3p

Hiába érzik az emberek egyre jobban a klímaváltozás hatásait és hiába próbálja az OPEC+ olajkartell minél magasabban tartani a fekete arany árát, az emberek tovább növelik az üzemanyag-fogyasztásukat.

Ahogy közeledik a nyár az északi féltekéjén az olajpiac szereplői azt találgatják, milyen keresletet hozhat ez az üzemanyagok és ezeken keresztül a kőolajpiacán. Jó hír az olajjal üzletelőknek, hogy nagyon úgy néz ki, virágzó biznisz marad.

Üzemanyag kell, nincs mese
Üzemanyag kell, nincs mese
Fotó: Depositphotos

Legalábbis így látja Javier Blas, a Bloomberg olajpiaci elemzője. Szerinte az idegeskedést fokozta, hogy az olaj ára áprilisban megugrott, 90 dollár felett mozgott. A tavasz vége azonban enyhülést hozott, május első felében a Brent jegyzése 85 dollárra szelídült. Az OPEC+ olajkartell ugyan június elején dönt arról, hogy meghosszabbítja-e kitermelésének korlátozását, ám ha előretekintenek, a nyárra, akkor azt láthatják, hogy a fogyasztás erős marad. Így nincs okuk az árak további erősítésére, ami esetleg a kereslet visszaesésével járhat.

Vannak olyan tényezők, amelyek amellett szólnak, hogy csökkennie kellene az olajárnak, ám ezeket ellensúlyozzák az árfelhajtó körülmények.

Elektromos hatás?

Ami az előbbieket illeti, az enyhe tél miatt idén gyengébb volt a szokásosnál a fűtőolaj iránti kereslet. A dízel esetén a biodízel és az ahhoz hasonló megújuló dízel (a zsírból, repcéből vagy szójából előállított gázolaj-helyettesítő) vártnál nagyobb mennyisége mérsékli a keresletet. Az USA-ban az utolsó havi adat februárról áll rendelkezésre. E szerint az ország dízelfogyasztásának 8,5 százalékát adta ez a két kategória, míg 2020-ban ez még egy százalék alatt volt ez az arány.

A mostani és jövőbeni energiapiaci kérdések voltak a fókuszban a Privátbankár, az Mfor, valamint a Piac és Profit kiadója, a Klasszis Média Lapcsoport által szervezett "E", mint energia című konferencián, amelyen elhangzottakról az oldalainkon beszámolunk. 

Ami az árfelhajtó körülményeket illeti, az elektromos autók népszerűségének növekedése egyelőre nem látszik az üzemanyag-fogyasztáson. A viszonylag magas benzinkúti árak nem riasztják el az embereket az autózástól.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) tavaly azt jósolta, hogy a villanyautók terjedése miatt a benzinfogyasztás nem fogja újra elérni a Covid előtti, azaz a 2019-es szintet. Ez a jóslat már tavaly megdőlt, amikor több benzint használtak el az emberek, mint a járvány előtt, és idén tovább nő a benzinkereslet.

A repülőgépek üzemanyagával ugyanez e helyzet. Ez szintén elérte az öt évvel ezelőtti szintet a járvány idején tapasztalt drámai visszaesés után. A légi járatok száma május elején öt százalékkal haladta meg a 2019-es adatot. A megtett kilométerek száma 10 százalékkal nőtt. Így hiába használnak egyre több kedvező üzemanyag-fogyasztású repülőgépet a légitársaságok, az ebből fakadó megtakarítást ellensúlyozza a forgalom növekedése.

Marad a sokéves átlag

Mindent egybevéve a világ olajfelhasználása napi 1,2 millió hordóval nőhet 2024-ben. Ez messze elmarad az olajországok vágyaiban szereplő 2,2 milliós jóslatától, viszont azt jelzi, hogy a zöldenergia egyelőre csak arra volt elég, hogy ne legyen a növekedés még nagyobb.

Az elmúlt harminc évet áttekintve ugyanis azt láthatjuk, hogy a világgazdaság olajfelhasználása évente átlagosan 1,18 millió hordóval bővült.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ukrajna és a forint tartják lélegeztetőgépen az egyik legfontosabb mutatónkat
Imre Lőrinc | 2025. december 1. 15:19
Egyre fogy a remény azzal kapcsolatban, hogy a negyedik negyedéves gazdasági teljesítmény valamelyest kozmetikázhat a 2025-ös magyar GDP-mutatón. A kormányzat fél százalékos növekedést vár, de a legfrissebb exportadataink alapján könnyen lehet, hogy még ezt a szintet sem érjük majd el.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton odapörkölt a német kormánynak és a bankoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 13:31
A parlament gazdasági bizottsága előtt beszélt a miniszter, a GDP szerinte a német gazdaság szenvedése miatt nem növekszik eléggé. A bankoktól plusz 180 milliárd forintot tervez beszedni jövőre a kormány.
Makro / Külgazdaság Újabb lehetőséget kapnak a kezükbe a SZÉP-kártyások
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 12:14
Április 30-ig lehet újra hideg élelmiszert is vásárolni SZÉP-kártyával.
Makro / Külgazdaság Beruházási hitelt venne fel? Itt egy jó hír
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:12
Marad díjmentes a kezesség.
Makro / Külgazdaság Mi folyik itt? Keddtől megint nagyobbat változnak az árak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 10:21
Megint csak az autósok egyik fele örülhet.
Makro / Külgazdaság Valamit titkol a magyar kormány az amerikai szankciókkal kapcsolatban?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:14
Továbbra sem árul el alapvető fontosságú részleteket a magyar kormány arról, hogy miként és meddig mentesültünk az amerikai szankciók alól.
Makro / Külgazdaság Egy picit fellélegezhet a kormány? Ezt látták a vállalatvezetők novemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:00
Sok mutató javult a novemberi Beszerzési Menedzser Indexben.
Makro / Külgazdaság Az export esett, az import nőtt – nem néz ki jól a magyar külkereskedelem mérlege
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 08:31
Tavalyhoz képest 178 millió euróval romlott az egyenleg.
Makro / Külgazdaság Akiknek bejött a háború: 679 milliárd dollárt kerestek tavaly
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:54
A száz legnagyobb hadiipari cégnek jó éve volt 2024-ben.
Makro / Külgazdaság Fontos döntést hoztak olajügyben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 07:23
Döntöttek a legnagyobb olajkitermelők: így alakítják a termelést 2026 első hónapjaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG