4p
Peking megveszi kilóra a helyi eliteket és masszívan túlárazott infrastrukturális projekteket nyom le az országok torkán. Egy ugandai és egy magyar projektet veszünk górcső alá. A jelek szerint a fekete-afrikai országban még működik független Állami Számvevőszék. Káncz Csaba jegyzete.
(Fotó: depositphotos.com)

Kína az Új Selyemút (BRI) gigaprojektjének keretében sorra építi az utakat, gátakat és erőműveket Kenyától Montenegróig, valamint Ecuadortól Dzsibutiig. Egy tavalyi nemzetközi tanulmány szerint viszont a BRI 23 országban okozhat - illetve már okozott - túlzott eladósodást. A bajba jutottak közé tartozik már többek között Etiópia, Kenya, Kambodzsa és Banglades is.

Megvett helyi elitek, lehúzott országok

Nemzetközi fejlesztési szakértőkkel folytatott háttérbeszélgetéseinkből egy nyugtalanító kép bontakozik ki. Eszerint manapság a kínai neokoloniális expanzió tipikus módszere, hogy megegyeznek a helyi korrupt politikai elittel egy masszívan túlárazott megaprojektről (vasút-, kikötő-, vagy útépítés). Az így léprecsalt állam aztán észrevétlenül az adósrabszolgaság csapdájába csúszik. A kilóra megvásárolt helyi elit segedelmével a kínai cégek kaszálnak az agyoninflált és sokszor teljesen haszontalan beruházásokon. Az áldozatul esett országok adófizetőinek viszont ez sokáig óriási teher, mert innentől kezdve ők fogják fizetni a kínaiak által benyújtott számlát.

Nos, a napokban éppen egy ilyen, senkinek sem kellő, túlárazott és helyi törvényekre fittyet hányó kínai megaberuházásról készült egy érzékletes helyi beszámoló a 42 millió lakosú kelet-afrikai Ugandából. Ott a kínaiak egy 51 kilométeres autópályát építettek a fővárostól a reptérig, potom 450 millió dollárért. Mivel Uganda polgárainak nemigen telik repülőutakra, az autópálya gyakorlatilag kong az ürességtől. A helyi számvevőszék tanulmánya megállapította, hogy „csillagászati összegbe” került a megépítés és utalt arra, hogy Etiópiában egy hasonló autópálya kilométere feleannyiba került.

Nyílt versenykiírás az autópályára - amelyet megköveteltek volna az ugandai tövények - nem volt. A megrendelést az a China Communications Construction Company (CCCC) kapta, amely alig pár évvel korábban jó ideig a Világbank feketelistáján szerepelt korrupció gyanúja miatt. Az ugandai törvények ilyen nagyságrendű beruházásnál előzetes környezeti hatástanulmányt írnak elő – de ez esetben ez is hiányzik.

A hazai gigaprojekt sem kell senkinek

Káncz Csaba

Az ugandai projekt komoly hasonlóságokat mutat a kínai hitelből építendő, túlárazott és tucatnyi sebből vérző Budapest-Belgrád vasútvonal beruházással.  Az eddig megismert tervek szerint Peking kifizettetné velünk az óriásberuházás teljes költségét, 590 milliárd (!) forintot - sőt elvárják, hogy azt kínai cégek építsék, és kínai mozdonyok és kocsik szállítsanak rajta. Holott ebből az összegből a fél magyar vasutat fel lehetne újítani, beleértve a szárnyvonalakat is. Peking ráadásul nem vállal garanciát a szállítási mennyiségekre. Peking nem fektet be, hanem csupán hitelt ad - amit majd nekünk kell visszafizetni -, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé.

Értesülésünk szerint a Budapest-Belgrád vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányát szokatlanul rövid idő alatt, mindössze két hét alatt készítette el a Főmterv TT Fővárosi Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt. Mindezt potom egy milliárd forintért. Aztán az egész „művet” 2017 decemberében a kormányzat titkosította, mivel az anyag semmilyen kimutatható hasznot nem tudott érvként felhozni a kínai áruk könnyebb ideszállítását célzó beruházás mellett. A minapi lépéssel, miszerint a kormányzat Triesztben kikötőberuházást tervez, a balkáni útvonal leértékelődik és a Budapest-Belgrád vasútvonal felujítása még értelmetlenebbé válik.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kell az elektromos autó? Jött egy beszédes jelentés
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 12:17
Novemberben ismét átlépet egy kerek számot az elektromos autók értékesítése a világ újautó-piacain. Továbbra is Kína menetel az élen az átállásban a világ többi országa messze lemaradt mögötte.
Makro / Külgazdaság A kínai konkurencia lemészárolja a régió egyik utolsó mohikánját is
Privátbankár.hu | 2024. december 14. 17:05
Szlovákiában még létezik a textilipar, ám hamarosan múlt időbe kerül ez, miután az ottani ágazat ikonikusnak mondott vállalata nem tud lépést tartani a Kínából érkező olcsó termékkel.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter elárulta, hogyan jön az orosz gáz Magyarországra
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:36
A szankciókhoz alkalmazkodva.
Makro / Külgazdaság A német autóipar válsága súlyos csapás a Visegrádi Négyeknek
Káncz Csaba | 2024. december 13. 09:35
A V4-ek szélsőséges függősége a német autógyártástól sérülékennyé tette a négy ország gazdaságát. Északkelet-Magyarország olyan csomóponttá fejlődik, amely – geostratégiailag figyelemre méltó módon – összeköti a német ipart a kelet-ázsiai befektetésekkel, és az orosz energiaforrásokat egy szinte teljes akkumulátorgyártási láncba integrálja. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság A végleges sem jobb az előzetesnél — lehet iparkodni
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 09:02
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól.
Makro / Külgazdaság Kapaszkodott az építőipar októberben, csak le ne essen
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:30
Bár az egy évvel korábbihoz viszonyítva 0,5 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene, azonban az előző hónaphoz képest 4,6 százalékkal bővült.
Makro / Külgazdaság Hozta a papírformát az Európai Központi Bank
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 15:43
Az Európai Központi Bank (EKB) csütörtöki monetáris politikai ülésén, a piaci várakozásoknak megfelelően, idén negyedszer is 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat.
Makro / Külgazdaság Ilyen is ritkán van: Biden megspórolt Trumpnak egy barátságtalan lépést Kínával szemben
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 13:11
A megfigyelőnek elkerülhetetlenül az az érzése, hogy ha Donald Trump békésen akarná tölteni nyugdíjas éveit, akkor nem tenne más mint folytatná Joe Biden kormányzását.
Makro / Külgazdaság Döntenek az euróról, ami a forintot is érintheti
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 10:41
Az Európai Központi Bank csütörtökön dönt a kamatról.: 25-50 bázispontos vágásra van kilátás. 
Makro / Külgazdaság Már nem is ember, hanem intézmény az amerikai első számú sztárja
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 08:57
Swiftnomicsról beszélnek a szakértők az Egyesült Államokban annak nyomán, hogy popipar ikonikus alakja, Taylor Swift koncertjei jól mérhető hatást gyakoroltak az amerikai gazdaságra.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG