5p

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A csütörtökön bejelentett különadó sem veszélyezteti a kedvezményes hatósági üzemanyagárat, vélte a Klasszis Klub legutóbbi vendége, Holoda Attila energiapiaci szakértő. Szerinte az olcsóbb orosz olajárak mellett a Mol ki tudja gazdálkodni a 300 milliárd forintos pluszterhet. Sőt, az üzemanyagok ára akár még olcsóbb is lehetne.

Különös aktualitást kapott a csütörtökön ismertetett különadók miatt a Privátbankár és az mfor.hu Klasszis Klub eseménye, hiszen felmerült, a Molra kivetett 300 milliárd forintos extra teher akár az Európai Unió legolcsóbb benzinárát veszélyeztetheti. A Magyarországon 480 forinton rögzített kedvezményes kiskereskedelmi árakat ugyanis részben a Mol nyereségéből finanszírozták.

Holoda Attila szerint, ha csak a Mol közelmúltban publikált első negyedéves eredményét nézzük, amely 281 milliárd forintos nyereséget mutatott, akkor az éves 300 milliárd forintos extra adó nem fogja csődbe vinni a társaságot. Ugyanakkor azt is érdemes megjegyezni, hogy a Molt sújtó intézkedés nem teljesen előzmény nélküli, hiszen néhány napja a magyar cég szlovák leányvállalatát, a Slovnaftot hasonló típusú nyereségadóval sújtották. A szlovákok és valamilyen szinten a magyar kormány is azt a többleteredményt csapolja meg, ami alapvetően nem a Mol érdeme. A társaság ügyesen lavírozott Holoda Attila szerint azzal, hogy a háború miatt bevezetett intézkedések miatt olcsóbbá váló urali típusú olajat vásárolta, miközben a késztermékeit a Brent olaj árának megfelelő áron forgalmazta. A különbség a korábbi egy-két dolláros szinthez képest 30-35 dollárra nőtt hordónként.

Ha azt kalkuláljuk, hogy az értékesítésük alapján a Mol nyeresége elérheti a 8-900 milliárdot csak az olajár különbözetből adódóan, akkor a rájuk kivetett 300 milliárd forintos adó nem az az összeg, ami a vállalatot nagyon keményen megütné. A másik oldalon természetesen hiányozni fog neki, hiszen egy profitorientált piaci vállalatról van szó.

Kérdésünkre, hogy az adó mellett is fenntartható-e az üzemanyagok 480 forintos hatósági ára Holoda Attila úgy vélekedett, hogy mindenképpen. Sőt, szerinte még akár alacsonyabb árat is képes lenne a társaság finanszírozni. Ezt azzal indokolta, hogy a hatósági ár akkor lett meghatározva, amikor a két említett olajtípus ára gyakorlatilag megegyezett. Azóta viszont jelentősen eltávolodtak egymástól, igaz, az ár rögzítésekor a Brent is jóval olcsóbb volt.

Holoda Attila azt is kiemelte, hogy érdemes figyelembe venni, miközben a kiskereskedelmi és a nagykereskedelmi ár megegyezik, a Molnak az olcsóbb urali típusú olaj révén van forrása finanszírozni az így keletkező veszteségüket. A kisebb töltőállomásoknak viszont nincs ilyen háttere. A korábbi Innovációs és Technológiai Minisztérium ugyan meghirdetett egy kompenzációs programot, ez a kompenzáció azonban meg sem közelíti azt a költségszintet, amibe nekik a kutak üzemeltetése kerül. A kisebb kutak 20 forintra pályázhatnak literenként, miközben az átlagos költségük literenként 55-58 forint körül van. Ezeket a töltőállomásokat üzemeltetni kellene, munkatársakat fizetni, a benzinkutakon különböző működési költségek vannak, amelyeket összességében nem fedez a megpályázható összeg. Arról nem is beszélve, hogy a kormány még egy trükkös megoldáshoz folyamodott, hiszen a szabályok szerint az elmúlt év hasonló időszakának a forgalmát alapul véve, annak 80 százalékáig pályázhatnak. Ez azt jelenti, hogy az árstop miatt megnövekedett forgalmat a kormány nem veszi figyelembe.

