5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Még ha a húszik azt is állítják, hogy nem lőnek kínai hajókra, ez teljesen lényegtelen, mivel a nem-kínai hajók nagyrészt kínai rakományt szállítanak. Ha Hszi elnök nem figyelmezteti keményebben Iránt, akkor a kínai elit a gazdasági károkért őt fogja felelőssé tenni. Káncz Csaba jegyzete.

A jemeni húszi lázadók által a Vörös-tengeren elkövetett támadások nagymértékben befolyásolják a Szuezi-csatornán keresztül folyó kereskedelmet. A csatornán keresztül bonyolított kereskedelem volumene az elmúlt két hónapban 42 százalékkal zuhant.

A Szuezi-csatornán hetente áthaladó konténerhajók száma pedig 67 százalékkal csökkent az előző évhez képest – emelte ki Jan Hoffmann, az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Világkonferenciájától. Az olajtranzit 18 százalékkal csökkent.

Általában 20 ezer hajó évente

A Vörös-tenger és a Szuezi-csatorna a világkereskedelem kulcsfontosságú kereskedelmi útvonalai, a Szuezi-csatornán általában évente mintegy 20 ezer hajó halad át. A régióban a húszi lázadók hajók elleni támadásai miatt számos nagy hajózási társaság úgy döntött, hogy elkerüli ezt az útvonalat.

Ha a konténerszállító hajóknak most Afrika déli csücskét kell megkerülniük az Ázsia és Európa közötti útjukon, az út egy héttel tovább tart, és a kitérők több százezer eurós üzemanyagköltséget is okoznak.

A Szuezi-csatornát felügyelő hatóság által kiadott fotón a Zografia teherszállító hajót a Szuez Shipyard Co. hajógyárban, Iszmailiában 2024. január 22-én. A Zografiát javítják, miután a Vörös-tenger déli részén megsérült egy 2024. január 16-i húti rakétatámadásban. Fotó: EPA / Suez Canal Authority Office
A Szuezi-csatornát felügyelő hatóság által kiadott fotón a Zografia teherszállító hajót a Szuez Shipyard Co. hajógyárban, Iszmailiában 2024. január 22-én. A Zografiát javítják, miután a Vörös-tenger déli részén megsérült egy 2024. január 16-i húti rakétatámadásban. Fotó: EPA / Suez Canal Authority Office

Washington nyomást gyakorol

Nem véletlen, hogy Jake Sullivan amerikai nemzetbiztonsági tanácsadó a Thaiföldön folytatott megbeszélések során arra kérte Vang Ji kínai külügyminisztert, hogy Kína Iránnal szembeni befolyását használja fel a közel-keleti feszültségek enyhítésére. Egy magas rangú amerikai tisztviselő szerint Sullivan Kína kiterjedt gazdasági befolyására hivatkozott Iránnal szemben, és hangsúlyozta a húszi támadások destabilizáló hatását a nemzetközi kereskedelemre. De ez a politikai lobbizás a legutóbbi órákig nem hozott áttörést a Vörös-tenger hajózhatósága szempontjából.

Márpedig a Fehér Ház nyitott ajtót dönget, mert a kínaiak egyre dühösebbek Iránra. A Reuters arról számolt be, hogy értesülésük szerint kínai tisztviselők a múlt héten arra kérték Iránt: "fékezze meg az Irán által támogatott húszik által a Vörös-tengeren a hajók ellen elkövetett támadásokat, vagy a Pekinggel való üzleti kapcsolatok megromlását kockáztatja".

Ez talán nem hangzik túl nagy fenyegetésnek, de valójában az iráni rakéták és drónok alkatrészei, valamint a nagyszabású nukleáris programjához szükséges berendezések nagy része Kínából származik. Ha Kína valóban felfüggesztené ezeket a szállításokat, Iránnak be kellene zárnia a hadiüzemeit. A kínaiak azt tennék, ami az amerikai exportellenőrzésnek egyáltalán nem sikerült: elzárnák a kínai hozzáférést az Ázsiából, az Egyesült Államokból és Európából származó technológiához.

Ez Moszkvát is súlyosan érintené. Oroszország drónokat és drónalkatrészeket vásárol Irántól. Noha elvileg Oroszország beszerezhetné ezeket Kínából is, de a kínaiak igyekeznek elkerülni a nyugati szankciókat, ezért felettébb óvatosak.

Kínának a fegyverkezésen kívül még több oka is van arra, hogy elégedetlen legyen a húszikkal.

Az európai kártya

Az EU és Kína közötti kereskedelem az elmúlt két évben gyorsan nőtt, a 2020-as mindössze 4,6 százalékos éves növekedésről 2021-ben és 2022-ben 20,8 százalékos éves növekedésre gyorsult. A kínai export növekedése részben annak köszönhető, hogy a világjárvány idején a nyugati országokban erőteljesen megnőtt a kereslet a kínai gyártású termékek iránt.

Az Eurostat adatai szerint Kína 2022-ben az USA mögött az EU második legnagyobb kereskedelmi partnere volt, a teljes import és export 856,3 milliárd eurót tett ki. Ez az EU teljes kereskedelmének mintegy 15,3 százalékát tette ki abban az évben.

Kína rohamos gazdasági lassulást él át, gyárak ezreit zárják be. A problémát súlyosbítja, hogy Kína kereskedelmi fuvarozókkal szállítja áruit, és e szállítmányok nagy része tengeri úton, a Vörös-tengeren keresztül a Szuezi-csatornán át Európába jut.

Még ha a húszik azt is állítják, hogy nem lőnek kínai hajókra, ez teljesen lényegtelen, mivel a nem-kínai hajók nagyrészt kínai rakományt szállítanak. És még ha a hajók továbbra is a Szuezi-csatornát használják is, a biztosítási díjak ütemesen emelkednek.

Tehát a szállítási költségek megugrása, és a rakományok mozgatásának több hetes késése nagy kihívást jelent a kínai gyártók számára. Kína egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy még több üzletet veszítsen, mint amennyit már elvesztett.

Beszoruló Hszi

Ha Hszi elnök nem hoz még keményebb intézkedéseket Iránnal szemben, akkor a kínai elit őt fogja ezért felelőssé tenni. Holott mindenki tudja, hogy a gazdaságilag súlyos károkat okozó és eltúlzott Covid-korlátozások károkozása is az elnök lelkén szárad.

Mindennek tetejébe Hszi elnök kedvenc „Új Selyemút” (BRI) gigaprojektje is megrendülni látszik. Ez az egész rendszer sok esetben a helyi politikai vezetők megvesztegetésén alapult. Ezeknek az országoknak – beleértve Magyarországot - ez pénzügyileg nem fenntartható: valójában ez a kizsákmányoló gyarmatosítás modern megfelelője. A BRI ahelyett, hogy növelné Kína globális hatalmát, mára inkább aláássa befolyását.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem enged a szorításból Brüsszel, a magyar kormánynak napirendre kellett vennie az ellene zajló eljárást
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:24
A már megbukott német kormány „kedveskedett” még egyet a magyar vezetésnek, a magyar uniós elnökségnek kellett napirendre venni a Magyarország ellen zajló eljárást – és a bíróság sem pihen.
Makro / Külgazdaság Az új győri polgármester 750 milliós közösségi költségvetést tervez
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 10:11
Pintér Bence, Győr új, civil polgármestere az Mfornak adott interjúban hosszan beszélt a városvezetésben kialakult helyzetről, az általa lefektetett hétpontos lokálpatrióta minimumról és a város büdzséjéről is.
Makro / Külgazdaság Felavatták a kínai óriásberuházást, meglesz a böjtje?
Privátbankár.hu | 2024. november 15. 08:06
3,5 milliárd dolláros beruházás, de nem a helyi érdekeket, hanem Kína érdekeit szolgálja? Ismerős történet egy távoli országból.
Makro / Külgazdaság Európai sztenderd szerinti vasút épül Kárpátalján és Nyugat-Ukrajnában 
Mester Nándor | 2024. november 14. 19:09
Az ukrán állami vasúttársaság uniós forrásokat is felhasznál a kötöttpályás hálózat korszerűsítéséhez. 
Makro / Külgazdaság Cipruson is magyar parkolási rendszer indult
Szakonyi Péter | 2024. november 14. 15:32
Kína és Hévíz után Cipruson is beindította parkolási rendszerét az EPS Global.  A magyar high-tech vállalkozás következő lépése Szerbia, ahol egy helyi cégen keresztül adják 40 város parkolási szoftver rendszerét.
Makro / Külgazdaság Gulyás Gergely elárulta, miért izgult jobban Trump miatt, mint a 2022-es választásokon
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 13:10
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő 10 órától ismét várta az újságírókat és a nézőket, hallgatókat. A Kormányinfót élőben közvetítettük.
Makro / Külgazdaság Ezt sem tűzi Rogán Antal a kalapjára: szeptemberben bezuhant az építőipar termelése
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 08:30
Az egy évvel korábbihoz viszonyítva 8,2, az előző hónaphoz képest 2,7 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Nézze velünk élőben a Vitézy Dáviddal való beszélgetést a Klasszis Klub Live-ban!
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 16:18
16 óra 30-tól egy órán át a Klasszis nevű YouTube-csatornán és az Mfor Facebook-oldalán nemcsak mi, hanem Önök is kérdezhetik az új Fővárosi Közgyűlés tagját.
Makro / Külgazdaság Harmadszor emelkedett idén az USA 30 éves jelzáloghiteleinek kamata
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 15:37
Az Egyesült Államokban tovább emelkedett a 30 éves jelzáloghitelek kamata a november 8-án záródott héten – ismertette az amerikai jelzáloghitelező bankok szövetsége (Mortgage Bankers Association of America – MBA) szerdán.
Makro / Külgazdaság Ezt posztolta Vogel Evelin Magyar feljelentésére
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 14:54
A Tisza Párt elnöke kedden közölte, hogy feljelenti volt barátnőjét, Vogel Evelint, aki egy rövid poszttal reagált a bejelentésre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG