4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A költségvetés és az adótörvények benyújtásával minden technikai paraméter adott ahhoz, hogy elkezdődjenek a 2017. évi minimálbér-tárgyalások.

A kormány nem tette magasra a lécet, hiszen a költségvetés alapján 5 százalék körüli jövő évi béremeléssel számol.

A munkaadók nyilván nem szeretnék elengedni a béreket, míg a szakszervezetek a dolgozói szegénység ellen küzdenének. A Policy Agenda elemzésében bemutatja, hogy hogyan néz ki a környező országokhoz képest a magyar helyzet.

Minimálbérnek az adóit szeretjük emelni

A 2008-as gazdasági válságra eltérő módon reagáltak az országok. Van, ahol a szociális kiadások, a munkanélküli támogatások emelésével, vagy akár a minimálbér növelésével igyekeztek segíteni a nehéz helyzetben lévőkön. Magyarország más utat választott.

Nálunk a minimálbér bruttó értéke 2008 óta 59 százalékkal emelkedett, és ezzel a V4 országok, valamint Bulgária, Románia, Szlovénia, Horvátország közötti mini-versenyben negyedikek lettünk. Ha viszont a nettó értékét nézzük a legkisebb keresetűek bérének, akkor már rosszabb a helyzet. Az egykulcsos adórendszer hatására a nettó növekmény ebben a körben már csak 31 százalék. Ennél kisebb mértékű emelés csak Csehországban volt (26 százalék). Ezzel szemben kialakultak un. „bezzeg országok”, mint Románia és Bulgária, ahol 85 százalék és 90 százalék közötti mértékben nőttek anettóminimálbérek.

Ha a nettó reálnövekedést nézzük (azaz az inflációval korrigáljuk a nettó minimálbér-emelést), akkor még inkább rossz a magyar pozíció. A vizsgált országok közül a gazdasági válság óta nálunk volt egyedül 10 százalék alatt a nettó reál-növekedés. Még a nálunk kisebb nominális emelést végrehajtó Csehország is lekörözött minket.

Jogos persze az az érv, hogy Románia és Bulgária esetében pár éve még olyan alacsony volt a minimálbér, hogy erőteljesebben lehetett azt emelni és valójában nem kell az összevetésben aggódni emiatt, hiszen relatíve most is alacsonyak az ottani keresetek. Megfontolandó azonban, hogy egyre kevésbé állja meg a helyét ez az érv. A nettó minimálbért euróba átszámolva már látszik, hogy ebben az összehasonlításban is kezdünk komoly hátrányba kerülni.

Romániában a nettó minimálbér euróban nézve 60 százalékkal emelkedett az elmúlt 8 év alatt, nálunk azonban csupán 7 százalékkal (ebben közrejátszott a romló árfolyam is). Ez pedig azt jelenti, hogy míg 2008-bana magyar nettó minimálbér több mint kétszerese volt a romániainak (2,05), most nem éri el annak az 1,4-szeresét (1,37).

Amennyibenaz árfolyamok, és az adórendszerek esetleges változásávalnem számolunk, éscsak az elmúlt évek bruttó növekedési átlagát nézzük, akkor kb. 5 év múlva a román nettó minimálbér megfogjaelőzi a magyarországit (a bolgár akár előbb is, bár ennek kicsi a hazai munkaerőre gyakorolt hatása). Ez pedig végképp nehéz helyzetet hozna a betanított munkások munkaerőhiányát tekintve. Arra számíthatunk, hogy főleg a határmenti régiókban megerősödne Románia irányába az átvándorlás, ingázás.

Mi várható az ezévi tárgyalásokon?

A költségvetés és az adótörvények megszabták a jövő évi bértárgyalások kereteit. A költségvetés indoklása szerint a kormány 2017-ben a nettó bérek 5,1 százalék-os növekedésével számol. Miután az adórendszerben jelentős változás nem lesz, ezért várhatóan ez a növekmény megoszlik a különböző bérkategóriák között. Azaz nem olvasható ki a számokból egy 5-6 százaléknál magasabb nettó minimálbér-növekedés.

A szakszervezetek nyilván abban érdekeltek, hogy az elmúlt évektől eltérően egy, az alacsony bérűek növekedését valóban segítő megállapodást legyenek képesek kötni. Ehhez azt az elvi célt tűzték ki, hogy a kormányzati ciklus végére a nettó minimálbér legyen egyenlő a létminimum összegével.

A munkaadói oldal érezhetően továbbra is azt a taktikát követi, hogy a létszámhiányos ágazatokban hajlandó nagyobbat emelni, és ezzel megállítani az elvándorlást. Ilyen például a vendéglátás, vagy a kereskedelem. Ugyanakkor az általános érvényű béremeléstől láthatólag tart, és nem szeretné ezzel saját mozgásterét korlátozni.

A tárgyalásokba egy dolog nyilvánvalóan bezavar, ez pedig a cafeteria rendszerének átalakítása. Fontos tudni, hogy az Európai Bíróság döntése csak arra vonatkozott, hogy a kormány nem zárhat ki az utalványok piacáról önkényesen szereplőket, mint ahogy ezt az Erzsébet-utalvánnyal csinálta. Miután a kabinet nem akarja visszaállítani a korábbi állapotot, ezért megszünteti az étkezési utalványok rendszerét, és valamilyen készpénzesítési irányba fog dönteni.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Románia „nagytakarítást” hirdetett a veszteséges állami vállalatoknál
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 17:12
A bukaresti kormány „nagytakarítási”, vagyis átfogó cselekvési tervet dolgoz ki a veszteséges állami vállalatok hatékonyságának növelése, a menthetetlen cégek felszámolása érdekében, oly módon, hogy a közpénzekből működő vállalatok valóban a közérdeket szolgálják – jelentette be hétfőn a négypárti koalíciós kormány frissen kinevezett reformügyi miniszterelnök-helyettese.
Makro / Külgazdaság Erre Kína sem gyógyír: három éve várjuk, hogy történjen valami a beruházásokkal
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 16:26
Hiába az elmúlt időszakban hazánkba érkező külföldi, leginkább kínai és dél-koreai külföldi működőtőke-beruházások egész sora, összességében évek óta zuhanórepülésben vannak a vállalati beruházások Magyarországon. A KSH legfrissebb, harmadik negyedéves adata újabb esésről árulkodik. Öröm az ürömben, hogy az éves alapú csökkenés mértéke már lassul, szakértők szerint pedig van esély arra, hogy a gödör aljáról megindulhat a szektor felfelé. Az ágazat teljesítményét a Trend FM hétfői műsorában szálaztuk szét.
Makro / Külgazdaság Megrogyott a gázár a holland tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 13:06
Rég látott szintre esett az irányadó ár.
Makro / Külgazdaság A magyar költségvetés stabil – csak hiányzik belőle 3660 milliárd, meg az apró
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 12:38
A megemelt hiánycélhoz képest már egész jó az időarányos adat.
Makro / Külgazdaság Már megint örülhet az autósok egyik fele
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 11:07
Érdemes még egy napot várni a tankolással.
Makro / Külgazdaság Menekülés Magyarországról: közel 150 ezer magyar már Ausztriában dolgozik
Kollár Dóra | 2025. november 24. 10:32
Mérföldkőhöz ért az ausztriai munkavállalás; a konkrét számok mellett a megélhetési kérdéseket is sorra vettük.
Makro / Külgazdaság Újabb számok miatt aggódhat a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 06:41
Költségvetési hiány? Munkanélküliség? Ezekről is többet megtudhatunk hétfőtől.
Makro / Külgazdaság Észak-koreai „mindenttudó” gyanús gyógyszerek lephetik el Oroszországot
Kormos Olga | 2025. november 23. 17:31
Nemrégiben felröppentek a hírek, hogy észak-koreai gyógyszergyárak azt tervezik, pár terméküket exportálják Oroszországba. Ezek a „csodaszerek” állítólag mindent kezelnek a hepatitisztől a malárián át a bénulásig – bár nincs bizonyíték arra, hogy egyáltalán működnének.
Makro / Külgazdaság Elárulta a Fidesz, mikor dönthetnek a kormánypártok képviselő-jelöltjeiről
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 14:44
Januárban, várhatóan a hónap elején dönthet a Fidesz arról, kik lesznek a Fidesz-KDNP képviselő-jelöltjei az áprilisi választáson. A Tisza jelöltjeinek kihirdetéséig már csak egy hét maradt.
Makro / Külgazdaság Sarokba szorították az EU-t: így zárult az ENSZ klímakonferenciája
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 10:23
Az olajtermelő országok megkönnyebbülhetnek, a COP30 egyezményéből kimaradt a fosszilis tüzelőanyagok említése. Az Európai Unió képviselői nem értettek egyet a záródokumentummal, de nem vétózták meg a megállapodást.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG