Bármilyen meglepő, de tapasztalataink szerint tízből kilenc potenciális ügyfelet azért veszítünk el, mert nem követjük után a kiadott árajánlatokat. Pedig nagyon egyszerű dologról lenne szó: ha kiadunk egy árajánlatot, hívjuk fel másnap az érdeklődőt, hogy megkapta-e, elolvasta-e, megértette-e, ami az ajánlatban szerepel és azt tartalmazza-e, amire ajánlatot kértek. Gyakran elfelejtik az emberek, pedig nagyon fontos lenne az, hogy mindig legyen meg a következő lépés. Nem elég annyi, hogy majd jövő héten beszélek az érdeklődővel, hanem pontos időpont legyen pl. hétfőn 11:00. Óriási a különbség.
Ezen kívül fontos az is, hogy minden érdeklődőnek legyen egy dedikált felelőse, aki felel azért, hogy egy érdeklődőből vevő, árbevétel legyen. Különben a kollégák egymásra fognak mutogatni, hogy a másiknak kellett volna foglalkoznia vele, de valójában senki nem tette. Így viszont ne is csodálkozzunk azon, hogy nem lett belőle vevő.
Nem azért veszít el egy cég ilyen nagy mennyiségű árajánlatot, mert az ott dolgozó emberek lusták. Gondoljunk bele, a mai, felgyorsult világunkban egy értékesítőnek naponta legalább 10 nem fogadott hívása van és 100 olvasatlan email üzenete. Bármikor közbejöhet valami, például, az egyik értékesítőt felhívja a párja, hogy a gyerek eltörte a lábát. A természetes reakció ilyenkor az, hogy a kolléga félredob minden mást és rohan a gyerekéhez. Az pedig, ami aznapra volt még beütemezve, elmarad, hiszen másnap már újraindul a mókuskerék, újabb hívások és üzenetek érkeznek. Az érdeklődők pedig nem fognak maguktól vásárolni.
Nem fog a sült galamb a szánkba repülni
Azt gondolnánk, hogy ha egy érdeklődő ajánlatot kér és mi nem hívjuk fel, majd ő keres minket. Valójában viszont, ha valaki ajánlatot kér, nem biztos, hogy csak egy cégtől kér. Lássunk erre egy példát: fém tetőszerkezetek gyártásával foglalkozó ügyfelünkhöz beérkezett egy árajánlatkérés, amit egy sablon emailben meg is válaszoltak. Utána ez az email az örök feledés homályába merült volna, viszont náluk ki volt adva feladatként, hogy minden bejövő megkeresést CRM-ben rögzítsenek és a rendszer garantálta azt, hogy ne felejtsék el utánkövetni az ajánlatot. Két hét múlva kaptak egy figyelmeztetést, hogy még nincs lezárva az ügy. Felhívták az érdeklődőt, aki mondta, hogy kapott egy kedvezőbb árú, de nem biztos, hogy olyan jó minőségű ajánlatot. Erre reagálva az ügyfelünk 10 perc múlva egy profi, kedvezőbb ajánlatot küldött neki. Így nyertek egy 10 milliós megbízást, csupán azért mert nem felejtették el megfelelő időben és minőségben kezelni az érdeklődőt. Ez nem varázslat, alkalmazni kell a rendelkezésre álló megoldásokat és ez az, amiben egy jó rendszer segíteni tud.
Nullára is csökkenthető az arány
Gyakorlatilag minden érdeklődőt meg tudnánk szerezni, ha a fentieken változtatnánk. Az más kérdés, hogy az ajánlatunk, a termékünk minősége és az áraink elég jónak számítanak-e. De így ki tudjuk kerülni azt a banális okot, hogy elfelejtünk valakit visszahívni a megfelelő időben. Nem fog csökkenni a bizalom, nem fog megtörténni az, hogy vetélytársunk esélyt kap arra, hogy jobbról beelőzzön minket. Ha ezt megoldjuk, csak rajtunk múlik, mit tudunk elérni.
Ezt a problémát a rendszerben való gondolkodás segítségével lehet megoldani. Az informatikai rendszerek nagyon jó támogató eszközök ehhez, mert leveszik a terhet a vállunkról, hogy ne nekünk kelljen mindent fejben tartani és arra tudjunk fókuszálni, amiben jók vagyunk, ne pedig az ismétlődő, adminisztratív teendőkre. Fontos, hogy legyen egy rendszer, ami mindent nyilvántart és figyelmeztet minket, hogy kit, mikor és miért kell felhívni. Enélkül a marketing is csak ablakon kidobott pénz.
Ha kiváncsi vagy Neked, hogy tud segíteni egy CRM rendszer, próbáld ki az ingyenes tesztverziót a www.minicrm.hu weboldalon.
(X)