A legizgalmasabb témákkal folytatták a pénzügytechnológia nagyágyúi kedden a Money20/20 konferencián Amszterdamban. A közönség szerint eddig legégetőbb kérdéseket és legjobb előadásokat az open banking témakörben hallhatták a résztvevők, erről itt írtunk bővebben.
Neked milyen szupererőd lenne?
Melyik lenne az a szupererő, amelyet az ügyfeleink kérnének tőlünk? – tette fel korábban a kérdést munkatársainak a Klarna ügyvezető igazgatója és alapítója, Sebastian Siemiatkowski, aki a keddi nap csúcselőadója volt. Az előadásából kiderült, hogy nem hiába próbálkoztak: ezzel a gondolkodással a dolgozók megtalálták azokat a fejlesztendő értékeket, amelyekkel még elégedettebb ügyfeleik lehetnek. Siemiatkowski úgy véli, ezzel a módszerrel sikerült a technológiától és az üzlettől elvonatkoztatva a gondolkozni az ügyfélértékről.
Az alapító szerint egy komoly problémája van a mai embernek, még pedig az, hogy az egyszerűnek tűnő döntéseket is lebontjuk minifeladatokká: ha kinézünk egy pólót, nem csak egyszerűen megvesszük, egyből felmerül bennünk a kérdés, hogy máshol milyen színben van, mennyibe kerül és van-e más dizájnnal. Ez rengeteg elfoglaltságot jelent agynak, így nem csoda, ha teljesen fáradtnak érezzük magunkat és már nem jut idő másra.
Ezt a problémát szeretné megoldani a vásárlás területén a Klarna. Szerintük a megoldás a vásárláshoz használható online asszisztens. A digitális asszisztens a költéseinket figyelve tesz ajánlatokat a jövőbeli vásárlásokra, vagy éppen ad kiegészítő információt, tippeket, hogy nekünk ne kelljen már ezeken a kérdéseken gondolkozni. Ha például többször veszünk 30 darabos jegycsomagot tömegközlekedéshez, a sokadik alkalommal az asszisztens egy kis ablakban jelzi, hogy mennyit spórolnánk a bérletekkel.
A Klarna nem csak vásárlóknak, kereskedőknek is kínál fizetési rendszert, mindezt azért, hogy a vásárló a legelégedettebb legyen a fizetés élményével. A cég vezetője szerint erről a lehetőségről mondanak le a hagyományos bankok, amelyek nem használják ki az ügyféladatokat arra, hogy egy még jobb terméket állítsanak elő ügyfeleiknek.
Siemiatkowskit arról is kérdezték, hogy a 2005-ben alakult céget kiviszi-e végre a tőzsdére. „És ez mégis milyen módon segítene abban, hogy még több értéket adjak a vásárlóimnak? – válaszolta a tulajdonos.
A hang a jövő médiuma
Hasonló módon az ügyfélértékről, az értékteremtésről beszélt Kelly Wenzel is, az Amazon Pay globális marketingigazgatója.
Az Amazon szerint bőven van még növekedési potenciál a digitális értékesítésben, szerintük 2021-ben a retail 51 százalékát adják majd az online vásárlások az EU-ban. Az online shopping megjelenése új igényeket ébresztett a felhasználókba: lehessen ezeket a felületeket egyszerűen és gyorsan használni, legyen konzisztens.
Wenzel szerint a Vásárlók Korszakában vagyunk, a legnagyobb előnyt pedig az szerzi, aki a legjobb értéket tudja nyújtani. Sajnos az iparban még bőven van mit tanulni, ugyanis egy Wenzel által idézett felmérés szerint tavaly 756 milliárd dolláros forgalomkiesést okozott a cégeknek az, hogy nem voltak megfelelően felkészülve a vásárlókra.
A marketingvezető szerint a vásárlók számára ma a megbízhatóság az egyik legfontosabb szempont. Az Amazon szerint a következő mindent meghatározó médium a hang lesz, mivel így a legkönnyebb és legszemélyesebb a vásárlás.
Ki kicsoda?
A fintech és banking nagyágyú Dr. Leda Glyptis nem fogta vissza magát keynote-beszédében és az éppen békülni látszó bankokat és fintech-eket állította szembe. Szerinte a mai partnerkapcsolatokban ezeknek a szereplőknek őszintébbnek kell lenniük. Az első kérdések között kellene lennie annak, hogy „ti mivel keresitek pénzt és mivel fogjátok 10 év múlva?” Glyptis azt tanácsolja, mindkét fél számoljon le az illúziókkal: ez egy verseny, ahol a pénz a tét. A bankoknak azt kell kideríteniük, hogy a hozzájuk beszerződő fintech nem fogja-e 10 év múlva éppen tőlük elvenni a piacot. A startupoknak ugyanígy kell belemenniük egy partnerkapcsolatba. Ha hajlandók a bank szabályai szerint játszani, csak egyszerű beszállítókká válnak. Akinek viszont van jövőképe és úgy gondolja, hogy addig a cége is formálja majd a jövőt, azok eleve úgy mennek bele az együttműködésekbe, hogy tudják, pár éven belül felfalhatják a korábbi piacvezetőt.
Együtt mégis könnyebb
Előadásával Glyptis szavaira cáfolt rá Amy Neale a Mastercard alelnöke, aki egy nagyon is sikeres együttműködési programról számolt be. A Star Path keretein belül világszerte keresi a kártyakibocsátó a legjobb startupokat, akikkel együtt lehet működni. A Mastercard eddig 150 ilyen céggel fűzte szorosabbra a kapcsolatát, amelyek kéthetes intenzív személyes oktatáson és fél év virtuális képzésben is részt vehetnek. A Mastercard természetesen összeköti azokat a cégeket, amelyek egymással közösen növekedhetnek, emellett pedig a vállalat ügyfelein keresztül juthatnak el valódi közönséghez a startupok, amelyek közül már több mint 100 készült el valamilyen termékkel.
A cikk megjelenését a Mastercard támogatta