4p

A Tisza Párt sokat ígér a nyugdíjasoknak - mi lenne ebből megvalósítható?
Mekkora lesz várhatóan a novemberi nyugdíjkorrekció?

Nyugdíjszerviz élőben Karácsony Mihállyal és Malicskó Gáborral
Vegyen részt és kérdezze Ön is a szakértőket!

2025. április 11. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Immár 30 éve, hogy az indítás után nem sokkal felrobbant a Challenger nevű űrjármű, vagy ahogy akkor nevezték, űrsikló. Ez visszavetette az űrhajózást, de ettől még mehetett volna tovább a program. ma pedig már se űrsikló, se szuperszonikus utasszállító. Mi történhetett?

Kezdetleges űrjárművek

Az emberiség nagy álma volt a repülés, ezt megvalósítani mindössze 110 évvel ezelőtt sikerült. És miután ez összejött, hamar felmerült az is, hogy komolyabban el kéne emelkedni a földfelszíntől, kijutni a világűrbe, esetleg a Holdra.

A megvalósítás a 2. világháború után kezdődött, amikor a német rakétafegyvereket kifejlesztő Von Braun Amerikában folytatta a rakétaépítést, immár megcélozva az ember űrbejuttatását. A verseny megindult a két szuperhatalom, Amerika és a Szovjetunió között, embert az űrbe küldeni az oroszoknak sikerült 1961-ben, a Holdra viszont az amerikaiak jutottak el 1969-ben.

Az űrjárművek viszont, amiket használtak, bizonyos szempontból hiányosak voltak. Nem lehetett velük visszatérni a Földre, mint egy repülőgéppel, hanem át kellett zuhanni a légkörön úgy, hogy a jármű szénné ég, az utast egy szigetelés megkíméli a hőtől, végül egy ejtőernyővel pottyan le valahol, jó esetben a kijelölt területen.

A nagy reménység

A továbblépést az amerikaiaknak sikerült megvalósítani: létrehoztak egy olyan repülőgép-űrhajó kombinációt, amivel vissza lehet térni a Földre. A dolog azért nem volt teljesen egyszerű: a jármű lelassítása csak úgy volt lehetséges visszatéréskor, hogy a légkör súrlódása végzi ezt, így viszont iszonyatos hő keletkezett, ami a járműnek ki kellett bírnia, erre különleges tűzálló csempéket alkalmaztak.

 

 

Az első repülések sikeresek is voltak, biztatóan alakult a dolog, egyre többen kezdtek arra gondolni, hogy az űrrepülés továbbléphet, egyre többen vehetnek részt benne, olcsóbb lesz és messzebbre is el lehet jutni. A Challenger katasztrófája azonban jelezte, hogy még azért kezdetleges ez a tudomány, a járművek sérülékenyek, és egy ilyen baleset halálos, nem lehet katapultálni, mint egy vadászrepülőből.

A program azért folytatódott, de már lassabban, óvatosabban. A remény pedig még tartott, hogy az űrutazás lesz a jövő nagy sikerágazata, nem véletlen, hogy annyi sci-fi film is készült róla, példának okáért az ismét sikeres Star Wars.

Nem úgy alakult

A valóságban viszont az látszott, hogy az egész dolog nehézkes, igen költséges, és tulajdonképpen nincs gyakorlati haszna. A legnagyobb eredmény az volt, hogy sikerült fellőni a műholdakat, melyek nélkül a világ nem is működne a mai formájában, de ez egy viszonylag egyszerű művelet. Az ember utaztatása az űrben viszont rendkívül bonyolult.

A következő, 2003-as katasztrófa, amikor azok a bizonyos tűzálló csempék okozták a bajt, véget is vetett az űrsiklózásnak. Azóta újra csak a hagyományos űrhajózás megy, elégő járművel és lepottyanó űrhajóssal. Nem az űrrepülés lett a 21. század eddigi részének sikerágazata, hanem az internet és az eszközök, amiken azt használjuk. Az űrbe tömegesen nem jutunk, de mind a 7 milliárdan ráférünk egy hálózatra.

Van remény

A hangsebesség fölötti utasszállítás sorsa is bealkonyult, legalábbis egyelőre. A Concorde pályája véget ért, zajos volt, sokat fogyasztott, és nagyon költséges. Az amerikai és az orosz állam már kevésbé költi a pénzt az űrhajózásra, a légitársaságok pedig a szuperszonikus gépekre.

Ugyanakkor mégis van remény: rugalmas, lelkes, elszánt, saját pénzüket a dologra nem sajnáló vállalkozások próbálják feléleszteni az iparágat, köztük Richard Branson, Jeff Bezos vagy Elon Musk. Ők talán összehoznak valamit, ami hangsebesség fölötti, az űrbe is kijut, ha rövid időre is, ugyanakkor az utasnak nem kell hozzá superman-nek lenni, mint az eddigi űrhajósoknak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Dübörög a vámháború: megvan, mekkora vámmal verné Kínát Amerika
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 19:24
Megvan, mennyi az annyi.
Makro / Külgazdaság Kínát kikosarazták: nem talált újabb harcostársat Trump ellen
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 16:24
Ausztrália nem kér a kínai ajánlatból.
Makro / Külgazdaság Kemény üzenet kapott Kínából Donald Trump – ki hátrál meg előbb?
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 13:59
Kudarcba fog fulladni Trump terve – üzenik Kínából.
Makro / Külgazdaság Kiállt Ukrajna gyors integrációja mellett az uniós biztos
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 13:40
Miközben a magyar kormány erőteljes kampányt folytat Ukrajna uniós csatlakozása ellen, az uniós biztos gyorsítaná a folyamatot.
Makro / Külgazdaság Olyan drága autópálya épül Erdélyben, hogy még Magyarországon is megnéznék
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 13:14
Az új szakaszon építik meg Románia leghosszabb közúti alagútját is.
Makro / Külgazdaság A kormány folytatja az árletöréseket
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 12:48
A csütörtök délelőtti Kormányinfón sok minden szóba került, mindenekelőtt az árletörési program további lépései. 
Makro / Külgazdaság Ezért rántotta el a kormányt Donald Trump?
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 11:24
Van még az amerikai elnöknél is erősebb kutya?
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter: „Nem megmondtuk?”
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 10:44
Bejött a magyar kormány számítása a vámháború ügyében?
Makro / Külgazdaság Megtorpant a román gazdaság? Itt a friss GDP-adat
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 10:27
Gyengébb lett a 2024-es végleges adat.
Makro / Külgazdaság Magyarország megint kikapott Romániától
Buksza blog | 2025. április 10. 09:34
Az egy főre jutó tavaly GDP alakulását nézve Magyarországnak nincs oka az örömre. Egyrészt az uniós mezőny végébe tartozik, másrészt javulás sem látható. Miközben a régiós országokban igen. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG