Az elmúlt évben a Zeekr elektromos autók értékesítése jelentősen megugrott Oroszországban, amivel a kínai autógyártók az élre törtek az orosz piac kis, de gyorsan növekvő elektromos jármű szegmensében. Mivel a nyugati versenytársak kivonultak és technológiájukat, valamint szakértelmüket magukkal vitték, miután Moszkva csapatokat küldött Ukrajnába 2022 februárjában, a kínai autógyártók ma már több mint a felét birtokolják Oroszország autópiacának — számol be róla a Reuters. Az európai és amerikai kormányok egyre óvatosabbak a kínai dominanciával szemben az elektromos jármű szektorban, de Oroszország ahelyett, hogy vámokat vetne ki, inkább támogatja a kínai márkákat minden autóipari szektorban, hogy fellendítse autóiparát.
A 2023 májusától 2024 áprilisáig tartó időszakban több mint 20 500 új elektromos járművet adtak el Oroszországban, ami körülbelül 350 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A kínai márkák az eladások több mint felét teszik ki az orosz piacfigyelő, az Autostat adatai szerint. Az orosz autógyártók kevesebb mint 4 ezer új elektromos járművet értékesítettek ebben az időszakban, miközben összesen 1,28 millió személygépkocsit adtak el.
Nincs töltő, van pénz
Az elektromos járműpiac fejlődését akadályozta az Oroszország hatalmas területén elérhető töltőinfrastruktúra hiánya, valamint Moszkva hagyományos függése bőséges olaj- és gázforrásaitól. Ennek ellenére az elmúlt 12 hónapban több elektromos járművet adtak el, mint az egész előző évtizedben. A Zeekr, egy kínai prémium márka, vezeti a piacot annak ellenére, hogy nincs hivatalos képviselete Oroszországban. Több mint 8 ezer ilyen autót értékesítettek tavaly június óta Irina Frank, a moszkvai Frank-Auto autókereskedés vezetője szerint.
A vásárlók többsége gazdagabb, mint az átlagos orosz, mivel a prémium kategóriás autók azok, amelyek széles körben elérhetőek az elektromos autók piacán. A járműtulajdonosok akár 40 százaléka otthoni töltési lehetőséggel is rendelkezik.
A Zeekr X, egy kompakt SUV, körülbelül 4 millió rubleltől (46,136 dollár) kapható, ami hasonló az európai árakhoz.
Oroszországban egy hasonló modell, az Evolute i-Space, amelyet a magáncég Motorinvest gyárt, 3 millió rublelbe kerül. A Moskvich 3e, amely része Oroszország azon törekvésének, hogy újraélessze, és modernizálja szovjet kori klasszikusait, alig több mint 3 millió rublelbe kerül.
Oroszország vezető autógyártójának, az Avtovaznak a Lada e-Largus modellje még fejlesztés alatt áll, és valószínűleg megfizethetőbb lehetőség lesz, bár az árakat még nem jelentették be.
A Zeekr tulajdonosa a Geely, amely a Volvo, a Polestar és a Lotus márkákat is birtokolja, svéd tervezésű autóit Kínában gyártja. A Zeekr májusban lépett tőzsdére a Nasdaq-on, körülbelül 6,8 milliárd dolláros értékeléssel.