A koronavírusjárvány alatt újabb lendületet kapó online élelmiszervásárlás továbbra is népszerű, egy 2022-es felmérés szerint a britek 60 százaléka az élelmiszerek legalább egy részét online szerzi be, további 16 százalék pedig a teljes bevásárlást vagy annak jelentős részét így intézi. A pandémia lökést adott a magyar online élelmiszer-kiskereskedelemnek is.
Hiánypótló felmérés
Persze nem mindegy mindegy, hogy milyen minőségű áru jön házhoz. A Which? fogyasztóvédelmi kérdésekkel is foglalkozó kiskereskedelmi magazin az online rendelt élelmiszereket vizsgálta meg: a tesztvásárlói csapatnak hat különböző kereskedőtől fejenként 25 terméket kellett megrendelnie online.
Ezeknél pedig azt nézték, hogy milyen szavatossági idővel rendelkező termékeket szállítanak ki az egyes élelmiszerboltok Nagy-Britanniában.
Jöhetnek pár napig eltartható vagy romlott termékek is
A Guardian cikke szerint az online rendelt élelmiszerek rövid szavatossági ideje gyakori probléma, különösen a magas élelmiszerárak idején, amikor a háztartások próbálnak figyelni a költségekre és nem pazarolni az élelmiszert. Az online élelmiszert vásárlók 72 százaléka szerint a termékek eltarthatósága fontos szerepet játszik abban, hogy a legjobb ár-értéken tudjanak vásárolni.
A tesztvásárló csapat tagjai összesen 1800 különböző terméket rendeltek az Asda, a Morrisons, az Ocado, a Sainsbury's, a Tesco és a Waitrose áruházakból, azaz a legismertebb brit kiskereskedelmi láncoktól. Miután a vásárlók megkapták az élelmiszereiket, a szakértők összeadták a kiszállítás időpontjától az egyes termékek fogyaszthatósági idejének éjfélig hátralévő órák számát, majd kiszámították az egyes szupermarketekre vonatkozó átlagos időt. A vizsgálat szerint egyébként az egyes online boltok által elért átlagértékek között nem volt nagy különbség. Bár egy tesztvásárló kapott 11 napja lejárt virslit is, a romlandó termékek esetében 38 óra különbség volt a leghosszabb és legrövidebb eltartási idővel rendelkező termékek között.
A Sainsbury’s szóvivője elmondta, hogy a vállalatnál az online leadott rendelések alkalmával úgy válogatják össze a munkatársak az élelmiszereket, hogy a lehető leghosszabb lejárati idővel rendelkező, legjobb elérhető termékeket szállítsák majd ki. A Sainsbury’s-nél egyébként naponta átlagosan több mint 85 ezer rendekést szállítanak ki. Ha a vásárlók nem elégedettek az élelmiszerek frissességével vagy minőségével, a termékeket visszaadhatják a kiszállítást végző sofőröknek, és a teljes összeg visszatérítését kérhetik, vagy a vevőszolgálattal is felvehetik a kapcsolatot.
11 nappal az élen
A legjobb eredményt elérő Ocado online élelmiszerbolt átlagosan 11,2 napos eltarthatósági idővel állt az első helyen, de az itt vásárlók közül is akadt olyan, aki mindössze 2 napig használhatta már fel a megrendelt terméket.
Az Ocado vállalat szóvivője azt mondta, hogy garantálja a termékek minimális szavatossági idejét, így biztosítva, hogy a vásárlók hosszabb ideig élvezhessék a friss élelmiszereket. Az Ocadonál egyébként a kereslet előrejelzésére szolgáló és a rövidebb ellátási láncokat garantáló technológia, biztosítja, hogy csak annyit rendelnek a beszállítóktól, amennyire szükség van. A vállalat szóvivője szerint így tudják minimalizálni a pazarlást, és növelni a frissességet, mivel termékek nem állnak feleslegesen a polcon.
Veszélyt jelenthetnek
Ele Clark, a vizsgálatot végző Which? kiskereskedelmi magazin szerkesztője szerint az online élelmiszervásárlás remek módja annak, hogy feltöltsék a vásárlók a készleteket, ráadásul nem kell elmenni a boltba vagy nehéz szatyrokat hazacipelni.
A szavatossági időn túli élelmiszereket ugyanis veszélyes lehet megenni, ezért nem érdemes kockáztatni, még akkor sem, ha az illata és a kinézete elsőre rendben van.