Az angol labdarúgó-válogatott „mellesleg megmentette a szektorunkat” – mondta egy az éjszaka is nyitva tartó bárokat, kocsmákat és egyéb üzleteket képviselő vezető a csapat Eb-döntős veresége után. Spanyolország 2-1-re nyert vasárnap este, míg a „Három Oroszlán” csapata az utolsó akadálynál elesett, már egymás után másodszor az Európa-bajnoki döntőkben. A szurkolók elözönlötték a pubokat, bárokat és más helyszíneket szerte Angliában a döntő előtt. A közösségi média felhasználói arról beszéltek, hogy a szurkolók már vasárnap reggeltől nyüzsögnek, és a helyszínek külön engedéllyel hajnali 1 óráig nyitva maradhattak — írta a Shopshire Star.
Michael Kill, az éjszakai-ipar szövetség, a Night Time Industries Association (NTIA) vezetője úgy becsülte, hogy az Európa-bajnokság közel 1 milliárd font többletbevételt eredményezett a helyi kocsmáknak és helyszíneknek. Hozzátette, az iparág „hatalmas kihívásokkal” szembesült az elmúlt években, de az angol szurkolók látogatásai lehetővé tették a helyszíneknek, hogy „egy pillanatra félretegyék a mindennapi küzdelmeiket”.
„A ma esti döntő újra felébresztette a nemzeti büszkeség érzését, és emlékeztetett értékeinkre és szenvedélyünkre. Reméljük, hogy ez egy olyan sarkalatos pillanat lesz, amely megváltoztatja a nemzet hangulatát, és felébreszti kedvünket és vágyunkat a részvételre, a társasági életre és a kultúra ünneplésére.” — fejezte ki reményét az éjszakai ipar szövetségének vezetője Michael Kill, persze még a meccs előtt.
A brit sör és kocsmaszövetség, a British Beer and Pub Association vezetője, Emma McClarkin korábban azt mondta: arra számít, hogy „elképesztő, 10 millió korsóval több sört csapolnak majd a kocsmákban ezen a vasárnapon, hogy igyanak az angol Eb-döntő alatt”. „Óriási, 48 millió font értékű további bevételt biztosítottak a pubok és sörfőzdék számára a rajongók szerte az országban” – tette hozzá.
Az UKHospitality és a CGA Trading Index adatai szerint Nagy-Britannia kocsmái és bárjai hatalmas eladási növekedést tapasztaltak a különböző mérkőzések során. Az Anglia-Szlovénia csoportmérkőzés előt és alatt 33 százalékos növekedést mutattak a kocsmák és bárok eladásai. Emellett a Dánia, Szerbia és Szlovákia elleni mérkőzések 28 százalékos, 12 százalékos és 11 százalékos eladási növekedést eredményeztek — számol be róla az Insider Media.
A szurkolók is növesztik a gazdaságot
Az elmúlt négy hét során a futballrajongók 3,1 milliárd fonttal növelték a brit gazdaságot, mivel az Eb-láz végigsöpört az országon. A futballrajongók várhatóan 405 millió fontot költenek el a kocsmákban és szupermarketekben csak a döntő napján — becsülte a Retail Gazette előzetesen.
Az előrejelzés szerint, több mint 17 millió embert vártak a helyi kocsmákban, bárokban vagy éttermekben, hogy ott nézzék a mérkőzést, a szurkolók előrejelzések szerint 70,5 millió fontot költöttek italokra és 54,3 millió fontot ételekre.
A kiskereskedők várhatóan 280,1 millió font bevételt könyvelhetnek el, a GlobalData Retail iparági elemző cég által a VoucherCodes weboldal számára végzett kutatás szerint. Ennek nagy részét az utolsó pillanatban vásárolt harapnivalókra és italokra költötték a mérkőzés alatt.
Például a Tesco azt mondta, hogy várhatóan több mint egymillió pizzát és 180 ezer csomag hamburgert adnak el péntek és vasárnap között. A szupermarket azt mondta, hogy körülbelül négymillió pakk sör és almabor eladására készül.
Kris Hamer, a Brit Kiskereskedelmi Társaság, (British Retail Consortium, BRC) igazgatója arra számított, hogy: „A Hollandia elleni győzelem után várjuk, hogy még több ember itthon, Angliában nézze a vasárnapi döntőt, ami több költést jelent a harapnivalókra és italokra, és potenciálisan a tévéeladások is növekedhetnek, ahogy az emberek próbálják egyre nagyobb képernyőn nézni a nagy meccset."
A vendéglősök arra készültek, hogy a mérkőzés napján extra 10 millió korsó sört csapolnak, és a UKHospitality szerint a kocsmák és bárok várhatóan 50 százalékos forgalomnövekedést tapasztalnak, a GlobalData adatai szerint.
A múlt héten a British Airways bejelentette, hogy extra járatokat indít Berlinbe, ahol a döntőt tartották, miután szerdán este Anglia elődöntős győzelme után ezer százalékkal nőtt az útvonalra való keresések száma. A légitársaság nagyobb repülőgépeket is beállított, hogy a mérkőzésre a német fővárosba vágyó futballszurkolókat elreptesse.
Nagy-Britanniában a munkaadók figyelmeztetést kaptak, hogy hétfőn „nem valószínű, hogy a szokásos üzletmenet folytatódik".
A Személyzeti Fejlesztési Intézet (The Chartered Institute of Personnel Development) felszólította a vállalatokat, hogy legyenek rugalmasak a mérkőzés utáni napon, mivel a munkavállalók valószínűleg az otthoni munkavégzést preferálják.
A Sainsbury's kiskereskedelmi lánc becslése szerint a söreladások megháromszorozódnak a hétvégén, a pezsgők és a kész koktéldobozok eladása pedig már előtte is 30 százalékkal nőtt — teszi hozzá a The Telegraph.
Az Asda elmondta, hogy a 2024-es Európa-bajnokság során már több mint 20 ezer nagyképernyős, ultra-nagy felbontású tévét adott el, és a hétvégi meccs előtt még több eladásra számított.
Kilátások
A kiskereskedelmi eladások növekedése az egy hónapig tartó Eb során azután következett be, hogy a BRC legfrissebb adatai szerint a kiskereskedelmi forgalom 0,2 százalékkal esett vissza a múlt hónapban, szemben a 2023. júniusi 4,9 százalékos növekedéssel, mivel a június végi hőhullám miatti extra eladások nem tudták ellensúlyozni a fogyasztói kiadások esését a hónap elején — állapítja meg a Retail Gazette.
Sajnos azonban nem csak a spanyol győzelem fenyegeti a hangulat elromlását. „A magas kamatlábak és a megemelkedett háztartási számlák továbbra is nehézséget okoznak sok fogyasztónak, így az Eb valószínűleg nem lesz kapunyitó a kiskereskedők számára” – érvel Susannah Streeter, a Hargreaves Lansdown pénz- és piaci részlegének vezetője. Sokan még mindig óvatosak a pénzükkel, mivel magasabb jelzálog kamatokkal és lecsökkent megtakarításokkal néznek szembe.
A futball-láz fertőző és könnyű belemerülni. Azonban érdemes szem előtt tartani, hogy bár a javuló hangulat rövid távú piaci volatilitást okozhat, ez nem hosszú távú értékmeghatározó tényező.