4p

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 11-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

Immár 30 éve, hogy az indítás után nem sokkal felrobbant a Challenger nevű űrjármű, vagy ahogy akkor nevezték, űrsikló. Ez visszavetette az űrhajózást, de ettől még mehetett volna tovább a program. ma pedig már se űrsikló, se szuperszonikus utasszállító. Mi történhetett?

Kezdetleges űrjárművek

Az emberiség nagy álma volt a repülés, ezt megvalósítani mindössze 110 évvel ezelőtt sikerült. És miután ez összejött, hamar felmerült az is, hogy komolyabban el kéne emelkedni a földfelszíntől, kijutni a világűrbe, esetleg a Holdra.

A megvalósítás a 2. világháború után kezdődött, amikor a német rakétafegyvereket kifejlesztő Von Braun Amerikában folytatta a rakétaépítést, immár megcélozva az ember űrbejuttatását. A verseny megindult a két szuperhatalom, Amerika és a Szovjetunió között, embert az űrbe küldeni az oroszoknak sikerült 1961-ben, a Holdra viszont az amerikaiak jutottak el 1969-ben.

Az űrjárművek viszont, amiket használtak, bizonyos szempontból hiányosak voltak. Nem lehetett velük visszatérni a Földre, mint egy repülőgéppel, hanem át kellett zuhanni a légkörön úgy, hogy a jármű szénné ég, az utast egy szigetelés megkíméli a hőtől, végül egy ejtőernyővel pottyan le valahol, jó esetben a kijelölt területen.

A nagy reménység

A továbblépést az amerikaiaknak sikerült megvalósítani: létrehoztak egy olyan repülőgép-űrhajó kombinációt, amivel vissza lehet térni a Földre. A dolog azért nem volt teljesen egyszerű: a jármű lelassítása csak úgy volt lehetséges visszatéréskor, hogy a légkör súrlódása végzi ezt, így viszont iszonyatos hő keletkezett, ami a járműnek ki kellett bírnia, erre különleges tűzálló csempéket alkalmaztak.

 

 

Az első repülések sikeresek is voltak, biztatóan alakult a dolog, egyre többen kezdtek arra gondolni, hogy az űrrepülés továbbléphet, egyre többen vehetnek részt benne, olcsóbb lesz és messzebbre is el lehet jutni. A Challenger katasztrófája azonban jelezte, hogy még azért kezdetleges ez a tudomány, a járművek sérülékenyek, és egy ilyen baleset halálos, nem lehet katapultálni, mint egy vadászrepülőből.

A program azért folytatódott, de már lassabban, óvatosabban. A remény pedig még tartott, hogy az űrutazás lesz a jövő nagy sikerágazata, nem véletlen, hogy annyi sci-fi film is készült róla, példának okáért az ismét sikeres Star Wars.

Nem úgy alakult

A valóságban viszont az látszott, hogy az egész dolog nehézkes, igen költséges, és tulajdonképpen nincs gyakorlati haszna. A legnagyobb eredmény az volt, hogy sikerült fellőni a műholdakat, melyek nélkül a világ nem is működne a mai formájában, de ez egy viszonylag egyszerű művelet. Az ember utaztatása az űrben viszont rendkívül bonyolult.

A következő, 2003-as katasztrófa, amikor azok a bizonyos tűzálló csempék okozták a bajt, véget is vetett az űrsiklózásnak. Azóta újra csak a hagyományos űrhajózás megy, elégő járművel és lepottyanó űrhajóssal. Nem az űrrepülés lett a 21. század eddigi részének sikerágazata, hanem az internet és az eszközök, amiken azt használjuk. Az űrbe tömegesen nem jutunk, de mind a 7 milliárdan ráférünk egy hálózatra.

Van remény

A hangsebesség fölötti utasszállítás sorsa is bealkonyult, legalábbis egyelőre. A Concorde pályája véget ért, zajos volt, sokat fogyasztott, és nagyon költséges. Az amerikai és az orosz állam már kevésbé költi a pénzt az űrhajózásra, a légitársaságok pedig a szuperszonikus gépekre.

Ugyanakkor mégis van remény: rugalmas, lelkes, elszánt, saját pénzüket a dologra nem sajnáló vállalkozások próbálják feléleszteni az iparágat, köztük Richard Branson, Jeff Bezos vagy Elon Musk. Ők talán összehoznak valamit, ami hangsebesség fölötti, az űrbe is kijut, ha rövid időre is, ugyanakkor az utasnak nem kell hozzá superman-nek lenni, mint az eddigi űrhajósoknak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A nyugdíjasoknak fáj most a legjobban, ami a boltokban történik
Privátbankár.hu | 2025. március 10. 15:01
Újra az érdeklődés középpontjába került az élelmiszerek drágulása, ami hónapok óta meghaladja az átlagos infláció szintjét. A TrendFM reggeli műsorában Gáspár András, a Klasszis Média lapigazgatója az immár 18 éve rendszeresen publikált Privátbankár Árkosár-felmérés legfrissebb adatait mutatta be, de szóba kerültek az inflációs kilátások és a kormány lehetséges intézkedései is.
Makro / Külgazdaság Egyelőre Nagy Márton nem őrzi ügyesebben a kasszakulcsot, mint Varga Mihály
Privátbankár.hu | 2025. március 10. 11:17
Az állami költségvetés februári hiánya 1655,0 milliárd forint volt, mely az előző évekhez hasonlóan az időarányosnál magasabb.
Makro / Külgazdaság Jön a gazdaság Darth Vadere: valóra válhat minden amerikai elnök legsötétebb rémálma
Privátbankár.hu | 2025. március 9. 14:26
A legfrissebb makroadatok arra utalnak, hogy az Egyesült Államok gazdaságában stagfláció alakulhat ki, amit Donald Trump elnök büntetővámjainak bevezetése felerősíthet.
Makro / Külgazdaság Ki fog itt szja-t fizetni? Újabb adómentességről tett bejelentést a kormány
Privátbankár.hu | 2025. március 9. 09:44
A 30 év alatti anyák kedvezményét kiterjesztik, jövőre már egyáltalán nem kell szja-t fizetniük.
Makro / Külgazdaság Kóka János: Semmelweis Ignác országában közbotrány, mennyien halnak meg kórházi fertőzésekben
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. március 9. 05:56
A három tíz jegyében hirdetett meg egészségügyi programot az orvos, egészségügyi vállalkozó, volt gazdasági és közlekedési miniszter. 10 év alatt 10 ezer milliárd forintból 10 reformot javasol, a szakma széleskörű összefogásával, amit aztán természetesen a politikusok, jelesül a mindenkori kormány is támogathat. A részletekről beszélgetett a Klasszis Podcastban lapunk főszerkesztője, Csabai Károly Kóka Jánossal. Aki a Doktor 24 magánegészségügyi szolgáltatót azzal a Lancz Róberttel alapította, aki az egyik résztvevője lesz a lapcsoportunk, a Klasszis Média által szervezett március 27-ei egészségügyi konferenciának.
Makro / Külgazdaság Tanulságos kudarctörténet egy ország leépüléséről
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 16:19
Az Egyesült Királyság története 150 évvel ezelőtt irigylésre méltó sikersztori volt, ám az ország a második világháború után saját maga alatt kezdte vágni a fát, ami néhány évtized után ki is dőlt.
Makro / Külgazdaság Mire célozhatott Orbán Viktor? Ízetlen poénnal szállt bele Németországba?
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 13:27
Orbán Viktor a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2025-ös gazdasági évnyitóján célozgatott. Nem árulta el, hogy konkrétan mire.
Makro / Külgazdaság Még csak öt napja van hivatalban Matolcsy György utódja, máris figyelmeztet
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 12:11
Varga Mihály azt mondta a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szombati gazdasági évnyitóján, hogy ha az infláció tartósan visszatér, az rontja a fizetések vásárlóértékét és a költségvetés egyenlegét, rombolja a bizalmat, visszaveti a gazdasági növekedést és drágítja az államadósság-finanszírozás költségét
Makro / Külgazdaság Kellemes meglepetés érheti, ha hétfőn megy tankolni
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 09:16
A szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint tovább csökkenhet a benzin és a dízel ára. 
Makro / Külgazdaság Lehetne olcsóbb az élelmiszer, de rossz helyen keresi a megfejtést a kormány
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 17:16
Az ATV Start vendége volt Gáspár András, a Klasszis Média lapigazgatója. A téma az élelmiszerek drágulása, a kiskereskedők és a kormányzat viszonya volt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG