Augusztus elejére 154-re emelkedett azoknak a teherszállító hajóknak a száma, amelyek arra várnak, hogy átkelhessenek a a Panama-csatornán – adta hírül a CNBC. Az átjáró üzemeltetetői egymás után hozták a rendkívüli intézkedéseket, amelyekkel igyekeznek áthidalni azt a gondot, hogy a száraz időjárás miatt nincs elegendő víz a zsilipeléshez használt tóban.
Ennek eredményeként jelenleg 21 napot kell várakoznia annak a hajónak, amely úgy dönt, hogy minden nehézség ellenére ezen az akadályon átjutva akarja megtenni az utat valamelyik irányba az Atlanti- és a Csendes-óceán között. A csatorna legnagyobb használója az Egyesült Államok. Az országba importált és az onnan exportált áruk – leginkább finomított kőolajtermékek és folyékony gáz – 73 százaléka ezen az átjárón jut el az észak-amerikai kikötőkből az úti céljukhoz. Az Egyesült Államok konténerforgalmának 40 százaléka érinti a csatornát. Az éves árufogalom értéke 270 milliárd dollár, azaz 94,5 billió forint.
A csatornát üzemeltető Panama Canal Authority a kialakult helyzet miatt csökkentette a legnagyobb hajók rendelkezésére álló átkelési időablakokat (slot) az augusztus 8. és 21. közötti hetekben. Ez a szabály megfejeli a hajók súlyára vonatkozó radikális korlátozást, aminek értelmében 40 százalékkal könnyebnek kell lenniük maximális teherbírásuknál.
Pakolás, kerülőút-keresés, esetleges drágulás
Az Ever Max konténerszállító emiatt 1400 konténert volt kénytelen lepakolni, amit ily módon egy másik hajónak kell majd eljuttatnia úti céljához. A fuvarozó vállalatok, a szállítmányozók és a megrendelők azt fontolgatják, hogy más útvonalakon szállítják el az árut. Ez a Szuezi-csatorna igénybevétele lehet. A délkelet-ázsiai országok és az Egyesült Államok kapcsolatában vagy akár a Kína déli részéből induló szállításoknál ez járható útnak látszik.
Ugyanakkor ha a Kína északi kikötőiből induló hajókat is erre terelik, az önmagában 14 nappal meghosszabbítja meg a szállítási időt. Akár kerülőútra kényszerül, akár várakozik az áru, nő a szállítás költsége, ami elkerülhetetlenül meg fog látszani a termékek árában. Az amerikai vásárlóknak többet kell majd fizetniük a ruháért és a cipőért az idei őszi-téli időszakban.