Az Álomhajó, eredeti nevén Das Traumschiff néven futó, nálunk is vetített német televíziós sorozat újabb részeiből ismert, 1998-ra megépített, 175,5 méter hosszú Deutschland luxushajó pénzügyei körül nincs minden rendben. A sorozat rajongói nemsokára személyesen, anyagilag is érdekeltek lehetnek a hajó sikerében, mert banki kinnlevőségeinek lecserélésére, mérlegének helyrehozására a hajó 60 millió euró értékben kötvényeket tervez kibocsátani – írja a német Wirtschaftswoche. A Deutschland a Wikipedia szerint az egyetlen nagy, német tulajdonban levő óceánjáró sétahajó.
Öt éves kötvényekre 6,875 százalékos kamat
„Nyugodt vizekre kormányoztuk a vállalatot, és visszanyertük az utazási irodák elveszett bizalmát” – mondta Konstantin Bissias ügyvezető a Reutersnek. A luxus-sétautakat szervező MS Deutschland Beteiligungsgesellschaft mbH nevű cég két és fél éve az Aurelius nevű pénzügyi befektetőé, amely a Deilmann hajózási vállalkozás örököseitől vásárolta meg. Az öt éves kötvényekre 6,875 százalékos eurókamatot fizetnek majd, egy olyan országban, ahol az alacsonyabb kockázatú befektetések hozama csak évi 1-2 százalék, amivel alulmúlja az inflációt.
|
| Hamburgban (Fotó: Wikimedia Commons) |
A kötvény biztonságát erősíti, hogy az első két év kamatfizetését garantálja az Aurelius, másrészt pedig a Deutschlandra jelzálogot jegyeznek be a kötvénytulajdonosok javára. A papírokat december 5-től 14-ig értékesítenék, és 18-ától forognak majd tőzsdén. „Előnyben részesítjük ezeket a kötvényeket, máskülönben tovább folytatjuk bankhitelekkel” – mondta Bissias. A hajózási társaság jelenleg négy banknál 51 millió euró értékű tartozással rendelkezik, az első kölcsönök 2013 végén járnak le.
El fog döcögni még egy jó darabig
Emiatt, bár a hajó értékét még 77 millió euróra becsülik, tavaly év végén csak 46 millió euróval szerepelt a vállalkozás mérlegében. „Egy luxushajó legalább 35 évig közlekedik, sokuk még tovább is” – nyugtatják a lehetséges befektetőket. A hajó bevételei az első kilenc hónapban 34,1 millió euróra estek az előző évi 38,5 millióról, a 2013-as foglalások viszont 30 százalékkal nőttek. A kihasználtság az idén 25 százalékponttal nőtt, az operatív nyereség (EBITDA) viszont csak kevéssel, félmillió euróra nőtt.
De hány éves a kapitány?
Az ügyvezető cáfolta azokat a német bulvárhíreket, amelyek szerint az 59 éves Andreas Jungblut elbocsátása nyomán, aki sok éve volt a hajó kapitánya, ügyfelek tömege mondta volna le a foglalását. Szerinte az utasokat maga a hajó vonzza. A német Bild például a múlt héten úgy értesült, hogy több mint száz utazást mondtak vissza több mint egymillió euró értékben, és volt törzsvendégek panaszait idézi. Elbocsátása ellen a kapitány is élénken tiltakozott a lapokban.
Ahol ötvenkét milliárd euró a tét
Alig múlik el pár nap anélkül, hogy a német sajtó a hajósok szomorú helyzetével ne foglalkozna, a Frankfurter Allgemeine Zeitung online verziója például utoljára november 26-án közölt körképet az ágazatról. Ebben jövőre is nehéz évet vetítenek előre az iparágban, és további hajóalapok csődjével számolnak. Több száz alapban több százezer magánbefektető pénze fekszik, csak 2007-ben hárommilliárd eurót gyűjtöttek így össze az alapkezelők. Már egy visszaesés után ugyan, de 2011 végén még mindig 52 milliárd euró volt ilyen alapokban.
Orosz gáz nélkül is menne az ellátás.


