Egyértelmű élénkülést hozott 2016 a hazai munkaerőpiacon – derült ki a Randstad Workmonitor adataiból. A munkavállalói attitűdöket vizsgáló felmérés szerint az utóbbi két évben idén február és július között váltottak állást a legtöbben, a munkavállalók pedig egyre magabiztosabbak elhelyezkedésüket illetően.
A dolgozók fél évre vonatkozó munkahelyváltási szándékát jelző mobilitási index az év második felében csaknem elérte a 102 pontot. Ezzel szemben a harmadik negyedévben 100, míg az év utolsó negyedében 99 ponton zárt, ami még mindig elmarad a 108 pontos globális átlagtól.
Egyre kevésbé félnek a váltástól
A munkahelyváltással kapcsolatban megkérdezettek több mint 60 százaléka úgy gondolja, hogy fél éven belül el tudna helyezkedni egy hasonló pozícióban, csaknem 70 százalékuk pedig magabiztos, hogy ha más területen is, de találna állást.
Ez több mint 10 százalékpontos növekedést jelent 2014 év végéhez képest: A megkérdezettek egyharmada személyes célok megvalósítása miatt váltott, míg egyötöde a jobb munkáltatói csomag miatt hozta meg a döntését, és közel ugyanennyien azért, mert valamilyen egyéb szempontból nem voltak elégedettek a munkáltatójukkal – tette hozzá Szokody Ágnes, a Randstad Hungary marketing menedzsere.
Szemléletváltás szükséges
Szokody Ágnes szerint az adatokból is látszik, hogy idén felpörgött a munkaerőpiac, az alkalmazottak nyitottabbak az új lehetőségekre. A munkaerőhiány azonban fokozott kihívások elé állítja a vállalatokat. Ebben a helyzetben ugyanis felértékelődik az erős munkáltatói márka kialakítása minden olyan vállalat esetében, amely minőségi munkaerőt szeretne bevonzani és megtartani – ennek pedig első lépése a dolgozók motivációjának megismerése.
A Randstad Award 2016-os eredményei szerint a munkavállalók a fizetés mellett a hosszú távú biztonságot, valamint a munka és magánélet közötti egyensúlyt keresik leginkább, de a karrierlehetőségek biztosítása is egyre fontosabb számukra. A versenyképes bérek mellett így elsősorban a női munkavállalók körében a rugalmas munkaidő vagy távmunka biztosításával válhat vonzóvá egy vállalat, míg a férfiakat átlátható, tervezhető karrierút felmutatásával lehet megnyerni – tette hozzá Szokody Ágnes.
Szokody Ágnes, a Randstad Hungary marketing menedzsere |
Könnyű elcsábítani az alkalmazottakat
Az adatok szerint annak ellenére, hogy a dolgozók nagyobb fele nyitott a váltásra, nagyjából mindössze 5 százalékuk aktív munkakereső. Annak dacára, hogy tízből hatan nyitottak az új lehetőségekre, a potenciális váltókat megtalálni és felkeltetni az érdeklődésüket összetett feladat, amivel a vállalatok toborzási osztálya már nehezen birkózik meg – hangsúlyozta a szakértő.
A piac élénkülése azonban jó hatással van az alkalmazottak elégedettségére: Magyarországon a munkavállalók több mint 60 százaléka elégedett állásával, és már csak minden tízedik dolgozó jár be kifejezetten rossz szájízzel munkahelyére. A globális átlagtól ugyanakkor még mindig elmaradunk: a listavezető Egyesült Államokban például a munkavállalók 84 százaléka szereti az állását, és a szomszédos Ausztriában is a dolgozók 75 százaléka érzi jól magát a munkahelyén. Ez azt jelzi, hogy a hazai vállalatoknak van még tennivalójuk ezen a téren”– tette hozzá a szakember.