5p
Több százmilliárd forint szabadon elkölthető forráshoz juthatnak az önkormányzatok, mivel a kormány úgy vállalja át a szektor szinte teljes adósságállományát, hogy nem nyúl hozzá a részben ebből finanszírozott bankbetétekhez. Akik azért vettek fel hitelt, hogy betegyék a bankba, azok most nagyon jól járnak.

Az önkormányzatok tehermentesítésének első lépéseként tavaly az ötezer lakos alatti településék teljes adósságállományát átvállalta a központi kormányzat, amely 73,7 milliárd forintos átcsoportosítást jelentett az államháztartáson belül. Ezt követte az idei év első felében a nagyobb önkormányzatok adósságának részleges átvállalása, ami 610 milliárd forinttal mérsékelte a szektor terheit. A folyamat utolsó lépéseként néhány héttel ezelőtt jelentette be a kormány, hogy eltörölve az eddig megállapított feltételeket és korlátokat, megszabadítja az önkormányzatokat a maradék 420 milliárd forintnyi kötelezettségtől is.

Tiszta lappal indulhatnak

Az első két lépés hatása már tetten érhető a szektor pénzügyi adatainak alakulásában is: az MNB legfrissebb statisztikája szerint egy év alatt a harmadik negyedév végére 1104 milliárd forintról 453 milliárd forintra csökkent a felvett hitelek és kibocsátott kötvények együttes állománya, és ez az összeg az utolsó lépésnek köszönhetően várhatóan nullára csökken hamarosan. Ez azonban nem jelenti azt, hogy teljesen eltűnik a szektor kötelezettségállománya, hiszen ez utóbbi részét képezi a fentieken túl ez az egyéb kötelezettségek 150-250 milliárd forint között ingadozó állománya is. Ide tipikusan az áru- és szolgáltatások vásárlásához kapcsolódó, jellemzően rövid lejáratú kereskedelmi hitelek tartoznak.

A feltétel nélküli adósságkonszolidáció elsősorban azt jelenti, hogy az állam utólag átvállalja a már korábban végrehajtott beruházások finanszírozásának külső forrásból biztosított részét. Valójában azonban nem csupán arról van szó, hogy ezentúl az állam fizeti a kamatokat és (jellemzően újabb hitelből) a törlesztőrészleteket, az önkormányzat pedig ingyen hozzájut a beruházás „gyümölcseihez”. Náluk marad ugyanis az a több száz milliárd forintos betétállomány is, amelynek jórészét kötvénykibocsátásból finanszírozták.

Mit csináltak az új forrásokkal?

A 2007 elejétől hirtelen és gyors ütemben növekvő forrásbevonás időszaka ugyanis több korszakra osztható. A számok egyértelműen arra utalnak, hogy 2009 szeptemberéig legfőképpen arra használták a frissen bevont pénzeket, hogy betegyék a bankba: míg a kötvényállomány ezen időszak alatt 449 milliárd forinttal emelkedett, addig a szektor banki követelésinek értéke majdnem ennyivel, 396 milliárd forinttal növekedett.

A megtakarítások megugrásában az MNB szakértőinek egy korábbi tanulmánya szerint a szabályozói bizonytalanságból fakadó óvatossági megfontolások is szerepet játszhattak. Az önkormányzati hitelezés korlátozásának irányába mutató törvényjavaslatok hatására mintegy utolsó lehetőségként úgy növelték későbbi mozgásterüket az önkormányzatok, hogy bankbetét formájában tartalékot képeztek a különösebb beruházási cél nélkül bevont forrásokból. Növelhette e tevékenység vonzerejét az is, hogy a devizában bevont forrás kamatköltsége jócskán elmaradt a forint alapú bankbetéteken realizálható kamatjövedelemtől, ami némi pénzügyi segítséget jelentett az amúgy meglehetősen forráshiányos önkormányzatok számára.

Később kiderült, nem volt rossz ötlet a tartalékolás. Egyrészt a kormány valóban jelentősen szigorította a szektor forrásbevonásának lehetőségét, de még mielőtt erre sor került, beköszöntött a válság és az önkormányzatok az elapadó bevételek pótlása miatt kénytelenek voltak hozzányúlni a megtakarításaikhoz. Jórészt ezzel magyarázható, hogy a bankbetétek értéke 2011 közepéig 290 milliárd forinttal zsugorodott. Azóta viszont a szektor betétállománya 4-500 milliárd forint között ingadozik, 2013.szeptember 31-én 507 milliárd forint volt.

Aki még nem költötte el, az most megteheti

Bár hozzáférhető, nyilvános adatok erre vonatkozóan nincsenek, a fent bemutatott folyamatokból arra lehet következtetni, hogy ennek az összegnek a jelentős részét korábbi forrásbevonásból (hitelfelvételből vagy kötvénykibocsátásból) finanszírozták az önkormányzatok. Ez tehát azt jelenti, hogy az állami adósságkonszolidáció nem csupán a már megkezdett beruházások utólagos finanszírozását biztosítja, hanem gyakorlatilag bármikor elkölthető ingyen pénzhez jutottak azok az önkormányzatok, akik a korábban bevont forrásokat betétként elhelyezték a bankban. Az állam ugyanis úgy vállalja át az adósságukat, hogy az ebből képzett megtakarítást nem veszi el. Az eljárás eredményeképpen akár gyors költekezésbe is kezdhetnek az önkormányzatok, amit elsősorban az akadályozhat meg, ha a meghagyott bankbetétet korábban hosszabb futamidőre kötötték le.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy az említett jelenségek nem általában jellemzőek az önkormányzatokra. Mind az eladósodás, mind a betételhelyezés meglehetősen koncentráltan történt. A már idézett tanulmány szerzői például arra hívják fel a figyelmet, hogy a mintegy 3200 önkormányzatból mindössze pár száz képezi azt a kört, amely koncepciózusabb gazdálkodásra és beruházásokra képes, és amely hitelfelvételi igényével a hitelintézetek számára egyáltalán megjelenik potenciális ügyfélként.

A Progresszív Intézet 2011-es tanulmánya szerint a legnagyobb adósságot Pécs, Szolnok, Kaposvár, Miskolc, Debrecen, Szeged és Hódmezővásárhely halmozta fel a megyeszékhelyek közül, míg a fővárosban az 5., 7., 8., 12., és a 14. kerület rendelkezett a legnagyobb adósságállománnyal. Ezek mellett azonban létezik egy darabszámra sok önkormányzatból álló, összességében azonban rendkívül szerény büdzsé felett rendelkező önkormányzati kör, amely csak a központi támogatásokra számíthat, és amely kevésbé élvezheti az adósságkonszolidáció gyümölcsét.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jöhet a vámtarifa, vége lehet az olcsó kínai áruknak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 18:41
Az Európai Unión kívülről érkező csomagokra jön rá a tarifa. 
Makro / Külgazdaság Várják a jelentkezőket: 100 milliárddal megfejelték a kkv-k hitelkeretét
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 18:21
A kormány mindent megtesz a hazai kis- és középvállalkozások támogatása érdekében, ezért 100 milliárd forinttal emeli a Demján Sándor Exportösztönző Hitelprogram keretét, ugyanis a befogadott kérelmek értéke már elérte a rendelkezésre álló 600 milliárd forintos keretösszeget – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csütörtökön az MTI-vel
Makro / Külgazdaság Tizenegy milliárd dollár nyomtalanul eltűnt – a szegények bánták Trump és a demokraták csatáját
Kollár Dóra | 2025. november 13. 15:14
Véget ért a szövetségi rendszer leállása az Egyesült Államokban, amit a gazdaság és a társadalom is megszenvedett.
Makro / Külgazdaság Az arany és a mesterséges intelligencia mellett idén van még egy nyertes
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 14:45
A hazai tőzsdei befektetések jelenleg mintegy 34 százalékos előnyben vannak az amerikai alternatívákhoz képest – részben a dollár jelentős gyengülése, részben a BUX S&P500-hoz viszonyított felülteljesítése miatt. Magyarországon a folyó fizetési mérleg erősen többletes, a költségvetési hiány pedig a régióhoz mérten mérsékelt, így a hazai befektetési körülmények a kelet-közép európai térségben kifejezetten előnyösnek tekinthetők – derült ki az MBH Befektetési Bank Piaci Pulzus című sajtóreggelijén. A szakértők szerint az AI és az arany mellett az idei év egyik nyertese az európai bankszektor is. 
Makro / Külgazdaság Még a választásokat is túléli a kamatstop
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 14:21
A kormány 2026 június végéig meghosszabbítja a kamatstopot, int mondják, így újabb 30 milliárd forintot hagy a családok zsebében.
Makro / Külgazdaság A kormánynak is fáj a bankadó duplázása, nincs papír az amerikai szankciók alóli mentességről
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 13:08
Nem volt más választás, mint emelni a bankadót. Csak szóban állapodott meg Orbán Viktor és Donald Trump, most kell majd tisztázni, miről is. Kormányinfó volt csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Kiábrándító növekedés a brit gazdaság harmadik negyedévében
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 12:43
Jelentősen lassult és a vártnál is sokkal alacsonyabb volt a brit gazdaság növekedési üteme a harmadik negyedévben. Londoni pénzügyi elemzők szerint ezzel gyakorlatilag eldőlt, hogy a Bank of England még az idén folytatja enyhítési ciklusát.
Makro / Külgazdaság Többet vártak az euróövezet ipari termelésének szeptemberi növekedésétől
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 12:21
Havi és éves összevetésben egyaránt nőtt az euróövezet ipari termelése szeptemberben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön közzétett adatai szerint, de alulmúlta az elemzői várakozásokat.
Makro / Külgazdaság Ide futott ki Nagy Márton gyárépítő programja
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 10:51
A magyar kormány tagjai vélhetőleg őszintén hittek abban, hogy az idei év komoly gazdasági sikerekkel kecsegtet. Ez a kommunikációban is megjelent, hiszen az év elején az örökös ellenségképzés helyett pozitív üzenetekkel próbálkoztak.
Makro / Külgazdaság A nyers adatok szerint Romániában kétszer akkora az ipari termelés bővülése
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 09:10
A nyers adatok szerint szeptemberben 2,6 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 0,2 százalékkal volt nagyobb az ipari termelés Romániában mint egy évvel azelőtt – közölte csütörtökön az Országos Statisztikai Intézet (INS). Magyarországon a nyers adatok szerint 1,3 százalékos volt az ipari termelés bővülése szeptemberben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG