Fotó: Lucie Jansch |
J. M. Barrie meséjét Pán Péterről minden gyermek ismeri: a kisfiú, aki soha nem nő fel, regényes életét Sohaország szigetén tölti az Elveszett Fiúk vezetőjeként, ráadásul még repülni is tud. Elcsatangolt árnyékát kergetve kerül a Darling család gyermekeinek hálószobájába, hogy a sikeres vadászatot követően magával repítse a három testvért is Sohaország szigetére. A kalandos és szabad életre ráunva a realitás, a szülők szerepe és a felnőtt lét fontossága mégis felértékelődik: a gyerekek visszatérnek a valóságba, aztán #boldoganélnekmígmegnemhalnak.
A Pán Péter-történet talán soha nem volt érvényesebb, mint napjainkban, amikor egy teljes generáció él jövőkép nélkül s tiltakozik a felnőtté válás, a felelősség és az önállóság ellen.
„Én mindig kisfiú akarok maradni, aki vidám és aranyos, soha nem akarok felnőni” – mondja a színpadon Péter, miközben odapisál a sarokba.
Robert Wilson az avantgárd úttörője és - érdekes módon idős kora és már amúgy is kiteljesedett életpályája ellenére - napjaink egyik legbátrabb és legizgalmasabb rendezője, aki jelenleg az európai kultúra fellegvárában, Berlinben alkot (a háttérben meglévő személyes konfliktusok miatt nem biztos, hogy még sokáig). Wilson stílusa egyedülálló. Meghökkent, lenyűgöz, elvarázsol, pofán vág. Tulajdonképpen teszi azt, ami a valódi színháznak dolga lenne: elvarázsol és elgondolkodtat.
A Pán Péter felnőtteknek szóló előadása három éve van műsoron Európa egyik legjobb színészével, Sabin Tambreával a főszerepben.
Sabin Tambrea 1984-es születésű színész, színpadon és filmen is óriási sikereket arat, az HBO által jegyzett Berlin Stationnel kilépett a nemzetközi porondra is, ahonnan nem is nagyon fogják leengedni.
Wilson Pán Pétere felnőtteknek szól és komoly társadalmi problémával állít szembe. Egy olyan kilátástalansággal, amivel senki nem igazán szeret foglalkozni - és a félelmeinkkel. Bár az egész előadás irgalmatlan összegből készült, a krokodil, amitől Hook Kapitány retteg, egy nagyon olcsó, egyszerű, jellegtelen maszk - Hook mégis szinte belehal a félelembe, amikor meglátja. Vagy a vacsoraasztalnál egyszer csak az egy Darling gyerek kitalálja hogy menjenek haza, s a többiek rögvest boldogan követik őt - úgy otthagyva Pétert, mint egy megunt játékot.
Wilson nem egy szerethető előadást hozott létre, hanem egy valódit. Az előadás zenéjét a Párizsból indult, de amerikai freak folk zenekar, a CocoRosie jegyzi. Az előadás zenéjét hallgatva érteni fogjuk, mit jelent a freak folk.
Az előadás honlapja itt található, jegyek 21 és 71 euró közötti áron kaphatóak.