7p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ugyan a hivatalos eredményekre vélhetőleg még napokig várni kell, Donald Trump már bejelentette győzelmét. Ha nem jön fordulat, akkor az ismert részeredmények alapján valóban újabb négy évig ő lehet az amerikai elnök, ám Trump kijelentése és az ismert adatok ellenére még nyílt a küzdelem, bárki nyerhet a választásokon. Számunkra a legnagyobb kérdés az, hogy mindez mit hozhat a magyar gazdaság számára.

Az adatok ismerete nélkül és csak a politikusok megnyilvánulásait olvasva azt gondolhatnánk, hogy Donald Trump újraválasztása a magyar gazdaság számára elhozhatja a Kánaánt. A magyar miniszterelnök ugyanis az utóbbi hetek közvéleménykutatásai ellenére, amelyek Joe Biden győzelmét jelezték előre, kiállt a regnáló amerikai elnök mellett. Az pedig ebből a szempontból hab volt a tortán, amikor Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a demokrata jelöltet kétes ukrajnai üzleti ügyeivel támadta. A magyar kormány politikai elköteleződése nem kérdéses, ám ha őszinték akarunk lenni, akkor mindez eddig gazdasági téren nem feltétlen fizetődött ki.

Politikailag csak Trump felel meg a magyar kormánynak

Mielőtt a gazdasági prognózist adnánk, érdemes a politikai kérdéseket is megnézni. A magyar kormány több olyan lépést tett, amivel a demokratáknál kihúzta a gyufát, és 2016-ra a magyar-amerikai kapcsolatok komoly mélypontra jutatottak. Magyarországot rendszeres kritikák érték, a legfelsőbb szintű kapcsolat megszűnt. Az amerikai fél álláspontját az is érzékeltette, hogy Szijjártó Péterrel rendre nála alacsonyabb szinten lévő amerikaiak tárgyaltak. Ugyanakkor annak idején a Magyarországra delegált külképviseletet ideiglenesen vezető M. André Goodfriend a kritikái miatt elsőszámú közellenségnek lett kikiáltva, így mondhatni kölcsönös volt az ellenérzés a felek között.

Jellemző, hogy az elmúlt években Magyarországon a nagyköveti pozíciót betöltő David B. Cornstein a távozásakor a Magyar Nemzetnek adott interjúban is elmondta, annál, amilyen állapotban az érkezésekor voltak, „rosszabbat elképzelni is nehezen lehetne, valójában nem is nagyon voltak kétoldalú kapcsolatok”. Most azonban úgy látja: "a két ország közötti viszony nem is lehetne jobb”.

A választási kampányban Joe Biden kritikája, mely szerint Magyarországon komoly gondok vannak a jogállamisággal, azt vetítette előre, hogy megválasztása esetén ismét komoly mélypont jöhet. Ebből a szempontból tehát Orbán Viktor és kormánya, úgy tűnik, hátra dőlhet.

Mit hoz a magyar gazdaság számára Trump?

A gazdasági kérdések viszont sokkal szofisztikáltabbak. A laptársunknak nyilatkozó szakértő például úgy vélte, Joe Biden győzelme sem döntené romba a magyar kormányt. A másik oldalról nézve a dolgot, azt láthatjuk, hogy a politikai elvbarátság ugyan jó pont a republikánusoknál és Donald Trump elnöknél, ám számos ezen túlmutató kérdés is van, ami befolyásolja a gazdasági folyamatokat.

Ezek közül két olyan sarokpont is van, ami nem feltétlenül nekünk kedvez. Az amerikai elnök egyik vesszőparipája az amerikai munkahelyek megőrzése, ami gazdasági és politikai szempontból is kulcskérdés a regnáló elnök számára. Ehhez az is szükséges, hogy az ott létrehozott termékek piacra találjanak. Ennek érdekében az elnök számos alkalommal helyezte nyomás alá még a szövetségeseit is.

Donald Trump két területen is nagyon aktív volt, hiszen mindent megtett, hogy az amerikai hadiipar és az energetikai cikkeket is igyekezett eladni. Tette ezt egyrészt a NATO keretein belül, amikor megfenyegette a tagokat, hogy leveszi róluk a „védőszárnyát”, ha nem növelik a vállalásaiknak megfelelően a védelmi kiadásokat. Mindez persze azt jelentette, hogy a tagok számára már-már kötelező, hogy milliárdokért vegyenek amerikai haditechnikát. Magyarország ugyan elkezdett költeni, ám ennek haszonélvezője sokkal inkább a német gazdaság volt, hiszen az egyik legnagyobb tételt jelentő harckocsi beszerzés forrása ilyen volt, míg a szintén komoly összeget felemésztő helikopter vásárlás nyertes a francia-német Airbus volt. Igaz egy komoly légvédelmi beruházásnál viszont Amerikából vásárolt a magyar kormány.

Ami a jövőt illeti, a már idézett David B. Cornstein, távozó nagykövet úgy látja, hogy miként a legmegfelelőbb felszerelést keresve a közepes hatótávolságú légvédelmi rakéták esetében tette, úgy a jövőben is mérlegeli az amerikai lehetőségeket. Véleménye szerint a magyar légierőt modernizálni kell. Erre a két legmegfelelőbb vadászgép a jelenlegi csúcsmodell, az F-35-ös és a korszerűsített F-16-os (képünkön). Reméli, hogy ezek egyikét választják, és kicsit csalódott lenne, ha nem ezt tennék. Ez egyébként adott lenne, hiszen a Grippen-gépek lízingszerződése 2026-ban lejár, előtte pedig döntést kell hozni a folytatásról vagy a gépek cseréjéről.

A másik fontos terület, az energiahordozók beszerzése volt, ahol az amerikaiak szemét csípte, hogy Magyarország teljesen az oroszokra támaszkodik. Ezen biztosan változtatott az a tény, hogy szeptember elején a külügyminiszter bejelentette, történelmi megállapodás született és 7 milliárd köbméter cseppfolyósított gázt veszünk a Shelltől. (Az LNG vásárlás kapcsán írt elemzésünket itt olvashatja el.)

Nem csak az orosz-magyar kapcsolatok, de a kínai miatt is érik kritikák a magyar kormányt Washingtonból. A legfontosabb ütközőpont itt a távközlés, azon belül az 5 G technológia. Miközben erről a területről nem csak az USA-ban, de szövetségeseinél is igyekszik kiszorítani a Huaweit Donald Trump, a magyar kormány mind szorosabbra fűzi a kapcsolatát a kínai technológiai vállalattal. Továbbra sem tiltotta be ugyanis a Huawei hálózati eszközeinek használatát, és a kínai cég is folyamatosan fejleszt nálunk, néhány hete például Szijjártó Péter avatta fel a vállalat új magyarországi K+F központját.

Mi lesz a magyar autóiparral?

A magyar gazdaság szempontjából mindazonáltal a járműipar helyzete tűnik a legfontosabbnak. A szektorban óriási beruházások jöttek létre az elmúlt években, és továbbiak vannak elvileg folyamatban. Ezt azonban részben a járványhelyzet, részben az esetleges gazdasági klímaváltozás megakaszthatja (a debreceni BMW-gyár például már biztosan nem kezdi meg a működését az eredetileg kitűzött időpontban).

A magyar autógyártás szempontjából pedig fontos, hogy az amerikaiak hogyan viszonyulnak a német gyártókhoz. Donald Trump ugyanis számos alkalommal megfenyegette az Európai Uniót, hogy a mostani minimálisnak tekinthető 2,5 százalékos vámkulcsot drasztikusan, 25 százalékosra emelik. Ez ugyan eddig mindig amolyan aduász volt az elnök kezében, amivel próbálta sakkban tartani az európaiakat, ám az sem elképzelhetetlen, hogy a COVID-19 járvány miatt tovább erősödik az amerikai izolációs politika, és protekcionista lépéseket hoznak.

Nem kérdés, hogy ebben az esetben az mostani helyzetben egyébként is több sebből vérző magyar járműgyártás újabb mélyütést kapna. A külkereskedelmi statisztikák szerint az Egyesül Államokba irányuló magyar kivitelben a gépek és villamossági cikkek után egyébként a második legfontosabb exportcikknek a járművek és szállítási célú felszerelések számítanak. Egy esetleges amerikai vámemelésnél ez vélhetőleg jelentősen csökkenne. Ez pedig a külkereskedelmi mérlegben és a GDP-ben is visszaköszönne. Összegezve azt mondhatjuk, hogy Trump újabb négy éve a jó politikai kapcsolatok ellenére számottevő gazdasági kockázatokkal is járhat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kihúz-e minket a csávából Nagy Márton új elképzelése?
Privátbankár.hu | 2024. április 19. 11:29
A Klasszis Média Lapcsoport állandó szerzője, Bod Péter Ákos volt jegybankelnök, egyetemi tanár, közgazdász a nemzetgazdasági miniszter által jegyzett versenyképességi stratégiát elemzi.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Medgyessy Pétertől - hétfőn, a Klasszis Klubban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 15:13
Ehhez nem kell mást tennie, mint ingyenesen regisztrálni az április 22-én, hétfőn 15:30 órakor kezdődő eseményre.
Makro / Külgazdaság Kalapozásba fogott az ukrán kormány Washingtonban
Mester Nándor | 2024. április 18. 15:01
A Világbank és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tavaszi ülését használja fel az ukrán vezetés, hogy megszerezze a gazdaság stabilizálásához szükséges pénzt vagy annak egy részét. Közben amerikai befektetőkkel is tárgyal az újjáépítési projektekről.
Makro / Külgazdaság Rekordmagas szinten a csehországi személyautó-gyártás
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 14:29
Az első negyedévben éves szinten 11,5 százalékkal 394 443 darabra nőtt a személyautó-gyártás Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában. A közlemény szerint ez az eddigi legmagasabb első negyedévi termelési adat.
Makro / Külgazdaság Fizethetjük majd a gigantikus kamatokat
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 12:33
A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal nagyobb összegben, 50 milliárd forintért értékesített 3, 5 és 10 éves lejáratú államkötvényeket, emelkedő átlaghozam mellett csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ.
Makro / Külgazdaság A háborúnak van egy eddig nem látott veszélye is
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:57
Környezeti károkat okozhatnak a rossz kondíciójú, biztosítással nem rendelkező, homályos orosz tulajdoni hátterű árnyékflotta tankerei.
Makro / Külgazdaság Szeretne új autót? Itt vannak az európai piac statisztikái!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 11:28
Csökkent a forgalomba helyezett új autók száma márciusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön fölkerült adatok szerint.
Makro / Külgazdaság Újabb inflációs adatok érkeztek, nézze csak!
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 10:38
Az OECD-országokban februárban átlagosan 5,7 százalék volt az éves infláció, míg az élelmiszer- és energiaárak nélkül számított maginfláció 6,4 százalékra csökkent.
Makro / Külgazdaság Itt van V. Naszályi Márta válasza a Várnegyed fideszes kerületi lapjára
Kormos Olga | 2024. április 18. 08:11
Budapest I. kerületében már jóval az önkormányzati választások kampányhajrája előtt dúlt a harc. A Várnegyed irányításáért már most négyen jelezték indulásukat, miközben V. Naszályi Márta, a Budavári Önkormányzat polgármestere úgy döntött: a kormánypárt kezébe került kerületi lap ellenében saját hírlevelet indít, és feljelenti Sára Botond főispánt. Sorozatunkban a június 9-i önkormányzati választások legérdekesebbnek ígérkező összecsapásait mutatjuk be.
Makro / Külgazdaság Vigyázat! Hatalmas benzinár-emelés közeleg
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 10:17
A 95-ös oktánszámú üzemanyag bruttó 7 forinttal kerül többe péntektől, a gázolaj ára viszont 6 forinttal csökken, így utóbbi lesz már olcsóbb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG