4p
A költségvetés és az adótörvények benyújtásával minden technikai paraméter adott ahhoz, hogy elkezdődjenek a 2017. évi minimálbér-tárgyalások.

A kormány nem tette magasra a lécet, hiszen a költségvetés alapján 5 százalék körüli jövő évi béremeléssel számol.

A munkaadók nyilván nem szeretnék elengedni a béreket, míg a szakszervezetek a dolgozói szegénység ellen küzdenének. A Policy Agenda elemzésében bemutatja, hogy hogyan néz ki a környező országokhoz képest a magyar helyzet.

Minimálbérnek az adóit szeretjük emelni

A 2008-as gazdasági válságra eltérő módon reagáltak az országok. Van, ahol a szociális kiadások, a munkanélküli támogatások emelésével, vagy akár a minimálbér növelésével igyekeztek segíteni a nehéz helyzetben lévőkön. Magyarország más utat választott.

Nálunk a minimálbér bruttó értéke 2008 óta 59 százalékkal emelkedett, és ezzel a V4 országok, valamint Bulgária, Románia, Szlovénia, Horvátország közötti mini-versenyben negyedikek lettünk. Ha viszont a nettó értékét nézzük a legkisebb keresetűek bérének, akkor már rosszabb a helyzet. Az egykulcsos adórendszer hatására a nettó növekmény ebben a körben már csak 31 százalék. Ennél kisebb mértékű emelés csak Csehországban volt (26 százalék). Ezzel szemben kialakultak un. „bezzeg országok”, mint Románia és Bulgária, ahol 85 százalék és 90 százalék közötti mértékben nőttek anettóminimálbérek.

Ha a nettó reálnövekedést nézzük (azaz az inflációval korrigáljuk a nettó minimálbér-emelést), akkor még inkább rossz a magyar pozíció. A vizsgált országok közül a gazdasági válság óta nálunk volt egyedül 10 százalék alatt a nettó reál-növekedés. Még a nálunk kisebb nominális emelést végrehajtó Csehország is lekörözött minket.

Jogos persze az az érv, hogy Románia és Bulgária esetében pár éve még olyan alacsony volt a minimálbér, hogy erőteljesebben lehetett azt emelni és valójában nem kell az összevetésben aggódni emiatt, hiszen relatíve most is alacsonyak az ottani keresetek. Megfontolandó azonban, hogy egyre kevésbé állja meg a helyét ez az érv. A nettó minimálbért euróba átszámolva már látszik, hogy ebben az összehasonlításban is kezdünk komoly hátrányba kerülni.

Romániában a nettó minimálbér euróban nézve 60 százalékkal emelkedett az elmúlt 8 év alatt, nálunk azonban csupán 7 százalékkal (ebben közrejátszott a romló árfolyam is). Ez pedig azt jelenti, hogy míg 2008-bana magyar nettó minimálbér több mint kétszerese volt a romániainak (2,05), most nem éri el annak az 1,4-szeresét (1,37).

Amennyibenaz árfolyamok, és az adórendszerek esetleges változásávalnem számolunk, éscsak az elmúlt évek bruttó növekedési átlagát nézzük, akkor kb. 5 év múlva a román nettó minimálbér megfogjaelőzi a magyarországit (a bolgár akár előbb is, bár ennek kicsi a hazai munkaerőre gyakorolt hatása). Ez pedig végképp nehéz helyzetet hozna a betanított munkások munkaerőhiányát tekintve. Arra számíthatunk, hogy főleg a határmenti régiókban megerősödne Románia irányába az átvándorlás, ingázás.

Mi várható az ezévi tárgyalásokon?

A költségvetés és az adótörvények megszabták a jövő évi bértárgyalások kereteit. A költségvetés indoklása szerint a kormány 2017-ben a nettó bérek 5,1 százalék-os növekedésével számol. Miután az adórendszerben jelentős változás nem lesz, ezért várhatóan ez a növekmény megoszlik a különböző bérkategóriák között. Azaz nem olvasható ki a számokból egy 5-6 százaléknál magasabb nettó minimálbér-növekedés.

A szakszervezetek nyilván abban érdekeltek, hogy az elmúlt évektől eltérően egy, az alacsony bérűek növekedését valóban segítő megállapodást legyenek képesek kötni. Ehhez azt az elvi célt tűzték ki, hogy a kormányzati ciklus végére a nettó minimálbér legyen egyenlő a létminimum összegével.

A munkaadói oldal érezhetően továbbra is azt a taktikát követi, hogy a létszámhiányos ágazatokban hajlandó nagyobbat emelni, és ezzel megállítani az elvándorlást. Ilyen például a vendéglátás, vagy a kereskedelem. Ugyanakkor az általános érvényű béremeléstől láthatólag tart, és nem szeretné ezzel saját mozgásterét korlátozni.

A tárgyalásokba egy dolog nyilvánvalóan bezavar, ez pedig a cafeteria rendszerének átalakítása. Fontos tudni, hogy az Európai Bíróság döntése csak arra vonatkozott, hogy a kormány nem zárhat ki az utalványok piacáról önkényesen szereplőket, mint ahogy ezt az Erzsébet-utalvánnyal csinálta. Miután a kabinet nem akarja visszaállítani a korábbi állapotot, ezért megszünteti az étkezési utalványok rendszerét, és valamilyen készpénzesítési irányba fog dönteni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rohamoznak a török cégek Moszkvában, és nyernek is
Elek Lenke | 2024. szeptember 7. 17:31
A nyugati márkák kivonulása Oroszországból fellendítette a török textilipart.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta, Keletre vagy Nyugatra nyitna-e
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 16:33
A kötcsei piknikre érkező Orbán Viktor elárulta, miről fog beszélni zárt körben, és válaszolt pár újságírói kérdésre is.
Makro / Külgazdaság Lehetett volna nagyobb áresés a kutakon?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 13:17
Kisebb áresést láthattunk a hazai kutakon, pedig a nemzetközi tőzsdei árak alapján akár komolyabb csökkenés is lehetett volna. Tovább mérséklődhet az üzemanyagok ára a jövő héten.
Makro / Külgazdaság Ezt mondták Amerikában a magyar jenkötvényekről
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 7. 08:34
Befektetésre ajánlott, stabil kilátású osztályozással látta el a Moody’s a jenben kibocsátott 3 és 10 éves futamidejű magyar állampapírokat. Pozitívan értékelték az államháztartási konszolidációt, kockázat viszont a viharos EU-kapcsolat, illetve a részben felfüggesztett uniós pénzek kérdése.
Makro / Külgazdaság Brüsszelből a magyar kormánynak is üzentek Kínával kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 18:29
Már a belgák szerint is túl erős a függés az ázsiai óriástól.
Makro / Külgazdaság Csaba László: A NER vezető rétege bizonyos szempontból emlékeztet a kínai vezetőségre (videó)
Csabai Károly | 2024. szeptember 6. 15:06
Ezzel a közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja a Klasszis Klubban arra utalt, hogy az Orbán-kormány hangosan hirdet bizonyos elveket, amelyeket nem feltétlenül vesz komolyan - elég csak a családpolitikájukra gondolni. A beszélgetés során Csaba László egyebek mellett elmondta, miért nem igaz az a kormányzati állítás, miszerint most már itt a fellendülés, minden jó lesz, minden mutató javul. Valamint azt is, hogy helyes-e az a megközelítés, miszerint a belső piac növekedése képes ellensúlyozni a külpiacok gyenge teljesítményét, s - látva a zsákutcába került európai gazdaságot - tudunk-e függetlenedni annak legerősebb tagjától, Németországtól. A Klasszis Klub 4. évfolyamának 58. adását most visszahallgathatja.
Makro / Külgazdaság Nagy ígéretet tett Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 11:32
Szijjártó Péter Kisinyovban tartott közös sajtótájékoztatót moldáv kollégájával, ahol szóba került Moldova európai Uniós csatlakozása is.
Makro / Külgazdaság Miért nem lő ki a magyar gazdaság?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 10:45
Bod Péter Ákos elemezte a hazai gazdasági mutatók hátterét.
Makro / Külgazdaság Itt az újabb üzemanyagár-változás, ez mindenkit érint
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 10:04
Ismét változik a benzin és a dízel nagykereskedelmi ára is.
Makro / Külgazdaság A lengyel jegybank idén már nem enyhít
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 6. 09:13
A lengyel jegybak szerint az infláció a jövő év elejéig még emelkedni fog, ezt követően lehetséges újabb alapkamatvágás.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG