Miközben a sokadik feldolgozást éri meg Csajkovszkij elpusztíthatatlan remeke – a számos újraértelmezés közül most a feminista változat a legdivatosabb –, a mű szülőhazájában nem az újításokkal vannak elfoglalva, hanem inkább a régi szokások bebetonozásával. Az elmúlt napokban volt, aki több mint egymillió rubelt (mai árfolyamon mintegy 3,8 millió forintot) fizetett ki négy jegyért a Nagyszínház (Bolsoj tyeatr) év végi előadására.
Csajkovszkij, a Diótörő és a Nagyszínház mindig összefüggött egymással Oroszországban. Működhetett bármilyen rendszer, történhetett politikai földindulás, ezt sosem hagyták ki – elsősorban a politikai elit tagjai.
Ma sincs ez másképp, éppen csak annyi a változás, hogy a milliárdosok könnyedén kifizethetnek akár egymillió rubelt is a jobb helyekért.
„Presztízskérdés inkább, mint művészi élvezet”
A december 31-i Diótörő előadásán való részvétel elsősorban nem műélvezetet jelent, hanem inkább presztízskérdést. A Kommerszant című napilap beszámolója szerint a jegyek árverése során egyre inkább a „ki ad többet érte” helyzet alakul ki, noha már eredetileg sem voltak olcsók a belépők.
#NinaKaptsova #Bolshoi #Nutcracker #SugarPlumFerry #Christmas pic.twitter.com/DAIuvzPIM8
— طاحـون Khaled (@tahoun71) December 24, 2024
Hivatalosan december 14-én kezdték el árverezni a jegyeket, a jobb helyekért már most 50 ezer rubelt kérnek. Háromféle variáció közül lehetett választani: egyszemélyes, páros, illetve családi, azaz négy egymás melletti jegy. A hét elején – a Kommerszant több helyi médiára hivatkozva – az első sorba szóló, még szabad páros jegyet már 400 ezer rubelért vásárolták meg, ami az eredeti ár négyszerese. Az árverésen a négy egymás mellé szóló jegyért „1,2 millió rubelt kellett fizetni” – adta hírül a RIA Novosztyi. (Egy rubel jelenleg közel 4 forintot ér – friss árfolyamok itt >>)
Az igazi harc azonban csak most kezdődik. A szilveszteri előadáson állítólag maga Valerij Gergijev vezényli majd a zenekart, aki nagy sztárnak számít.
„Ezt nem lehet kihagyni” – mondta Mihail Kusnirovics, a Bosco di Ciliegi cégcsoport igazgatótanácsának elnöke. „Nincs nagyobb öröm, mint ajándékot adni és kapni. Ha Gergijev maga vezényli a Diótörőt december 31-én, az ajándék és egy jeles esemény, amelyre magam is megpróbálok eljutni” – tette hozzá.
„Arany WC helyett nézzen inkább balettelőadást”
Ahogy Leila Gucsmazova balettkritikus fogalmazott, Gergijev neve úgy működik, mint egy mágnes. Minden előadás költsége jelentősen megemelkedik, ha ő lép színpadra.
„Jóllehet a Diótörő megtekintése december 31-én Moszkvában nem elsősorban a művészi élvezetről szól. Ha már most egy jegy ára meghaladta a 300 ezer rubelt, egy családé pedig az 1 milliót, akkor nem tudom, mi lesz később. Bár akinek ennyi pénze van, inkább vegyen a Nagyszínházba jegyet, minthogy egy arany WC-t csináltasson” – fűzte hozzá ironikusan.
December 14-én tartották az utolsó árverést a kultikus produkció jegyeinek értékesítésére. Színházi berkekben úgy vélik, hogy ha ez a formátum sikeres, a jövőben más műsorokra is kiterjeszthető lesz.
„Ez logikus lépés lenne” – emelte ki Jevgenyij Szafronov, az InterMedia hírügynökség főszerkesztője. „Ahhoz, hogy olyan terméket adjunk el, amely a vásárló képzeletében a kultúrával és a művészettel asszociál, legyen szó Gergijev-koncertre szóló jegyekről vagy egy Jordan tornacipőről, szükség van a médiára. Mint látni, van is rá ennek megfelelő kereslet, pedig sok pénzbe kerül.”
Lehet, hogy nem is olyan nagy a Nagyszínház? Egyes hírek szerint december 31-én csak a legfelsőbb politikai vezetők kaphattak jegyet a színházba.
„Ez a színház elit hely, nem fér be annyi ember, mint amennyi szeretne eljönni” – idézi orosz politikai szakértők véleményét a lap.
Nem minden jegyet árvereznek el, néhányat online értékesítenek a színház honlapján. Már december 2-án csupán 244 férőhely maradt, és az erkélyeken lévő székek ára is elérte a 25 ezer rubelt.