3p

Egy friss kutatás szerint jelentősen csökkent az elmúlt évben az Európába importált LNG mennyisége, miközben tovább is bővítik a folyékony gáz fogadására képes terminálokat.

Az Európába importált folyékony földgáz (LNG) mennyisége 19 százalékkal csökkent 2024-ben egy év alatt, amivel 2021 óta nem látott mélypontra esett. A magyarázat az, hogy a kontinens kormányai igyekeznek alternatív energiaforrásokkal kiváltani a földgázt energiamixükben – idézte a Guardian az Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA) kutatóintézet jelentését.

Eközben az LNG fogadására képes kapacitásokat folyamatosan bővítik. A jelenlegi tervek szerint Európa ilyen termináljait 60 százalékkal akarják bővíteni 2021 és 2030 között. A fejlesztések élén Németország, Hollandia, Törökország, Franciaország, Belgium, Görögország, Finnország, Lengyelország és Horvátország halad. Az IEEFA szakértői szerint a két egymásnak ellentmondó tendencia azzal a veszéllyel jár, hogy hatalmas kihasználatlan kapacitások épülnek ki elnyelve egy nagy rakás tőkét.

Kusza az LNG-s kép
Kusza az LNG-s kép
Fotó: Depositphotos

A kutatás szerint az Egyesült Királyság LNG-importja 47 százalékkal hanyatlott 2024-ben 2023-hoz képest, ami felveti a kérdést, hogy érdemes-e folytatni az északi-tengeri olaj- és gázkitermelési projekteket. Eközben minden erőfeszítés ellenére nem szűnt meg az orosz gáz importja Európába. Az elmúlt évben érkezett LNG felének az USA volt a forrása, ám orosz folyékony gázból 18 százalékkal érkezett több, mint egy évvel korábban. A magyarázat abban keresendő, hogy ez az orosz LNG rövid távú egyezmények alapján került a nyugat-európai piacra, amelyről a hosszú távú megállapodásokkal bevitt orosz gázt tiltották ki. 

Csúcsra futott a Török Áramlat

Közben a Török Áramlat gázvezetéken az Európába irányuló orosz gázszállítások már a második egymást követő héten rekordokat érnek el – idézi cikkében az Index a TASZSZ orosz hírögynökség számításait, amelyek a szállításirendszer-üzemeltetők európai hálózatának (ENTSOG) adatain alapulnak. Február 10. és 16. között a Törökország és Bulgária határán lévő kompresszorállomáson (a Török Áramlat tengeri részének szárazföldi folytatásán) keresztül történő szivattyúzás meghaladta a 396 millió köbmétert. Ez abszolút heti szállítási rekord a vezeték 2020. januári elindítása óta. A korábbi csúcs egy héttel korábban 392 millió köbméter körül volt. Múlt héten hétfőn, február 10-én szintén megdőlt a napi szállítási rekord – 56,7 millió köbméter – a vezetéken keresztül. Ezzel a Török Áramlat európai irányú átlagos forgalma februárban 12 százalékkal magasabb, mint 2024 decemberében, és 10 százalékkal magasabb, mint januárban.

Az Oroszországból a Fekete-tengeren keresztül Törökországba tartó 31,5 milliárd köbméteres Török Áramlat gázvezeték célja Törökország, valamint Dél- és Délkelet-Európa országainak gázellátása. Jelenleg ez az utolsó aktív útvonala az Európába irányuló orosz vezetékes gázszállításoknak, miután az Ukrajnán keresztül történő tranzit megszűnt. A Török Áramlat hossza 1100 kilométer – ebből 935 kilométer a tenger alatti szakasz –, és két párhuzamosan futó vezetékszálból áll. A két ág összesen évi 31,5 milliárd köbméter kapacitású. 

 

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rossz hírt közölt három Magyarországon is népszerű autómárka
Privátbankár.hu | 2025. december 26. 14:35
Csökkentek az eladások.
Makro / Külgazdaság Kínában ennek az adatnak örülnek
Privátbankár.hu | 2025. december 26. 13:59
Szépen híznak a legnagyobb cégek.
Makro / Külgazdaság Új korszak nyílik jövőre az autópiacon, a mentőövbe Magyarország is belekapaszkodna
Imre Lőrinc | 2025. december 26. 07:41
Ha nem is oldódik meg minden problémája, de fellélegezhet, időt nyer a kontinens autóipara – reagált az év egyik legfontosabb, európai uniós gazdasági döntésére a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a Privátbankárnak. Gablini Gábor szerint a németeknek részben vissza kell térniük Kínából, aminek Magyarország is a nyertese lehet. 
Makro / Külgazdaság Hatnak a szankciók: Oroszország évekkel elhalasztja LNG termelési célját
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 17:01
Oroszország „több évvel” elhalasztotta azt a tervét, hogy elérje az évi 100 millió tonnás cseppfolyósított földgáztermelést – mondta csütörtökön az állami televíziónak Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes, a nyugati szankciók energiaiparra gyakorolt hatására hivatkozva.
Makro / Külgazdaság Oroszország negyedével növelheti idei vezetékes gázkivitelét Kínába, de ez nem elég
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 16:01
Moszkva fokozza ázsiai értékesítéseit, és erősíti kapcsolatait a világ legnagyobb energiafogyasztójával – mondta egy, az adatokra rálátással rendelkező forrás.
Makro / Külgazdaság Kifullad Putyin medvéje?
Privátbankár.hu | 2025. december 25. 14:50
Csökkent az orosz ipari termelés novemberben éves szinten, miközben az elemzők sokkal többre számítottak.
Makro / Külgazdaság A hideg polgárháborútól az állítólagos Tisza-csomagig – az idei Klasszis Klub Live-ok legnézettebb adásai
Csabai Károly | 2025. december 25. 07:37
23 adás, több mint félmilló megtekintés – ez az idén már az ötödik évfolyamába lépett egyórás élő műsorunk mérlege. A korábbi esztendőkhöz hasonlóan ezúttal is nevesebbnél nevesebb vendégeink voltak, köztük egykori miniszterek, jegybankelnökök, tőzsdeelnökök. Itt az ideje, hogy felidézzük a legnagyobb érdeklődésre számot tartó beszélgetéseinket.
Makro / Külgazdaság Trump már megkapta a karácsonyi ajándékát
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 13:17
A vártnál jóval nagyobb mértékben bővült az Egyesült Államok gazdasága 2025. harmadik negyedévében.
Makro / Külgazdaság Megint szívhatják a fogukat a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 12:58
Jelentősen szigorodnak a nehéz tehergépkocsik közlekedésére vonatkozó szabályok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Magyarország egy „hanyatló unió” tagja
Privátbankár.hu | 2025. december 24. 11:27
Többek között ezt jelentette ki a kormányfő a Magyar Nemzetnek adott ünnepi interjújában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG