4p

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár eleinte nagy volt az érdeklődés, egyre kevesebb elektromos autó van az utakon.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Lassabban halad a várakozásokhoz képest az elektromos autók magyarországi térnyerése, ezért a kormány lazítani kíván a vásárlás mai állami támogatási feltételein - jelentette be a nemzetgazdasági miniszter a Trend FM Mozgásban című közlekedési műsorában azt ígérve, a jövőben egész autóflottákat cserélhetnek elektromosra vállalatok, állami intézmények és önkormányzatok.

Varga Mihály beszélt arról is: speciális áramdíjszabás kidolgozását tervezik az elektromos autók számára annak érdekében, hogy láthatóvá váljon, vannak tényleges költségei a zéró kibocsátású közlekedésnek.

Jelenleg összesen 2340 zöldrendszámos jármű fut a hazai utakon, ebből valamivel több, mint ezer tisztán elektromos hajtású. A V4-ek országai közül Magyarországon terjedt el leginkább az e-mobilitás, ennek ellenére idén 0,3 százalékról 0,2 százalékra csökkent az elektromos autók részaránya az országos járműparkban. A miniszter szerint ez is azt mutatja, a benzines és dízel kocsikat továbbra is szívesebben vásárolják a magyarok, akik sokszor még mindig jobban ügyelnek a pénztárcájukra, mint a környezetvédelemre.

A kormány azzal számol, hogy a paksi atomerőmű-beruházás majdani befejeztével többlet elektromosenergia-kapacitás jelenik meg a rendszerben, amelyet a jelenleginél nagyobb mértékben hasznosíthatnak elektromos autók, buszok, haszonjárművek közlekedésére. "Olyan arányt kell elérnie addigra a hazai elektro-mobilitásnak, amely ezt a többletkapacitást letudja kötni" - érzékeltette a követendő tendenciát. Egyébként korábban a Jedlik Ányos Tervben a kormány 2020-ra 30 ezer elektromos autó hazai megvásárlásával számolt, a miniszterelnök néhány nappal ezelőtt már 54 ezer elektromos személyautó jelenlétét jósolta erre az időre.

Varga Mihály szerint van fantázia az e-mobilitásban, de még közel sem áll rendelkezésre a teljes működtetési infrastuktúra az országban, kevés a töltők száma. Tapasztalatok szerint a legtöbben napközben használják elektromos kocsijukat, este pedig otthon a garázsban töltik. Emiatt sem létkérdés, hogy a jelenleginél feszítettebb ütemben bővüljön az elektromos töltőpontok száma, bár egy most futó, az önkormányzatok számára meghirdetett program keretében 75 település közreműködésével több mint 400 újabb töltőpont jöhet létre, amely az eddigiekkel együtt már országos szintű lefedettséget eredményez.

Még a kormány támogatásával sem kell

A visszás helyzetet jól mutatja, hogy a tavalyi évre előirányzott 2 milliárd forintos állami vásárlási támogatási keretet sem használták fel teljes mértékben az autósok, emiatt meg kellett hosszabbítani a pályázati határidőt. A fennmaradó összeghez idén további 3 milliárdos állami támogatás társul. Eddig mindent beleszámítva nagyjából 13 milliárd forintot fordított a költségvetés elektromos programra, melynek során mindössze 1058 tisztán elektromos autót vásároltak az emberek. Lazítani fogunk a feltételeken - ígérte Varga Mihály.

Korábban vállalkozásoknak maximum öt elektromos kocsi vásárlását támogatta az állam, pedig cégek sora szeretett volna elektromos autóflottát létrehozni. Most tehát úgy fognak változni a szabályok, hogy jelentősebben mérséklődjön a benzines és dízel járművek még meglévő árelőnye. Ettől azt várják, hogy az eddigieknél sokkal gyorsabban felhasználják a rendelkezésre álló támogatási keretet, amelyből elvileg 3500 elektromos autó vásárolható meg.

Emellett indítanak egy 200 darabos állami elektromos flottavásárlási programot, így belátható időn belül a Máv, a Magyar Posta, a környezetvédelmi intézmények és a nemzeti parkok a jelenleginél nagyobb számban használhatnak környezetbarát járműveket

Magyarország továbbra is versenyben van a Tesla második európai gigagyárának helyszínéért folyó versenyben - derült ki Varga Mihály szavaiból. Hazánk esélyei nem rosszak, ám még versenyben vagyunk egy másik közép-európai, egy nyugat-európai és egy skandináv országgal a beruházásért.

A Trend FM Varga Mihállyal készült interjúját itt lehet elérni. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mikor lesz Rogán-per vagy felcsúti per? Ligeti Miklós a Rogán-botrányról és az elszámoltatás buktatóiról
Izsó Márton - Litván Dániel | 2025. január 18. 10:37
Orbán Viktornak is helye lenne azon a szankciós listán, amelyre Rogán Antalt feltették? Bíróság elé állhat a NER legnagyobb hatalmú minisztere? Ligeti Miklóst, a Transparency International jogi igazgatóját ezeken a kérdéseken túl egy esetleges Magyar Péter-kormány lehetőségeiről is kérdeztük az elszámoltatás és a felelősségrevonás területén a Klasszis Podcast friss adásában.
Makro / Külgazdaság GDP, olajár, infláció: kijött az IMF jóslata
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 15:46
A tavaly októberben vártnál 0,1 százalékponttal gyorsabban, 3,3 százalékkal nő idén a globális gazdaság a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pénteken kiadott prognózisa szerint. A jövő évre vonatkozó 3,3 százalékos GDP-növekedési várakozás nem változott. Tavaly a globális gazdaság 3,2 százalékkal nőtt.
Makro / Külgazdaság Visszavágták az osztrák GDP-előrejelzést
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 14:31
Lefelé módosította 2029-ig terjedő osztrák GDP-növekedési előrejelzését a Wifo gazdaságkutató intézet pénteken publikált prognózisában.
Makro / Külgazdaság A fővárosi csatornákat is meghódítja Csányi Sándor cégbirodalma
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 11:55
A milliárdos bankvezér érdekeltségének az ellenzéki vezetésű fővárosi önkormányzattal lett közös biznisze.
Makro / Külgazdaság Infláció: drágul a benzin, így minden drágább lesz
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:32
Szombaton tovább emelkednek a kutak nagykereskedelmi árai.
Makro / Külgazdaság Nyereséges, de kockázatos, amit a magyarok az orosz energiahordozókkal tesznek
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 10:03
Az újabb szankciók komoly kihívás elé állíthatják az oroszokat, tovább nehezedhet az energiahordozók importja. A háborús agresszor országnak közben égető szüksége lenne a bevételekre a harcok folytatásához.
Makro / Külgazdaság Hűtlen kezelés? Megszólalt az Integritás Hatóság gyanúsított elnöke
Privátbankár.hu | 2025. január 17. 08:45
Bíró Ferenc szerint az ügyészségi eljárás volumene és időtartama is indokolatlan volt.
Makro / Külgazdaság A kínai édesítő tönkreteszi az európai ipart, visszamenőleg is büntettek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 17:33
Az EU dömpingellenes vámokat vetett ki az ázsiai országból behozott eritritolra, ami sokáig érvényben marad.
Makro / Külgazdaság Magyar cég is megnyalná a sóbizniszt Romániában
Bózsó Péter | 2025. január 16. 15:21
A Salrom romániai monopóliumát két új cég akarja megtörni – az egyiket Magyarországról irányítják.
Makro / Külgazdaság Az üzemanyag-fogyasztás 2024-es számai nem derűsek
Privátbankár.hu | 2025. január 16. 14:45
Tavaly 0,5 százalékkal több motorbenzin és 1,4 százalékkal kevesebb gázolaj fogyott a kiskereskedelmi forgalomban, mint 2023-ban, így az üzemanyag-fogyasztás átlagosan 0,6 százalékkal csökkent.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG