Az Álomhajó, eredeti nevén Das Traumschiff néven futó, nálunk is vetített német televíziós sorozat újabb részeiből ismert, 1998-ra megépített, 175,5 méter hosszú Deutschland luxushajó pénzügyei körül nincs minden rendben. A sorozat rajongói nemsokára személyesen, anyagilag is érdekeltek lehetnek a hajó sikerében, mert banki kinnlevőségeinek lecserélésére, mérlegének helyrehozására a hajó 60 millió euró értékben kötvényeket tervez kibocsátani – írja a német Wirtschaftswoche. A Deutschland a Wikipedia szerint az egyetlen nagy, német tulajdonban levő óceánjáró sétahajó.
Öt éves kötvényekre 6,875 százalékos kamat
„Nyugodt vizekre kormányoztuk a vállalatot, és visszanyertük az utazási irodák elveszett bizalmát” – mondta Konstantin Bissias ügyvezető a Reutersnek. A luxus-sétautakat szervező MS Deutschland Beteiligungsgesellschaft mbH nevű cég két és fél éve az Aurelius nevű pénzügyi befektetőé, amely a Deilmann hajózási vállalkozás örököseitől vásárolta meg. Az öt éves kötvényekre 6,875 százalékos eurókamatot fizetnek majd, egy olyan országban, ahol az alacsonyabb kockázatú befektetések hozama csak évi 1-2 százalék, amivel alulmúlja az inflációt.
Hamburgban (Fotó: Wikimedia Commons) |
A kötvény biztonságát erősíti, hogy az első két év kamatfizetését garantálja az Aurelius, másrészt pedig a Deutschlandra jelzálogot jegyeznek be a kötvénytulajdonosok javára. A papírokat december 5-től 14-ig értékesítenék, és 18-ától forognak majd tőzsdén. „Előnyben részesítjük ezeket a kötvényeket, máskülönben tovább folytatjuk bankhitelekkel” – mondta Bissias. A hajózási társaság jelenleg négy banknál 51 millió euró értékű tartozással rendelkezik, az első kölcsönök 2013 végén járnak le.
El fog döcögni még egy jó darabig
A cég vagyona viszont 11 millió eurót mutat – mínuszban. Ez azonban a hajókra vonatkozó rendkívül kedvező amortizációs szabályoknak köszönhető – teszik hozzá. (Az amortizáció azt jelenti, hogy egy beruházás értékét részletekben költségként le lehet írni, ami csökkenti az adóterhet és a saját tőkét egyaránt. Különböző jellegű vagyontárgyak amortizációja más és más, ingatlanoké például évtizedekre nyúlhat, a gyorsan avuló számítástechnikai berendezéseké jellemzően maximum 1-2 év.)
Emiatt, bár a hajó értékét még 77 millió euróra becsülik, tavaly év végén csak 46 millió euróval szerepelt a vállalkozás mérlegében. „Egy luxushajó legalább 35 évig közlekedik, sokuk még tovább is” – nyugtatják a lehetséges befektetőket. A hajó bevételei az első kilenc hónapban 34,1 millió euróra estek az előző évi 38,5 millióról, a 2013-as foglalások viszont 30 százalékkal nőttek. A kihasználtság az idén 25 százalékponttal nőtt, az operatív nyereség (EBITDA) viszont csak kevéssel, félmillió euróra nőtt.
De hány éves a kapitány?
Az ügyvezető cáfolta azokat a német bulvárhíreket, amelyek szerint az 59 éves Andreas Jungblut elbocsátása nyomán, aki sok éve volt a hajó kapitánya, ügyfelek tömege mondta volna le a foglalását. Szerinte az utasokat maga a hajó vonzza. A német Bild például a múlt héten úgy értesült, hogy több mint száz utazást mondtak vissza több mint egymillió euró értékben, és volt törzsvendégek panaszait idézi. Elbocsátása ellen a kapitány is élénken tiltakozott a lapokban.
A német befektetőket némileg óvatosságra intheti a német hajóalapok esete, bár azok nem az utasszállító, hanem teherhajókra specializálódtak. A hajóalapok nagyon megérezték a válságot, négy éve nagyon nyomottak a szállítási díjak. Korábban, a fellendülés éveiben, többek között éppen a befektetési alapokon keresztül érkező megtakarítások segítségével számos új teherjármű, például konténerszállító óriáshajó került a piacra. A válság kitörése óta azonban túlkínálat van a teherhajózási piacon, és hajó-befektetési alapok sora ment már csődbe.
Ahol ötvenkét milliárd euró a tét
Alig múlik el pár nap anélkül, hogy a német sajtó a hajósok szomorú helyzetével ne foglalkozna, a Frankfurter Allgemeine Zeitung online verziója például utoljára november 26-án közölt körképet az ágazatról. Ebben jövőre is nehéz évet vetítenek előre az iparágban, és további hajóalapok csődjével számolnak. Több száz alapban több százezer magánbefektető pénze fekszik, csak 2007-ben hárommilliárd eurót gyűjtöttek így össze az alapkezelők. Már egy visszaesés után ugyan, de 2011 végén még mindig 52 milliárd euró volt ilyen alapokban.