3p
Komolyan beleszólhatna az Európai Unió a brit légitársaságok tulajdonjogába.

Az Európai Unió arra kötelezheti a brit légitársaságokat, hogy az EU-n belüli repülési jogaik megtartása végett rendezzék át részvényesi összetételüket, ha nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.

A Brexit feltételeiről London és az EU novemberben aláírt egy átfogó megállapodást, ezt azonban a londoni alsóház a múlt hónapban példátlan, 230 fős többséggel elvetette, és egyelőre nincs kidolgozott alternatív egyezmény.

Nem lehet akárki többségi tulajdonos

A Financial Times által látott EU-törvényjavaslat szerint megállapodás nélküli Brexit esetén a nagy-britanniai székhelyű légitársaságoknak és légitársasági csoportoknak - köztük a British Airwayst is tulajdonló IAG konglomerátumnak - októberig dokumentálniuk kell, hogy tulajdonosaik többsége EU-állampolgár.

A londoni üzleti napilap szombati kiadásában ismertetett tervezet szerint az érintett légitársaságoknak a jogszabály e hónapra várható elfogadása után két héten belül pontos és teljes részletességű terveket kell beterjeszteniük arról, hogy az október 27-i határidőre milyen intézkedéseket kívánnak tenni az EU tulajdonosi és ellenőrzési előírásainak maradéktalan teljesítése érdekében. Ha ezt nem teszik meg, az illetékes engedélyező hatóság visszavonja működési jogosítványukat - áll a Financial Times által közölt szövegtervezetben.

Az ír Ryanair - amelynek hatalmas nagy-britanniai érdekeltsége van -, valamint a legnagyobb brit olcsó jegyes légitársaság, az easyJet már jelezte, hogy vannak készenléti tervei az 50 százalékos EU-tulajdonlási követelmény teljesítésére, az IAG ugyanakkor egyelőre vonakodik ilyen irányú tervei ismertetésétől. Egyes iparági elemzők becslése szerint az IAG tulajdonosi szerkezetén belül jelenleg mindössze 25 százalék az európai uniós befektetők aránya - írja a szombati Financial Times.

Megállapodás nélkül ez sem működne

Nemrégiben a brit kormány is felhívta a figyelmet arra, hogy a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, ha London és az EU között nem születik megállapodás a brit EU-tagság megszűnésének feltételrendszeréről.

A Moody's Investors Service nemzetközi hitelminősítő Londonban néhány hete bemutatott tanulmánya szerint a megállapodás nélküli Brexit rövid távon komoly kockázatokat jelentene ugyan több nagy európai légitársaság, köztük a Wizz Air számára, de e cégek zömének likviditási helyzete van annyira erős, hogy elviseljék a hosszabb távú hatásokat.

A Moody's szerint a Wizz Air és a többi hasonló profilú, alacsony költségű légitársaság a múltban is sikeresebbnek bizonyult az utasszám fenntartásában, sőt növelésében sokkhelyzeti körülmények közepette, mint a hagyományos légitársaságok.

A hitelminősítő hangsúlyozottan hipotetikus forgatókönyvekre alapozott becslése szerint a megállapodás nélküli Brexitből eredő esetleges teljes európai járatleállás a két legnagyobb brit légitársaság, a British Airways és az easyJet esetében naponta csaknem 10 millió font (hozzávetőleg 3,6 milliárd forint) veszteséget okozna.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem jött be az elemzők várakozása: mi a baj a németekkel?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 13:38
Gyengébb adat érkezett a vártnál.
Makro / Külgazdaság Óriási változás jön a benzinkutakon júliustól
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:43
A nyár második hónapja jelentős üzemanyagár-csökkenéssel indul.
Makro / Külgazdaság A lengyelek is bevették a keserű magyar pirulát
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:31
Azután, hogy nálunk májusban az előző havinál magasabb lett az infláció, most a lengyelek jelentették ugyanezt, csak már júniusról.
Makro / Külgazdaság Eddig jó, mondják a britek, de mi lesz azután?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:08
Gyorsult a brit gazdaság növekedési üteme az első negyedévben, a kilátások azonban nem biztatóak.
Makro / Külgazdaság Ön TikTokozik? Akkor most reménykedhet
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 10:17
Donald Trump amerikai elnök a Fox Newsnak adott interjúban közölte, hogy egy „nagyon gazdag emberekből” álló csoport készen áll megvásárolni a TikTokot.
Makro / Külgazdaság Fontos gesztust tett Kína Japánnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 08:50
Hszi Csin-pingék újra megnyitja a piacaikat a japán tengeri termékek előtt.
Makro / Külgazdaság Ettől még jobban kiverhet minket a víz
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 08:30
Áprilishoz képest ugyan májusban az ipari termelői árak csökkentek, ám az előző év azonos időszakához képest közel 7 százalékkal nőttek, alapvetően az élelmiszeripar átlagnál nagyobb drágulása miatt.
Makro / Külgazdaság Elvileg nyilvánosságra kerülhet, kik a NER-es magántőkealapok gazdái – de gyakorlatilag is?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 07:46
Bár egy uniós direktíva alapján január 1-jétől kötelesek felfedni a magántőkelapok a tulajdonosaik kilétét, az nem mindenegyikőjükre vonatkozik, ráadásul az átlagembernek az adatokhoz sem könnyű hozzáférnie.
Makro / Külgazdaság Fontos bejelentésre készül az állam hivatala
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 06:55
Az ipari termelői árak májusi adatait közli ma a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Makro / Külgazdaság Drágult a bevásárlás: berúgta az ajtót a burgonya a diszkontokban
Kollár Dóra | 2025. június 30. 05:37
Pánikra még nincsen ok, de enyhe áremelkedést mértünk június végén a három nagy diszkontlánc áraiban. Itt a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés.   
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG