4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár eleinte nagy volt az érdeklődés, egyre kevesebb elektromos autó van az utakon.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Lassabban halad a várakozásokhoz képest az elektromos autók magyarországi térnyerése, ezért a kormány lazítani kíván a vásárlás mai állami támogatási feltételein - jelentette be a nemzetgazdasági miniszter a Trend FM Mozgásban című közlekedési műsorában azt ígérve, a jövőben egész autóflottákat cserélhetnek elektromosra vállalatok, állami intézmények és önkormányzatok.

Varga Mihály beszélt arról is: speciális áramdíjszabás kidolgozását tervezik az elektromos autók számára annak érdekében, hogy láthatóvá váljon, vannak tényleges költségei a zéró kibocsátású közlekedésnek.

Jelenleg összesen 2340 zöldrendszámos jármű fut a hazai utakon, ebből valamivel több, mint ezer tisztán elektromos hajtású. A V4-ek országai közül Magyarországon terjedt el leginkább az e-mobilitás, ennek ellenére idén 0,3 százalékról 0,2 százalékra csökkent az elektromos autók részaránya az országos járműparkban. A miniszter szerint ez is azt mutatja, a benzines és dízel kocsikat továbbra is szívesebben vásárolják a magyarok, akik sokszor még mindig jobban ügyelnek a pénztárcájukra, mint a környezetvédelemre.

A kormány azzal számol, hogy a paksi atomerőmű-beruházás majdani befejeztével többlet elektromosenergia-kapacitás jelenik meg a rendszerben, amelyet a jelenleginél nagyobb mértékben hasznosíthatnak elektromos autók, buszok, haszonjárművek közlekedésére. "Olyan arányt kell elérnie addigra a hazai elektro-mobilitásnak, amely ezt a többletkapacitást letudja kötni" - érzékeltette a követendő tendenciát. Egyébként korábban a Jedlik Ányos Tervben a kormány 2020-ra 30 ezer elektromos autó hazai megvásárlásával számolt, a miniszterelnök néhány nappal ezelőtt már 54 ezer elektromos személyautó jelenlétét jósolta erre az időre.

Varga Mihály szerint van fantázia az e-mobilitásban, de még közel sem áll rendelkezésre a teljes működtetési infrastuktúra az országban, kevés a töltők száma. Tapasztalatok szerint a legtöbben napközben használják elektromos kocsijukat, este pedig otthon a garázsban töltik. Emiatt sem létkérdés, hogy a jelenleginél feszítettebb ütemben bővüljön az elektromos töltőpontok száma, bár egy most futó, az önkormányzatok számára meghirdetett program keretében 75 település közreműködésével több mint 400 újabb töltőpont jöhet létre, amely az eddigiekkel együtt már országos szintű lefedettséget eredményez.

Még a kormány támogatásával sem kell

A visszás helyzetet jól mutatja, hogy a tavalyi évre előirányzott 2 milliárd forintos állami vásárlási támogatási keretet sem használták fel teljes mértékben az autósok, emiatt meg kellett hosszabbítani a pályázati határidőt. A fennmaradó összeghez idén további 3 milliárdos állami támogatás társul. Eddig mindent beleszámítva nagyjából 13 milliárd forintot fordított a költségvetés elektromos programra, melynek során mindössze 1058 tisztán elektromos autót vásároltak az emberek. Lazítani fogunk a feltételeken - ígérte Varga Mihály.

Korábban vállalkozásoknak maximum öt elektromos kocsi vásárlását támogatta az állam, pedig cégek sora szeretett volna elektromos autóflottát létrehozni. Most tehát úgy fognak változni a szabályok, hogy jelentősebben mérséklődjön a benzines és dízel járművek még meglévő árelőnye. Ettől azt várják, hogy az eddigieknél sokkal gyorsabban felhasználják a rendelkezésre álló támogatási keretet, amelyből elvileg 3500 elektromos autó vásárolható meg.

Emellett indítanak egy 200 darabos állami elektromos flottavásárlási programot, így belátható időn belül a Máv, a Magyar Posta, a környezetvédelmi intézmények és a nemzeti parkok a jelenleginél nagyobb számban használhatnak környezetbarát járműveket

Magyarország továbbra is versenyben van a Tesla második európai gigagyárának helyszínéért folyó versenyben - derült ki Varga Mihály szavaiból. Hazánk esélyei nem rosszak, ám még versenyben vagyunk egy másik közép-európai, egy nyugat-európai és egy skandináv országgal a beruházásért.

A Trend FM Varga Mihállyal készült interjúját itt lehet elérni. >>>

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megállíthatatlanul terjed a mesterséges intelligencia
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 08:19
Egyre többen használják az AI-t.
Makro / Külgazdaság Románia „nagytakarítást” hirdetett a veszteséges állami vállalatoknál
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 17:12
A bukaresti kormány „nagytakarítási”, vagyis átfogó cselekvési tervet dolgoz ki a veszteséges állami vállalatok hatékonyságának növelése, a menthetetlen cégek felszámolása érdekében, oly módon, hogy a közpénzekből működő vállalatok valóban a közérdeket szolgálják – jelentette be hétfőn a négypárti koalíciós kormány frissen kinevezett reformügyi miniszterelnök-helyettese.
Makro / Külgazdaság Erre Kína sem gyógyír: három éve várjuk, hogy történjen valami a beruházásokkal
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 16:26
Hiába az elmúlt időszakban hazánkba érkező külföldi, leginkább kínai és dél-koreai külföldi működőtőke-beruházások egész sora, összességében évek óta zuhanórepülésben vannak a vállalati beruházások Magyarországon. A KSH legfrissebb, harmadik negyedéves adata újabb esésről árulkodik. Öröm az ürömben, hogy az éves alapú csökkenés mértéke már lassul, szakértők szerint pedig van esély arra, hogy a gödör aljáról megindulhat a szektor felfelé. Az ágazat teljesítményét a Trend FM hétfői műsorában szálaztuk szét.
Makro / Külgazdaság Megrogyott a gázár a holland tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 13:06
Rég látott szintre esett az irányadó ár.
Makro / Külgazdaság A magyar költségvetés stabil – csak hiányzik belőle 3660 milliárd, meg az apró
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 12:38
A megemelt hiánycélhoz képest már egész jó az időarányos adat.
Makro / Külgazdaság Már megint örülhet az autósok egyik fele
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 11:07
Érdemes még egy napot várni a tankolással.
Makro / Külgazdaság Menekülés Magyarországról: közel 150 ezer magyar már Ausztriában dolgozik
Kollár Dóra | 2025. november 24. 10:32
Mérföldkőhöz ért az ausztriai munkavállalás; a konkrét számok mellett a megélhetési kérdéseket is sorra vettük.
Makro / Külgazdaság Újabb számok miatt aggódhat a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 06:41
Költségvetési hiány? Munkanélküliség? Ezekről is többet megtudhatunk hétfőtől.
Makro / Külgazdaság Észak-koreai „mindenttudó” gyanús gyógyszerek lephetik el Oroszországot
Kormos Olga | 2025. november 23. 17:31
Nemrégiben felröppentek a hírek, hogy észak-koreai gyógyszergyárak azt tervezik, pár terméküket exportálják Oroszországba. Ezek a „csodaszerek” állítólag mindent kezelnek a hepatitisztől a malárián át a bénulásig – bár nincs bizonyíték arra, hogy egyáltalán működnének.
Makro / Külgazdaság Elárulta a Fidesz, mikor dönthetnek a kormánypártok képviselő-jelöltjeiről
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 14:44
Januárban, várhatóan a hónap elején dönthet a Fidesz arról, kik lesznek a Fidesz-KDNP képviselő-jelöltjei az áprilisi választáson. A Tisza jelöltjeinek kihirdetéséig már csak egy hét maradt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG