8p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Nem kirúgni, de megregulázni akarja a külföldi élelmiszerláncokat Lázár János. Az agráriumban serénykedő kormánybiztos a magyarok helyzetbe hozásáról beszél, a közgazdasági adottságokat, a külföldiek beágyazódását és mindeddig hatékony működését figyelmen kívül hagyta, amikor elénk tárta elképzeléseit.

Tényeken alapuló érvek sora mutatja, hogy közgazdasági eszközökkel mennyire nehéz lenne magyar túlsúlyt létre hozni a hazai kiskereskedelemben. Pár hónapja már jeleztük ezt, de most, hogy Lázár János a lapunknak adott nagyinterjújában igen határozottan kijelentette, hogy a kormánypárt és ő maga személyesen is szeretné helyzetbe hozni a magyar láncokat, ismét vázoljuk, hogy mekkora ehhez a mozgástere, milyen hátrányokkal indulnak a magyar cégek és mik a nemzetközi hátterű láncok erősségei. 

Előző cikkünkben főleg azt a lehetőséget vizsgáltuk, hogy felvásárlás útján növelhető-e a magyar szelet a kiskereskdelmi tortából. A rövid válasz az, hogy nem vagy aránytalanul nagy pénzügyi áldozat árán, amit nem is biztos, hogy elő tud teremteni a CBA vagy a Coop, a két legerősebb hazai szereplő. 

Most jöjjön egy teljesebb kép a magyarok hátrányairól és a külföldiek előnyeiről, illetve arról, hogy milyen protekcionista eszközei lehetnek a kormánynak.

Magyar láncok helyzete:

Országosan ugyan jó a lefedettségük, de több paraméterben is hátrányban vannak.

  • a külföldiekhez képest nagyságrendekkel kisebb a tőkeerő, ennek megfelelően nem tudnak kellő ütemben fejleszteni (gyártás, logisztika, informatika), a felvásárlás sem opció, még akkor sem, ha a kormány úgymond kötelezné valamelyik állami pénzintézetet egy óriási hitelre.
  • a CBA tulajdonosai azt a stratégiát követik, hogy inkább csökkentik a hálózatot, és jobban szegmentálják a vevőkört, s ennek megfelelően alakítanak át bizonyos üzleteket. Egyébként pont az egyik versenytárs, a Lidl vásárolt meg hét egységet még 2017-ben.
  • a COOP lefedettsége erős a közepes és kisebb településeken, de például a Penny kifejezetten ezen a terepen gyorsít  
  • a COOP-nál a franchise forma van túlsúlyban, sok bolttulajdonos gyakorlatilag belekényszerült ebbe, hogy élvezhesse a közös akciók adta előnyöket, egy kisebb, regionálisan erősebb részük beszerzési társulásban működik együtt.
  • a magyar cégek még összefogva is kisebb beszerzési volumeneket tudnak elérni, s ezért nem tudnak akkora kedvezményt kicsikarni a beszállítóknál, mint a külföldiek. Eleve sok kis beszállítóval dolgoznak, itt nehézkes az érdekek összehangolása, a gyors reagálás.
  • nincsenek akkora és olyan fejlett feldolgozó üzemeik, így tehát külső forrásból kell vásárolni a termékek javát.
  • zömüknél elavult az ingatlanállomány, rengeteget kellene költeni ezek korszerűsítésére.
  • az üzletek formája, belső kialakítása és üzemeltetése egymástól is eltérő, nem sztenderdizált.
  • az alacsonyabb hatékonysági mutatók (főleg EBITDA) miatt kevesebb jut fejlesztésre, toborzásra, munkahelyként is kevésbé vonzóak.
  • a beszállítók egy része a konkurenciának is szállít.

Külföldi hálózatok helyzete:

Jó 20-25 éve kezdtek benyomulni, részben felvásárlással, részben zöldmezős beruházásokkal terjeszkedtek. 

  • a volumenvásárlás az egyik legnagyobb adu a kezükben.
  • erős külföldi és néhány nagy magyar beszállítóval van hosszú távú megállapodásuk.
  • fejlett a logisztikai háttér, területileg is jól lefedik az országot ezáltal, erre az infrastruktúrára és az ezt működtető informatikára tetemes összeget, a bevétel mintegy 5-8 százalékát fordítják, további bővítéseket terveznek.
  • sztenderd üzlettípusokat működtetnek, minden négyzetcentiméter és szolgáltatási perc ki van számolva, az üzleteket kevesebben és hatékonyabban üzemeltetik, egyre korszerűbb műszaki megoldásokkal, amikre évente több százmillió forintot fordítanak.
  • megjelenésük óta, de az elmúlt 8-10 évben látványosan növelik az úgynevezett non-food (ruházat, kertészet, műszaki cikkek), termékek arányát, amiknek a forgalma gyorsan emelkedik.
  • saját márkás kínálatukban rengeteg magyar termelő áruját is elhelyezik, egyes magyar termelők áruit a nemzetközi hálózatukban is terjesztik.
  • a Lidl stratégiai egyezményt kötött a kormánnyal, amely milliárdokkal támogatja új logisztikai központjának építését
  • a magyar beszállítók arányát 50 százalék fölött tartják a termékpalettán.
  • az őket tömörítő Országos Kereskedelmi Szövetségen keresztül az ÁFEOSZ-szal, az MNKSZ szervezeteivel, az Agrárkamarával, a Tej Terméktanáccsal is együttműködnek. 

Érdemes még hozzáfűzni, hogy a piaci mozgásokra, lehetőségekre, illetve a bevezetett korlátozásokra hogyan reagál néhány nagy lánc. A Tesco egy magyar hálózat megvásárlásával lépett a piacra, az Auchan a CORA hipermarketjeit vette meg. A Spar először a Kaisert, majd a Plust kebelezte be. A Lidl a CBA-tól vett meg egységeket, az ALDI pedig fokozta a zöldmezős beruházásait, a Penny a már említettek szerint falvakban és kisvárosokban terjeszkedett.

A rövid életű vasárnapi boltzár meghirdetésekor a Spar a szintén osztrák OMV-vel közösen megegyezett, hogy Spar Express néven üzleteket telepít a benzinkutakhoz. A plázastopra úgy válaszoltak, hogy ipari ingatlanokban kezdtek 400 négyzetméteres eladóterű üzleteket kialakítani, az ALDI élen járt ebben, de például az Auchan is nyitott szupermarketeket. A Tesco először a Shellel kötött egyezséget és termékeit a brit-holland olajvállalat benzinkútjain árulta, majd saját hipermarketjeinek területét csökkentette, a felszabaduló területekre behívott más, kiegészítő szortimentet nyújtó kereskedő láncokat.  

Kormányzati protekcionista lehetőségek:

Ezekről elöljáróban annyit, hogy az Európai Unióban szinte minden ország igyekszik valamilyen formában védeni a helyi termelőket. De vannak közös uniós irányelvek (például a tőke és az áruk szabad mozgása), amiknek a túlzott megsértése ellen elég határozottan tudnak fellépni a tőkeerős kereskedelmi láncok. Például biztosan megtörténne ez, ha a jelenleginél nagyságrendekkel több terhet raknának rájuk Magyarországon. Nézzük, milyen kártyalapjai lehetnek a kormánynak ezen a téren!   

  • plusz ágazati adók vagy az adók összegének a jelentős megemelése (az adópolitika tagállami hatáskör az EU-ban, a harmonizáció lassan halad és sok érdeket sért)
  • a plázastop meghosszabbítása.
  • gyakoribb ellenőrzések a NAV-tól és a munkaügyi hatóságoktól, majd emelt bírságok.
  • kötelező és magas magyar beszállítói arány előírása.
  • esetleg a Mol számára kötelező együttműködés a magyar beszállítókkal, akár express üzletek nyitása a Mol-kutakon
  • szuperkedvezményes fejlesztési hitel (például egy állami vagy kormányközeli bankon keresztül) vagy vissza nem térítendő pénzügyi támogatás a magyar láncoknak.

Biztos, hogy lehetnek még más módszerek is, a kormány vélhetően kitalál ilyeneket, de számolnia kell a kockázatokkal is.

A téma kapcsán megkerestünk az ALDI-t, az Auchant, a Lidlt, a Spart, a Penny Marketet és a Tescót, hogy megkérdezzük, mi az álláspontjuk Lázár János által mondottakra. Cikkünk megjelenéséig az ALDI-tól, a Lidltől, a Spartól és a Tescótól kaptunk választ, amelyben arra kérték szerkesztőségünket, megkeresésünkkel forduljunk az Országos Kereskedelmi Szövetséghez (OKSZ). Ez a közelmúltban bevezett gyakorlat, a cégek saját fejlesztéseikről készséggel nyilatkoznak, de amikor itteni működési környezetüket érintő változásokról van szó, akkor vagy nem mondanak semmit, vagy az OKSZ-hez irányítanak, amely rendkívül óvatos. Így történt ez most is. 

Az OKSZ válasza szerint "tagvállalkozásaik támogatják a kormánynak a hazai élelmiszeripar, továbbá a kereskedelemben tevékenykedő kkv-k fejlesztésére irányuló gazdaságpolitikáját. Kiemelkedő jelentőségűnek tartják a közelmúltban bejelentett, a magyar vidék fejlődését előmozdító, a 2027-ig terjedő időszakra ütemezett négyezer milliárd forintos támogatást is. A kétezer főnél kisebb települések üzleteinek 45 milliárd forint összegű támogatása is nagy horderejű kormányzati döntés.
Egyúttal megjegyezték: az OKSZ tagvállalkozásai kiegyensúlyozott együttműködésre törekednek a magyar beszállítókkal. A jogszabályok, kiemelten a minőségi előírások betartása mellett a vásárlókat magas szinten szolgálják ki, törekedve a magyar élelmiszereknek a lehető legnagyobb arányú piacra juttatására."

Az online térben mindegyik hálózat terjeszkedik, de egyelőre csak kevés vállalkozott valódi online értékesítésre, kiszállításra annál többen. Hibrid megoldásként lehet online rendelni, majd átvenni az üzletben. A közösségi médiában igen aktívak, ezt támasztják alá a különféle felmérések. Legutóbb, pár hete a GKI Digital és az Árukereső.hu készített ilyet. Eszerint tavaly majdnem 3 millió like, komment és megosztás érkezett a boltok által közzétett tartalmakra. A Lidl, a Spar és a Coop megtartotta az első három helyet az említések számában 2019-hez képest.

Történtek viszont változások is a ranglistán. A Reál említései több mint ötszörösére emelkedtek, így a lista utolsóelőtti helyéről indulva megelőzte az idei évben visszaesést produkáló Tesco-t. Kisebb, de látványos emelkedés látható a Penny Market említéseiben is, ami így a hatodik helyre ugrott az említések számában stagnáló ALDI és CBA/Príma elé. A Facebook-felhasználók körében továbbra is az Auchan-Lidl-Spar hármasa a legnépszerűbb.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rohamoznak a török cégek Moszkvában, és nyernek is
Elek Lenke | 2024. szeptember 7. 17:31
A nyugati márkák kivonulása Oroszországból fellendítette a török textilipart.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta, Keletre vagy Nyugatra nyitna-e
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 16:33
A kötcsei piknikre érkező Orbán Viktor elárulta, miről fog beszélni zárt körben, és válaszolt pár újságírói kérdésre is.
Makro / Külgazdaság Lehetett volna nagyobb áresés a kutakon?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 13:17
Kisebb áresést láthattunk a hazai kutakon, pedig a nemzetközi tőzsdei árak alapján akár komolyabb csökkenés is lehetett volna. Tovább mérséklődhet az üzemanyagok ára a jövő héten.
Makro / Külgazdaság Ezt mondták Amerikában a magyar jenkötvényekről
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 08:34
Befektetésre ajánlott, stabil kilátású osztályozással látta el a Moody’s a jenben kibocsátott 3 és 10 éves futamidejű magyar állampapírokat. Pozitívan értékelték az államháztartási konszolidációt, kockázat viszont a viharos EU-kapcsolat, illetve a részben felfüggesztett uniós pénzek kérdése.
Makro / Külgazdaság Brüsszelből a magyar kormánynak is üzentek Kínával kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 18:29
Már a belgák szerint is túl erős a függés az ázsiai óriástól.
Makro / Külgazdaság Csaba László: A NER vezető rétege bizonyos szempontból emlékeztet a kínai vezetőségre (videó)
Csabai Károly | 2024. szeptember 6. 15:06
Ezzel a közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja a Klasszis Klubban arra utalt, hogy az Orbán-kormány hangosan hirdet bizonyos elveket, amelyeket nem feltétlenül vesz komolyan - elég csak a családpolitikájukra gondolni. A beszélgetés során Csaba László egyebek mellett elmondta, miért nem igaz az a kormányzati állítás, miszerint most már itt a fellendülés, minden jó lesz, minden mutató javul. Valamint azt is, hogy helyes-e az a megközelítés, miszerint a belső piac növekedése képes ellensúlyozni a külpiacok gyenge teljesítményét, s - látva a zsákutcába került európai gazdaságot - tudunk-e függetlenedni annak legerősebb tagjától, Németországtól. A Klasszis Klub 4. évfolyamának 58. adását most visszahallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy ígéretet tett Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 11:32
Szijjártó Péter Kisinyovban tartott közös sajtótájékoztatót moldáv kollégájával, ahol szóba került Moldova európai Uniós csatlakozása is.
Makro / Külgazdaság Miért nem lő ki a magyar gazdaság?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 10:45
Bod Péter Ákos elemezte a hazai gazdasági mutatók hátterét.
Makro / Külgazdaság Itt az újabb üzemanyagár-változás, ez mindenkit érint
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 10:04
Ismét változik a benzin és a dízel nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság A lengyel jegybank idén már nem enyhít
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 09:13
A lengyel jegybak szerint az infláció a jövő év elejéig még emelkedni fog, ezt követően lehetséges újabb alapkamatvágás.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG