5p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Kieselbach-festményárverések mindig nagyon tartalmasak, a kalapács alá vitt darabok értékesek, a leütési árak pedig (néha szinte váratlanul) magasak. Az idei karácsonyi árverésen 266 tétel volt az árverőház ajánlata, közülük 213 talált vevőre, ami 80 százalékos elkelési arány.

Ahogy az lenni szokott, nem a legmagasabb árú tételek maradtak meg a Kieselbach Galéria idei karácsonyi árverésén sem, hanem azok, amelyek magasabbra voltak beárazva, mint azt a közönség elfogadta volna (és ez lehetett akár középkategória,  vagy még alatta is). 

Ennek az árverésnek a legmagasabb áron elkelt tétele az a Czóbel Béla festmény volt, a Kislány ágy előtt című, amely a huszadik századi magyar festészet ikonikus darabja, jellemzően Párizsban született és őszintén szólva igen sokáig nagyobb sikere volt mindenkori határainkon kívül, mint itthon. De ez már nem a magyar festészetről állít ki szegénységi bizonyítványt, hanem a mindenkori magyar társadalomról. A szálak messze vezetnek és a mának szóló tanulságai vannak. Az árverési katalógusból tudhatjuk meg, hogy az 1905-ben festett kép először 1934-ben szerepelt itthon nyilvános reprodukcióként és első alkalommal csak 1963-ban állították ki Magyarországon, a Magyar Nemzeti Galériában, mint a nagybányai festők egyikének munkáját.

Egyebek közt erről is szól az árverési katalógusban a képhez csatolt szöveg, melyet a Kieselbach Galéria külön katalógusban jelentetett meg és emelt át onnan. E képnek nem akármilyen kérője is volt, ugyanis 2013-ban a párizsi Musée d’Orsay igazgatója Budapesten tárgyalva szerette volna megszerezni a vezetése alatt álló intézmény, a világ egyik kiemelkedő múzeuma számára, de kikosarazták. (Most talán – hacsak nem az ő megbízottja nyerte a licitversenyt – akár oda is kerülhet: a katalógus ugyanis nem tünteti fel, hogy védett-e.). A Kislány kikiáltási ára 220 millió forint volt, becsértéke pedig 300 és 500 millió között. Leütési ára végül 340 millió lett.

A huszadik századi magyar festészet ikonikus darabja
A huszadik századi magyar festészet ikonikus darabja
Fotó: Kieselbach Galéria

A leütési árak felől vizsgálva az árverés eseményeit, azt tapasztalhattuk, hogy két tétel is elérte a 150 milliós értékhatárt. Ez az árverés során előbb egy 81x65 centiméteres olaj-vászon Vaszary, majd egy 95x125 centiméteres Derkovits Gyula kép számára sikerült. Mindkettő az 1930-as években született. A Vaszary kép címe: Művésztársaság, a Derkovits képé pedig Szövők, amely a szövőgépeket kezelő, mezítláb dolgozó, félig háttal álló kéziszövő mesterembereket ábrázol, munka közben. Technikája: olajfesték, arany és ezüst porfesték vásznon. Kikiáltási ára 120 millió, becsértéke 140-170 millió forint volt, leütési ára pedig a már említett 150 millió lett. Derkovits-festményekből olyan kevés érhető utol a hazai műkereskedelmi piacon, hogy még ez az ár sem meglepetés. Ez a műve is bizonyság azt illetően, hogy a népi demokráciában kissé túlhajtott értékelése ellenére a mai műértő közönség és a gyűjtők tábora megbízhatóan a helyén tudja kezelni Derkovits stílusát, életművét, témáit.

Éppen úgy, ahogy az ugyanabban a korban kissé elhallgatott Vaszaryt. Aki, érdekes módon, az általános művészpályákkal szemben mintha fordítottan közlekedett volna: fiatal korában a hagyományos, konzervatív előadásmódot preferálta (esetleg esztergomi érsek nagybátyja ösztönzésére, vagy hatására). Később konzervatív stílusa oldódott, francia és olasz tanulmányútjai rányitották a szemét a korszerűbb stílusokra és előadásmódokra, végül odahagyva a képzőművészeti főiskolai tanárságot, idős korára olyan felszabadultan, franciás könnyedséggel, levegősen és életörömmel festett, mintha nem is 65-70 éves lett volna, hanem 25-30. Művésztársaság című, itt tárgyalt képünk is, ennek az életvégi korszaknak jellegzetes darabja. Hogy az üzletről is szó essen, ez a festmény 110 millióról indult, becsértéke 135-170 millió volt, leütési ára pedig 150 millió. A felsorolt példák (de a tételek nagyobbik része is) azt mutatják, hogy az árverőház jól mérte fel mind a festmények valós értékét, mind pedig az árverésen résztvevők költési halandóságát. Ami főként a nagy értékű művészeti alkotások esetében fontos. 

Százmillió forintot, vagy azt maghaladó leütési árat további két festmény ért el. Egy nagyon jellegzetes XIX. század végi Bihari Sándor (1855–1906) életkép, a Vasárnap délután című olaj-vászon, 118x163 centiméteres festmény és Kernstok Károly egy-két évvel későbbi, Gyümölcsszedők/Diószedők című, 125x185 centiméteres, védett, olaj-vászon festménye. A Bihari kép, amely érzelmileg és intellektuálisan is közel viszi a mai nézőt a sokszor „boldog aranykor” néven emlegetett monarchia­-évtizedekbe, 100 millióról indult, becsértéke 130-170 millió volt, leütési ára pedig 120 millió lett. A Kernstok kép 75 millióról indult, becsértéke 90-120 millió forint volt, leütési ára kerek 100 millió lett.

Figyelemre méltó, hogy 50 és 100 millió forint közti leütési árat mindössze három tétel ért el. Közülük a legmagasabbat Perlrott Csaba Vilmos nagyméretű, 121,5x140 centiméteres olaj-vászon képe, a Szabadban című festmény. Leütési ára 95 millió forint volt, becsértéke 80-130 millió, induló ára pedig 65 millió forint. Egry József: Taorminai napkelte című, 1930-ra dátumozott, olajpasztell-papír, 70x90 centiméteres képe 55 millióról indulva 80 millióig futott, Rippl-Rónai József franciaországi tájképét pedig 50 millió forintnál ütötték le. Ami viszont érthetetlen, hogy az árverési sorban közvetlenül utána következő Aristide Maillol tájkép (amely ugyanarról a vidékről szól, a nagy francias festő szűkebb hazájáról) megmaradt. Pedig becsértéke (20-30 ezer euró), ha abban az árkategóriában kelt volna el, még befektetésnek is jó lett volna.

Az árverés egészét tekintve pedig feltétlenül említésre méltó a mai, élő modernek térhódítása és a környező országokban élő magyar festőkre terelődő, mind erősebb figyelem.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra A Los Angeles-i tűzvész átírta az Oscer-menetrendet
Privátbankár.hu | 2025. január 14. 10:07
Pár nappal ismét elhalasztotta hétfőn az amerikai filmakadémia az Oscar-jelölések bejelentését a Los Angelesben és környékén pusztító tüzek miatt.
Kultúra A Beatles örök: hisztéria, titkok és a legenda újraéledése
Elek Lenke | 2025. január 5. 14:06
A Beatles nemcsak zenekar, hanem korszakalkotó világnézet is volt, ami máig hat. Dokumentumfilm, turizmus és új filmek is őrzik a legendát – a Fab Four örök!
Kultúra Királyi családok a változó világban: mítoszból valóság
Elek Lenke | 2025. január 4. 17:08
Hogyan formálódnak át a hercegek a monarchiák élő szimbólumaiból a modern kor elvárásaihoz igazodva? Tradíciók és úttörő változások találkozása.
Kultúra Így mulat az orosz elit szilveszterkor: döbbenetes összegek
Elek Lenke | 2024. december 29. 17:31
Csajkovszkij Diótörője presztízskérdés Oroszországban. Nem annyira a művészet a meghatározó.
Kultúra Újabb aukciósház húzott hasznot Magyar Péter pártjának népszerűségéből
Kenessei András | 2024. december 24. 16:35
Az idén negyvenéves Nagyházi Galéria az egyetlen a magyar aukciós piacon, amely felveheti a verseny az idén 250 éves BÁV-val, noha csak harminc éve lépett be a hazai aukciós piacra. A verseny természetesen az árverési műfajok sokféleségére is értendő, nemcsak az elért árakra és csúcsárakra.      
Kultúra Ferenc pápa ezért falat bontatott
Privátbankár.hu | 2024. december 24. 11:45
Az egyházfő szenteste megnyitja a Szent Péter-bazilika szent kapuját és ünnepi misét vezet.
Kultúra Mi lehet a baj a nagy művész meghalt kishúgát ábrázoló képpel?
Kenessei András | 2024. december 22. 11:08
Zsolnay, Csontváry, Munkácsy – akárhogy is nézzük, ez a három név határozta meg a Virág Judit Galéria (VJG) 77. árverését és természetesen az aukció sikerét. Semmit sem veszélyeztetett az a tény, hogy a VJG a négy, legnagyobb hazai művészeti aukciós ház közül sorrendben utolsóként lépett a karácsonyi árverések sorába.
Kultúra Hatalmas kasszasiker a Tisza név
Kenessei András | 2024. december 14. 19:18
Ahogy tavaly, úgy az idén is a BÁV kezdte a legkorábban a karácsonyi árverések sorozatát  – már ami a legnagyobb árverőházakat illeti.
Kultúra Lehet, hogy Önnél is rejtőzködik egy milliókat érő Zsolnay-kerámia?
Kenessei András | 2024. november 24. 17:46
November közepén negyedik alkalommal tartott árverést a Virág Judit Galéria (VJG). Ezen csak és kizárólag Zsolnay kerámiákat vittek kalapács alá, két, külföldi tulajdonos gyűjteményéből. Azonban nemcsak ez volt újdonság, hanem az árverés helyszíne és egy megváltozott árverési szabály is. Ezek ellenére (vagy talán éppen ezért) az aukció nagy sikerrel zárult.
Kultúra Danny vagyok, hajóval jöttem Magyarországról – ilyen egy élő legenda a filmvásznon!
Elek Lenke | 2024. november 17. 17:47
Bob Dylan az elmúlt években leginkább arról híresült el, hogy az irodalmi Nobel-díj   stockholmi átadójára se ment el, hanem maga helyett mást küldött. De ki is ez a különc énekes, aki politikai-társadalmi kérdésekben oly sokszor – és legtöbbször zavarba ejtően – hallatta a hangját? És mit tudunk meg róla a decemberben bemutatandó filmből, amely Sehol se otthon címmel kerül majd a magyar mozikba?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG