3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

KKV
Sok kritika érte a négyes metrót magas költségei miatt. Tényleg annyira drága volt, vagy vannak ennél jóval drágább föld alatti vasutak is? Össze lehet ezeket egyáltalán hasonlítani?

Kíváncsiak lettünk, vajon ha tényleg olyan drága volt a négyes metró, hogy arányul az Angliát és Franciaországot összekötő Csalagút (Csatorna-alagút, Channel Tunnel) költségeihez, egyáltalán lehet-e egy napon emlegetni a kettőt?

Nos, a budapesti négyes metró végleges költsége a hírek szerint 452 milliárd forint lesz, hossza pedig 7,4 kilométer, tehát kilométerenként 61 milliárd forint. A Csalagutat 50,5 kilométerével 1994-ben adták át, és 1985-ös árakon 4,65, mostani árakon, az azóta mért inflációval korrigálva mintegy 12 milliárd fontba került a Wikipedia szerint.

Ez 4445 milliárd forint jelenlegi devizaáron, kilométerenként pedig 88 milliárd forint. Vagyis, a metrónk mintegy 30 százalékkal olcsóbb volt, mint a tenger alatti híres alagút, amelyet a világ egyik új csodájának is neveznek. Ezt mutatja a grafikonunk is.

 

Na ez az, amit nem szabad csinálni – tegyük gyorsan hozzá. Ez legfeljebb érdekességképp említhető, valódi összehasonlításra nem alkalmas, mert egyik alma, a másik körte. Egyrészt az egyik metró, a másik vasúti alagút. Az egyik nagyrészt tenger alatt megy, mélyen, nagy nyomás alatt. A másik városban, érzékeny épületek alatt, kevesebb mint egy kilométerenként metróállomásokkal. (Az állomások egyébként sokba kerülnek.)

Még ha két metró lenne, akkor is nagy különbségek lehetnek a talajszerkezetben, az állomások sűrűségében, kialakításában. A külföldi metrók azért is nehezen hasonlíthatók össze, mert egy részük új vonal, mások régiek folytatásai. Van, ahol felszíni beruházások – buszpályaudvar, térrendezés – kapcsolódnak hozzájuk, mint nálunk is, máshol nem. Van, ahol sok új szerelvényt kell beszerezni, másutt nem. Van, amelynek egy része a föld felett vagy kevéssel a felszín alatt fut, van, amelyik végig a föld alatt marad.

Még 2009-ben a négyes metrót gondozó DBR Metró Projekt Igazgatóság készített egy összehasonlítást az európai metróépítkezésekről. Akkor 184 millió euró/kilométeres költségével a budapesti metró a negyedik legdrágább volt Amsterdam, Párizs, London után. (Azóta valamelyest tovább nőttek a költségei.) De amikor a pluszberuházásoktól, felszíni projektektől is megtisztították az adatokat, „hasonló műszaki tartalommal” közös nevezőre hozták, akkor a tizedik helyre csúszott a 15-ből.

Amiből viszont még nem következik, hogy a beruházás jó döntés volt és valóban szükség volt rá, de ez egy másik történet.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG