4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A brit vállalatoknak nem egészen a negyede tartja magát teljesen felkészültnek arra, hogy a jövő évtől megváltoznak Nagy-Britannia és az Európai Unió kereskedelmének szabályozói - mondta szerdán a brit kormány munkáját összehangoló kabinetiroda miniszteri rangú vezetője. Hozzátette: a kormány elméleti forgatókönyvei alapján emiatt akár súlyos fennakadás is kialakulhat a kontinensre vezető legforgalmasabb átkelő útvonalakon.

Michael Gove - akinek felelősségi körébe tartozik a felkészülés irányítása a kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodás elmaradásának esetére is - a londoni alsóház képviselőinek tartott tájékoztatójában leszögezte: mivel Nagy-Britannia kilép az EU egységes belső piacáról és vámuniójából, a kereskedelmi szabályok mindenképpen megváltoznak az év végéig tartó átmeneti időszak száz nap múlva esedékes lejárta után.

Gove közölte: a kormányzati felmérések azt mutatják, hogy a brit vállalatok 78 százaléka tett már lépéseket a felkészülés érdekében, de alig 24 százalékuk tartja magát teljesen felkészültnek a változásokra. Ráadásul a felmérésekbe bevont üzleti vállalkozások 43 százaléka még mindig hisz abban, hogy az átmeneti időszakot meghosszabbítják, jóllehet ennek határideje régen lejárt - mondta a miniszter.

Nagy-Britannia január 31-én kilépett az Európai Unióból. Távozásának napján 11 hónapos átmeneti időszak kezdődött, amelynek végéig a brit kormány átfogó szabadkereskedelmi megállapodást kíván elérni az EU-val. Az erről folyó tárgyalássorozat eddigi nyolc hivatalos fordulóján azonban nem sikerült érdemi előrelépést elérni, és Boris Johnson brit miniszterelnök a minap kijelentette: ha október 15-ig sem születik megállapodás, akkor ő nem lát esélyt arra, hogy lesz szabadkereskedelmi egyezmény Nagy-Britannia és az EU között.

Michael Gove az alsóházban tartott szerdai beszámolójában elmondta: ha az üzleti szektor nem készül fel az átmeneti időszak lejárta utáni változásokra, azt nemcsak az adott cégek szenvedik majd meg elszalasztott lehetőségek formájában, de a felkészültség hiánya potenciálisan sokkal szélesebb körű felfordulást is okozhat. A miniszter kijelentette: erre az eshetőségre készülve a kormány összeállított egy tervezetet az észszerűen elképzelhető legrosszabb forgatókönyvekről, amelyek azt vázolják, hogy elméletileg mit okozhat a felkészülés hiánya.

Gove hangsúlyozta: ez nem előrejelzés vagy jóslat, csak a lehetséges fejlemények gondos felmérése. A kabinetiroda vezetőjének ismertetése szerint a legrosszabb forgatókönyv-változat egy olyan becslésre épül, amelynek alapján a brit nagyvállatok 50-70 százaléka, a kis és a közepes üzleti vállalkozások 20-40 százaléka készül fel időben az új EU-követelmények szigorú alkalmazására.

E körülmények közepette a forgatókönyvmodell alapján a kamionok 30-60 százaléka érkezik meg a határra a szállított áru megfelelően kitöltött dokumentációjával; a többit a francia határőrizeti hatóságok visszafordítják, "eltömve" így a két fő kikötő, Dover és Calais közötti átkelő útvonalakat.

A brit kormány legrosszabb helyzeti forgatókönyve szerint ebben az esetben az átkelő forgalom e két kritikus jelentőségű kikötő között a normális szinthez képest 60-80 százalékkal visszaesik, és ilyen körülmények között akár hétezer kamion is feltorlódhat a Csatornához vezető délkelet-angliai utakon. Hasonló forgatókönyveket független londoni elemzőműhelyek is kidolgoztak.

A University College London (UCL) egyetem hatásvizsgálati jelentése például arra a következtetésre jutott, hogy járművenként mindössze 70 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő esetén 1200-2724 közé lenne tehető a délkelet-angliai kikötőkbe vezető utakon feltorlódó kamionok száma a hét legforgalmasabb napjain, és ez azt jelentené, hogy egy-egy kamionnak átlagosan hat napot kellene várakoznia az átkelésre ezen az útvonalon.

A UCL tanulmánya szerint az a kamionos, aki ebbe a sorba hétfőn beáll, szombat délután jutna át a kontinensre. Egy másik patinás londoni egyetem, az Imperial College London vizsgálata arra az eredményre jutott, hogy ha a francia oldalon minden egyes teherjárművet négypercnyi vámvizsgálatnak vetnek alá, az a brit oldalon, a Dover kikötőjébe vezető autópályán csúcsidőben 47 kilométeres torlódást okozna.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Egy újabb ország előzi meg Magyarországot az euróbevezetéssel
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 13:58
Minden feltételt teljesítettek.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály egy időre visszahelyezkedett a miniszteri szerepébe
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 12:52
A Magyar Nemzeti Bank elnöke szerint a beruházási hitelezés élénkítése a következő fontos feladat, ami – tegyük hozzá – a kormány növekedési céljainak megvalósulásához járulhat hozzá.
Makro / Külgazdaság Erste: szinte biztos, hogy jó esetben is csak visszafogottan nőhet a gazdaság az idén
Herman Bernadett | 2025. június 4. 11:31
Egyre alacsonyabb gazdasági növekedésre számítanak a szakértők Magyarországon. Az Ersténél emellett növekvő munkanélküliséget, romló államháztartási egyenleget várnak az idén, bár a forint árfolyama stabil maradhat.
Makro / Külgazdaság Lepipáltak minket a csehek?
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 11:07
5,8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban Csehországban. A magyar adat pénteken válik ismertté.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mennyiért tankolhatunk csütörtökön
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 09:59
Az a ritka helyzet állhat elő, hogy – hacsak a kiskereskedők másként nem gondolják – se a benzin, se a gázolaj ára nem változik.
Makro / Külgazdaság Nagyot bukott az elektromos autókat gyártó kínai cég
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 07:48
A NIO bevétele és vesztesége is nőtt az első negyedévben.
Makro / Külgazdaság Dollárválság felé – Trump az egekbe nyomja az adósságot
Káncz Csaba | 2025. június 4. 05:42
Az amerikai kötvénybefektetők riadót fújnak: Trump „nagy, szép” adóssága végső soron mind az amerikai gazdaságnak, mind a dollárnak ártani fog. A reálkamatokat a felduzzadó adósság, a geopolitikai instabilitás, a növekvő katonai kiadások, a multilaterális kereskedelem széttöredezése és a populista költségvetési politika táplálja. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Már megint beletömtek 50 milliárd forintot az Orbán-kormány zsebeibe
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 14:36
Tolongtak a vevők a diszkontkincstárjegy-aukción. Igaz, kicsit jobb hozamot is kínált az ÁKK.
Makro / Külgazdaság Meglepetés: a vártnál is gyorsabban csökken az infláció – ott, ahol euróval fizetnek
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:46
Az energiaárak pedig még csökkennek is.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter is fontos bejelentést tett
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:32
Egy akadály elhárult a paksi bővítés elől.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG