4p
A kínai Új Selyemút projekt 23 országban okoz túlzott eladósodást. A kínai hitelből építendő túlárazott Budapest-Belgrád vasútvonal projektje tucatnyi sebből vérzik, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé. Káncz Csaba jegyzete.
Orbán Viktor miniszterelnök és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök (j2) kétoldalú tárgyalásukon Pekingben 2019. április 25-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs

Ma kezdődik és szombatig tart Pekingben a második Új Selyemút (BRI) Fórum, amelyen 40 ország vezetői vesznek részt, köztük az orosz elnök és a magyar miniszterelnök is. A gigantikus infrastrukturális és geopolitikai projektet Peking olyan nagy becsben tartja, hogy 2017-ben a kommunista párt a BRI iránti elkötelezettségét belefoglalta a párt alapokmányába. De az elmúlt másfél évben a BRI egyre inkább Washington és a nyugati szövetségesek kritikájának célkeresztjébe került, „adósságcsapdának” nevezve azt. Az IMF és a Világbank pedig nagyobb átláthatóságot követelt a hitel egyezményekkkel kapcsolatban.

Washington célkeresztjében

Egy tavaly tavasszal elkészült tanulmány szerint a BRI 23 országban okozhat túlzott eladósodást. Ebben a csoportban Pakisztánt és Montenegrót is a „magas rizikójú” kategóriába sorolták. Ha pedig képtelenek törleszteni az adósságot, Kína ráteheti a kezét az infrastruktúra érintett elemeire, ahogy az már Sri Lankán és Pápua Új-Guineában megtörtént. Valóban, Montenegró esetében az államadósság egyből a GDP 70 százaléka fölé ugrott, miután a kis balkáni állam egy kínai banktól 800 milliós eurós hitelt vett föl egy hegyi sztráda építésére.

Washingtonban a kongresszusi képviselők két hete levélben fordultak a pénzügy- és a külügyminiszterhez, hogy aggodalmukat fejezzék ki Pakisztán miatt, amely IMF hitelt akar fölvenni, hogy abból törlessze gigantikus adósságállományát – igen ám, teszik hozzá a képviselők, de az adósság nagy része a „kínai rabló infrastrukturális projektek” miatt halmozódott fel. Washington kritikájának egyik be nem vallott oka, hogy míg az oroszok által vezetett Eurázsiát nem tekintik igazi konkurrenciának, a Kína által vezetettet már komoly kihívásnak tekintik az atlanti szövetség számára. A mega-projekt egy esetleges katonai konfliktus során Pekingnek egyben szárazföldi kiutat és összeköttetést is garantálna egy amerikai-japán-indiai katonai tengeri bekerítő művelet és blokád esetén.

A Budapest-Belgrád vasúti pénznyelő

Káncz Csaba

Azt 10 napja jelentette be Orbán Szabadkán, hogy a Belgrádba vezető déli vasút fejlesztését Lázár János volt kancelláriaminiszter felügyelheti. A tavaly júniusban véglegesített és a független pénzügyi elemzők szerint soha meg nem térülő Budapest-Belgrád vasútvonal esetében már két éve megírtuk, hogy a tucatnyi sebből vérző, közbeszerzés nélküli, több száz milliárd forintos projektet vizsgálva úgy tűnik, mintha a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné. Budapest már eddig is nagy politikai szívességeket tett Pekingnek a nyugati szövetségben (például a Dél-kínai-tengerrel összefüggő EU-s elítélő álláspont megtorpedózásával), miközben a kínaiak nincsenek még az első 10 külföldi befektető között sem Magyarországon – noha a térségben azért hazánk vonzotta a kínai befektetések felét, mintegy 4.3 milliárd dollár értékben.

A magyarországi Kína-kutatók becsületére legyen mondva, hogy a túlárazott és gazdaságtalan vasúti projekt tervéről ketten is kendőzetlenül nyilatkoztak a minap az Asia Times-nak. Szunomár Ágnes szerint a kínaiak nem befektetnek, hanem hitelt adnak – amit majd nekünk kell visszafizetni -, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé. Vörös Zoltán pedig kiemelte, hogy a kínai áruk nem fognak egyszerűen eljutni Budapestig, mivel a görög Pireusz kikötőjét üzemeltető kínai COSCO nem tervezi a kikötő és a Belgrád közötti vasút modernizálását, márpedig jelenleg napokig is eltart ez az út.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megvertük az európai uniós átlagot kiskereskedelmi fronton
Imre Lőrinc | 2025. október 6. 12:12
Az euróövezeti kiskereskedelmi forgalom nőtt júliushoz képest, az Európai Unióé stagnált.
Makro / Külgazdaság Sosem látott modell, új holdingba tömörül a hazai védelmi ipar
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 11:00
A 4iG csoporthoz tartozó 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT) és az állami tulajdonú N7 Holding három fontos megállapodást írtak alá, amelyek célja, hogy létrehozzák Magyarország első, állami és magántőke bevonásával működő védelmi ipari holdingját. A projekt célja, hogy egyetlen szervezetbe fogják össze a hazai hadiipar meghatározó szereplőit, növelve ezzel a magyar védelmi technológia versenyképességét és exportlehetőségeit – olvasható a közleményben.
Makro / Külgazdaság A forint is segített: rég nem látott szinteken a használtautó-import
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 10:45
Óriási lendületben a piac, de a géppark nem tud érdemben fiatalodni.
Makro / Külgazdaság Ez már látványos: megint csökkennek az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:26
Csökken a Brent, örülhetnek a hazai autósok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nagy fordulatra utalt a kata ügyében
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:01
A KATA-adózás kiszélesítéséről egy podcastban beszélt a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Visszatért az élet a boltokba, de azért ez még nem áttörés
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 08:30
A kiskereskedelmi forgalom augusztusban az előző év azonos időszakit 2,4 százalékkal, a júliusit pedig 0,8 százalékkal haladta meg.
Makro / Külgazdaság Ez aztán meglepetés: csökkentek a kgfb-díjak
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 08:05
Az idén több mint félmillió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötöttek az autósok a Netrisknél, ami 14 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az autókra vonatkozó kgfb-szerződések átlagdíja eközben 3 százalékkal mérséklődött.
Makro / Külgazdaság Itt vannak az újabb 3 százalékos hitel részletei
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 15:49
Egy és 250 millió forint között lehet felvenni.
Makro / Külgazdaság A szomszédból kaphatnak erős riválist a „magyar” elektromos autók
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 09:49
Évi 50 ezer darab gördül majd ki a zsolnai gyárból a KIA új modelljéből, Magyarországon is erős eladásokat várnak tőle.
Makro / Külgazdaság Hétfőtől megint szembejöhet a valóság az Orbán-kormánnyal
Privátbankár.hu | 2025. október 5. 09:04
Fontos adatok jönnek – tarthatók lesznek a tervek?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG