5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Tekintettel a folyamatban lévő geopolitikai vitákra és Norvégia Oroszországgal fennálló kapcsolatainak jelenlegi állapotára, előfordulhat, hogy Oslo nem tudja maradéktalanul megvalósítani az Északi-sarkvidéki Tanács soron következő elnökségének ambiciózus programját. Éppen ezért Oslo elnökségének kiegyensúlyozott megközelítésre van szüksége ahhoz, hogy elérje a kitűzött céljait. Káncz Csaba jegyzete

 

Idén májusban Norvégia vette át Oroszországtól a Sarkvidéki Tanács 2023-2025 közötti időszakra szóló elnöki tisztét. Ezt egy olyan időszakban tölti be, amikor az ukrajnai konfliktus miatt megváltozik az Északi-sarkvidék geopolitikája. Noha a Tanács nem biztonsági vagy politikailag vezérelt kormányközi fórum, a válság hullámzása elsősorban azért érezhető a térségben, mert Oroszország az Északi-sarkvidék legnagyobb országa. 

A nyolc tagból hét tavaly márciusában átmenetileg felfüggesztette a munkáját a Tanácsban, válaszul Moszkva ukrajnai agressziójára. Míg a Tanács munkájának részleges újraindítását tavaly júniusban kezdeményezték, ez nagyrészt azokra a területekre korlátozódott, amelyekben Oroszország nem vett részt.

Norvégia prioritásai

A nagypolitika távoltartásának gondolata nyomán a norvég kormány a következő négy szakpolitikai terület keretein belül határozta meg a prioritásait:

  • Az első az óceánok, ahol a hangsúly a tengeri környezetre nehezedő nyomáson és a Jeges-tenger iparában a fenntarthatóság előmozdításának szükségességén van. Ennek keretében Norvégia a partnereivel együttműködve kidolgozza az Északi-sarkvidék kezelésére szolgáló eszközöket, valamint megvédi a jégtől függő fajokat és ökoszisztémákat.
  • A második az éghajlat és a környezet – mivel az Északi-sarkvidék a vártnál gyorsabban melegszik fel, Norvégia elnöksége fontosnak tartja az emberi tevékenységekből adódó környezeti problémák kezelését és az éghajlatváltozás kezelési rendszerének kiigazítását.
  • A harmadik a fenntartható gazdasági fejlődés, amelyen belül a kék gazdaságot, a fenntartható hajózást, a zöld átmenetet és a sarkvidéki élelmiszer-rendszereket kiemelte a kormány prioritásként. Oslo együttműködik az Északi-sarkvidéki Gazdasági Tanáccsal, hogy megerősítse a gazdasági együttműködést, és ösztönözze a legjobb gyakorlatok, új technológiai megoldások és szabványok megosztását a sarkvidéki iparágakra vonatkozóan.
  • Ezt követi a negyedik prioritás. Mivel az éghajlatváltozás megváltoztatja az északi-sarkvidéki közösségek életmódját, és hatással van a megélhetésükre, Norvégia „rugalmas, sokszínű és befogadó sarkvidéki közösségek kialakítására törekszik, amelyek mindenki számára vonzó lakhelyet jelentenek”. Az elnökség a fiatalokra összpontosítana, azáltal, hogy bevonja őket a Tanács munkájába, és platformot biztosít számukra az Északi-sarkvidéki Ifjúsági Konferencia keretében.

Geopolitika az Északi-sarkvidéken

Az ukrajnai válság a Nyugat és Oroszország közötti kapcsolatok megromlása következtében újbóli párbeszédhez vezetett az Északi-sarkvidék biztonsági aspektusáról. Noha az Északi-sarkvidék témája nem újdonság a geopolitikai vitákban, a Tanács nem volt feltétlenül platformja ezeknek a nézeteltéréseknek. 

Amint Norvégia átveszi a Tanács elnöki tisztét, tojástáncot kell járnia a saját prioritásai és a régió geopolitikája között. Oslo elnökségének négy tematikus prioritása az Északi-sarkvidékre vonatkozó hosszú távú norvég prioritásokat tükrözi, követve a saját sarkvidéki politikáját, amely a felelős és fenntartható gazdálkodás elvein alapul.

Az orosz kérdés

Norvégia számára az lesz a kihívás, hogy a prioritásaira összpontosítson, és együttműködjön más partnereivel, ami rendkívül bonyolult lesz az Északi-sarkvidék legnagyobb nemzetének, Oroszországnak a bevonása nélkül. Ennek az az oka, hogy az Északi-sarkvidéki Tanácsban semmi sem működhet olajozottan a legnagyobb nemzetet kihagyva. Optimizmusra ad okot, hogy Nyikolaj Korcsunov, Oroszország magas rangú sarkvidéki tisztviselője szerint a Tanácsot Moszkva továbbra is a térségbeli együttműködés fontos fórumának tekinti.

Oroszország adja a Jeges-tenger partvonalának 53 százalékát (amely a Barents-tengertől a Kara-tengeren át a Laptyev-tengerig és a Kelet-Szibériai-tengerig terjed), és az Északi-sarkvidéken élő lakosság majdnem felét. Az Északi-sarkvidék Moszkva nemzeti prioritásainak szerves részét képezi a térségben való hosszú katonai és polgári jelenlétének köszönhetően. Ez az egyetlen északi-sarkvidéki nemzet, amely nagymértékben részt vesz a régió sajátos ügyeinek napi szintű kezelésében.

Az Északi-sarkvidéki Tanács elnöki tisztét átvevő Norvégiának tojástáncot kell járnia. Fotó: Eurasia Center
Az Északi-sarkvidéki Tanács elnöki tisztét átvevő Norvégiának tojástáncot kell járnia. Fotó: Eurasia Center

A Nyugat és Oroszország közötti együttműködés hiányosságai minden bizonnyal hatással lesznek a régión belül végrehajtott különféle kezdeményezésekre és programokra, kezdve a kutatástól és mentéstől, a környezeti és tudományos tanulmányokon és az adatgyűjtésen át az őslakosokig. Míg az Északi-sarkvidéki Tanács fenntartotta azt a megbízatását, hogy ne keveredjen geopolitikai vitákba, a Tanács tagjai közötti jelenlegi dinamika jelenti a legnagyobb akadályt Norvégia számára, hogy teljesítse a napirendjét a kétéves hivatali ideje alatt.

Ennélfogva Norvégia elnökségének sikere attól függ, hogyan tudja egyes témákba bevonni Oroszországot, és hogyan fogja elősegíteni a Tanács tevékenységeiről szóló párbeszédet a tagállamok között.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Varga Mihály az euró bevezetéséről is beszélt
Herman Bernadett | 2025. október 21. 17:41
Az alapkamat maradt, egyhangú döntést hozott a monetáris tanács. A nemzetközi helyzet bizonytalan, a magyar gazdaságban is vannak problémák, de a forint legalább erős. Euró pedig egyhamar nem lesz. 
Makro / Külgazdaság Döntött az MNB: óvatos és megfontolt maradt
Herman Bernadett | 2025. október 21. 14:00
Októberben is maradt a 6,5 százalékos alapkamat. A jegybank monetáris tanácsa ismét óvatos maradt, tavaly szeptember óta nem nyúlt az irányadó rátához. 
Makro / Külgazdaság Svédország szorítaná sarokba az Orbán-kormányt – egyetlen euró sem jöhetne Brüsszelből
Litván Dániel | 2025. október 21. 11:17
Bezárná az uniós forrásokhoz vezető kiskapukat a svéd kormány tervezete. Eközben egyre nő a nyomás Ursula von der Leyenen a kémbotrányba keveredett Várhelyi Olivér miatt is.
Makro / Külgazdaság Ekkora a baj? A Mol hozzányúlhat a stratégiai olajkészletekhez
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 10:22
Hónapokra kieshet ugyanis a százhalombattai finomító kapacitásának 40 százaléka. Eközben Orbán Viktor elrendelte a százhalombattai tűzeset kivizsgálását.
Makro / Külgazdaság Huncutkodnak a hazai benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 09:56
A gázolaj átlagárát kevésbé vitték le, mint amennyivel a Mol adja olcsóbban nekik.
Makro / Külgazdaság Mindenki Varga Mihály mai beszédére vár
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 07:15
Bár az nem lehet kérdés, hogy a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa nem nyúl a 6,5 százalékos jegybanki alapkamathoz, érdekes lesz, reagál-e az elnök e fórumon is a kormány felől érkező kamatcsökkentési nyomásra.
Makro / Külgazdaság Nincs megállás, megint hozzányúlna a kormány az Otthon Start feltételeihez
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 06:35
Kiemelt beruházássá minősítenének bizonyos építési beruházásokat, a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket meg kiemelt jelentőségű üggyé.
Makro / Külgazdaság Nagyon begurult Szijjártó Péter – minden eszközt be fog vetni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 17:29
Nem fogadta jól a magyar miniszter az Európai Tanács döntését. De még nincs vége a játszmának?
Makro / Külgazdaság Hová fajulhat a Matolcsy-féle MNB-botrány? Ezt is kérdezzük Oszkó Pétertől a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 16:38
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója október 27-én, hétfőn délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lecsap az uniós bunkósbot az orosz gázexportra – a magyar kormány nem lesz boldog
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 15:31
Elfogadta az Európai Tanács az Európai Parlament szigorított javaslatát, 2026 végétől tiltott lesz az orosz gáz importja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG