2011-ben hatalmas vállalkozás volt a The Royal Ballet részéről az Alice in Wonderland megalkotása. Az óriási kockázat óriási sikerrel járt - Kevin O’Hare, a brit királyi balett igazgatója helyesen mérte fel a helyzetet. (Itt írtunk a darabról >>) Bár 2011-ben még csupán a szakmai és közönségsikert lehetett biztosan látni, az anyagi megtérülés egyáltalán nem volt biztos, Monica Manson korábbi igazgató támogatásával mégis új megbízást adott az Alice alkotóinak. Így utólag kiváló volt a döntés: az Alice in Wonderland óriási kasszasiker lett, a fél világon játsszák. 2014-ben 3 év felkészülés után még az Alice-ét is meghaladó büdzsével a Kanadai Nemzeti Balett-tel együttműködve nekikezdtek a Téli rege színpadra állításának. A produkció első éves bevétele - jegyekből és jogokból - bődületes volt: 26 millió font, azaz bő 9 milliárd forint; 1732 óta nem volt ilyen sikeres produkciója a Royal Opera House-nak.
A választás elsőre furcsának tűnhet, hiszen a Téli rege nem tartozik az ismert és szeretett Shakespeare-művek közé. A története inkább emlékeztet egy abszurd görög drámára, mint egy nagy Shakespeare-klasszikusra - azonban kiválóan alkalmazható táncra. A darab fő motívuma ugyanis a féltékenység és annak szörnyű hatásai mindenkire nézve - márpedig ez egy igen hálás téma a tánc műfajára.
Edward Watson a királyi balett sztárja Leontes szerepében, a féltékenység őrületében alább tekinthető meg:
Emellett az ősi angolszász hagyományok is nagyon jól építhetőek a darabba:
Christopher Wheeldon, a projekt művészeti vezetője-rendezője az Alice után mennybe ment, ezért a színház, a közönség és a kritika nagyon komoly elvárásokkal várta a bemutatót. S lőn: Christopher Wheeldonnak sikerült felülmúlnia az Alice-t, és minden kritika, minden nagy magazin - kezdve a Financial Times-tól a Guardian-en keresztül az Independentig - ódákat zengett az új előadásról, ami azóta is az Alice mellett a királyi balett legfontosabb produkciója.
(A nagy sikernek hála Wheeldon és csapata rögvest új munkába kezdett, erről azonban még nem lehet túl sokat tudni - az új, egyelőre ismeretlen darab színpadi munkálatai várhatóan 1-2 éven belül kezdődhetnek meg.)
A Téli regében a főhősnőt, Hermionét a csodálatos Lauren Cuthbertson táncolja fenomenálisan. Cuthbertson a világ egyik legjobb balettművésze, a Királyi Balett legmagasabb rangú táncosa. Bőven a balettiskola befejezése előtt, 15 éves korában szerződtette le a Royal, 18 éves kora óta ő a vezető szólótáncos, a társulat vezető művésze.
Az alábbi jelenetben próbálja elmagyarázni az őrület határán lévő férjének, hogy szereti őt, de az nem hisz neki.
Az előadás február 13. és március 21. között lesz műsoron. Jegyek 28-tól 115 fontig kaphatóak, az előadás honlapja itt található >>
És a végére valami egészen más: kultúra-rovatunkban írtunk korábban a torinói Turandotról. A cikket itt lehet (és kell) elolvasni, a darabot az Opera Vision Europe-nak hála otthon, a kanapén üldögélve is meg lehet tekinteni. Adunk is egy linket hozzá >> |