3p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hónapok óta küszködik a világkereskedelem egyik ütőre azzal az „érszűkülettel”, amely már-már
lehetetlenné a teszi közlekedést az Atlanti-óceán és a Csendes-óceán között.

Augusztus elejére 154-re emelkedett azoknak a teherszállító hajóknak a száma, amelyek arra várnak, hogy átkelhessenek a a Panama-csatornán – adta hírül a CNBC. Az átjáró üzemeltetetői egymás után hozták a rendkívüli intézkedéseket, amelyekkel igyekeznek áthidalni azt a gondot, hogy a száraz időjárás miatt nincs elegendő víz a zsilipeléshez használt tóban.

Problémás az átkelés. Fotó: Pixabay
Problémás az átkelés. Fotó: Pixabay

Ennek eredményeként jelenleg 21 napot kell várakoznia annak a hajónak, amely úgy dönt, hogy minden nehézség ellenére ezen az akadályon átjutva akarja megtenni az utat valamelyik irányba az Atlanti- és a Csendes-óceán között. A csatorna legnagyobb használója az Egyesült Államok. Az országba importált és az onnan exportált áruk – leginkább finomított kőolajtermékek és folyékony gáz – 73 százaléka ezen az átjárón jut el az észak-amerikai kikötőkből az úti céljukhoz. Az Egyesült Államok konténerforgalmának 40 százaléka érinti a csatornát. Az éves árufogalom értéke 270 milliárd dollár, azaz 94,5 billió forint. 

Árfolyam

A csatornát üzemeltető Panama Canal Authority a kialakult helyzet miatt csökkentette a legnagyobb hajók rendelkezésére álló átkelési időablakokat (slot) az augusztus 8. és 21. közötti hetekben. Ez a szabály megfejeli a hajók súlyára vonatkozó radikális korlátozást, aminek értelmében 40 százalékkal könnyebnek kell lenniük maximális teherbírásuknál. 

Pakolás, kerülőút-keresés, esetleges drágulás

Az Ever Max konténerszállító emiatt 1400 konténert volt kénytelen lepakolni, amit ily módon egy másik hajónak kell majd eljuttatnia úti céljához. A fuvarozó vállalatok, a szállítmányozók és a megrendelők azt fontolgatják, hogy más útvonalakon szállítják el az árut. Ez a Szuezi-csatorna igénybevétele lehet. A délkelet-ázsiai országok és az Egyesült Államok kapcsolatában vagy akár a Kína déli részéből induló szállításoknál ez járható útnak látszik.

Ugyanakkor ha a Kína északi kikötőiből induló hajókat is erre terelik, az önmagában 14 nappal meghosszabbítja meg a szállítási időt. Akár kerülőútra kényszerül, akár várakozik az áru, nő a szállítás költsége, ami elkerülhetetlenül meg fog látszani a termékek árában. Az amerikai vásárlóknak többet kell majd fizetniük a ruháért és a cipőért az idei őszi-téli időszakban.

 

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Harcra készül a vámháborúban Európa?
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 15:33
Összevonták a két szankciós listát.
Makro / Külgazdaság Ilyen csoda kellene, hogy Orbán Viktor nyugodtan aludhasson
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:34
Álom már van. De elúszni látszik.
Makro / Külgazdaság Trumpnak sikerült egy újabb pofont lekevernie az amerikai autógyártóknak?
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 10:48
A Fehér Ház szerint hatalmas győzelem ez az amerikai gyártóknak – az amerikai gyártók szerint viszont nagyon rossz üzlet köttetett.
Makro / Külgazdaság Donald Trump „a történelem legnagyobb kereskedelmi megállapodását” jelentette be
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 06:44
Az Egyesült Államok és Japán megállapodást kötött a Trump által kivetett súlyos vámok csökkentéséről.
Makro / Külgazdaság Varga Mihálynak nem maradt választása
Herman Bernadett | 2025. július 22. 14:00
Nem változott most sem az alapkamat. Az infláció magas, a növekedés pedig nem a fogyasztás miatt gyenge. A forintra is sokan spekulálnak, meg van kötve a jegybank keze. 
Makro / Külgazdaság Összelapátolta az állami cégek pénzét a kormány, hogy mentse az államháztartást
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 12:30
Június végéig az éves hiány 58,1 százalékát érte el az államháztartás. Ehhez ki kellett venni az állami cégekből 200 milliárdnyi osztalékot, és több adót kellett beszedni.
Makro / Külgazdaság Lezárult az idei egyik legnagyobb NER-es üzlet?
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 11:05
Nyerges Zsolt nevére vett egy évi 50 milliárdos csomagot.
Makro / Külgazdaság Már 27 halálos áldozata van a katasztrófának, köztük 25 gyerek
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 08:35
A 27 áldozatból 25 iskolás gyerek volt. 
Makro / Külgazdaság Erősen visszavágta Kína két olyan nyersanyag exportját, amely a fegyver- és napelemgyártáshoz kell
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 15:01
Kína jelentősen visszafogta két fontos nyersanyag – a fegyverek, a távközlési berendezések és a napelemek gyártásához szükséges alapanyag – exportját a Reuters hírügynökség által a hivatalos kínai vámadatokon végzett elemzés alapján.
Makro / Külgazdaság Románia és Görögország lett az EU rossztanulója hiány és államadósság terén
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 14:07
Az euróövezetben és az Európai Unióban is csökkent a GDP-arányos államháztartási hiány az idei első negyedévben a tavalyi utolsó negyedévvel összevetve, miközben nőtt az államadósság aránya – közölte az EU statisztikai hivatala, az Eurostat hétfőn.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG