Az Ice Bucket Challenge kampány egy jótékonysági és figyelemfelkeltő akció még annak ellenére is, hogy sok kritikát kapott amiatt, hogy csak a celebek magamutogatásáról szól, pedig az adományok összegéből az látszik, hogy nem csak erről van szó.
Az akció az Egyesült Államokból indult és eredeti célja, hogy felhívja a figyelmet az amiotrófiás laterálszklerózis (ALS) nevű végzetes bénulással járó betegségben szenvedőket segítő ALS Association támogatására. Az amerikai alapítvány augusztus végéig közel 90 millió dollárt kapott a kampány keretében. Magyarországról nem támogatták az ALS alapítványt, de más magyar szervezeteknek a kihívást elfogadó magyarok is adakoztak.
Milyen a magyar adományozási kultúra?
Az akció tehát egyértelműen felhívta a figyelmet az adományozás, a társadalmi felelősségvállalás fontosságára. A Privátbankár a MagNet Bank, az első magyar közösségi bank szakembereit kérdezte meg arról, hogy milyennek látják Magyarország adományozási kultúrájára. A bank szakemberei szerint nálunk még mindig vész esetén adományoznak leggyakrabban az emberek, emellett pedig leggyakrabban a beteg kisgyerekek és kisállatok vannak a magyar jótékonykodók fókuszában.
Amerikában és a nyugati országokban ezzel szemben egyre inkább természetessé válik az, hogy magánszemélyek is rendszeresen adományoznak, sőt kialakult egy vagyonos réteg, akik többet is hajlandóak áldozni, mivel befektetésként tekintenek a jótékony cselekedeteikre. Magyarországon is az üzleti élet részét képezi a jótékonykodás, de itt kevésbé jellemző a magánszemélyek szerepvállalása, inkább a profitorientált cégeké, amelyek a külföldi anyavállalat nyomására, vagy PR célból kezdenek el valamilyen CSR tevékenységet. Ez azt jelenti, hogy olyan szempontokat érvényesítenek üzleti tevékenységükben, amelyeket a társadalom szempontjából hasznosnak ítélnek - mondták Privátankár kérdésére a MagNet Bank szakemberei.
A MagNet Bank ezt a tevékenységet is pozitívnak ítéli meg, és a bank is ilyen szemléletben működik, de úgy vélik Magyarországon még nem általános a rendszeres és hagyományos adományozás, így az adományozási kultúrán még bőven van mit fejleszteni.
Ahol az a gond, hogy sokan adakoznának
Egy nemrég megjelent Financial Times cikk arra hívja fel a figyelmet, hogy Amerikában a magánbefektetők részéről egyre inkább elvárás az, hogy úgy jótékonykodjanak, hogy az profitot is termeljen. Amerikában most azzal a problémával néznek szembe, hogy van egy vagyonos réteg, aki adakozna, de nincsen meg hozzá a szakértelme.
Korábban a bankok munkatársai számára viszonylag egyszerű feladatnak bizonyult tanácsot adni tehetősebb ügyfeleiknek abban a kérdésben, hogyan adományozzák el vagyonuk egy részét. A mai filantrópok azonban már komplexebb elképzelésekkel rendelkeznek – némelyikük profitorientált befektetések révén igyekszik tejesíteni társadalmi küldetését – így a tanácsadók képességeik fejlesztésére kényszerülnek – írja a Financial Times.
A tanácsadók is érzik az igényt
Egy, a témával foglalkozó tanulmány kapcsán megkérdezett, tanácsadással foglalkozó szakértők 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy bővíteni szeretné a filantrópiával kapcsolatos ismereteit, annak érdekében, hogy ügyfeleinek hatékonyabb segítséget tudjon nyújtani.
A US Trust, a Bank of America vagyonkezelő részlege által kiadott tanulmány szerint nem minden tanácsadó ad olyan jellegű stratégiai tanácsokat ügyfeleinek, amilyenekre azoknak szükségük lenne. A vagyonnal rendelkezők közel kétharmada azt mondta, hogy a tanácsadójukkal történő megbeszélések elsősorban a technikai jellegű kérdésekre fókuszáltak, és csupán 27 százalékuk válaszolta azt, hogy a tanácsadás keretében jótékonysági célokról, értékekről és érdekekről esett szó.
Hosszútávra terveznek és eredményeket akarnak
A filantrópok egyre inkább hosszútávú tervek révén igyekeznek megvalósítani céljaikat. Ez az oka annak, hogy sokan közülük magánalapítványt vagy olyan alapot hoznak létre, amelynek adománya azonnal leírható az adóból, ugyanakkor magára az adományozásra később is sor kerülhet, ami lehetőséget biztosít arra, hogy az adományozó kidolgozzon valamilyen stratégiát. Az adományozók nem pusztán csekkeket szeretnének kitölteni, hanem meg is kívánják tervezni filantróp tevékenységüket – nyilatkozta a Financial Times-nak Gillian Howell, a US Trust filantróp megoldásokkal foglalkozó csoportjának ügyvezetője.
Ahhoz, hogy a tanácsadók segíteni tudjanak a tervezésben, a megfelelő kérdéseket kell feltenniük, mint például azt, hogy ügyfelük vagyona mekkora hányadát kívánja eladományozni, illetve, hogy az adományozásra az elkövetkező időszakban, vagy pedig az illető halála után kerüljön-e sor. Az ilyen kérdésekre adott válaszok egymástól élesen eltérő stratégiákat eredményezhetnek – mondja George King, a Royal Bank of Canada-n belül működő RBC Vagyonkezelő portfólió stratégiai részlegének vezetője. Ugyanakkor az adományozók nagyobb beleszólást szeretnének abba, hogy adományuk milyen célra, hová kerüljön, illetve, hogy milyen változásokat eredményezzen, mi legyen a kézzelfogható eredményük.
Mindez azt jelenti, hogy a tanácsadóknak meg kell találni azokat a megfelelő ügyeket és szervezeteket, ahol például az adományozók helyet foglalhatnak az igazgatóságban, illetve felajánlhatják tudásukat, képességeiket, idejüket, valamint pénzüket.
Szemléletváltás
A bankok adományozással foglalkozó tanácsadói azonban feltérképezetlen területre tévednek, tekintettel arra, hogy a vagyonos emberek profitorientált befektetéseik egy részét társadalmi és környezeti problémák megoldására használják fel. Ennek révén elősegíthetik a társadalmi körülmények, illetve a környezet állapotának javulását, és haszonra is szert tehetnek. Az ilyen jellegű befektetések a környezetbarát technológiáktól az India szegény közösségei számára elérhető egészségügyi szolgáltatásokig terjedhetnek.
A vagyonosok számára egyre természetesebbé válik az a felfogás, hogy miközben pénzt termelnek, a társadalmat is segítik. Ebből eredően, a tanácsadóknak az eddigieknél szélesebb körű ismeretekkel kell felvértezniük magukat. Mindemellett, másokkal együttműködve kell végezniük a munkájukat, a legtöbb országban ugyanis kizárólag regisztrált pénzügyi szakemberek foglalkozhatnak profitorientált befektetésekre vonatkozó tanácsadással. A jövőben olyan befektetési szakértők dolgoznak majd, akik a társadalmi és környezeti problémákat is értik – vélekedett a Financial Times-nak nyilatkozó Maya Prabhu, az egyének és családok számára nyújtott vagyonkezelési tanácsadással foglalkozó brit Coutts Intézet ügyvezetője.
Egy új, magyar réteg
Magyarországon az egymásért vállalt felelősség nem elterjedt a társadalom semelyik részében, de nem is könnyű adományozni, éppen ezért a MagNet Bank létrehozott egy honlapot annak érdekében, hogy az oldalon önkéntes munkát, szellemi adományt, pénzbeli adományt lehessen kérni és felajánlani - mondták a MagNet szakemberei.
Ezzel egy időben igaz viszont az is, hogy kezd kiépülni egy szűk réteg, akiknek természetes az adakozás és a társadalmi felelősségvállalás gondolata. Beletartozik ebbe egy vállalkozói réteg és egy másik, fiatal, értelmiségi réteg, akik inkább az adományozás, a sharing economy új módján köteleződnek el a téma mellett, mint pl. a kickstarter projektek - válaszolták a MagNet Bank szakértői arra kérdésre, hogy van-e hasonló vagyonos réteg Magyarországon.