3p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Komolyan beleszólhatna az Európai Unió a brit légitársaságok tulajdonjogába.

Az Európai Unió arra kötelezheti a brit légitársaságokat, hogy az EU-n belüli repülési jogaik megtartása végett rendezzék át részvényesi összetételüket, ha nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.

A Brexit feltételeiről London és az EU novemberben aláírt egy átfogó megállapodást, ezt azonban a londoni alsóház a múlt hónapban példátlan, 230 fős többséggel elvetette, és egyelőre nincs kidolgozott alternatív egyezmény.

Nem lehet akárki többségi tulajdonos

A Financial Times által látott EU-törvényjavaslat szerint megállapodás nélküli Brexit esetén a nagy-britanniai székhelyű légitársaságoknak és légitársasági csoportoknak - köztük a British Airwayst is tulajdonló IAG konglomerátumnak - októberig dokumentálniuk kell, hogy tulajdonosaik többsége EU-állampolgár.

A londoni üzleti napilap szombati kiadásában ismertetett tervezet szerint az érintett légitársaságoknak a jogszabály e hónapra várható elfogadása után két héten belül pontos és teljes részletességű terveket kell beterjeszteniük arról, hogy az október 27-i határidőre milyen intézkedéseket kívánnak tenni az EU tulajdonosi és ellenőrzési előírásainak maradéktalan teljesítése érdekében. Ha ezt nem teszik meg, az illetékes engedélyező hatóság visszavonja működési jogosítványukat - áll a Financial Times által közölt szövegtervezetben.

Az ír Ryanair - amelynek hatalmas nagy-britanniai érdekeltsége van -, valamint a legnagyobb brit olcsó jegyes légitársaság, az easyJet már jelezte, hogy vannak készenléti tervei az 50 százalékos EU-tulajdonlási követelmény teljesítésére, az IAG ugyanakkor egyelőre vonakodik ilyen irányú tervei ismertetésétől. Egyes iparági elemzők becslése szerint az IAG tulajdonosi szerkezetén belül jelenleg mindössze 25 százalék az európai uniós befektetők aránya - írja a szombati Financial Times.

Megállapodás nélkül ez sem működne

Nemrégiben a brit kormány is felhívta a figyelmet arra, hogy a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, ha London és az EU között nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.

A Moody's Investors Service nemzetközi hitelminősítő Londonban néhány hete bemutatott tanulmánya szerint a megállapodás nélküli Brexit rövid távon komoly kockázatokat jelentene ugyan több nagy európai légitársaság, köztük a Wizz Air számára, de e cégek zömének likviditási helyzete van annyira erős, hogy elviseljék a hosszabb távú hatásokat.

A Moody's szerint a Wizz Air és a többi hasonló profilú, alacsony költségű légitársaság a múltban is sikeresebbnek bizonyult az utasszám fenntartásában, sőt növelésében sokkhelyzeti körülmények közepette, mint a hagyományos légitársaságok.

A hitelminősítő hangsúlyozottan hipotetikus forgatókönyvekre alapozott becslése szerint a megállapodás nélküli Brexitből eredő esetleges teljes európai járatleállás a két legnagyobb brit légitársaság, a British Airways és az easyJet esetében naponta csaknem 10 millió font (hozzávetőleg 3,6 milliárd forint) veszteséget okozna.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bődületes nagyságúra nőtt Kína devizatartaléka
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:41
Kína devizatartaléka, amely a legnagyobb a világon, áprilisban tavaly szeptember óta a legmagasabbra szintre, 3282 milliárd dollárra nőtt a márciusi 3241 milliárd dollárról – közölte az ország devizafelügyelete (SAFE).
Makro / Külgazdaság Az árrésstop ugyanúgy visszaüthet, mint tette azt az árstop?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 15:21
A vártnál magasabb áprilisi inflációs adatra a Nemzetgazdasági Minisztérium és az Országos Kereskedelmi Szövetség mellett reagáltak az elemzők. 
Makro / Külgazdaság Csak nem rólunk vesznek példát az olaszok?
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 12:47
Nemcsak nálunk mérséklődött az ipari termelés csökkenése márciusban, hanem a dél-európaiaiknál is.
Makro / Külgazdaság Jó hírt fújt be a szél a magyar gazdaság legfontosabb exportpiacáról
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 11:46
Márciusban hosszú idő után nőttek a német elektromos-digitális ágazat megrendelései.
Makro / Külgazdaság Itt a bejelentés: ennyiért tankolhatunk a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 10:04
A nagykereskedelmi árak nem változnak, így a benzinkutakon múlik, elmozdítják-e a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj árát.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Ez zsákutcás irány
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 09:47
Bod Péter Ákos szerint a 2025-ös visszaesés nem meglepő, a „150 gyár” program pedig nem oldja meg a gazdaság strukturális gondjait.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: „Indokolatlan, elfogadhatatlan árak vannak”
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 09:13
A 2026-os költségvetés nemzeti kormányra épít, nem küld pénzt Ukrajnába, és kiterjeszti az árrésstopot a háztartási cikkekre is.
Makro / Külgazdaság Nesze nekünk árrésstop! – lelombozó tényekre derült fény
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 08:30
Az áprilisban már egész hónapon át érvényes hatósági korlátozás ellenére márciushoz képest nőttek az árak. Az élelmiszerek is csak 1,3 százalékkal mérséklődtek.
Makro / Külgazdaság Úgy tűnik, Matolcsy György a közeljövőben sem fog unatkozni
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 19:53
Távozása előtt napokkal jegyezték be.
Makro / Külgazdaság Gyenge adat érkezett, még nem látszik a fordulat a magyar termelésben
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 18:53
2025 márciusában a szezonálisan kiigazított ipari kibocsátás 0,1 százalékkal emelkedett februárhoz képest, ám a munkanaphatással korrigált éves adat már 5,4 százalékos visszaesést mutatott – közölte a KSH. A szakértők szerint a hosszú távú teljesítmény még mindig elmarad a 2021-es szinttől, a külpiacok gyengesége és az akkumulátorgyártás visszaesése pedig továbbra is fékezi a kilábalást. A kormány a programok bővítésével és nagyberuházásokkal igyekszik ellensúlyozni a külső negatív hatásokat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG