4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Immár 30 éve, hogy az indítás után nem sokkal felrobbant a Challenger nevű űrjármű, vagy ahogy akkor nevezték, űrsikló. Ez visszavetette az űrhajózást, de ettől még mehetett volna tovább a program. ma pedig már se űrsikló, se szuperszonikus utasszállító. Mi történhetett?

Kezdetleges űrjárművek

Az emberiség nagy álma volt a repülés, ezt megvalósítani mindössze 110 évvel ezelőtt sikerült. És miután ez összejött, hamar felmerült az is, hogy komolyabban el kéne emelkedni a földfelszíntől, kijutni a világűrbe, esetleg a Holdra.

A megvalósítás a 2. világháború után kezdődött, amikor a német rakétafegyvereket kifejlesztő Von Braun Amerikában folytatta a rakétaépítést, immár megcélozva az ember űrbejuttatását. A verseny megindult a két szuperhatalom, Amerika és a Szovjetunió között, embert az űrbe küldeni az oroszoknak sikerült 1961-ben, a Holdra viszont az amerikaiak jutottak el 1969-ben.

Az űrjárművek viszont, amiket használtak, bizonyos szempontból hiányosak voltak. Nem lehetett velük visszatérni a Földre, mint egy repülőgéppel, hanem át kellett zuhanni a légkörön úgy, hogy a jármű szénné ég, az utast egy szigetelés megkíméli a hőtől, végül egy ejtőernyővel pottyan le valahol, jó esetben a kijelölt területen.

A nagy reménység

A továbblépést az amerikaiaknak sikerült megvalósítani: létrehoztak egy olyan repülőgép-űrhajó kombinációt, amivel vissza lehet térni a Földre. A dolog azért nem volt teljesen egyszerű: a jármű lelassítása csak úgy volt lehetséges visszatéréskor, hogy a légkör súrlódása végzi ezt, így viszont iszonyatos hő keletkezett, ami a járműnek ki kellett bírnia, erre különleges tűzálló csempéket alkalmaztak.

 

 

Az első repülések sikeresek is voltak, biztatóan alakult a dolog, egyre többen kezdtek arra gondolni, hogy az űrrepülés továbbléphet, egyre többen vehetnek részt benne, olcsóbb lesz és messzebbre is el lehet jutni. A Challenger katasztrófája azonban jelezte, hogy még azért kezdetleges ez a tudomány, a járművek sérülékenyek, és egy ilyen baleset halálos, nem lehet katapultálni, mint egy vadászrepülőből.

A program azért folytatódott, de már lassabban, óvatosabban. A remény pedig még tartott, hogy az űrutazás lesz a jövő nagy sikerágazata, nem véletlen, hogy annyi sci-fi film is készült róla, példának okáért az ismét sikeres Star Wars.

Nem úgy alakult

A valóságban viszont az látszott, hogy az egész dolog nehézkes, igen költséges, és tulajdonképpen nincs gyakorlati haszna. A legnagyobb eredmény az volt, hogy sikerült fellőni a műholdakat, melyek nélkül a világ nem is működne a mai formájában, de ez egy viszonylag egyszerű művelet. Az ember utaztatása az űrben viszont rendkívül bonyolult.

A következő, 2003-as katasztrófa, amikor azok a bizonyos tűzálló csempék okozták a bajt, véget is vetett az űrsiklózásnak. Azóta újra csak a hagyományos űrhajózás megy, elégő járművel és lepottyanó űrhajóssal. Nem az űrrepülés lett a 21. század eddigi részének sikerágazata, hanem az internet és az eszközök, amiken azt használjuk. Az űrbe tömegesen nem jutunk, de mind a 7 milliárdan ráférünk egy hálózatra.

Van remény

A hangsebesség fölötti utasszállítás sorsa is bealkonyult, legalábbis egyelőre. A Concorde pályája véget ért, zajos volt, sokat fogyasztott, és nagyon költséges. Az amerikai és az orosz állam már kevésbé költi a pénzt az űrhajózásra, a légitársaságok pedig a szuperszonikus gépekre.

Ugyanakkor mégis van remény: rugalmas, lelkes, elszánt, saját pénzüket a dologra nem sajnáló vállalkozások próbálják feléleszteni az iparágat, köztük Richard Branson, Jeff Bezos vagy Elon Musk. Ők talán összehoznak valamit, ami hangsebesség fölötti, az űrbe is kijut, ha rövid időre is, ugyanakkor az utasnak nem kell hozzá superman-nek lenni, mint az eddigi űrhajósoknak.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Igaza lesz Orbán Viktornak, tényleg fantasztikus évünk lesz a 2025-ös?
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 18:55
„2025-ben olyan dolgok történnek majd Magyarországon, amik eddig még sose. Fantasztikus lesz” – posztolta ki Orbán Viktor múlt pénteken a Facebook-oldalára. Ami annak beismeréseként is felfogható, hogy az elmúlt tizenegy és fél év mégsem volt annyira kimagasló, mint ahogyan az a kormányzati sikerpropagandából lejött. Mindenesetre a jövő évi „békeköltségvetésből” ez a fényes jövő nem olvasható ki. Mint ahogyan arra sem lehet mérget venni, hogy az Új Gazdaságpolitika keretében bejelentett intézkedések – a lakhatási támogatás, a kis- és középvállalkozásoknak juttatott újabb kedvezmények stb. – majd célt érnek, hiszen a hasonló akciók korábban sem hoztak eredményt. Ezekről is beszélt főszerkesztőnk, Csabai Károly a Trend FM hétfő délelőtti adásában.
Makro / Külgazdaság Szívhatja a fogát az Orbán-kormány: kellemetlen levél jött Brüsszelből
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 16:19
Újabb fizetési felszólítást küldtek ki.
Makro / Külgazdaság Bizonytalan a decemberi amerikai kamatvágás
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 11:26
A chicagói és a bostoni Fed-elnök is megszólalt a monetáris lazítás esélyéről.
Makro / Külgazdaság Még hivatalba sem lépett Trump embere, máris káoszt okozott
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 11:08
Robert F. Kennedy amerikai egészségügy élére jelölésének hírére zuhanni kezdtek a vakcinagyártók részvényei.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mennyiért tankolhatunk keddtől
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 10:51
Ez a hír minden autóst érint.
Makro / Külgazdaság Lengyelországban ennyibe kerülnek az alapvető élelmiszerek: Magyar Péter beszámolt róla
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 10:41
A Tisza Párt vezetője a lengyelországi Katowicében járt, és összevetette az ottani árakat a hazaiakkal. Fogyasztásélénkítő javaslatcsomaggal is előállt az ellenzéki vezető.
Makro / Külgazdaság Trump lépéseit figyeli a hadiipar világszerte
Káncz Csaba | 2024. november 18. 09:31
Trump védelmiköltség-emeléseket és kemény megközelítést követelhet Tajvannal kapcsolatban, ami megterhelné Szöul kapcsolatait Washingtonnal és Pekinggel. A kihívások ellenére a dél-koreai védelmi ipar számára Trump második elnöksége lehetőséget jelent. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Trükkök százait veti be Orbán Viktor, hogy teljesüljön a statisztika?
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 08:36
Hogy lehet 8 százalék a GDP-deflátor, ha az infláció csak 3,7 százalék? Így akarnak megfelelni a stabilitási törvény által előírt kötelezettségnek?
Makro / Külgazdaság Az izraeli hadsereg támadásában meghalhatott egy Hezbollah-vezető
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 16:33
Libanoni források szerint egy izraeli légicsapásban meghalt Mohamed Afif, a Hezbollah sajtófelelőse. Dél-Libanonban pedig tüzet nyitottak az ENSZ misszió katonáira. 
Makro / Külgazdaság Nem pusztán az alacsony fizetések miatt menekülnek a nyugati országokba az emberek, vannak más szempontok is
Buksza blog | 2024. november 17. 16:16
Az elmúlt évtizedek Kelet-Közép-Európában az itt élők jelentős kivándorlását hozták Nyugat-Európába, ahol jobban lehet keresni, ám Szerbiából már nem csak ezért mennek el az emberek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG