Ahogy közeledik a nyár az északi féltekéjén az olajpiac szereplői azt találgatják, milyen keresletet hozhat ez az üzemanyagok és ezeken keresztül a kőolajpiacán. Jó hír az olajjal üzletelőknek, hogy nagyon úgy néz ki, virágzó biznisz marad.
Legalábbis így látja Javier Blas, a Bloomberg olajpiaci elemzője. Szerinte az idegeskedést fokozta, hogy az olaj ára áprilisban megugrott, 90 dollár felett mozgott. A tavasz vége azonban enyhülést hozott, május első felében a Brent jegyzése 85 dollárra szelídült. Az OPEC+ olajkartell ugyan június elején dönt arról, hogy meghosszabbítja-e kitermelésének korlátozását, ám ha előretekintenek, a nyárra, akkor azt láthatják, hogy a fogyasztás erős marad. Így nincs okuk az árak további erősítésére, ami esetleg a kereslet visszaesésével járhat.
Vannak olyan tényezők, amelyek amellett szólnak, hogy csökkennie kellene az olajárnak, ám ezeket ellensúlyozzák az árfelhajtó körülmények.
Elektromos hatás?
Ami az előbbieket illeti, az enyhe tél miatt idén gyengébb volt a szokásosnál a fűtőolaj iránti kereslet. A dízel esetén a biodízel és az ahhoz hasonló megújuló dízel (a zsírból, repcéből vagy szójából előállított gázolaj-helyettesítő) vártnál nagyobb mennyisége mérsékli a keresletet. Az USA-ban az utolsó havi adat februárról áll rendelkezésre. E szerint az ország dízelfogyasztásának 8,5 százalékát adta ez a két kategória, míg 2020-ban ez még egy százalék alatt volt ez az arány.
A mostani és jövőbeni energiapiaci kérdések voltak a fókuszban a Privátbankár, az Mfor, valamint a Piac és Profit kiadója, a Klasszis Média Lapcsoport által szervezett "E", mint energia című konferencián, amelyen elhangzottakról az oldalainkon beszámolunk.
Ami az árfelhajtó körülményeket illeti, az elektromos autók népszerűségének növekedése egyelőre nem látszik az üzemanyag-fogyasztáson. A viszonylag magas benzinkúti árak nem riasztják el az embereket az autózástól.
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) tavaly azt jósolta, hogy a villanyautók terjedése miatt a benzinfogyasztás nem fogja újra elérni a Covid előtti, azaz a 2019-es szintet. Ez a jóslat már tavaly megdőlt, amikor több benzint használtak el az emberek, mint a járvány előtt, és idén tovább nő a benzinkereslet.
A repülőgépek üzemanyagával ugyanez e helyzet. Ez szintén elérte az öt évvel ezelőtti szintet a járvány idején tapasztalt drámai visszaesés után. A légi járatok száma május elején öt százalékkal haladta meg a 2019-es adatot. A megtett kilométerek száma 10 százalékkal nőtt. Így hiába használnak egyre több kedvező üzemanyag-fogyasztású repülőgépet a légitársaságok, az ebből fakadó megtakarítást ellensúlyozza a forgalom növekedése.
Marad a sokéves átlag
Mindent egybevéve a világ olajfelhasználása napi 1,2 millió hordóval nőhet 2024-ben. Ez messze elmarad az olajországok vágyaiban szereplő 2,2 milliós jóslatától, viszont azt jelzi, hogy a zöldenergia egyelőre csak arra volt elég, hogy ne legyen a növekedés még nagyobb.
Az elmúlt harminc évet áttekintve ugyanis azt láthatjuk, hogy a világgazdaság olajfelhasználása évente átlagosan 1,18 millió hordóval bővült.