4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Bár eleinte nagy volt az érdeklődés, egyre kevesebb elektromos autó van az utakon.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Lassabban halad a várakozásokhoz képest az elektromos autók magyarországi térnyerése, ezért a kormány lazítani kíván a vásárlás mai állami támogatási feltételein - jelentette be a nemzetgazdasági miniszter a Trend FM Mozgásban című közlekedési műsorában azt ígérve, a jövőben egész autóflottákat cserélhetnek elektromosra vállalatok, állami intézmények és önkormányzatok.

Varga Mihály beszélt arról is: speciális áramdíjszabás kidolgozását tervezik az elektromos autók számára annak érdekében, hogy láthatóvá váljon, vannak tényleges költségei a zéró kibocsátású közlekedésnek.

Jelenleg összesen 2340 zöldrendszámos jármű fut a hazai utakon, ebből valamivel több, mint ezer tisztán elektromos hajtású. A V4-ek országai közül Magyarországon terjedt el leginkább az e-mobilitás, ennek ellenére idén 0,3 százalékról 0,2 százalékra csökkent az elektromos autók részaránya az országos járműparkban. A miniszter szerint ez is azt mutatja, a benzines és dízel kocsikat továbbra is szívesebben vásárolják a magyarok, akik sokszor még mindig jobban ügyelnek a pénztárcájukra, mint a környezetvédelemre.

A kormány azzal számol, hogy a paksi atomerőmű-beruházás majdani befejeztével többlet elektromosenergia-kapacitás jelenik meg a rendszerben, amelyet a jelenleginél nagyobb mértékben hasznosíthatnak elektromos autók, buszok, haszonjárművek közlekedésére. "Olyan arányt kell elérnie addigra a hazai elektro-mobilitásnak, amely ezt a többletkapacitást letudja kötni" - érzékeltette a követendő tendenciát. Egyébként korábban a Jedlik Ányos Tervben a kormány 2020-ra 30 ezer elektromos autó hazai megvásárlásával számolt, a miniszterelnök néhány nappal ezelőtt már 54 ezer elektromos személyautó jelenlétét jósolta erre az időre.

Varga Mihály szerint van fantázia az e-mobilitásban, de még közel sem áll rendelkezésre a teljes működtetési infrastuktúra az országban, kevés a töltők száma. Tapasztalatok szerint a legtöbben napközben használják elektromos kocsijukat, este pedig otthon a garázsban töltik. Emiatt sem létkérdés, hogy a jelenleginél feszítettebb ütemben bővüljön az elektromos töltőpontok száma, bár egy most futó, az önkormányzatok számára meghirdetett program keretében 75 település közreműködésével több mint 400 újabb töltőpont jöhet létre, amely az eddigiekkel együtt már országos szintű lefedettséget eredményez.

Még a kormány támogatásával sem kell

A visszás helyzetet jól mutatja, hogy a tavalyi évre előirányzott 2 milliárd forintos állami vásárlási támogatási keretet sem használták fel teljes mértékben az autósok, emiatt meg kellett hosszabbítani a pályázati határidőt. A fennmaradó összeghez idén további 3 milliárdos állami támogatás társul. Eddig mindent beleszámítva nagyjából 13 milliárd forintot fordított a költségvetés elektromos programra, melynek során mindössze 1058 tisztán elektromos autót vásároltak az emberek. Lazítani fogunk a feltételeken - ígérte Varga Mihály.

Korábban vállalkozásoknak maximum öt elektromos kocsi vásárlását támogatta az állam, pedig cégek sora szeretett volna elektromos autóflottát létrehozni. Most tehát úgy fognak változni a szabályok, hogy jelentősebben mérséklődjön a benzines és dízel járművek még meglévő árelőnye. Ettől azt várják, hogy az eddigieknél sokkal gyorsabban felhasználják a rendelkezésre álló támogatási keretet, amelyből elvileg 3500 elektromos autó vásárolható meg.

Emellett indítanak egy 200 darabos állami elektromos flottavásárlási programot, így belátható időn belül a Máv, a Magyar Posta, a környezetvédelmi intézmények és a nemzeti parkok a jelenleginél nagyobb számban használhatnak környezetbarát járműveket

Magyarország továbbra is versenyben van a Tesla második európai gigagyárának helyszínéért folyó versenyben - derült ki Varga Mihály szavaiból. Hazánk esélyei nem rosszak, ám még versenyben vagyunk egy másik közép-európai, egy nyugat-európai és egy skandináv országgal a beruházásért.

A Trend FM Varga Mihállyal készült interjúját itt lehet elérni. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A benzinárak csökkentésére szólított fel a magyar kormány, szankciókra is kész
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 16:41
Ezt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter közölte rendkívüli sajtótájékoztatón a Karmelita kolostorban.
Makro / Külgazdaság Medgyessy Péter nem hisz abban, hogy Magyar Péter és csapata nagyon nagy áttörést érne el
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 15:01
Ugyanakkor Magyarország 2002-2004 közötti miniszterelnöke biztos abban, hogy fognak mandátumokat szerezni az európai parlamenti (EP) választáson. Medgyessy Péter szerint Orbán Viktornak nagyon el kéne gondolkodnia azon, hogy itt pár perc alatt megszületik egy ilyen szerveződés, mondván, ez mutatja az emberek gondolkodását és lelkivilágát, erre oda kellene figyelni. Földrengésszerű változást nem vár az exkormányfő, de már néhány EP-mandátum megszerezése is egy figyelmeztetés. Medgyessy Péterrel a Klasszis Klub április 22-ei adásában beszélgettünk.
Makro / Külgazdaság Ez nekünk is jó lehet, megfordult a magyarok fő üzleti partnerének szerencséje
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:51
A vártnál jobban javult az ifo németországi üzleti hangulatindexe áprilisban.
Makro / Külgazdaság Órákon belül dönthet a kormány az újabb üzemanyagár-sapkáról, de addig is van egy jó hírünk
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 10:29
A benzinért és a gázolajért is kevesebbet kell majd fizetni péntektől. Egyelőre 3, illetve 6 forinttal, de ha a kormány szerdai ülésén rábólint Nagy Márton javaslatára, akkor jóval nagyobb árzuhanás jöhet.
Makro / Külgazdaság Kilőttek a reálbérek, Ön mire költi?
Privátbankár.hu | 2024. április 24. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) reálkereset 9,9 százalékkal nőtt a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 3,7 százalékos növekedése mellett.
Makro / Külgazdaság Valami történt az amerikai gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:57
Az amerikai gazdasági aktivitás lassuló ütemben nőtt áprilisban az S&P Global Market Intelligence gazdaságkutató intézet kompozit beszerzésimenedzser-indexének (BMI) kedden közzétett előzetes értékei alapján.
Makro / Külgazdaság Mit jelez Matolcsy Györgyék lépése?
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 17:12
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa a várakozásoknak megfelelően 50 bázisponttal, 7,75 százalékra csökkentette az alapkamatot, és a kamatfolyosó két szélét is ilyen mértékben mérsékelte.
Makro / Külgazdaság Nem várt helyről kapott beszólást Varga Mihály
Dobos Zoltán | 2024. április 23. 16:44
A szolgáltatások visszatekintő árazása és a nemzetközi környezet romlása, elsősorban a Fed felfelé tolt kamatpályája negatívan hat a magyar monetáris politika lehetőségeire. Az erős dezinfláció, a folyó fizetési mérleg tartós javulása és a magas devizatartalék-szint miatt viszont jók a kilátások. A kamatdöntő ülés után Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke tartott háttérbeszélgetést, ahol odaszúrt a pénzügyminiszternek is.
Makro / Külgazdaság Kitilthatják a kényszermunkával készült termékeket az EU-ból
Privátbankár.hu | 2024. április 23. 15:59
Az Európai Parlament (EP) megszavazta a kényszermunkával készült termékek kitiltását az EU piacáról. A most elfogadott szabályoknak köszönhetően jobban megéri majd, és könnyebb lesz a javíttatás, kevesebb hulladék képződik, és hátszelet kapnak a javítással foglalkozó vállalkozások.
Makro / Külgazdaság Friss külföldi pénzzel pöröghet fel az ukrán lakások újraépítése
Mester Nándor | 2024. április 23. 15:01
Kormányprogram indult a hitelpiacon, viszont az építkezéseket hátráltatja az egyre erősebb munkaerőhiány.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG