Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p
Immár 30 éve, hogy az indítás után nem sokkal felrobbant a Challenger nevű űrjármű, vagy ahogy akkor nevezték, űrsikló. Ez visszavetette az űrhajózást, de ettől még mehetett volna tovább a program. ma pedig már se űrsikló, se szuperszonikus utasszállító. Mi történhetett?

Kezdetleges űrjárművek

Az emberiség nagy álma volt a repülés, ezt megvalósítani mindössze 110 évvel ezelőtt sikerült. És miután ez összejött, hamar felmerült az is, hogy komolyabban el kéne emelkedni a földfelszíntől, kijutni a világűrbe, esetleg a Holdra.

A megvalósítás a 2. világháború után kezdődött, amikor a német rakétafegyvereket kifejlesztő Von Braun Amerikában folytatta a rakétaépítést, immár megcélozva az ember űrbejuttatását. A verseny megindult a két szuperhatalom, Amerika és a Szovjetunió között, embert az űrbe küldeni az oroszoknak sikerült 1961-ben, a Holdra viszont az amerikaiak jutottak el 1969-ben.

Az űrjárművek viszont, amiket használtak, bizonyos szempontból hiányosak voltak. Nem lehetett velük visszatérni a Földre, mint egy repülőgéppel, hanem át kellett zuhanni a légkörön úgy, hogy a jármű szénné ég, az utast egy szigetelés megkíméli a hőtől, végül egy ejtőernyővel pottyan le valahol, jó esetben a kijelölt területen.

A nagy reménység

A továbblépést az amerikaiaknak sikerült megvalósítani: létrehoztak egy olyan repülőgép-űrhajó kombinációt, amivel vissza lehet térni a Földre. A dolog azért nem volt teljesen egyszerű: a jármű lelassítása csak úgy volt lehetséges visszatéréskor, hogy a légkör súrlódása végzi ezt, így viszont iszonyatos hő keletkezett, ami a járműnek ki kellett bírnia, erre különleges tűzálló csempéket alkalmaztak.

 

 

Az első repülések sikeresek is voltak, biztatóan alakult a dolog, egyre többen kezdtek arra gondolni, hogy az űrrepülés továbbléphet, egyre többen vehetnek részt benne, olcsóbb lesz és messzebbre is el lehet jutni. A Challenger katasztrófája azonban jelezte, hogy még azért kezdetleges ez a tudomány, a járművek sérülékenyek, és egy ilyen baleset halálos, nem lehet katapultálni, mint egy vadászrepülőből.

A program azért folytatódott, de már lassabban, óvatosabban. A remény pedig még tartott, hogy az űrutazás lesz a jövő nagy sikerágazata, nem véletlen, hogy annyi sci-fi film is készült róla, példának okáért az ismét sikeres Star Wars.

Nem úgy alakult

A valóságban viszont az látszott, hogy az egész dolog nehézkes, igen költséges, és tulajdonképpen nincs gyakorlati haszna. A legnagyobb eredmény az volt, hogy sikerült fellőni a műholdakat, melyek nélkül a világ nem is működne a mai formájában, de ez egy viszonylag egyszerű művelet. Az ember utaztatása az űrben viszont rendkívül bonyolult.

A következő, 2003-as katasztrófa, amikor azok a bizonyos tűzálló csempék okozták a bajt, véget is vetett az űrsiklózásnak. Azóta újra csak a hagyományos űrhajózás megy, elégő járművel és lepottyanó űrhajóssal. Nem az űrrepülés lett a 21. század eddigi részének sikerágazata, hanem az internet és az eszközök, amiken azt használjuk. Az űrbe tömegesen nem jutunk, de mind a 7 milliárdan ráférünk egy hálózatra.

Van remény

A hangsebesség fölötti utasszállítás sorsa is bealkonyult, legalábbis egyelőre. A Concorde pályája véget ért, zajos volt, sokat fogyasztott, és nagyon költséges. Az amerikai és az orosz állam már kevésbé költi a pénzt az űrhajózásra, a légitársaságok pedig a szuperszonikus gépekre.

Ugyanakkor mégis van remény: rugalmas, lelkes, elszánt, saját pénzüket a dologra nem sajnáló vállalkozások próbálják feléleszteni az iparágat, köztük Richard Branson, Jeff Bezos vagy Elon Musk. Ők talán összehoznak valamit, ami hangsebesség fölötti, az űrbe is kijut, ha rövid időre is, ugyanakkor az utasnak nem kell hozzá superman-nek lenni, mint az eddigi űrhajósoknak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hazájából kapott rossz hírt Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 16:23
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jelentősen kevesebb új munkahely jött létre augusztusban a nem mezőgazdasági ágazatokban, a munkanélküliségi ráta pedig az elemzők által várttal összhangban emelkedett az előző havihoz képest.
Makro / Külgazdaság Egymás tenyerébe csapott a kormány és Budapest – megállapodtak Rákosrendezőről
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 16:01
Aláírták az infrastruktúra-fejlesztési megállapodást.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan magas a magyar államadósság?
Gáspár András | 2025. szeptember 5. 15:31
Regionális összehasonlításban az átlag alatt nőtt a magyar államadósság az elmúlt 15 évben, az Államadósság Kezelő Központ vezetője szerint ez annak fényében is pozitív, hogy Magyarország indult a legrosszabb helyzetből a rendszerváltás idején.
Makro / Külgazdaság Adósságban úszik a világ – Zsiday Viktor felvázolt egy drasztikus megoldási lehetőséget
Gáspár András | 2025. szeptember 5. 14:56
A befektetési szakértő szerint miközben egyébként is magas a világban az államadósságok szintje, minden a további emelkedés irányába hat – jön a pénzügyi elnyomás, a globális hozamgörbe-rögzítés?
Makro / Külgazdaság Ellentmondott Szijjártó Péter Donald Trumpnak olaj-ügyben
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 13:46
Magyarország azért vásárol nyíltan orosz kőolajat, mert nincsen más lehetősége, míg más európai országok azért vásárolnak titokban, kerülőúton orosz kőolajat, mert az olcsóbb, mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten.
Makro / Külgazdaság New Deal és egymilliós minimálbér: így faragta ki választási programját a Tisza Párt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 12:12
Címlapra kívánkozó ígéretek, tíz-, tizenkét- és huszonegypontos programok jellemezték a Tisza Párt elmúlt másfél évét. Az adócsökkentés és a minimálbér-emelés terén már kezdenek tisztán látni a választók, de azt még mindig nem tudjuk, hogyan férhet hozzá Magyarország 4100 milliárd forint uniós forráshoz a választások után – írja laptársunk, az Mfor.hu.
Makro / Külgazdaság Rossz híreket kapott Nagy Márton Németországból
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 10:14
Az elemzők által várt növekedés helyett havi szinten csökkentek a német feldolgozóipari megrendelések júliusban a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis pénteki jelentése szerint.
Makro / Külgazdaság A horvátoknak bezzeg telik új autóra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 09:24
Horvátországban 7,2 százalékkal nőtt az eladott új autók száma az első nyolc hónapban.
Makro / Külgazdaság Kisebbfajta csodáról számolt be az állami hivatal
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 08:30
A júliusi ipari termelés nagyobb lett a júniusinál. Igaz, éves szinten még mindig mínuszos.
Makro / Külgazdaság Ursula von der Leyen keményen kiállt Ukrajna mellett
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 06:28
Ukrajnát olyan országgá kell tenni, amely „megemészthetetlen” úgy a jelenlegi, mint a jövőbeli agresszorok számára – jelentette ki az Európai Bizottság elnöke.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG