4p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Bár eleinte nagy volt az érdeklődés, egyre kevesebb elektromos autó van az utakon.
MTI Fotó: Kovács Tamás

Lassabban halad a várakozásokhoz képest az elektromos autók magyarországi térnyerése, ezért a kormány lazítani kíván a vásárlás mai állami támogatási feltételein - jelentette be a nemzetgazdasági miniszter a Trend FM Mozgásban című közlekedési műsorában azt ígérve, a jövőben egész autóflottákat cserélhetnek elektromosra vállalatok, állami intézmények és önkormányzatok.

Varga Mihály beszélt arról is: speciális áramdíjszabás kidolgozását tervezik az elektromos autók számára annak érdekében, hogy láthatóvá váljon, vannak tényleges költségei a zéró kibocsátású közlekedésnek.

Jelenleg összesen 2340 zöldrendszámos jármű fut a hazai utakon, ebből valamivel több, mint ezer tisztán elektromos hajtású. A V4-ek országai közül Magyarországon terjedt el leginkább az e-mobilitás, ennek ellenére idén 0,3 százalékról 0,2 százalékra csökkent az elektromos autók részaránya az országos járműparkban. A miniszter szerint ez is azt mutatja, a benzines és dízel kocsikat továbbra is szívesebben vásárolják a magyarok, akik sokszor még mindig jobban ügyelnek a pénztárcájukra, mint a környezetvédelemre.

A kormány azzal számol, hogy a paksi atomerőmű-beruházás majdani befejeztével többlet elektromosenergia-kapacitás jelenik meg a rendszerben, amelyet a jelenleginél nagyobb mértékben hasznosíthatnak elektromos autók, buszok, haszonjárművek közlekedésére. "Olyan arányt kell elérnie addigra a hazai elektro-mobilitásnak, amely ezt a többletkapacitást letudja kötni" - érzékeltette a követendő tendenciát. Egyébként korábban a Jedlik Ányos Tervben a kormány 2020-ra 30 ezer elektromos autó hazai megvásárlásával számolt, a miniszterelnök néhány nappal ezelőtt már 54 ezer elektromos személyautó jelenlétét jósolta erre az időre.

Varga Mihály szerint van fantázia az e-mobilitásban, de még közel sem áll rendelkezésre a teljes működtetési infrastuktúra az országban, kevés a töltők száma. Tapasztalatok szerint a legtöbben napközben használják elektromos kocsijukat, este pedig otthon a garázsban töltik. Emiatt sem létkérdés, hogy a jelenleginél feszítettebb ütemben bővüljön az elektromos töltőpontok száma, bár egy most futó, az önkormányzatok számára meghirdetett program keretében 75 település közreműködésével több mint 400 újabb töltőpont jöhet létre, amely az eddigiekkel együtt már országos szintű lefedettséget eredményez.

Még a kormány támogatásával sem kell

A visszás helyzetet jól mutatja, hogy a tavalyi évre előirányzott 2 milliárd forintos állami vásárlási támogatási keretet sem használták fel teljes mértékben az autósok, emiatt meg kellett hosszabbítani a pályázati határidőt. A fennmaradó összeghez idén további 3 milliárdos állami támogatás társul. Eddig mindent beleszámítva nagyjából 13 milliárd forintot fordított a költségvetés elektromos programra, melynek során mindössze 1058 tisztán elektromos autót vásároltak az emberek. Lazítani fogunk a feltételeken - ígérte Varga Mihály.

Korábban vállalkozásoknak maximum öt elektromos kocsi vásárlását támogatta az állam, pedig cégek sora szeretett volna elektromos autóflottát létrehozni. Most tehát úgy fognak változni a szabályok, hogy jelentősebben mérséklődjön a benzines és dízel járművek még meglévő árelőnye. Ettől azt várják, hogy az eddigieknél sokkal gyorsabban felhasználják a rendelkezésre álló támogatási keretet, amelyből elvileg 3500 elektromos autó vásárolható meg.

Emellett indítanak egy 200 darabos állami elektromos flottavásárlási programot, így belátható időn belül a Máv, a Magyar Posta, a környezetvédelmi intézmények és a nemzeti parkok a jelenleginél nagyobb számban használhatnak környezetbarát járműveket

Magyarország továbbra is versenyben van a Tesla második európai gigagyárának helyszínéért folyó versenyben - derült ki Varga Mihály szavaiból. Hazánk esélyei nem rosszak, ám még versenyben vagyunk egy másik közép-európai, egy nyugat-európai és egy skandináv országgal a beruházásért.

A Trend FM Varga Mihállyal készült interjúját itt lehet elérni. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Simán lehagyta az uniós GDP-növekedés a magyart
Privátbankár.hu | 2025. február 14. 13:46
Az előzetesen becsült stagnálás helyett nőtt az euróövezet GDP-je a tavalyi negyedik negyedévben negyedéves összevetésben, míg éves szinten a korábbi becsléssel összhangban bővült – közölte felülvizsgált, de nem végleges adatként az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat.
Makro / Külgazdaság Donald Trump is elismerte, hogy inflációt hozhatnak a vámjai
Privátbankár.hu | 2025. február 14. 07:08
Az Egyesült Államok a viszonossági vámok rendszerének kidolgozását kezdi meg – erről írt alá elnöki dokumentumot Donald Trump csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Beindult a telefonálgatás: mi lesz a békével és az ukrán határokkal?
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 08:54
Trump tárgyalt Putyinnal és Zelenszkijjel is. A békekötés utáni ukrajnai határokra vonatkozó utalások nem egyértelműek. 
Makro / Külgazdaság Magyarország megfejelte a zuhanást
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 08:30
A 2023-as hanyatlás után tavaly is mínuszban zárt az ipar. 
Makro / Külgazdaság Trump veszélyes játékba kezdett
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 07:55
Az Egyesült Államok elnöke kétoldalas rendeletekkel „kormányoz”, amelyek nem pótolhatják a törvényeket, esetenként csacsiságok, vagy szó szerint emberek életét veszélyeztetik. A show-nak azonban folytatódnia kell.
Makro / Külgazdaság Putyin elismerte, hogy Oroszország bajban van, és kiadta legújabb parancsát
Privátbankár.hu | 2025. február 13. 07:07
Vlagyimir Putyin, Oroszország elnöke elismerte, hogy Oroszország kihívásokkal küszködik az egészséges gazdasági működés területén, ezért elrendelte a rendcsinálást. Vannak, akiknek okuk van aggódni.
Makro / Külgazdaság Erre a hírre vártak az autósok: mi lesz az üzemanyagárakkal?
Privátbankár.hu | 2025. február 12. 16:03
Kedden 2 forinttal olcsóbb lett a gázolaj, a benzin ára nem változott. A holtankoljak.hu most közzétette a csütörtöktől érvényes árakat is.
Makro / Külgazdaság Nyilvánosságra került egy fotó a Paksi Atomerőmű építkezésén történt omlásról
Privátbankár.hu | 2025. február 12. 14:53
Január 30-án az 5. blokk munkagödrében omlás történt, amiről parlamenti meghallgatást tartottak. A kormány ezen nem képviseltette magát.
Makro / Külgazdaság Elon Musk még a csillagokat is megígérte az égről
Privátbankár.hu | 2025. február 12. 07:04
Az amerikai költségvetés hiányának megfelezését ígérte egy év alatt a kormányzati hatékonyságért felelős amerikai kormányszervet vezető Elon Musk kedden.
Makro / Külgazdaság Árgus szemekkel figyelik, ami az élelmiszerárakkal történik
Privátbankár.hu | 2025. február 11. 13:33
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nyomon követi az élelmiszerek piacán zajló folyamatokat és szükség esetén beavatkozik.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG