Az egész történet lényegében véve 1981-ben indult, amikor is Carlos Saura, a legfontosabb európai filmrendezők egyike elkezdte forgatni a Flamenco-trilógia első filmjét, a Vérnászt.
Ez volt ugyanis az a film, ahol a flamenco istenei és a film nagy mestere először találkoztak, és új irányt adtak a spanyol színházi és filmes fejlődésnek, továbbá olyan inspiráló közeget teremtettek, amely hatására a flamenco maga is komolyan megváltozott.
A flamenco nem a kasztanyetta csattogtatását jelenti
A flamenco olyan mint a balett: aki nem születik bele, soha nem fogja igazán elsajátítani. Mi több, talán nem csupán a gyermekkorban induló képzés, de Andalúzia szelleme és vére is kell hozzá.
A flamenco a félreértés elkerülése végett nem egy spanyol néptánc. A flamenco egy kevert tánc, mely Andalúziára jellemző, andalúz, cigány, arab/mór, szefárd (az i.e. 722-ben az Ibériai-félszigetre hurcolt zsidók leszármazottai) gyökerekkel rendelkező, de ezen felül indiai, balkáni, perzsa továbbá dél-amerikai és nyugat-afrikai hatásokkal fejlődött zenei, ének- és táncstílus.
![]() |
Cristina Hoyos Fotó: Museo del Baile Flamenco Sevilla |
A flamenco nagyon kifejező tánc, így igen alkalmas történetmesélésre, táncszínházi produkciókra. Különösen akkor, ha Saura két alkotótársa, Antonio Gades és Cristina Hoyos által továbbgondolt, finoman balett-rutint is tartalmazó táncokról van szó.
Ez valahogy így néz ki egy Cristina Hoyos által koreografált előadásban, melyet Lorca Zöld című verse ihletett:
Flamencóval a csúcsra jutni
A nagysikerű Vérnász után jött a trilógia második filmje, a Carmen, melyet jelöltek Oscarra, megkapta a BAFTA-t és Cannes-ban is versenyfilm volt.
Antonio Gades és Cristina Hoyos ekkor már tényleges világsztárokká váltak. Gades után bomlottak a nők, Hoyos után a férfiak, utóbbi táncolt egy hosszú szólót a barcelonai olimpia megnyitóján, az európai és a nemzetközi művészeti elit tagjai lettek. Megalapították az Antonio Gades nevével fémjelzett társulatot, melynek Hoyos tagja is maradt Gades 2004-ben bekövetkezett haláláig, amikor is saját társulatot alapított a Ballet Flamenco de Andalucía-t. (A Gades Companyt jelenleg Laura del Sol vezeti, aki a Carmen filmben a címszerepet játszotta – méltó utód.)
Jelenleg ez a két társulat uralja a piacot. Hoyosnál elvárás a flamenco- és a balett-tudás is, a Gades Company-nál a színészi képességeket keresik a magas szintű tánctudás mellett
Bár Hoyos társulata talán előremutatóbb és valamivel bátrabb, továbbá Hoyos csak olyanokkal dolgozik, akik az általa alapított granadai iskolában nevelkedtek gyermekkoruk óta, nem szabad félvállról venni a Gades Company Carmen előadását.
Carmen, Lorcával fűszerezve
Ez a sokat vitatott darab, melyről Hoyos csupán annyit mondott: „Antonio nélkül? Ugyan már…” – és ebben nyilván van valami igazság: tradíciók, érzelmek, miegymás – , de a film alapján Gades által színpadra vitt darab, melyet a hajdani főszereplő és a jelenlegi igazgató Laura del Sol varázsolt újból színpadra igazán lenyűgöző mű lett. A produkció képviseli a Gades által fontosnak tartott elveket, azonban újít, hogy ne csupán turistalátványosság legyen.
A sztori a következő (épp mint a filmben): Antonio, a koreográfus színre készül vinni a Carment flamenco-társulatával, Cristina, a társkoreográfus és művészeti vezető segítségével. Nincs azonban a társulatban megfelelő nő, aki el tudná táncolni Carment. Egy casting alkalmával Gades megtalálja a tökéletes lányt, Laurát Carmen szerepére. És innentől kezdve szépen lassan összemosódik valóság és a színpad világa. Antonio beleszeret a lányba, aki egy ideig viszontszereti őt, de mikor a börtönből kiengedik férjét, Laura visszatérne hozzá, de Antonio vérszemet kap. Párharcra hívja a frissen szabadult férfit. Az események egyre jobba durvulnak, a társulat lázasan készül, mindenkire jó hatással van a kialakult feszültség, nem látják át, hogy már rég nem játékról van szó. A végén Antonio nem bírja, és féltékenységében megöli Laurát.
A színdarab trailere:
Az előadás igazán vérfagyasztó. Ajánlatos minél közelebb ülni a színpadhoz – bár táncelőadásokon jobb átlátni a színpadot messziről, a flamencót nem csak látni, érezni is kell. Az illatát, a port amit felvernek a színpadról, stb.
Akinek nincs lehetősége ezt élőben megnézni, az itt HD minőségben megtalálja az előadás friss felvételét >>
Az előadások időpontjai és helyszínei >>
A Ballet Flamenco de Andalucía iden nyáron otthonában, Granadában marad, ahol a Lorca fesztiválon a szabadtéri a Los Jardenies del Generalife színpadon lépnek fel július 18. és augusztus 27. között. Cristina Hoyos imádja Lorcát, rendszeresen használja műveit inspiráció gyanánt, biztosan csodálatos produkciót hoz létre Lorca halálának 80. évfordulójára.