Vélhetőleg utóbbi, vagyis a nagyon komoly benzinturizmus miatt hozott olyan intézkedést a kormány, hogy csak magyar rendszámú jármű esetén jár majd a hatósági ár, aki külföldi rendszámú autón közlekedik, annak piaci árat kell fizetnie. A korábbi és a megugró kereslet miatt a kisebb kutak komoly veszteséggel számolhatnak. Valamilyen szinten persze paradoxon, de a most bevezetésre kerülő, magyar forgalmihoz, rendszámhoz kötött tankolás visszafogja a forgalmat, és az alacsonyabb kereslet révén csökkenhet a kutak tulajdonosainak a vesztesége.

Holoda Attila megjegyezte, hogy a magyar autósoknak járó kedvezménnyel van egy nagy hiba. A kisebb kutak nem arra vannak berendezkedve, hogy a vásárlókat azonosítsák, igazoltassák. Nagyon sok olyan kis kút van, ahol egy család dolgozik, nem tudnak alkalmazottat fizetni. Ha egy ember van ügyeletben, akkor elég nehéz lesz nem csak folyamatosan figyelni a betérő autósokat, de ha kell még csendőrként is fellépni velük szemben. "Már látom előre, hogy azokon a helyeken, ahol jelentős számú turista fordul meg, nem fogják tudni betartani a szabályokat" - mondta vendégünk. De az is érdekes kérdéseket vet fel a szakértő szerint, hogy egy magyar vállalat határon túli leányvállalatának külföldi rendszámú autói miért nem lesznek jogosultak kedvezményes áron vásárolni üzemanyagot. Többek között a fentiek miatt átgondolatlannak tűnik ez az új intézkedés.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy Márton most joggal büszkélkedhet
Csabai Károly | 2025. december 9. 08:30
Viszonylag nagyot csökkent az infláció novemberben.
Makro / Külgazdaság Erről tárgyalt ma Orbán Viktor a török elnökkel
Imre Lőrinc | 2025. december 8. 17:55
A cél, hogy a jövőben 10 milliárd dollárra emelkedjen a magyar-török kereskedelmi forgalom értéke.
Makro / Külgazdaság Még mindig Németország Európa betege, ami nekünk is nagyon rossz hír
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 17:00
Az elemzők által vártnál jelentősebben erősödött a Sentix GmbH gazdaságkutató intézet euróövezeti befektetői hangulatindexe decemberben. A németországi befektetői bizalom alakulását tükröző konjunktúraindex ugyanakkor csökkent.
Makro / Külgazdaság 26 az 1 ellen: nem hazudtolta meg magát a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 15:30
Hétfőn az európai uniós kormányok képviselői megszavazták az Európai Védelmi Ipari Programot (EDIP-et) létrehozó rendeletet – közölte az EU miniszteri Tanácsa.
Makro / Külgazdaság Nem a sertésmájas fogja helyrebillenteni a magyar gazdaságot
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 14:45
Az árrésstop kiterjesztésével végre elérte a kormány, hogy letörje az élelmiszer-nagybevásárlás árát – ehhez az kellett, hogy bő három évtizeddel a rendszerváltás után a családi kosár fele nem piaci logika alapján árazódik. Erről és a választási kampányüzenetekről is volt szó a Trend FM reggeli műsorában, ahol munkatársunk volt a vendég.
Makro / Külgazdaság Bajba kerülhet a Török Áramlat? Lefoglalták a vezetéket üzemeltető cég vagyonát
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 14:00
A Vedomosztyi nevű orosz lap arról ír, hogy lefoglalták a Török Áramlat kezelőjének vagyonát, miközben Orbán Viktor Isztambulba repült.
Makro / Külgazdaság November végéig 4070 milliárd forint hiány jött össze
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 11:31
A kormány szerint Magyarország pénzügyei rendezettek.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta, hogy miért utazik Törökországba
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 10:51
Nagy bejelentés jön a Török Áramlatról.
Makro / Külgazdaság Még olcsóbb lesz a benzin keddtől
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 09:46
A dízel ára nem változik.
Makro / Külgazdaság Parázs vita lehet ma a parlamentben
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 07:54
Húsz előterjesztés vitáját folytatja le hétfőn az Országgyűlés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG