Két éve 12 ezer dollárért, most 1,5 millióért kelt el a megdöbbentően fiatal és gyönyörű festő „Nyár” (Summertime) című képe a Christie’s-nél és 1,6 millióért „Zuhanó nő” (Falling Woman) című festménye a Sotheby’s-nél. Mindkettőt 200 ezer dollár körülire becsülték, végül a leütési ár ezt feltűnően meghaladta. A dolgot még különösebbé teszi, hogy a villámsebességgel felívelő karriert magáénak tudható művész a világ egyik leghatalmasabb galériatulajdonosával alkot egy párt, a 77 éves Larry Gagosiannal. Vajon meddig szárnyalhat Anna Weyant karriere, tudja-e majd tartani a jelenlegi magas árakat, vagy leáldozik a csillaga?
Anna Weyant villámgyorsan jutott a művészeti világ csúcsára; pályája nem az iskolában, hanem az Instagramon kezdődött, ahol három éve fedezték fel, és adták kézről-kézre a műgyűjtők és kereskedők. Ma már nemzetközi érdeklődés mutatkozik a sebezhető lányokat és pajkos nőket ábrázoló, régies színekben pompázó festményei iránt, amelyeken mintha Botticelli keveredne egy Victoria Beckham-mémmel, és amelyeken porcelán testek és arcok vesztik el ártatlanságukat és hozzák zavarba a nézőjüket.
A festőnő nagyjából 50 képből álló életműve már olyan nagy gyűjtők kezébe került, mint a befektető Glenn Fuhrman vagy a plasztikai sebész Stafford Broumand. A Los Angeles Megyei Művészeti Múzeum nemrégiben egy csoportos kiállításon mutatta be munkáit, és Francesco Bonami, a Velencei Biennále korábbi kurátora azt állította, hogy Anna Weyant hamarosan saját biennálén is megjelenik, ami újabb mérföldkő lenne a művész karrierjében.
A The Wall Street Journal tudósítása alapján Weyant örül a figyelemnek, ugyanakkor tudja, hogy az élethosszig tartó karrierre törekvő művészek általában úgy boldogulnak, hogy olyan ügyfélkört építenek ki, akik idővel kifizetik a folyamatosan emelkedő árakat neki és a galériáiknak. Viszont ha az árak túl drámaian megugranak az árveréseken, a fiatal művészek attól is tarthatnak, hogy eredeti gyűjtőik nem lesznek hajlandóak vagy egyszerűen csak nem lesznek képesek lépést tartani a hatalmas áremelkedéssel. Ez a keresletet is megnyirbálhatja, főleg, ha a tehetősebb gyűjtők az árveréseken más művészek felé fordulnak. Akárcsak a zenében vagy a filmművészetben, egyetlen képzőművész sem szeretne „egyszeri csoda” lenni.
"Az emberek folyamatosan gratuláltak nekem" - mondta Weyant, de a Christie's 1,5 milliós eladása legkevésbé sem nyugtatta meg. "Csak nyomást éreztem”, tette hozzá.
A múlt hónapban New York három nagy aukciósháza első ízben szerepeltette Weyant egy-egy művét a nagy érdeklődésre számot tartó esti árveréseken - ez annak a jele, hogy a galériája várólistáján lévő gyűjtők hajlandóak az árveréseken megfizetni a felárat. Mindhárom mű többszörösen meghaladta az aukciós becsült árat, elsősorban az említett „Zuhanó nő”, amely a becsült ár nyolcszorosát érte el. A festményt Tim Blum, Weyant korábbi kereskedője, a Blum & Poe megbízásából értékesítették, a kereskedővel a művész szerint azóta összevesztek. Blum nem kívánt nyilatkozni az esetről.
A művész új képeire a kereskedők szerint legalább kétszázan várnak, ez szintén a rendkívüli keresettség jele, ugyanakkor szakértők szerint az ilyen mértékű felfutás és nyomás egy művészen arra is vezethet, hogy a festő hamar kiég, és gyakorlatilag ugyanazt a művet ismétli meg újra és újra a nagy és gyors keresletre való tekintettel.
Járni a legnagyobb galériatulajdonossal - Larry Gagosian
Larry Gagosian a művészvilág megkerülhetetlen alakja, műgyűjtő és galériatulajdonos, vélhetően a legjelentősebb galériahálózat megalapítója New York-ban, aki állítása szerint még sosem alkotott párt művésszel. Ennek ellenére most megteszi, ráadásul nem is akármilyennel, hanem a saját galériája által képviselt festővel: Weyant nemrég csatlakozott Gagosian galériájához, ezzel gyakorlatilag azonnal a legmagasabb polcra kerülve, és hasonlóképpen nemrég találtak egymásra a tulajdonossal. Gagosian azt állítja, hogy nem kezeli Weyant-t másképp, mint a többi művészt, csak a „farkasoktól” akarja megvédeni; a galériatulajdonos befektető kijelentése azért bizarr egy kicsit, mert őt magát igen nehéz másnak tekinteni, mint „farkasnak”. Megfigyelők szerint bár Weyant kihasználja a Gagosian- birodalom lehetőségeit, például a privát repülőgépek nyújtotta előnyöket, elsősorban manhattani lakásában szeret alkotni.
Különös karrierkezdet
Anna Weyant karrierje akkor kezdődött, amikor Cynthia Talmadge festő asszisztensévé vált, aki később posztolta Weyant egy egészen meglepő festményét, amelyen egy lábát felemelő nő pózol, míg a tükörből fotózza egy telefon éppen azt, amit a néző nem lát.
Talmadge bemutatta Weyant-t a műkereskedő Rines-nak, és innen indult a gyors felívelés, amelyben az Instagramnak többször is jelentős szerep jutott. Gagosian Rines galériájában vásárolt Weyant képeiből, majd 2021 májusában a Blum&Poe Los Angeles-i galériájában elhívta a nőt vacsorázni, innen indult a kapcsolatuk.
Weyant időközben összeveszett a Blum&Poe galériával részben állítólag azért, mert az említett „Zuhanő nő” című képét a Sotheby’s-nek adta árverésre, innen pártolt át Gagosianhoz.
Kérdés marad viszont, hogy ilyen magasról valóban még feljebb vezet-e az útja, vagy a hirtelen emelkedés gátja lesz-e a későbbi fejlődésnek?