Az IKEA és a francia Leroy Merlin több milliárd dollárt szán arra, hogy Oroszország-szerte üzleteket, sőt gyárakat nyissanak, arra számítva, hogy komoly vásárlóerő lesz, ha Oroszország kikerül a közel két éves recesszióból. Az IKEA 1,6 milliárd dollárt ruház be öt év alatt, a Leroy Merlon 2 milliárdot, hogy megduplázza üzleteinek a számát. Az amerikai Pfizer egy új gyógyszergyárat épít, a Mars pedig kisállat-eledelt és rágógumit gyártó kapacitását növeli meg.
Itt az idő
Az IKEA oroszországi vezetője szerint ez az alkalmas pillanat a befektetésre, mert hosszú távon óriási potenciált lát az orosz piacban. A svéd áruházlánc utoljára 5 éve nyitott üzletet az országban, de most megnyitott egy 60 millió dolláros bútorgyárat Szentpétervár mellett, és megvásárolt egy méretes telket a város harmadik óriás IKEA áruháza számára.
Két éve a külföldi befektetések a töredékökre estek, amikor az olajáresés miatt az ország recesszióba süllyedt és az ország az ukrán válság kapcsán konfliktusba keveredett a nyugattal. Egyes cégek, mint például a General Motors, visszafogták helyi tevékenységüket. Azonban a rubel leértékelődése, amely eleinte lecsökkentette a dollárban vagy euróban számított bevételt, olyan változást is hozott, ami ismét vonzóvá tette a gyártókapacitások beüzemelését. A Bloomberg becslésekre hivatkozik, melyek szerint Oroszországban most olcsóbb a termelés költsége, mint Kínában.
Egymásnak adják a kilincset
Az orosz kormány közölte, hogy a szeptemberben tartott éves befektetői találkozón több cégvezető jelent meg, mint bármikor az elmúlt 10 évben. Az idei év első 9 hónapjában 8,3 milliárd dollár volt a közvetlen külföldi befektetések összege, míg tavaly egész évben csak 5,9 milliárd volt ez az összeg. Ez ugyan még jóval kisebb, mint az ukrán konfliktus előtti időszak értéke, de ha megmarad a növekedési ütem, hamar utolérheti és túlszárnyalhatja az akkori szintet.
Jól jönnek ki belőle
Miközben a kiskereskedelmi visszaesés tavaly 10, idén 5,3 százalék volt, az IKEA és néhány másik nagy külföldi cég rubelben növekvő eladásokról számolt be. A Pepsi azt mondja, hogy még a rubel leértékelődése után is Oroszország a harmadik legnagyobb piaca Amerika és Mexikó után. A cég még a szankciókra adott orosz válaszlépéseket is ki tudta használni: Oroszországban felfuttatta a sajtgyártást, és ezzel kiváltotta a korábbi importot. Most bejelentette, hogy 40 millió dolláros beruházással bébiételeket készítő üzemet épít.
Az oroszországi gyártást mások is fel akarják futtatni: az IKEA az Oroszországban eladott termékek 80 százalékát a jövőben ott is akarja megtermelni, sőt bizonyos cikkeket már most is onnan exportál Kínába és Európába. Ebből a szempontból a szankciók kifejezetten jót tettek az orosz gazdaságnak hosszabb távon, hisz az import visszaszorításával felfuttatták a helyi ipart, megteremtve a jövőbeli, az olajtól független gazdasági növekedés feltételeit.