5p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Tekintettel a folyamatban lévő geopolitikai vitákra és Norvégia Oroszországgal fennálló kapcsolatainak jelenlegi állapotára, előfordulhat, hogy Oslo nem tudja maradéktalanul megvalósítani az Északi-sarkvidéki Tanács soron következő elnökségének ambiciózus programját. Éppen ezért Oslo elnökségének kiegyensúlyozott megközelítésre van szüksége ahhoz, hogy elérje a kitűzött céljait. Káncz Csaba jegyzete

 

Idén májusban Norvégia vette át Oroszországtól a Sarkvidéki Tanács 2023-2025 közötti időszakra szóló elnöki tisztét. Ezt egy olyan időszakban tölti be, amikor az ukrajnai konfliktus miatt megváltozik az Északi-sarkvidék geopolitikája. Noha a Tanács nem biztonsági vagy politikailag vezérelt kormányközi fórum, a válság hullámzása elsősorban azért érezhető a térségben, mert Oroszország az Északi-sarkvidék legnagyobb országa. 

A nyolc tagból hét tavaly márciusában átmenetileg felfüggesztette a munkáját a Tanácsban, válaszul Moszkva ukrajnai agressziójára. Míg a Tanács munkájának részleges újraindítását tavaly júniusban kezdeményezték, ez nagyrészt azokra a területekre korlátozódott, amelyekben Oroszország nem vett részt.

Norvégia prioritásai

A nagypolitika távoltartásának gondolata nyomán a norvég kormány a következő négy szakpolitikai terület keretein belül határozta meg a prioritásait:

  • Az első az óceánok, ahol a hangsúly a tengeri környezetre nehezedő nyomáson és a Jeges-tenger iparában a fenntarthatóság előmozdításának szükségességén van. Ennek keretében Norvégia a partnereivel együttműködve kidolgozza az Északi-sarkvidék kezelésére szolgáló eszközöket, valamint megvédi a jégtől függő fajokat és ökoszisztémákat.
  • A második az éghajlat és a környezet – mivel az Északi-sarkvidék a vártnál gyorsabban melegszik fel, Norvégia elnöksége fontosnak tartja az emberi tevékenységekből adódó környezeti problémák kezelését és az éghajlatváltozás kezelési rendszerének kiigazítását.
  • A harmadik a fenntartható gazdasági fejlődés, amelyen belül a kék gazdaságot, a fenntartható hajózást, a zöld átmenetet és a sarkvidéki élelmiszer-rendszereket kiemelte a kormány prioritásként. Oslo együttműködik az Északi-sarkvidéki Gazdasági Tanáccsal, hogy megerősítse a gazdasági együttműködést, és ösztönözze a legjobb gyakorlatok, új technológiai megoldások és szabványok megosztását a sarkvidéki iparágakra vonatkozóan.
  • Ezt követi a negyedik prioritás. Mivel az éghajlatváltozás megváltoztatja az északi-sarkvidéki közösségek életmódját, és hatással van a megélhetésükre, Norvégia „rugalmas, sokszínű és befogadó sarkvidéki közösségek kialakítására törekszik, amelyek mindenki számára vonzó lakhelyet jelentenek”. Az elnökség a fiatalokra összpontosítana, azáltal, hogy bevonja őket a Tanács munkájába, és platformot biztosít számukra az Északi-sarkvidéki Ifjúsági Konferencia keretében.

Geopolitika az Északi-sarkvidéken

Az ukrajnai válság a Nyugat és Oroszország közötti kapcsolatok megromlása következtében újbóli párbeszédhez vezetett az Északi-sarkvidék biztonsági aspektusáról. Noha az Északi-sarkvidék témája nem újdonság a geopolitikai vitákban, a Tanács nem volt feltétlenül platformja ezeknek a nézeteltéréseknek. 

Amint Norvégia átveszi a Tanács elnöki tisztét, tojástáncot kell járnia a saját prioritásai és a régió geopolitikája között. Oslo elnökségének négy tematikus prioritása az Északi-sarkvidékre vonatkozó hosszú távú norvég prioritásokat tükrözi, követve a saját sarkvidéki politikáját, amely a felelős és fenntartható gazdálkodás elvein alapul.

Az orosz kérdés

Norvégia számára az lesz a kihívás, hogy a prioritásaira összpontosítson, és együttműködjön más partnereivel, ami rendkívül bonyolult lesz az Északi-sarkvidék legnagyobb nemzetének, Oroszországnak a bevonása nélkül. Ennek az az oka, hogy az Északi-sarkvidéki Tanácsban semmi sem működhet olajozottan a legnagyobb nemzetet kihagyva. Optimizmusra ad okot, hogy Nyikolaj Korcsunov, Oroszország magas rangú sarkvidéki tisztviselője szerint a Tanácsot Moszkva továbbra is a térségbeli együttműködés fontos fórumának tekinti.

Oroszország adja a Jeges-tenger partvonalának 53 százalékát (amely a Barents-tengertől a Kara-tengeren át a Laptyev-tengerig és a Kelet-Szibériai-tengerig terjed), és az Északi-sarkvidéken élő lakosság majdnem felét. Az Északi-sarkvidék Moszkva nemzeti prioritásainak szerves részét képezi a térségben való hosszú katonai és polgári jelenlétének köszönhetően. Ez az egyetlen északi-sarkvidéki nemzet, amely nagymértékben részt vesz a régió sajátos ügyeinek napi szintű kezelésében.

Az Északi-sarkvidéki Tanács elnöki tisztét átvevő Norvégiának tojástáncot kell járnia. Fotó: Eurasia Center
Az Északi-sarkvidéki Tanács elnöki tisztét átvevő Norvégiának tojástáncot kell járnia. Fotó: Eurasia Center

A Nyugat és Oroszország közötti együttműködés hiányosságai minden bizonnyal hatással lesznek a régión belül végrehajtott különféle kezdeményezésekre és programokra, kezdve a kutatástól és mentéstől, a környezeti és tudományos tanulmányokon és az adatgyűjtésen át az őslakosokig. Míg az Északi-sarkvidéki Tanács fenntartotta azt a megbízatását, hogy ne keveredjen geopolitikai vitákba, a Tanács tagjai közötti jelenlegi dinamika jelenti a legnagyobb akadályt Norvégia számára, hogy teljesítse a napirendjét a kétéves hivatali ideje alatt.

Ennélfogva Norvégia elnökségének sikere attól függ, hogyan tudja egyes témákba bevonni Oroszországot, és hogyan fogja elősegíteni a Tanács tevékenységeiről szóló párbeszédet a tagállamok között.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagy Mártonék megmagyarázzák: emiatt nő megint az infláció
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 09:07
A Nemzetgazdasági Minisztérium a második hónapja ismét emelkedő éves infláció láttán azt írta: folytatódik a harc az indokolatlan áremelésekkel szemben.
Makro / Külgazdaság Bumerángot dobott el az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:30
Az adatok szerint nem hatott, hogy a március közepétől még csak az élelmiszerekre érvényes árrésstopot május végétől kiterjesztették a háztartási cikkekre is.
Makro / Külgazdaság Halmozza a devizát a kínai jegybank
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 08:18
Kína devizatartaléka, amely a világon a legnagyobb, júniusban további 32 milliárd dollárral, 3317 milliárd dollárra, 2015 decembere óta legmagasabb szintre emelkedett – áll a kínai központi bank jelentésében – írja az MTI.
Makro / Külgazdaság Izrael: maradt a negatív kilátás
Privátbankár.hu | 2025. július 8. 06:45
Megerősítette változatlan negatív kilátással Izrael hosszú és rövid futamidejű, devizában és helyi valutában denominált szuverén kötelezettségeinek „Baa1” besorolását a Moody's Ratings – írja az MTI.  
Makro / Külgazdaság Kötelezettségszegési eljárás indul az árrés miatt Magyarország ellen: vaklárma vagy valós diszkrimináció?
Sasvári Péter | 2025. július 8. 05:47
Az árrésstop miatt uniós kötelezettségszegési eljárás indult Magyarországgal szemben, mert az Európai Bizottság szerint a korlátozó intézkedéscsomag diszkriminatív lehet. A kormány és Nagy Márton azonban minden jel szerint minden áron ragaszkodik hozzá. De vajon van gazdasági racionalitás az intézkedések mögött? Milyen hatásai voltak eddig az árrésstopnak, és mi várható most, hogy még ki is terjesztették?
Makro / Külgazdaság Nem fújolni, hanem megtapsolni kéne Jeff Bezos vagy Mészáros Lőrinc sikereit?
Litván Dániel | 2025. július 7. 19:42
A szupergazdagok hatalmas szeletet hasítanak ki maguknak a nemzeti vagyon tortájából. De mi van akkor, ha a torta közben sokkal nagyobb lesz?
Makro / Külgazdaság Donald Trump úgy tett, mint a mesebeli okos lány
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 13:28
Az elnök mindenkit összezavart, hozott is információt, meg nem is. 
Makro / Külgazdaság Üzenet a kormánytól: a magyar gazdagok most végre tényleg a pénztárcájukba nyúlnak?
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 12:21
A Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján a nem túl fényes inflációs kilátások is szóba kerültek a Trend FM reggeli műsorában hétfőn, ahol Gáspár András, a Klasszis Média lepigazgatója volt a vendég. A beszélgetés második felében pedig azt járták körül: vajon számíthatunk-e komolyabb adakozási, jótékonysági hullámra a választásokig?
Makro / Külgazdaság Bajban van az európai autóipar, három nagyhatalom kér segítséget
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 09:26
Ursula von der Leyenhez fordulnak.
Makro / Külgazdaság KSH: itt költötték a pénzüket a magyarok májusban
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 08:30
Megérkeztek a KSH friss adatai.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG