4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Megkapta első hivatalos engedélyeit a Gazprom a török hatóságoktól a Török Áramlat gázvezeték tengeri szakaszának megépítésére. Vlagyimir Putyin két évvel ezelőtt jelentette be, hogy Oroszország a korábbi tervekkel ellentétben, Törökország felé viszi az orosz gázt. A tervet aztán a gázár miatti viták nehezítették, majd Moszkva felfüggesztette a projektet. Vannak, akik szerint a vezeték feleslegesen épül.

A gázvezetékről szóló tárgyalások idén nyáron újraindultak azután, hogy Recep Tayyip Erdogan török államfő bocsánatot kért az incidens miatt, augusztusban pedig az orosz és a török elnök megállapodott a projekt újjáélesztéséről.

A vezeték számokban:

  • az orosz gázt Ukrajna elkerülésével Oroszországból 660 kilométer hosszan Törökországba, majd onnan további európai országokba (ezen belül Magyarországra) szállítaná,
  • a vezeték tervezett összteljesítménye évi 63 milliárd köbméter,
  • az eredeti tervek szerint már 2020-ra 47 milliárd köbméter földgázt szállítana Európába Görögországon keresztül,
  • 16 milliárd köbmétert pedig közvetlenül Törökországnak.

Teljes kudarc?

A Török Áramlat megépítésének bejelentését több szakértő fenntartással fogadta. Mihail Korcsemkin, az East European Gas Analysis nevű, pennsylvaniai székhelyű szaktanácsadó cég vezérigazgatója és tulajdonosa a Forbes.ru című orosz honlapon 2015 májusában közzétett írásában úgy vélekedett, kudarcra van ítélve a Török Áramlat.

Ha Oroszországnak és a Gazpromnak sikerül is minden akadályt leküzdenie, és a vezeték megépül, még egyáltalán nem jelenti azt, hogy az orosz földgáz eljut a végfelhasználókhoz, mivel a görög-török határtól a túlnyomórészt Olaszországba irányuló földgáz szállítására alkalmas vezetéket a vásárlónak kell megépítenie, ha pedig ezt nem teszi meg, az orosz cég elzárja a csapokat, és szünetelteti a szállításokat.

A Török Áramlat nyomvonala.

Rossz ötlet?

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: nem további nagy hálózatok építésére van szükség, hanem a meglévő vezetékek kétirányúsítására, ami által a következő évtized végéig sokkal gazdaságosabb módon ki lehet elégíteni a földgázigényeket.

Déli helyett

Vlagyimir Putyin azután döntött a Török Áramlat megépítése mellett, hogy 2014-ben bejelentette: Oroszország eláll az - egyébként szintén az ukrajnai tranzit elkerülését szolgáló - európai gázvezetékrendszer, a Déli Áramlat megvalósításától, mivel az államfő szerint az Európai Unió akadályozta annak kiépítését. A Déli Áramlat az orosz gázt a Fekete-tenger fenekén Bulgáriába, onnan pedig hét másik dél- és közép-európai országba szállította volna, az akkori tervek szerint 2015 végén indulhattak volna meg a szállítások, kapacitása szintén 63 milliárd köbméter lett volna.

A Nabucco is elbukott

A teljes magyarországi gázfogyasztás évi 8,5 milliárd köbméter körüli, ebből mintegy 4 milliárd köbméter érkezik hosszú távú szerződés alapján orosz forrásból, nagyjából 2,5 milliárd a nyugat-európai piacokról, míg a hazai kitermelés mértéke megközelítőleg 2 milliárd köbméter.

A Déli Áramlat egyik legnagyobb versenytársa, a Nabucco gázvezeték építése szintén meghiúsult, amely viszont nem orosz, hanem azerbajdzsáni gázt szállított volna, csökkentve ezáltal az európai földgázellátás függőségét az orosz gázforrásoktól. A Nabucco 3300 kilométer hosszú lett volna, a török-bolgár határtól Magyarországon is áthaladva az ausztriai Baumgartenig, évente mintegy 31 milliárd köbméter gázt szállítva.

Az európai országok többsége, így Magyarország is energiaellátásának diverzifikálására törekszik, ugyanakkor egyelőre a magyar földgázigény kielégítéséhez jelentős mértékben hozzájárul az 1976 óta működő Testvériség gázvezeték, amelynek kapacitása évente legfeljebb 26 milliárd köbméter. Az FGSZ Földgázszállító Zrt. tulajdonában lévő magyar-ukrán összekötő vezetéken tavaly 5,8 milliárd köbméter földgáz érkezett az országba. A vezeték Szlovákiánál ér be az EU-ba, az egyik ága Magyarországra, Ausztriába, Olaszországba és a Balkánra visz földgázt, a másik pedig Csehországba, Németországba, Franciaországba és Svájcba.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jövőre jelenhet meg több használt elektromos autó a magyar piacon
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 16:07
A magyarországi használtautó-piacon a 2026-2027-es időszakban, a flottaautók kifutásával, második hullámként jelenhet meg nagyobb tömegben a használt elektromos autók kínálata – erre számít az egyik legjelentősebb piaci szereplő, az országos kereskedelmi hálózattal rendelkező Das WeltAuto.
Makro / Külgazdaság Svájc kerek-perec megnevezte, mi miatt csökken a jövő évi GDP-je
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 12:15
A svájci kormány a júniusban becsült 1,2 százalékról 0,9 százalékra rontotta a jövő évi GDP-növekedési előrejelzését az Egyesült Államok által bevezetett importvámok negatív hatására hivatkozva.
Makro / Külgazdaság Most igyon, jövőre drágább lesz az Oktoberfest
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 11:52
Németországban hamarosan árat emelhet a legtöbb nagy sörfőzde az Inside italpiacra szakosodott szakmagazin elemzése szerint. A jelentés rámutatott arra, hogy Németországban a tíz legkeresettebb sörmárka közül hatnak a termelői ára mostanság vagy a közeli hónapokban nőni fog.
Makro / Külgazdaság Masszív árcsökkenések jöhetnek a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 10:29
Feltéve, hogy nem lő ki az olaj vagy a dollár árfolyama.
Makro / Külgazdaság Donald Trump nem tud leállni: új vámszabályt írt alá
Privátbankár.hu | 2025. október 18. 10:09
Az amerikai elnök aláírta a teherautók és buszok importjára vonatkozó vámszabályt. Az elnök szerint erre nemzetbiztonsági okokból van szükség. Ezzel azonban jelentős csapást mérhet Mexikóra és Kanadára.
Makro / Külgazdaság Papíron egyre többet ér az átlagfizetés, de a lakosság ezt nem érzi
Vámosi Ágoston | 2025. október 17. 14:33
A nettó mediánkereset végre meghaladja az 1000 eurót Magyarországon, de a reálbér-növekedés a tavalyinak a felét sem teszi ki. Az elemzők egy része szeptemberben gyorsuló bérnövekedést vár a pedagógusok bérfejlesztése miatt, miközben augusztusban is az oktatásban emelkedtek a legnagyobb mértékben a keresetek.
Makro / Külgazdaság Az igazság pillanata: ezt érte el Trump a vámokkal
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 12:20
Csökkent az amerikai költségvetés hiánya a 2025-ös pénzügyi évben.
Makro / Külgazdaság Ez tényleg lesújtó lett: erőt vett magán az infláció
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 11:50
A kontinensen emelkedik az infláció, Magyarország hátulról az ötödik.
Makro / Külgazdaság Ha hétvégén elutazna, ennyiért tankolhatja meg az autót
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 11:15
A dízelnél szombattól árcsökkenés lesz.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter Washingtont és Moszkvát is hívta a budapesti csúcs miatt
Privátbankár.hu | 2025. október 17. 09:00
Égnek a vonalak Budapest és Washington, illetve Budapest és Moszkva között.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG