A hazai nagyvállalatok körében negyedévente végzett K&H nagyvállalati növekedési index felmérés eredményei alapján tovább mérséklődtek a hazai nagyvállalatok árbevétel-várakozásai. „A megkérdezett vállalati döntéshozók elmondása szerint az elmúlt egy évben fokozatosan csökkent azoknak a vállalatoknak az aránya, amelyek a következő egy év során árbevétel-növekedésre számítanak. Ez számszerűsítve azt jelenti, hogy míg 2014 elején a nagyvállalatok túlnyomó része (52%) bevétel-növekedést várt, addig ez az arány év végére lecsökkent 39%-ra, és a stagnálást várók kerültek többségbe (56%). Ezzel a nagyvállalatok jelenleg átlagosan 2,75%-os árbevétel-növekedéssel terveznek” – tájékoztatott Peter Roebben, a K&H Vállalati üzletágának vezetője.
K&H nagyvállalati növekedési index |
A számok mögötti okok
A visszafogott várakozások hátterében az áll, hogy a cégek egyelőre nem bíznak belföldi értékesítésük élénkülésében. Az év során 41-ről 32%-ra csökkent a belföldi piacon árbevétel-növekedésre számító cégek aránya, ezzel párhuzamosan pedig az átlagos várt bevétel-növekedés 3,3-ról 2,5%-ra zsugorodott. Az exportértékesítéssel kapcsolatban azonban javuló tendencia figyelhető meg: az előző negyedévhez képest 28-ról 33%-ra emelkedett a nagyobb exportárbevételre számító vállalatok aránya, miközben 63% stagnálást vár. Összességében a külpiaci értékesítésből átlagosan 3,2%-os árbevétel-növekedést terveznek, ami komoly ugrás az elmúlt negyedév 2,4%-os várakozásához képest. „A kedvezőbb exportbevétel várakozások hátterében vélhetően az állhat, hogy a nagyvállalatok bíznak az unió gazdaságának élénkülésében, és ezzel az exportértékesítés növekedésében” – mondta el Peter Roebben.
A profitvárakozásokat illetően kedvezőbb a kép, hiszen az előző negyedévi 1,8%-hoz képest most 2,2%-os eredménynövekedésre számítanak a cégvezetők. Igaz, ez még mindig elmarad a tavaly év elején várt 2,4%-os növekedéstől. A tavalyi évhez képest nagyobb profitra főként a 10 milliárd forint éves árbevételt meghaladó cégek számítanak, mintegy 42%-uk vár jobb eredményeket, míg a 10 milliárd alatti cégek esetében ez az arány jóval kisebb (32%).