáció együttesen. Ez a „digital-first” generáció ráadásul minden eddigi korlátot levet magáról: bármelyik korábbi korcsoportnál individuálisabb, határozott véleményük, értékeik vannak, magas elvárásokkal bírnak, és egyáltalán nem tolerálják a nem megfelelő kiszolgálást. A jövő generációjának megértése ezért egyre komolyabb kihívást jelent a cégek számára, ha meg akarják őket nyerni fogyasztóként. 

Figitális üzletek, hiperperszonalizáció, tartalomvezérelt vásárlás – erre kell felkészülnie a kereskedelemnek

A nagy kérdés persze, hogy mindezek a fenntarthatósági, technológiai és demográfiai folyamatok hogyan alakítják át a fogyasztói szokásokat, a vásárlás folyamatát, az üzletek működését. 

„Azt látjuk, hogy az online vagy fizikai tér dilemmája megszűnik, a jövőt az integrált megoldás, az úgynevezett figitális üzletek jelentik, ahol a bolti vásárlás során online megoldások támogatják a vásárlást, a vásárlók akadálytalanul mozoghatnak az offline-online tér között. Így például a mesterséges intelligencia, illetve a képfelismerő technológiák és szenzorok segítségével az okospolcokról azonnali, személyre szabott információt vagy akár akciós ajánlatot kaphatnak a termékekről, majd kassza nélkül fizethetnek a fizetőkapun áthaladással” – említett néhány példát Gyertyánfy. „Ez a hiperperszonalizált kiszolgálás a boltok és az üzemeltetők részéről egyaránt a vevőközpontú szemlélet új szintre emelését jelenti, amit az intelligens rendszerekre épülő, adatalapú működés és döntéshozatal tud megteremteni. Jó példa erre a – maximálisan GDPR kompatibilis – szuperintelligens látogatókövető rendszer, ami már nemcsak profilozza a látogatókat csupán a ruházat alapján, de előzetes becslést is tud adni a vásárlásról” – tette hozzá a vezető.

Eközben persze a fogyasztók igényei is reagálnak a technológiai és környezeti változásokra. Az egyre tudatosabb vásárlás irányába haladunk, amiben előtérbe kerülnek az olyan szezon-független termékek, amelyeket egész évben, sokféleképpen lehet hordani, használni. A közösségi média hatásaként pedig a tartalomvezérelt vásárlás kap egyre nagyobb szerepet, ahol a fogyasztók a tartalomkészítők bejegyzései alapján tájékozódnak a termékekről, indítanak vásárlást.  

Az ESG-t sem lehet már kihagyni

A PwC tavalyi felmérése alapján az ingatlanszektor 90 százaléka szerint a piac fejlődését az ESG fogja leginkább meghatározni 2050-re. Ez azt jelenti, hogy egyre nagyobb jelentősége lesz finanszírozási szempontból, de a felelős és transzparens működés, a fenntarthatósági vállalások megfogalmazása és a nemzetközi sztenderdeknek való magas fokú megfelelés a bérlői oldalon is komoly elvárásként jelenik már meg.  Maga a szektor is átalakul, ugyanis az új beruházások helyett a meglévő épületek áttervezésére, átalakítására kerül át a hangsúly. De nem csupán az épületek falain belül, hanem azon túl is megnyilvánul majd az ESG szemlélet. Egyrészt az ingatlanok a hozzájuk tartozó, környezetileg aktív zöld területek és inaktív burkolt felületek formálásával központi szerepet kapnak a fenntartható városi környezet kialakításában. Másrészt a nettó nulla szén-dioxid kibocsátású városok csak úgy valósíthatók meg, ha az energiahatékony épületek maguk is a villamosenergia-hálózat infrastruktúra részévé válnak, intelligens mikrohálózatokat alakítanak ki. Az Egyensúly Intézet szerint ugyanis 2030-ra már közel 60 ezer GWh áramszükséglettel számolhatunk Magyarországon az eddigi legnagyobb fogyasztáshoz, a 2021-ben felhasznált közel 50 ezer GWh-hoz képest.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Találd meg az ideális irodát pillanatok alatt!
Natív tartalom | 2025. március 11. 14:21
Eleged van az időrabló iroda-keresésből? Felejtsd el a végeláthatatlan böngészést és a felesleges köröket! Ha rád hárult a feladat, hogy új irodát találj a cégnek, akkor most figyelj: megmutatjuk, hogyan spórolhatsz rengeteg időt és energiát, miközben pár kattintással rábukkanhatsz a tökéletes helyre!
Ingatlan Történelmi változások és gigantikus sakkjátszma az ingatlankezelők világában!
Natív tartalom | 2025. március 10. 14:35
A gazdasági megtorpanás természetesen az ingatlanpiacra is jelentős hatást gyakorol, a kereskedelmi ingatlanok tulajdonosai és kezelői új stratégiákat követnek a siker érdekében. Élmény, rugalmasság, digitalizáció és zöld megoldások minden mennyiségben. Magyarországon is izgalmas folyamatok zajlanak, így többek között a 662.500 négyzetméternyi ingatlanportfóliót kezelő CPI Hungary stratégiája, alkalmazkodóképessége és folyamatos innovációi kiváló példa lehet a piaci szereplők számára.
Ingatlan Lakáskiadás 2025-ben: hozd ki ingatlanodból a legtöbbet!
Márkázott tartalom | 2025. március 9. 11:20
Sokan úgy gondolják, hogy a lakáskiadás biztos és stabil jövedelmet jelent, de vajon 2025-ben is így van ez? Az ingatlanpiac folyamatosan változik, így a sikeres bérbeadáshoz érdemes átgondolni a lehetőségeket. Egy jó helyen lévő lakás továbbra is értékes, és ha jól menedzseled a kiadást, stabil bevételt biztosíthat számodra.
Ingatlan Lehullt a lepel: ennyivel többől újította fel az MNB-székházat a Matolcsy-fiú barátja
Privátbankár.hu | 2025. február 26. 08:17
Visszaütött, hogy nem fejeződtek be az eredeti határidőre a munkálatok.
Ingatlan Kegyetlen adatok jöttek a lakásépítésekről – van Magyarországon, ahol 41 százalékkal kevesebb lakás épült
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 08:31
A fővárosban és országosan is közel egyharmaddal kevesebb lakás épült tavaly 2023-hoz képest. De vannak ennél is rosszabb számok a KSH jelentésében.
Ingatlan Szomorú számok érkeztek, de már készül a fordulat a magyar építőiparban
Privátbankár.hu | 2025. február 14. 08:50
2024 decemberében az előző év azonos hónapjához képest mindkét építményfőcsoport termelése csökkent: az épületeké 1, az egyéb építményeké 10,2 százalékkal.
Ingatlan Nincs megállás az albérletek drágulásánál?
Privátbankár.hu | 2025. február 12. 11:03
Országosan és Budapesten is közel 2 százalékkal nőttek az átlagos lakbérek januárban a tavaly decemberi szintekhez képest. Éves összevetésben pedig 9,4, illetve 9,5 százalékos emelkedés történt.
Ingatlan Orbán Viktor grúz barátjának azért jut egy Mini-Dubaj
Privátbankár.hu | 2025. február 6. 17:31
Az abu-dzabi székhelyű Eagle Hills Properties LLC ingatlanfejlesztő vállalat nem panaszkodhat megrendeléshiányra.
Ingatlan Angyalföldre szeretne költözni? Akkor most felcsillanhat a szeme
Privátbankár.hu | 2025. január 27. 10:11
A fő keresleti és kínálati mutatók alapján tavaly kilőtt a fővárosi újlakás-piac, ráadásul a lendület idén több új, a keresletet és részben a kínálatot támogató tényező hatására minden bizonnyal kitart.
Ingatlan Balul sült el Orbán Viktorék jó híre
Privátbankár.hu | 2025. január 25. 09:19
Hiába indult el 2025 elejétől a vidéki otthonfelújítási program, a kedvezményes hitelét még sehol sem tudják igényelni az érdeklődők. A maximum hatmilliós kölcsön felvételét várhatóan februárban teszik lehetővé a programhoz csatlakozó első pénzintézetek. A kistelepüléseken élő gyerekes családoknak azonban még a nagybankok közül sem mindegyik kínál majd ilyen hitelt – derül a Bank360.hu összeállításából.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG