BUX
36 785.28
+1.16%
+422.00
OTP
11 100.00
+1.65%
+180.00
MOL
1 808.00
+0.72%
+13.00
RICHTER
7 210.00
+1.91%
+135.00
MTELEKOM
381.00
-1.04%
-4.00
 
TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
KKV
2014. december 4. 11:26

A magyar családi vállalkozások jól alkalmazkodnak a változásokhoz és hosszú távra terveznek - a vezetés azonban gyakran egyetlen embert jelent, a tulajdonost - ha ő rossz formában van, akkor a cége is, ha pedig már nem képes irányítani, gondoskodni kell a megfelelő utánpótlásról. Hogyan és mikor adjuk át a vezetést? Hogyan válasszuk ki cégünk kulcsembereit?

A Privátbankár.hu Cégvezetés, ügyvezetői felelősség konferenciáján Mádi-Szabó Zoltán, a KPMG szenior auditmenedzsere, a magántulajdonú társaságokkal foglalkozó csoport vezetője a professzionális cégstruktúráról, döntéshozatali mechanizmusról tartott előadást.

Mit kell tudnia a családi vállalkozásnak a növekedéshez?

A sikeres növekedéshez az kell, hogy a piac igényeihez mindenkor tudjunk alkalmazkodni - nagyon ritka az, hogy valaki olyan monopolhelyzetbe tudjon kerülni, mint a Coca-Cola, aki ugyanolyan termékkel tud jelen lenni minden piacon - mondta Mádi-Szabó Zoltán.

Fontos a hosszú távú stratégiai gondolkodás - egyrészt üzletileg (pl. a beruházások megtervezése), másrészt pénzügyileg is.

Miben jók a családi vállalkozások?

A KPMG tapasztalatai szerint a magyar családi vállalkozások többsége nagyon jól tud alkalmazkodni. A vállalatvezetésben a családi vállalkozásoknál sincs demokrácia - a rájuk jellemző cégstruktúra segíti a gyors döntéseket, képes elfogadni a változásokat.

Mádi-Szabó Zoltán a Privátbankár.hu konferenciáján

A családi vállalkozások vezetői jellemzően hosszú távon gondolkodnak, a hosszú távú fennmaradásban és növekedésben érdekeltek. Nem ritka, hogy még a "családi ezüstöt" is hajlandóak kockáztatni a fennmaradás, növekedés érdekében - ez egy nagy cég vezetéséről biztos nem mondható el.

Miben gyengék a családi vállalkozások?

A stratégiai gondolkodás mindezek ellenére nem jellemző a magyar családi vállalkozásokra. Alapvetően mindenkivel szemben bizalmatlanok: a beszállítókkal, a vevőkkel, a kormánnyal szemben - ez történelmileg alakult így. Gond az is, hogy jellemzően a vezetők foglalkoznak mindennel a cégnél: kapacitásaikat lekötik a mindennapi problémák, az operatív feladatok.

A cég életgörbéje gyakorlatilag összeforr a vezető életgörbéjével: ha a megfelelő időpontban sikerül egy jól ütemezett váltással frissíteni a vezetést, a cég életciklusa alaposan megnyújtható - ez a titka a Nyugat-Európában évszázadokon át fennmaradó cégeknek.

Egy bizonyos méret felett pedig nem lehet minden egyetlen személy fejében - a cég növekedésének ilyenkor maga a vezető lesz a gátja - mondta Mádi-Szabó Zoltán. Az egyszemélyi vezetés nagyon megterhelő, hosszú távon fenntarthatatlan: a vezető nem mehet szabadságra, nem lehet beteg, a cég nélküle nem ér semmit - ilyenkor pedig a cég másnak nem ér semmit, nem lehet eladni vagy átörökíteni sem.

Hogyan és mikor adjuk át a vezetést?

Ideális esetben még időben bevon valakit a vezető, akinek átadhatja a céget. Az alapító megosztja a feladatokat azokkal a családtagokkal, akinek később átadhatja a vállalkozás vezetését - az alapító így fokozatosan kivonulhat a vezetésből. Így ráadásul marad erőforrás a stratégiai kérdések átgondolására: mibe fektessenek pénzt, miből finanszírozzák a befektetéseket. Arra a kérdésre, hogy ezt mikor kell elkezdeni, Mádi-Szabó azt mondta: minél hamarabb, annál jobb. 60-70 éves életkor között jellemzően mindenképp érdemes megkezdeni a folyamatot; az átvevő a tapasztalatok szerint jó esetben 35 évesnél fiatalabb, így megvan a kellő lendülete, és képes megújítani a vezetést.

Mi van akkor, ha az utódot egyáltalán nem érdekli a családi cég?

Ilyenkor semmiképp sem szabad erőltetni, ez semmiképp sem vezetne jóra - ha nincs megfelelő utód, szóba jöhet a cég eladása. A családi vállalkozások 60 százalékának kellene mostanában foglalkozni ezzel a kérdéssel, de a legtöbb esetben ez nem történik meg. Így az utolsó pillanatra marad a kapkodás, gyorsan, nem kellően átgondoltan, gyakran áron alul történik meg a cégek értékesítése. Ez nem csak az adott családnak, hanem a nemzetgazdaságnak is kárt okoz.

Növekedés: nincsenek (ne legyenek) határok

A családi vállalkozásoknak a növekedés biztosításához nem csak a versenytársakat kell figyelnie. A terjeszkedéshez érdemes a külföldi piacokat is fontolóra venni: a magyar piac kicsi, a gazdasági környezet kihívásokkal teli, a gazdasági növekedés korlátozott (ahogy egyébként az eurózónában is) - ez olyan adottság, amin nem tud változtatni a cég.  A külföldi terjeszkedéshez szükséges nyelvtudáson, a vezetői kapacitáson viszont igenis képes változtatni a cég - ezt az opciót mindenképp érdemes figyelembe venni - hívta fel a figyelmet Mádi-Szabó Zoltán.

A siker kulcsai:

  • Piackutatás - ismernünk kell az adott piacot
  • Átgondolt hosszú távú stratégia
  • Elegendő forrás és emberi kapacitás
  • Helyi jogszabályoknak való megfelelés
  • Legyenek megfelelő szövetségesek - akár tanácsadók, akár klasztertagok

Hogyan válasszuk ki a kulcsembereket?

Igrici Imre, a Motiv Artis partnere előadásában arról beszélt: mi alapján válasszák ki a tulajdonosok a cég kulcsembereit?

Kulcspozíciók betöltésénél a tulajdonosok olyan szakembert keresnek...

  • aki tovább tudja vinni a céget, leveszi a tulajdonosról a terhet és a döntési kényszert; aki aki felelősséget tud vállalni a munkájáért
  • aki tovább tudja vinni a céget, ha történik valami ("ha elüt a villamos")
  • akiben megvan a bizalom, akinek megvan az önbizalma, akivel megérti egymást a tulajdonos
  • a legfontosabb a lojalitás, mennyire tud azonosulni a céggel
  • saját szakterületén szakértőnek minősül

Ezek a válaszok egy felmérés során születtek; bizalom nélkül azonban az egész nem ér semmit: nem csak feladatokat, döntési jogosultságot és felelősséget is át kell ruházni a kulcsemberre a tulajdonosnak. A kulcsember tehát egyszerre motivált és felkészült: képes és hajlandó is megcsinálni a feladatot. A vállalat attól fog fejlődni, ha olyan embereket tud felvenni az alapító, akik valamilyen területen nála jobbak - idézte Árvai Péter Prezi-alapító gondolatait Igrici Imre.

Igrici Imre a Privátbankár.hu konferenciáján

A kulcsember kiválasztásánál mire figyeljünk?

Az első kérdés az, hogy kívülről vagy belülről hívjunk szakembert? A válasz nem ilyen egyszerű, és adott helyzetekben más-más válasz születhet. A fontos nem az, hogy kívülről vagy belülről jöjjön a szakember - a fontos az, hogy a szükséges ismeretek, rutinok, attitűdök, készségek legyenek meg a jelöltben, ami alapján a bizalom kialakulhat.

A keresésben kérhetünk külső segítséget, fejvadászt is - ilyenkor fontos, hogy olyan partnerhez forduljunk, aki megismeri a vállalatot, a cég kultúráját, működését, a vezetők elvárásait is. A kiválasztással nem ér véget a folyamat: pályára is kell állítani a kiválasztott munkatársat.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


KKV Felállva a válságból: aki időben észbe kap, akár nyertesként kerülhet ki
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 9. 13:24
Számos olyan iparág volt, amelyet a koronavírus-járvány nem érintett közvetlenül, ám ezek is szembesültek kihívásokkal: a megváltozott helyzet mindenki számára új lehetőségeket kínál. Aki most képes megragadni ezeket, az nyertesként kerülhet ki a küzdelemből.  
KKV Zöld kkv-k figyelem: 7,3 milliárd forintnyi pályázati pénz vált elérhetővé
MTI | 2020. augusztus 3. 09:21
Vállalkozásonként 20 és 400 millió forint közötti összeget lehet elnyerni.
KKV Optimistábbak a cégvezetők, mint amire bárki számított
Privátbankár.hu | 2020. július 22. 12:24
A vírusjárvány meglepő módon mérsékelten hatott a cégvezetők várakozásaira: nem sokkal maradnak el a hazai kkv-k következő egy évre vonatkozó árbevétel- és nyereségvárakozásai az előző év azonos időszakához képest – derült ki a K&H kkv bizalmi index legfrissebb kutatásából.  
KKV Hány milliárdot hagy a cégeknél a kormány?
Privátbankár.hu | 2020. július 19. 17:01
A hangzatosan csak a gazdaságvédelem költségvetésének keresztelt jövő évi tervben a kormány egyebek mellett arról is bemutatta egy mellékletben, hogy 2021-ben mennyi pénzt hagynak a vállalkozásoknál a társasági adónál érvényesíthető kedvezmények formájában.
KKV Az online jelenlét fontossága minden vállalati szektorban
Márkázott tartalom | 2020. július 5. 19:26
20 évvel ezelőtt, ha valaki nem szerepelt a telefonkönyvben, akkor őt nem lehetett megkeresni, elérhetetlennek számított. Ahogy a 21. század telefonkönyve egyre inkább az internet lett, úgy tolódott át a fókusz a telefonkönyvről (és úgy általánosságban véve a nyomtatott megjelenésről) az online jelenlét felé.  
KKV Adószám keresés egyszerűen!
Márkázott tartalom | 2020. június 26. 10:09
Nem tudja a partnere adószámát? Az alábbiakban 3+1 lehetőséget ismertetünk, amellyel gyorsan és egyszerűen hozzájuthat a megfelelő információkhoz.
KKV Nincs mese, a kkv-knak fel kell gyorsítaniuk a digitális átállást
Csabai Károly | 2020. június 18. 19:31
A március közepe előtt digitális eszközöket nem használt, vagy ilyen irányú fejlesztésekbe nem fogott kis- és középvállalkozások 40 százaléka szüneteltette vagy korlátozta jelentősen a tevékenységét. Ez is kiderült a Magyar Telekom megbízásából az eNET által végzett felmérésből.
KKV A koronavírus felforgatta a cégek életét
Kollár Dóra | 2020. június 11. 17:48
Szepesi Balázs, az Innovációs és Technológia Minisztérium gazdaságfejlesztésért felelős helyettes államtitkára a Piac & Profit „Pénz a túléléshez” videókonferenciáján beszélt arról, hogy a koronavírus-járvány után mire készülhetnek a magyar cégek. 
KKV Szuperkedvezményes reklámfelületekkel támogatják a kkv-kat
PR | 2020. június 11. 10:18
Közösen, egymást segítve törhetnek ki a járvány-krízisből a vállalkozások a Ringier Axel Springer Magyarország kiadó üzletélénkítő akciójával. A koncepció társadalmi és iparági összefogáson alapszik: segíts magadon vállalkozóként és tedd ugyanezt egy másik vállalkozással is! Ehhez a kiadó óriási elérésű reklámfelületekkel járul hozzá.
KKV 500 milliárd forintot fordítanának beruházásra a versenyszférában
Privátbankár.hu / MTI | 2020. június 5. 07:51
Átlag feletti az aktivitás az autóiparban.
hírlevél