4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A kínai Új Selyemút projekt 23 országban okoz túlzott eladósodást. A kínai hitelből építendő túlárazott Budapest-Belgrád vasútvonal projektje tucatnyi sebből vérzik, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé. Káncz Csaba jegyzete.
Orbán Viktor miniszterelnök és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök (j2) kétoldalú tárgyalásukon Pekingben 2019. április 25-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs

Ma kezdődik és szombatig tart Pekingben a második Új Selyemút (BRI) Fórum, amelyen 40 ország vezetői vesznek részt, köztük az orosz elnök és a magyar miniszterelnök is. A gigantikus infrastrukturális és geopolitikai projektet Peking olyan nagy becsben tartja, hogy 2017-ben a kommunista párt a BRI iránti elkötelezettségét belefoglalta a párt alapokmányába. De az elmúlt másfél évben a BRI egyre inkább Washington és a nyugati szövetségesek kritikájának célkeresztjébe került, „adósságcsapdának” nevezve azt. Az IMF és a Világbank pedig nagyobb átláthatóságot követelt a hitel egyezményekkkel kapcsolatban.

Washington célkeresztjében

Egy tavaly tavasszal elkészült tanulmány szerint a BRI 23 országban okozhat túlzott eladósodást. Ebben a csoportban Pakisztánt és Montenegrót is a „magas rizikójú” kategóriába sorolták. Ha pedig képtelenek törleszteni az adósságot, Kína ráteheti a kezét az infrastruktúra érintett elemeire, ahogy az már Sri Lankán és Pápua Új-Guineában megtörtént. Valóban, Montenegró esetében az államadósság egyből a GDP 70 százaléka fölé ugrott, miután a kis balkáni állam egy kínai banktól 800 milliós eurós hitelt vett föl egy hegyi sztráda építésére.

Washingtonban a kongresszusi képviselők két hete levélben fordultak a pénzügy- és a külügyminiszterhez, hogy aggodalmukat fejezzék ki Pakisztán miatt, amely IMF hitelt akar fölvenni, hogy abból törlessze gigantikus adósságállományát – igen ám, teszik hozzá a képviselők, de az adósság nagy része a „kínai rabló infrastrukturális projektek” miatt halmozódott fel. Washington kritikájának egyik be nem vallott oka, hogy míg az oroszok által vezetett Eurázsiát nem tekintik igazi konkurrenciának, a Kína által vezetettet már komoly kihívásnak tekintik az atlanti szövetség számára. A mega-projekt egy esetleges katonai konfliktus során Pekingnek egyben szárazföldi kiutat és összeköttetést is garantálna egy amerikai-japán-indiai katonai tengeri bekerítő művelet és blokád esetén.

A Budapest-Belgrád vasúti pénznyelő

Káncz Csaba

Azt 10 napja jelentette be Orbán Szabadkán, hogy a Belgrádba vezető déli vasút fejlesztését Lázár János volt kancelláriaminiszter felügyelheti. A tavaly júniusban véglegesített és a független pénzügyi elemzők szerint soha meg nem térülő Budapest-Belgrád vasútvonal esetében már két éve megírtuk, hogy a tucatnyi sebből vérző, közbeszerzés nélküli, több száz milliárd forintos projektet vizsgálva úgy tűnik, mintha a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné. Budapest már eddig is nagy politikai szívességeket tett Pekingnek a nyugati szövetségben (például a Dél-kínai-tengerrel összefüggő EU-s elítélő álláspont megtorpedózásával), miközben a kínaiak nincsenek még az első 10 külföldi befektető között sem Magyarországon – noha a térségben azért hazánk vonzotta a kínai befektetések felét, mintegy 4.3 milliárd dollár értékben.

A magyarországi Kína-kutatók becsületére legyen mondva, hogy a túlárazott és gazdaságtalan vasúti projekt tervéről ketten is kendőzetlenül nyilatkoztak a minap az Asia Times-nak. Szunomár Ágnes szerint a kínaiak nem befektetnek, hanem hitelt adnak – amit majd nekünk kell visszafizetni -, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé. Vörös Zoltán pedig kiemelte, hogy a kínai áruk nem fognak egyszerűen eljutni Budapestig, mivel a görög Pireusz kikötőjét üzemeltető kínai COSCO nem tervezi a kikötő és a Belgrád közötti vasút modernizálását, márpedig jelenleg napokig is eltart ez az út.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Közel az árcsökkenés vége a diszkontokban? Sötét felhők gyülekeznek egy alapélelmiszer felett
Kollár Dóra | 2025. november 3. 05:37
A legfrissebb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés csak enyhe áresést talált.
Makro / Külgazdaság Reklámadó: egyeztetést szorgalmaznak az érintettek az újbóli bevezetésről
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 16:12
Az MRSZ a korábbi eredményes tárgyalások tapasztalatai alapján számít az érintett döntéshozókkal a konstruktív egyeztetések mielőbbi létrejöttében. A Reklámszövetség javaslatát – a sajtó számára kiadott közleményt megelőzően– a módosítót benyújtó miniszterelnök-helyettesnek és a Nemzetgazdasági Minisztériumnak eljuttatott levelében kezdeményezte.
Makro / Külgazdaság A piac- és technológiavásárlásban bíznak a nemzetközi cégvezetők
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 14:12
A KPMG idén is elkészítette a globális vezérigazgatói felmérését. A 2025-ös kutatásból kiderült, hogy saját cégük növekedésében sokkal jobban bíznak a cégvezetők, mint a világgazdaságéban, vagy saját országuk fejlődésében. Ugyanakkor nem a vállalatuk organikus előrelépésében látják a fő potenciált, hanem a piac- és technológiavásárlásban, együttműködésekben és más cégek akvizíciójában – röviden így foglalható össze a KPMG 2025-ös CEO Outlook kutatásának eredménye.
Makro / Külgazdaság Csütörtökön fontos számok jönnek, Nagy Márton is készül már a magyarázattal
Privátbankár.hu | 2025. november 2. 13:23
A jövő héten a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) több adatot is közöl, ismerteti az ipar és a kiskereskedelem teljesítményét, valamint a lakásépítések alakulását.
Makro / Külgazdaság Végre nem Magyarország szerepel Ursula von der Leyenék szégyenlistájának elején
Privátbankár.hu | 2025. november 1. 13:56
Az Európai Bizottság statisztikai hivatala, az Eurostat szerint októberben az éves infláció Észtországban, Lettországban, Horvátországban és Ausztriában volt.
Makro / Külgazdaság Véget érhet a dízelesek rémálma a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. november 1. 11:06
Néhány nap alatt a gázolaj ára 15 forinttal ugrott meg, de most a drágulás megtorpanhat az Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint.
Makro / Külgazdaság Szörnyű hírt kapott Brüsszel Amerikából
Privátbankár.hu | 2025. november 1. 08:47
Negatívra rontotta az EU pénzügyi stabilitási mechanizmusának osztályzati kilátását a Moody's.
Makro / Külgazdaság Miközben a magyar repülőrajt elmaradt, Csehországban kilőtt a GDP
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 14:01
Miközben a magyar GDP lényegében stagnál, a cseh 2,7 százalékkal növekszik.
Makro / Külgazdaság A kereskedőket sokkolta a kormány bejelentése
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 12:38
Az Országos Kereskedelmi Szövetség értetlenül áll azelőtt, hogy a kormány minden egyeztetés nélkül meghosszabbította az árrésstopot, sőt új terméket vont az árréstop hatálya alá.
Makro / Külgazdaság Jól indul a november az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 11:05
November első napján csökkenést tapasztalhatunk a kutak nagykereskedelmi áraiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG