3p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Komolyan beleszólhatna az Európai Unió a brit légitársaságok tulajdonjogába.

Az Európai Unió arra kötelezheti a brit légitársaságokat, hogy az EU-n belüli repülési jogaik megtartása végett rendezzék át részvényesi összetételüket, ha nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.

A Brexit feltételeiről London és az EU novemberben aláírt egy átfogó megállapodást, ezt azonban a londoni alsóház a múlt hónapban példátlan, 230 fős többséggel elvetette, és egyelőre nincs kidolgozott alternatív egyezmény.

Nem lehet akárki többségi tulajdonos

A Financial Times által látott EU-törvényjavaslat szerint megállapodás nélküli Brexit esetén a nagy-britanniai székhelyű légitársaságoknak és légitársasági csoportoknak - köztük a British Airwayst is tulajdonló IAG konglomerátumnak - októberig dokumentálniuk kell, hogy tulajdonosaik többsége EU-állampolgár.

A londoni üzleti napilap szombati kiadásában ismertetett tervezet szerint az érintett légitársaságoknak a jogszabály e hónapra várható elfogadása után két héten belül pontos és teljes részletességű terveket kell beterjeszteniük arról, hogy az október 27-i határidőre milyen intézkedéseket kívánnak tenni az EU tulajdonosi és ellenőrzési előírásainak maradéktalan teljesítése érdekében. Ha ezt nem teszik meg, az illetékes engedélyező hatóság visszavonja működési jogosítványukat - áll a Financial Times által közölt szövegtervezetben.

Az ír Ryanair - amelynek hatalmas nagy-britanniai érdekeltsége van -, valamint a legnagyobb brit olcsó jegyes légitársaság, az easyJet már jelezte, hogy vannak készenléti tervei az 50 százalékos EU-tulajdonlási követelmény teljesítésére, az IAG ugyanakkor egyelőre vonakodik ilyen irányú tervei ismertetésétől. Egyes iparági elemzők becslése szerint az IAG tulajdonosi szerkezetén belül jelenleg mindössze 25 százalék az európai uniós befektetők aránya - írja a szombati Financial Times.

Megállapodás nélkül ez sem működne

Nemrégiben a brit kormány is felhívta a figyelmet arra, hogy a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, ha London és az EU között nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.

A Moody's Investors Service nemzetközi hitelminősítő Londonban néhány hete bemutatott tanulmánya szerint a megállapodás nélküli Brexit rövid távon komoly kockázatokat jelentene ugyan több nagy európai légitársaság, köztük a Wizz Air számára, de e cégek zömének likviditási helyzete van annyira erős, hogy elviseljék a hosszabb távú hatásokat.

A Moody's szerint a Wizz Air és a többi hasonló profilú, alacsony költségű légitársaság a múltban is sikeresebbnek bizonyult az utasszám fenntartásában, sőt növelésében sokkhelyzeti körülmények közepette, mint a hagyományos légitársaságok.

A hitelminősítő hangsúlyozottan hipotetikus forgatókönyvekre alapozott becslése szerint a megállapodás nélküli Brexitből eredő esetleges teljes európai járatleállás a két legnagyobb brit légitársaság, a British Airways és az easyJet esetében naponta csaknem 10 millió font (hozzávetőleg 3,6 milliárd forint) veszteséget okozna.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem kell harakirit elkövetniük a japánoknak, de azért még nem múlt el a veszély
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 10:06
Féléves mélypontra esett a távol-keleti szigetország fogyasztóiár-indexe, de az élelmiszerek nélküli áremelkedés gyorsult.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás köszönt be a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:48
A benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal, a gázolaj ára bruttó 9 forinttal nő szombaton.
Makro / Külgazdaság Fellélegezhetnek a németek?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:18
Csökkentek az ipari termelői árak májusban.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: A gazdaság nem bírja sokáig a nyomást
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:05
A Magyar Nemzeti Bank elnöke elmondta, hogy mit gondol a friss bérstatisztikáról.
Makro / Külgazdaság „Ezeket kilakoltatnák” – Orbán Viktor az adósokról beszélt
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:37
A miniszterelnök az állami médiában fejtette ki véleményét.
Makro / Külgazdaság Levágják a svájciak aranytojást tojó tyúkját?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:22
Nagyot esett a független európai állam óraexportja.
Makro / Külgazdaság Újabb sokkot kaphat Putyin
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:03
Az Oroszországba irányuló befektetések beáramlása 2024-ben 3,3 milliárd dollárra zsugorodott az egy évvel korábbi 8,9 milliárd dollárról és a két évvel korábbi több mint 15 milliárd dollárról.
Makro / Külgazdaság Peking lábhoz tette fegyverét
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 07:01
A kínai jegybank nem változtatott az éves és az ötéves kamat szintjén.
Makro / Külgazdaság Nagy meglepetés: kamatot vágott a jegybank, örül a miniszterelnök Norvégiában
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 12:11
A norvég jegybank 25 bázisponttal megvágta az irányadó kamatlábat, öt év után először jelentett be csökkentést, ami meglepte a piaci szereplőket.
Makro / Külgazdaság Magyarországra vetülhet a háború árnyéka
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 10:34
A közel-keleti háború drágulást, inflációt és költségvetési nyomást hozhat Magyarországra – derül ki az Mfor friss gazdasági elemzéséből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG