6p

A Jemen elleni katonai akciók azt jelzik, hogy a Nyugat a szabad hajózást a magas költségek ellenére is megvédi. Eközben problémák merülnek föl más szűk tengeri átjárónál is. Káncz Csaba jegyzete.

Miközben a jemeni húszi lázadók továbbra is támadják a kereskedelmi- és hadihajókat a Vörös-tengeren, az EU katonai missziót készít elő az Európát Ázsiával összekötő, a Szuezi-csatornához vezető fontos útvonalon a hajózás szabadságának védelmére. A 27 uniós ország képviselői kedden megvitatták a forgalmas vízi útvonal védelmének terveit. A misszió az EU külügyi szolgálata, az EKSZ javaslata szerint egy meglévő, francia vezetésű felügyeleti misszióra, az AGENOR műveletre épülne.

Egy hajó halad a Szuezi-csatornán a Vörös-tenger felé az egyiptomi Ismailiánál 2023. december 22-én. Fotó: EPA/MOHAMED HOSSAM
Egy hajó halad a Szuezi-csatornán a Vörös-tenger felé az egyiptomi Ismailiánál 2023. december 22-én. Fotó: EPA/MOHAMED HOSSAM

Az USA lépései

Az USA Nagy-Britanniával, Bahreinnel, Kanadával, Franciaországgal, Olaszországgal, Hollandiával, Norvégiával, a Seychelle-szigetekkel és Spanyolországgal együtt "Prosperity Guardian művelet" néven biztonsági műveletet indított a Vörös-tenger térségében a tengeri forgalom védelme érdekében, amely során már több napon keresztül mért légicsapásokat lőszerraktárak, radar- és rakéta-állásokra Jemenben.

Ez működhet hosszabb távon is? A felszínen úgy tűnik, hogy a húszik nem érnek fel az amerikai hadsereggel. De a húszik – akárcsak az afgán tálibok – meglepő közömbösséget tanúsítanak a saját lakosságuknak okozott kellemetlenségekkel és nyomorúsággal szemben.

Két évtizedes konfliktusos időszak után a háborút életformának tekintik, nem pedig végső megoldásnak. Nagyfokú önbizalmat élveznek, mivel az elmúlt kilenc évet azzal töltötték, hogy visszaverték Szaúd-Arábiát és az Egyesült Arab Emírségeket, a régió két legjobban befektetett hadseregét.

Ne feledjük, hogy a szaúdi légicsapások ezrei nem tudták katonailag megsemmisíteni a húszikat. Miért kellene az amerikai és brit erők által végrehajtott, sokkal korlátozottabb légicsapásoknak hatékonyabbnak bizonyulniuk, különösen, ha a húszik továbbra is számíthatnak arra, hogy Irán így vagy úgy, de ellátja őket azzal, amire szükségük van a támadásaik folytatásához?

A világméretű hatás

A globális kereskedelemre gyakorolt hatás jelentős, hiszen tengeri kereskedelem mintegy 12 százalékát és a globális konténerforgalom 20 százalékát szállítják itt.

A támadások miatt az üzemeltetők késleltetik a szállítmányokat, vagy átirányították a hajókat az afrikai Jóreménység-foka körül. Ez 6000 kilométer távolságot és két héttel hosszabb szállítási időt jelent, és minden egyes út további egymillió dolláros költséggel jár.

A biztosítási költségek is emelkednek, ami tovább növeli a szállítmányok összköltségét.

Az olyan nagyvállalatok, mint a Maersk, a Hapag-Lloyd, a British Petroleum, a Frontline már vagy szüneteltetik a Vörös-tenger használatát, vagy azt tervezik, hogy hamarosan megteszik azt. Válaszul a konténerárak meredeken emelkednek, de nem érték el a COVID-19 világjárvány csúcspontján elért szintet.

A globális kereskedelem védelme érdekében végrehajtott angolszász légicsapások okai azonban valószínűleg ennél mélyebben rejlenek. A globális ellátási láncok ugyanis az 1970-es évek óta sokkal fontosabbá váltak a mindennapi élet szempontjából, így a Vörös-tengeren bekövetkező zavarok hatása most sokkal nagyobb. Emellett a Bab el-Mandeb csak egyike a világkereskedelem számára létfontosságú, szűk tengeri átjáróknak.

Az átjárók jelentősége

Az átjárók a fő kereskedelmi útvonalak - általában tengerszorosok vagy csatornák - szűk szakaszai. Az ellátási láncok geopolitikai fegyverré tételével egyre nő a sebezhetőségük - és amint azt a húszik megmutatták, a globális kereskedelem megzavarásához az ilyen pontok esetében nem szükséges hatalmas katonai erő.

A legnagyobb átjárók kiiktatása súlyos globális következményekkel járhat. Míg a világkereskedelem mintegy 12 százaléka halad át a Szuezi-csatornán, addig az Indonézia és Malajzia közötti Malakkai-szoroson több, mint kétszer ennyi. Márpedig a Malakkai-szorosban rendszeresen előfordulnak kalóztámadások.

Alternatív útvonalakat nehéz, ha nem lehetetlen találni. Ezt talán a leglátványosabban a 2021-es szuezi lezárás mutatta be, amikor egy konténerhajó a csatornán beszorult, és közel egy hétig napi 9,6 milliárd dollár értékű kereskedelmi forgalmat akadályozott meg.

Kifutunk az útvonalakból

De egy másik fő ponton is jelenleg súlyos zavarok vannak. Az Atlanti-óceánt és a Csendes-óceánt összekötő Panama-csatornát ugyanis intenzív szárazság sújtja. Jelenleg a Panama-csatorna vízszintje olyan alacsony, hogy a hajózási kapacitás súlyosan korlátozott.

A Maersk hajózási óriás nemrégiben a csatornával párhuzamosan futó vasútvonalra helyezte át a rakományt.  A jelenlegi válság előtt néhány hajó tíznapos kerülőt tett az Ázsia és az USA keleti partja közötti útja során a Szuezi-csatornán keresztül.

A sarki út

Az Északi-tengeri Útvonal 40 százalékkal rövidebb, mint az Ázsiát Európával összekötő Szuezi-csatornán keresztül vezető alternatíva. A jég miatt azonban évente legfeljebb öt hónapig hajózható, és aggodalomra ad okot a hajóknak a törékeny sarkvidéki ökoszisztémára gyakorolt hatása.

A Kínát Európával összekötő vasútvonalon az elmúlt években jelentősen nőtt a teherszállítás. Az Oroszországgal szembeni szankciók azonban mind a vasúti, mind az Északi-tengeri Útvonalon történő összeköttetést érintik. A legtöbbeknek, akik el akarják kerülni a Vörös-tengert, csak az Afrika körüli hosszú kerülőút marad.

A Hormuzi-szoros

A Vörös-tengeren végrehajtott eredeti katonai missziót találóan "Prosperity Guardian hadműveletnek" nevezték el. A Fehér Háznak a jemeni csapásokkal kapcsolatos bejelentésében részt vevő országok között olyan nagy exportőröket találunk, mint Németország és Dél-Korea - valamint Dánia, amely az érintett Maersk hajózási vállalat székhelye.

Ez is jelzi, milyen mélyreható globális hatása van ennek a vörös-tengeri zavarnak. Miután a húszi támadások a figyelmeztetések ellenére is folytatódtak, a katonai akciók azt jelzik, hogy a szabad hajózást a magas költségek ellenére is megvédik.

Ennek legvalószínűbb oka az, amit a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) volt vezető közgazdásza pár napja "szörnyű és elkerülhetetlen dinamikának nevezett, amely során a Vörös-tengeri helyzet átterjedhet a Hormuzi-szorosra".

Márpedig a globális olaj- és gázszállítás legalább egyötöde az Omán és Irán közötti 39 km széles tengeri szakaszon keresztül történik. Irán támogatja a jemeni húszikat, valamint más közel-keleti csoportokat. A Hormuzi-szoros régóta feszültségekkel terhelt, amelynek elzárásával Irán komoly zavart okozhatna a világgazdaságban.

A szakértők azonban azt is hangsúlyozzák, hogy egy ilyen akcióval szemben komoly globális visszacsapás valószínűsíthető, ami többet ártana Iránnak, mint használna. A húszik elleni jelenlegi katonai akciók indoklása valószínűleg erre is utal.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Napok kérdése és kiderülhet, mennyi lesz a minimálbér
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 17:57
Közel a megállapodás a tárgyaló felek szerint.
Makro / Külgazdaság Meghúzzák a határt: betiltaná a gyerekeknek a közösségi médiát az Európai Parlament
Vámosi Ágoston | 2025. november 26. 16:55
Tiltással kellene szankcionálni azokat a közösségimédia- és videómegosztó platformokat, amelyek nem felelnek meg az uniós szabályoknak. Erről is döntött az Európai Parlament szerdán, és az is kiderült: minden negyedik gyerek okostelefon-függő.
Makro / Külgazdaság Ismét izgulhatunk, fontos döntés előtt áll a magyar gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 16:34
Mindössze 0,2 százalékkal nőhet idén a magyarországi GDP, jövőre pedig 2 százalékos növekedésre számít az Erste. Az infláció átmenetileg benézhet a Magyar Nemzeti Bank célsávjába, miközben az 5 százalékra megemelt GDP-arányos hiány még annál is magasabb lehet jövőre, mint amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nemrég bejelentett. A forint viszont nemcsak az év végéig, hanem azt követően is erős maradhat.
Makro / Külgazdaság Mit rejthet a Tisza gazdasági csomagja? Itt nézheti élőben Petschnig Mária Zita válaszát
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 15:17
A közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter fontos bejelentést tett: rengeteg olajat küld Szerbiába a Mol
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 14:09
Kisegítik az ellátási nehézségekkel küzdő szomszédot.
Makro / Külgazdaság Késve, de megjött a Trump-deficit adat
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 12:30
Az amerikai kormány 284 milliárd dolláros hiányt jelentett októberre egy olyan jelentésben, amelyet a nemrég véget ért szövetségi kormányzati leállás miatt késve tettek közzé, és amelyben rekordösszegű vámbevételek szerepeltek, miközben bizonyos novemberi juttatások kifizetését előrehozták októberre – közölte a pénzügyminisztérium kedden.
Makro / Külgazdaság Visszasírják az olcsó indiai és vietnámi munkaerőt a kisebb cégek
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 08:31
Idén január 1-jétől a kormány jelentősen szigorította a külföldi vendégmunkásokkal kapcsolatos szabályokat. A munkaerőkölcsönző-cégek már csak Grúziából, Örményországból és a Fülöp-szigetekről hozhatnak be harmadik országbeli munkavállalót. A Magyarországon gyárakat építő nagy kínai beruházókat nem kell sajnálni, de a kis- és közepes vállalkozások kifejezetten nehéz helyzetbe kerülhetnek.
Makro / Külgazdaság Mi az igazság: mit tennének Magyar Péterék? Ma délután Klasszis Klub Live Petschnig Mária Zitával
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 08:09
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Veszélyes helyzetben Szerbia, Orbán Viktorral tárgyal az elnök szerdán
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 19:20
Szombaton leállhat a pancsovai kőolajfinomító, ha az amerikai OFAC-tól nem kap operatív engedélyt az olaj- és gázipari óriáscég, a NIS. És ez még nem minden: a másodlagos szankciók a Szerb Nemzeti Bankot és a NIS-szel kapcsolatban álló bankokat is érinthetik.
Makro / Külgazdaság Lesújtó képet mutat Magyarországról a legfrissebb jogállamisági jelentés
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 16:26
A bírói függetlenség sérül, burjánzik a korrupció, és AI-generált reklámok veszélyeztetik a választások tisztességességét. Megjelent a Strik-jelentés, ami a magyarországi jogállamiság helyzetének legfrissebb állapotát mutatja be.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG