3p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha hiánycikkeket és magas keresletet emlegetünk, a homokon kívül valószínűleg szinte minden eszünkbe jut, pedig már a homokra szakosodott maffia is kialakult. Jelenleg a homok a világ legtöbbet bányászott nyersanyaga, olyannyira, hogy a kaviccsal közösen az összes bányászati végtermék 85 százalékát teszi ki. De mégis mire kell ennyi homok?

Minden modern város homokkal és gyakran homokon épül. A mi Budapestünk ugyan nem egy sivatag közepén áll, de betont és aszfaltot itt is nagy mennyiségben lehet találni, márpedig ezeket sem lehetne létrehozni jelentős mennyiségű homok felhasználása nélkül.

A világon megtermelt összes homok fele Kínában végzi, ami az építkezéseik sebességét nézve nem is csoda, például 2011 és 2014 között 32,3 millió házat építettek, ezeket pedig 4,5 millió kilométernyi út köti össze – írja az Economist.

Olajcsászárok helyett homokcsászárok?

Azonban a homok felhasználása még nem áll meg az építkezéseknél, mivel azt talán mondanunk sem kell, hogy fontos szerepet játszik az üvegkészítésben, az elektronikában, valamint a mélységi olajkitermelésben is.  Ráadásul több tengerparti ország arra is használja, hogy területeket kanyarítson ki magának a vízből, Szingapúr például a 60-as évek óta ötödével növekedett, de például a Maldív-szigetek úgy próbálnak védekezni a globális vízszint emelkedése ellen, hogy homokkal megerősítették a partfalat még jobban.

Az ENSZ előrejelzése szerint 2030-ra legalább 40 megaváros lesz több mint 10 millió lakóval, azaz még több homokra lesz szükség az építkezésekhez, ráadásul a tudomány jelenlegi állása szerint a tengerszint növekedését sem fogjuk tudni könnyedén megállítani. Kik fognak ezen nagyon jól keresni? A homokbányászok.

Hiány? Hisz mindenhol ott van

Persze, homokhiányról beszélni úgy, hogy több sivatag is van a Földön, egészen hülyén hat, csakhogy a sivatagi homok túlságosan puha az építkezésekhez. Emellett pedig fontos kérdés az is, hogy milyen messzire kell szállítani a homokot a felhasználáshoz, mivel egyébként olcsó beszerezni, ezért nem mindenkinek éri meg sokat fizetni a szállításért.

Ez nem szokta különösebben zavarni a térség újgazdag országait, Szingapúr és Katar is rengeteg homokot importálnak, de például a dubaji csúcsfelhőkarcoló Burj Khalifa építésekor is kiváló ausztrál homokot szállítottak ki a sivatag közepére.

A legtöbb országnak viszonylag szigorú szabályozásai vannak a bányászatra, csakhogy a nagy kereslet hatására komoly illegális kitermelések és csempészhálózatok jöttek létre a fejlődő országokban, olyannyira, hogy ezek már az ökoszisztémát is veszélyeztetik, mivel például egy vékonyabb strandszakasz kevésbé tudja megfogni a tengeri és óceáni viharokat is.

Szerencsére még nem kell keresztet vetnünk a homokos strandokra a világon mindenfelé, ugyanis léteznek helyettesítő anyagok, például az aszfaltot és a betont újra lehet hasznosítani, faházakat lehet építeni, és más anyagokkal is lehet területet növelni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ez az, ami nagyon fáj a magyar gazdaságnak: zuhanásról jött hír
Privátbankár.hu | 2024. október 5. 08:35
Az év első kilenc hónapjában csökkent a Németországban gyártott és forgalomba helyezett személygépkocsik száma a német autóipar szakmai képviseleti szerve a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) jelentése alapján. Főleg az elektromos autóknál nagy a visszaesés.
Makro / Külgazdaság Megszavazták: kemény vám jöhet a kínai autókra
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 15:44
Megszavazták a Kínában gyártott elektromos autókra kivetendő uniós vámokat – közölte az Európai Bizottság.
Makro / Külgazdaság Kapott egy reménysugarat az Orbán-kormány Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 10:55
Németország az utolsó pillanatban meggondolta magát a pénteki szavazás előtt.
Makro / Külgazdaság Most azonnal menjen tankolni, ha kedves a pénztárcája!
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 10:31
Emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság Varsó még kivár
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 09:54
Jövőre kezdhet lazítani a monetáris feltételeken a lengyel jegybank.
Makro / Külgazdaság Mi lesz így az üzemanyagárakkal?
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 09:10
Joe Biden amerikai elnök szerint tárgyalnak arról, hogy az izraeli hadsereg a közel-keleti konfliktusban iráni olajipari létesítményekre mérjen csapást.
Makro / Külgazdaság Péntek reggel még egy sallert kapott Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2024. október 4. 08:30
Augusztusban az ipari termelés volumene munkanaphatástól megtisztítva 4,1 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy éve.
Makro / Külgazdaság Az OECD-ben már látják az alagút végét
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 17:28
 Jelentősen lassult az infláció augusztusban.
Makro / Külgazdaság A kormánynak semmi dolga az euróárfolyammal, közölte Gulyás Gergely
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 16:23
Ez a jegybank ügye, a kormánynak nincs árfolyamcélja, hangzott el a kihelyezett kormányülés helyszínén tartott rendhagyó Kormányinfón. Ezer eurós minimálbért viszont reálisnak lát a kormány.
Makro / Külgazdaság Az Orbán-kormány Kína oldalára állt az uniós büntetővámok ügyében
Privátbankár.hu | 2024. október 3. 13:21
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter megerősítette, hogy a magyar kormány nemmel fog szavazni a kínai autókra kivetendő uniós büntetővámokra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG