6p

A teljes körű háború visszatérése Európába élesen emlékeztette Londont és a kontinensünk hatalmait a közös biztonságpolitikai érdekekre. Ukrajna inváziója óta tudható, hogy az Egyesült Királyság jövőbeli kormányai kulcsszerepet fognak játszani Európa biztonsági struktúrájának kialakításában. Káncz Csaba jegyzete.

„A háborúk tisztázhatják az összetett kérdéseket és kiélezhetik a legnehezebb döntéseket. Ennek a mintának megfelelően az 1945 óta az európai biztonságot fenyegető legsúlyosabb fenyegetésnek számító ukrajnai orosz invázió egyik hatása az volt, hogy teljesen megváltoztatta Nagy-Britannia és az Európai Unió kapcsolatának kontextusát.”

Ezt nevezte a Lordok Házának Európai Ügyek Bizottsága "Ukrajna-hatásnak" a héten közzétett széles körű jelentésében, amelyben értékelte az orosz agresszió hatását az Egyesült Királyság és az EU közötti kapcsolatokra, különösen a kül-, a védelmi és a biztonságpolitika területén.

David Cameron immár brit külügyminiszterként nyilatkozott a sajtónak 2023. november 13-án a kormányfő rezidenciája, a Downing Street 10 előtt. A mindenkori brit kormánynak kulcsszerepe van Európa biztonságában. Fotó: EPA/ANDY RAIN
David Cameron immár brit külügyminiszterként nyilatkozott a sajtónak 2023. november 13-án a kormányfő rezidenciája, a Downing Street 10 előtt. A mindenkori brit kormánynak kulcsszerepe van Európa biztonságában. Fotó: EPA/ANDY RAIN

A Brexit, mint katalizátor

Az Egyesült Királyság 2022 februárja óta Ukrajna támogatására irányuló fellépése emlékeztetett az európai biztonságban betöltött szerepére, amelyet korábban beárnyékoltak a Brexit-folyamat belpolitikai zavarai.

A Brexit belpolitikai turbulenciái negatív hatással voltak London arra a képességére, hogy világosan megfogalmazza az EU-n kívülre tervezett jövőbeli európai szerepét. A "Globális Nagy-Britannia" kifejezést az Egyesült Királyság kormánya nem sokkal a 2016. júniusi Brexit-népszavazás után fogadta el az új külpolitika szervező címkéjeként.

Az ország nemzetközi szerepére vonatkozó új  megfogalmazásra azonban csak egy hosszabb folyamat során került sor, amelynek eredményeként 2021 márciusában megjelent a „Global Britain in a Competitive Age: The Integrated Review of Security, Defence, Development and Foreign Policy” (IR) című dokumentum. Az IR újrafogalmazta azt az elképzelést, hogy Nagy-Britannia euroatlanti hatalom, és leszögezte, hogy a biztonság és a védelem tekintetében továbbra is túlnyomórészt Európára összpontosít.

Tavaly aztán dokumentum "frissítése" összegezte, hogy Nagy-Britannia hogyan alakította ki európai szerepét, és újjáélesztette kétoldalú kapcsolatait (többek között Franciaországgal), nagyobb lendületet adott egy sor minilaterális partnerségnek (leginkább az Egyesült Királyság által vezetett, 10 nemzet közös expedíciós haderején keresztül), valamint jelentős politikai energiát fordított a NATO-ra. London emellett határozottan azon a véleményen van, hogy az európai és az indo-csendes-óceáni térség biztonsága összefonódik, és ezt a legvilágosabban a felfrissített IR-ben "Kína korszakalkotó kihívást jelent az általunk kívánt nemzetközi renddel szemben" című fejezetében fejezte ki.

Új alapokon

Miközben az Egyesült Királyság igyekezett megszilárdítani saját elképzeléseit az Európában elfoglalt helyéről, és számos európai állammal átszervezte kapcsolatait, az EU-val való kapcsolatát stabil alapokra helyezte, miután 2020-ban megállapodás született az „EU-UK Kereskedelmi és Együttműködési Egyezményről” (TCA), 2023 februárjában pedig az úgynevezett Windsori Keretről.

Az Egyesült Királyság 2022 februárjáig nem kapcsolódott az uniós közös kül- és biztonságpolitikához (CFSP) és a közös biztonság- és védelempolitikához (CSDP). Az EU-ból való kilépéskor a Boris Johnson vezette kormány nem törekedett arra, hogy a Brexit utáni együttműködésre vonatkozó hivatalos megállapodás megkötéséről tárgyalásokat folytasson az EU-val ezen a területen. Következésképpen a TCA minimális rendelkezéseket tartalmaz az EU és az Egyesült Királyság közötti nemzetközi együttműködésre vonatkozóan.

Az invázió új fejezetet jelent

Oroszország 2022. februári akciói óta az EU és az Egyesült Királyság - még a kül-, biztonság- és védelmi együttműködés hivatalos struktúráinak hiányában is - igyekezett összehangolni az Ukrajnának nyújtott támogatását (elsősorban a szankciók, de a katonai kiképzési műveletek terén is), és a G7-ben való közös tagságuk keretében összefogtak, amely a Putyin háborújára adott válaszként a célkitűzések és a közös fellépések meghatározásának kulcsfontosságú fóruma volt.

Az EU-n kívül az Egyesült Királyság nyilvánvalóan nem volt részese az EU Ukrajnára adott politikai válaszának. Az EU új lépései - az Ukrajnának nyújtott katonai támogatás, a pénzügyi segítségnyújtás és - ami a legdrámaibb - Ukrajna uniós tagjelöltté tétele - olyan politikák, amelyeket a londoni kormányzat támogatott, és amelyek sikerében nagy érdeke fűződik. A brit álláspont az EU védelmi ipari stratégiájával kapcsolatban - amelyet az orosz háború következtében felgyorsítottak – azonban már kétértelműbb, mivel aggódik amiatt, hogy a nem-tagországokat kizárják az uniós programokból.

Egy Munkáspárti kormány preferenciái

Az EU-hoz fűződő viszony egy új kormány alatt megváltozhat. Az ellenzéki Munkáspárt, amely jelenleg jelentősen megelőzi a Konzervatív Pártot a 2025 elejéig esedékes következő parlamenti választásokra vonatkozó közvélemény-kutatási szándékok alapján, "biztonsági paktumot" szeretne kötni az EU-val. Valamint egy olyan biztonsági és védelmi partnerséget Németországgal, amely hasonlít az Egyesült Királyság és Franciaország között a kétoldalú biztonsági és védelmi együttműködésről szóló Lancaster House-i megállapodásokhoz. Ezek a fejlemények jelentős változást jelentenének az EU és az Egyesült Királyság kapcsolatainak hangulatában, de valószínűleg nem lennének mélyreható hatással London biztonsági és védelmi politikájának szélesebb körű irányvonalára.

Mindezek a brit pozíciók azonban jelentős kihívással szembesülnek az Egyesült Államokban idén lezajló elnökválasztás miatt. London diplomáciailag és katonailag is szorosan összefonódik Washingtonnal. Következésképpen a Fehér Házban a transzatlanti kapcsolatokat illetően radikálisan megváltozott perspektíva az Egyesült Királyság számára nagyobb kihívást jelentene, mint az európai államok többsége számára.

Az új korszakban

Összességében elmondható, hogy az Egyesült Királyság jövőbeli kormányai (bármilyen politikai meggyőződésűek is legyenek) kulcsszerepet fognak játszani Európa jövőbeli biztonsági struktúrájának kialakításában.

Ha az európai biztonsági megállapodásokat az Egyesült Államok jelentősen csökkentett hozzájárulásával kellene fontolóra venni, London valószínűleg a kétoldalú és minilaterális biztonsági és védelmi kapcsolatok meglévő hálózatának fenntartására és erősítésére törekedne, amely a hasonlóan gondolkodó európai államokkal kötött kollektív biztonsági megállapodások alapját képezné. London ösztönösen továbbra is a közös kollektív cél érdekében szervezett európai államok közötti euroatlanti biztonsági megállapodásokat részesítené előnyben (ahelyett, hogy az európai biztonságot és védelmet nemzetek feletti megállapodásokon keresztül kellene irányítani).

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ha Norvégián múlna, teljesülne Orbán Viktor álma
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 12:58
Ha mindenhol úgy vennék az elektromos autókat, mint a skandináv országban, tényleg jó lapra tett volna Magyarország az akkugyártással és a villanyautókkal.
Makro / Külgazdaság Ez már az Ausztriában dolgozó magyaroknak is rosszul eshet
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 11:44
Jelentősen nőtt az osztrák munkanélküliség az előző hónaphoz és a 2023-as adathoz képest is.
Makro / Külgazdaság Az euróövezetben sem minden fenékig tejfel, csak két ország van 50 pont felett
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 11:04
Megjöttek a friss feldolgozóipari adatok.
Makro / Külgazdaság Ezt az adatot se küldi át Rogán Antalnak Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 10:23
Lehetne rosszabb is a friss magyar BMI-adat. De lehetne sokkal jobb is.
Makro / Külgazdaság Korábban nem kezelt gyerekeknek nyújthat reményt egy új gyógyszer
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 09:44
A Novartis kísérleti gyógyszere ígéretes eredményeket hozott.
Makro / Külgazdaság Jobbra számítottak Kínában
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 08:33
Az elemzők ennél nagyobb növekedésre számítottak.
Makro / Külgazdaság Itt az első meglepetés: Donald Trump kérdőre vonhatja Elon Muskot
Mester Nándor | 2025. január 2. 05:42
Sok millió amerikai várja az új adminisztrációtól a lakhatási válság enyhítését. Az építésgazdaságban érintett rengeteg cég szakmai szervezetei már hetek óta erősen lobbiznak azért, hogy legyen egy komplex állami csomag, ami az egész ingatlanszektort, tehát a kereskedelmi ingatlanokét is fellendítheti. De előtte ki kell rúgni sok állami alkalmazottat, ami Elon Musk feladata is.
Makro / Külgazdaság Választhatnak a németek, hogyan mondanak búcsút legendásan jó életszínvonaluknak
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 14:14
Németországnak az Egyesült Királyság brexit utáni tapasztalatai alapján kellene újjászerveznie gazdaságát, véli egy szakértő, amivel az életszínvonal nem sokkszerűen, hanem csak egy fokkal romlana.
Makro / Külgazdaság Megszólalt Zelenszkij
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 12:38
Zelenszkij a harcmezőn és a tárgyalóasztalnál is harcolni kíván 2025-ben.
Makro / Külgazdaság Mit választhat most Ukrajna? Egyértelmű válasz érkezett
Privátbankár.hu | 2025. január 1. 08:13
Az ukrán katonák elfáradtak a lassan három éve tartó háborúban, de inkább választják a további harcot, ha az alternatíva egy olyan tűzszünet, amely után néhány év múlva újrakezdődne a háború.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG