6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Apokaliptikus képet fest a világ eljövendő állapotáról a The Guardian. A kétrészes cikksorozat első felében a lap megidézte a földi poklot, azt, ami akkor következik be, ha az emberiség nem áll meg az önpusztítás útján. A mostani rész tartalma egy kicsit felemelőbb lesz, abban ugyanis szembesülhetünk a pozitív kimenetel képeivel is.
Fotó: depositphotos.com

Az első rész itt érhető el.

2050-et írunk.

Erdők nőnek a nagyvárosokban

Harminc éve folyamatosan sikerül csökkenteni a széndioxid-kibocsátást, a tervek szerint 2100-ra legfeljebb 1,5 fokkal lesz csak melegebb a bolygó, mint az évezred elején volt. A városokban is kristálytiszta a levegő, gyakran frissebb is, mint az ipari forradalom előtt volt.

Köszönhető mindez többek között annak az intenzív fásítási programnak, melybe a klímavészhelyzet észlelésének pillanatától kezdve kezdtek bele az ügyben felelősségteljes viselkedést tanúsító országok. Bár nem ez volt az egyetlen világméretű intézkedés, mellyel egyfajta lélegeztetőgépre kapcsolták Földünket, a gyakorlati szempontokon túl (a fák kivonták a széndioxidot a levegőből, felszabadították az oxigént, a szenet pedig visszajuttatták a talajba) újra zölddé varázsolták élőhelyünket, ma már alig van valami különbség egy buja erdő, illetve egy intenzíven fásított, nagyváros között - írja elképzelt jövőképében a The Guardian.

A természet azonban nem csak a városokat hódította vissza, hanem a vidéket is, bármennyire hangzik is ez paradox módon. A globális szinten végrehajtott fásítási programok jóvoltából az erdőségek kiterjedése hihetetlen mértékben megnövekedett, a kontinensek felszínének majd ötven százaléka mára, azaz 2050-re fával borított.

Az elsősorban monokultúrára berendezkedett mezőgazdaság is hatalmas változáson ment keresztül, most árnyas dió- és gyümölcsöskertek, legelőkkel borított erdőterületek, mérföldes parkvidékek sorjáznak azokon a vidékeken, ahol korábban az ipari jellegű mezőgazdaság volt kizárólagosan jellemző.

A nettó nulla kibocsátást javarészt azzal sikerült elérni, hogy a fosszilis energiahordozókat gyakorlatilag kiiktatták a rendszerből, és a tiszta villamosenergiát tették egyeduralkodóvá.

Ez gyakorlatilag egy teljesen új energetikai infrastrukturális rendszer kiépülését is eredményezte. A nagy hálózatok decentralizálásával kis önellátó energia-szigetek jöttek létre, melyek autonóm módon képesek szabályozni saját energiaellátásukat, miközben a globális energiarendszerbe vissza is táplálhatják fölös készleteiket.

Az energia nagy része már megújuló forrásokból, szélből, napenergiából, geotermikus energiából és vízből származik. Minden épület saját villamosenergia-termelő rendszerrel bír – a házak szabadon maradt falfelületeit egy rendkívül különleges narancssárga festék fedi, a millió és millió nano-részecske pedig egyszerűen kinyeri a napfényből a hasznosítható elektromos energiát. Az energia alapvetően már ingyenes. A házak és épületek az egész világon önellátóvá váltak, sőt, még több energiát is előállíthatnak, mint amire ténylegesen szükségük van.

Már a sótalanított tengervíz az élet forrása

Az energián kívül alapvetően a víz befolyásolja mindennapi életünket. A megújuló és decentralizált villamosenergia-források felhasználása lehetővé teszi a (tengervíz) helyben történő sótalanítását, így a tiszta ivóvíz a világ bármely pontján bármikor előállítható.

A benzin és a dízel meghajtású járművek egyszerűen anakronisztikussá váltak. A legtöbb ország 2030-ra betiltja ezek gyártását, de még legalább 15 évbe telik, amíg a belső égésű motorok beépítésével teljesen felhagynak az autógyárak.

Furcsa, hogy igencsak hosszú időbe telt, míg az emberiség ráébredt arra, hogy az elektromos motor minden szempontból jobb választás. Erősebb motor, több sebesség, az autó fékezéskor képes visszanyerni némi energiát, ugyanakkor számottevően kevesebb karbantartásra van szükség esetükben, mint a robbanómotoroknál.

A magánhasználatú autók divatja is már a múlté, a sharing mindennapi életünk részévé vált, most már a vezető nélküli gépkocsi-megosztás biztonságának szabályozása a legnagyobb közlekedésbiztonsági kihívás a városok számára.

Visszaestek a közúton való szállítási igények. A légi folyosók mentén szerveződő drón-konvojok sok mindent kiváltanak, ami  a korábbi szállítási gyakorlat része volt. Mindez a korábbi teljes infrastruktúra-hálózat átszervezését is eredményezi, a gyaloglás és a kerékpározás nem csupán trendi, de megkerülhetetlen.

Egymástól is tudunk tanulni

Noha sikerült radikális mértékben csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, továbbra is foglalkozni kell azokkal az utóhatásokkal, melyeket a légkörbe juttatott rekordszintű széndioxid okoz. Ez még 2050-ben is egyre szélsőségesebb időjárást okoz, bár extremitásában meg sem közelíti a korábbi évek viszonyait.

A gleccserek és a sarkvidéki jég továbbra is olvadnak, a tengerszint pedig emelkedik, aszályok és az elsivatagosodás veszélyezteti az Egyesült Államok nyugati részét, a Földközi-tenger térségét és Kína egyes részeit. A még mindig fennálló szélsőséges időjárási viszonyok miatt hatalmas különbségek vannak egy-egy térség között, mind az egészségügyi ellátás, mind az élelmezés, mind pedig a tiszta ivóvízhez jutás szempontjából.

Mostanra azonban a nemzeti kormányok is tanultak a múlt tévedéseiből, felismerték, sokkal jobb, ha az éghajlati válság jelenségeit azonnal kezelik, még azelőtt, hogy azok egymás hatásait felerősítve pusztító módon lecsapnának Földünkre. Ez a fajta tudatosság segít a megelőzésben is, így nem alakulnak ki olyan helyzetek, melyek később humanitárius válsággá szélesedhetnének.

Szép lassan ráébredtünk, hogy mindannyian egy közösséget alkotunk.Az egyik országban bekövetkező katasztrófa nagy valószínűséggel néhány év múlva egy másik országban is be fog következni, amiből aztán az a felismerés adódott, hogy talán jó lenne egymás tapasztalataiból is tanulni; ha rájövünk arra, hogyan lehet megmenteni a csendes-óceáni szigeteket az egyre emelkedő tengerrel szemben, akkor talán módot találunk Rotterdam megsegítésére is később.

A Zeitgeist, azaz a korszellem alaposan megváltozott; az, ahogy a világot, és az, ahogy egymást érzékeljük. Amikor a 2020-as évek elején, főleg az akkori tizenévesek által elindított környezetvédelmi mozgalmak megértették velünk, hogy a túlfogyasztás, a féktelen verseny, az önzés és a kapzsiság az, amitől a leginkább szenvedünk, és hogy ezek azok az „értékek”, melyek cselekedeteinket irányítják, nos, az volt igazán a fordulat pillanata.

Az éghajlati válság újra egy felelősségteljes közösséggé formálta az addig széthúzó, a partikuláris érdekek mentén polarizált emberiséget.

És úgy tűnik, hogy mindez - még ha csupán részlegesen is - de 2050-re meghozta az eredményeket.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Svájc kerek-perec megnevezte, mi miatt csökken a jövő évi GDP-je
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 12:15
A svájci kormány a júniusban becsült 1,2 százalékról 0,9 százalékra rontotta a jövő évi GDP-növekedési előrejelzését az Egyesült Államok által bevezetett importvámok negatív hatására hivatkozva.
Makro / Külgazdaság Most igyon, jövőre drágább lesz az Octoberfest
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 11:52
Németországban hamarosan árat emelhet a legtöbb nagy sörfőzde az Inside italpiacra szakosodott szakmagazin elemzése szerint. A jelentés rámutatott arra, hogy Németországban a tíz legkeresettebb sörmárka közül hatnak a termelői ára mostanság vagy a közeli hónapokban nőni fog.
Makro / Külgazdaság Masszív árcsökkenések jöhetnek a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 10:29
Feltéve, hogy nem lő ki az olaj vagy a dollár árfolyama.
Makro / Külgazdaság Donald Trump nem tud leállni: új vámszabályt írt alá
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 10:09
Az amerikai elnök aláírta a teherautók és buszok importjára vonatkozó vámszabályt. Az elnök szerint erre nemzetbiztonsági okokból van szükség. Ezzel azonban jelentős csapást mérhet Mexikóra és Kanadára.
Makro / Külgazdaság Papíron egyre többet ér az átlagfizetés, de a lakosság ezt nem érzi
Vámosi Ágoston | 2025. október 17. 14:33
A nettó mediánkereset végre meghaladja az 1000 eurót Magyarországon, de a reálbér-növekedés a tavalyinak a felét sem teszi ki. Az elemzők egy része szeptemberben gyorsuló bérnövekedést vár a pedagógusok bérfejlesztése miatt, miközben augusztusban is az oktatásban emelkedtek a legnagyobb mértékben a keresetek.
Makro / Külgazdaság Az igazság pillanata: ezt érte el Trump a vámokkal
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 12:20
Csökkent az amerikai költségvetés hiánya a 2025-ös pénzügyi évben.
Makro / Külgazdaság Ez tényleg lesújtó lett: erőt vett magán az infláció
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 11:50
A kontinensen emelkedik az infláció, Magyarország hátulról az ötödik.
Makro / Külgazdaság Ha hétvégén elutazna, ennyiért tankolhatja meg az autót
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 11:15
A dízelnél szombattól árcsökkenés lesz.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter Washingtont és Moszkvát is hívta a budapesti csúcs miatt
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 09:00
Égnek a vonalak Budapest és Washington, illetve Budapest és Moszkva között.
Makro / Külgazdaság Lassult a fizetések növekedése, a reálkereseteké is
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 08:30
Folytatódott a bérnövekedési ütem, de a nyár végére visszavett a tempóból.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG