4p
A kínai Új Selyemút projekt 23 országban okoz túlzott eladósodást. A kínai hitelből építendő túlárazott Budapest-Belgrád vasútvonal projektje tucatnyi sebből vérzik, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé. Káncz Csaba jegyzete.
Orbán Viktor miniszterelnök és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök (j2) kétoldalú tárgyalásukon Pekingben 2019. április 25-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs

Ma kezdődik és szombatig tart Pekingben a második Új Selyemút (BRI) Fórum, amelyen 40 ország vezetői vesznek részt, köztük az orosz elnök és a magyar miniszterelnök is. A gigantikus infrastrukturális és geopolitikai projektet Peking olyan nagy becsben tartja, hogy 2017-ben a kommunista párt a BRI iránti elkötelezettségét belefoglalta a párt alapokmányába. De az elmúlt másfél évben a BRI egyre inkább Washington és a nyugati szövetségesek kritikájának célkeresztjébe került, „adósságcsapdának” nevezve azt. Az IMF és a Világbank pedig nagyobb átláthatóságot követelt a hitel egyezményekkkel kapcsolatban.

Washington célkeresztjében

Egy tavaly tavasszal elkészült tanulmány szerint a BRI 23 országban okozhat túlzott eladósodást. Ebben a csoportban Pakisztánt és Montenegrót is a „magas rizikójú” kategóriába sorolták. Ha pedig képtelenek törleszteni az adósságot, Kína ráteheti a kezét az infrastruktúra érintett elemeire, ahogy az már Sri Lankán és Pápua Új-Guineában megtörtént. Valóban, Montenegró esetében az államadósság egyből a GDP 70 százaléka fölé ugrott, miután a kis balkáni állam egy kínai banktól 800 milliós eurós hitelt vett föl egy hegyi sztráda építésére.

Washingtonban a kongresszusi képviselők két hete levélben fordultak a pénzügy- és a külügyminiszterhez, hogy aggodalmukat fejezzék ki Pakisztán miatt, amely IMF hitelt akar fölvenni, hogy abból törlessze gigantikus adósságállományát – igen ám, teszik hozzá a képviselők, de az adósság nagy része a „kínai rabló infrastrukturális projektek” miatt halmozódott fel. Washington kritikájának egyik be nem vallott oka, hogy míg az oroszok által vezetett Eurázsiát nem tekintik igazi konkurrenciának, a Kína által vezetettet már komoly kihívásnak tekintik az atlanti szövetség számára. A mega-projekt egy esetleges katonai konfliktus során Pekingnek egyben szárazföldi kiutat és összeköttetést is garantálna egy amerikai-japán-indiai katonai tengeri bekerítő művelet és blokád esetén.

A Budapest-Belgrád vasúti pénznyelő

Káncz Csaba

Azt 10 napja jelentette be Orbán Szabadkán, hogy a Belgrádba vezető déli vasút fejlesztését Lázár János volt kancelláriaminiszter felügyelheti. A tavaly júniusban véglegesített és a független pénzügyi elemzők szerint soha meg nem térülő Budapest-Belgrád vasútvonal esetében már két éve megírtuk, hogy a tucatnyi sebből vérző, közbeszerzés nélküli, több száz milliárd forintos projektet vizsgálva úgy tűnik, mintha a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné. Budapest már eddig is nagy politikai szívességeket tett Pekingnek a nyugati szövetségben (például a Dél-kínai-tengerrel összefüggő EU-s elítélő álláspont megtorpedózásával), miközben a kínaiak nincsenek még az első 10 külföldi befektető között sem Magyarországon – noha a térségben azért hazánk vonzotta a kínai befektetések felét, mintegy 4.3 milliárd dollár értékben.

A magyarországi Kína-kutatók becsületére legyen mondva, hogy a túlárazott és gazdaságtalan vasúti projekt tervéről ketten is kendőzetlenül nyilatkoztak a minap az Asia Times-nak. Szunomár Ágnes szerint a kínaiak nem befektetnek, hanem hitelt adnak – amit majd nekünk kell visszafizetni -, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé. Vörös Zoltán pedig kiemelte, hogy a kínai áruk nem fognak egyszerűen eljutni Budapestig, mivel a görög Pireusz kikötőjét üzemeltető kínai COSCO nem tervezi a kikötő és a Belgrád közötti vasút modernizálását, márpedig jelenleg napokig is eltart ez az út.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nagyon fontos adat érkezik a magyar gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. június 29. 15:31
Pénteken a májusi iparstatisztikát közli a KSH.
Makro / Külgazdaság Már nem annyira drágák az elektromos autók, ezért jobban is fogynak Németországban
Privátbankár.hu | 2025. június 29. 14:46
Az elektromos autók népszerűsége ismét nő Németországban, az első öt hónapban a Közlekedési Hatóság (Kraftfahrt-Bundesamt) által nyilvántartott új forgalomba helyezések folyamatosan meghaladták az előző évi adatokat, és a jövőre utaló megrendelések is kedvezően alakultak.
Makro / Külgazdaság Nagy szívességet tett a magyar kormánynak Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. június 29. 12:31
Az amerikai kormányzat feloldotta a paksi atomerőmű bővítésével kapcsolatos szankciókat, amelyeket még a Joe Biden vezette előző adminisztráció léptetett életbe – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter vasárnap.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktornak már nincs igazán zsaroló potenciálja Brüsszellel szemben – véli Csillag István
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. június 29. 06:04
A volt gazdasági és közlekedési miniszter, közgazdász a június 25-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 78. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Ön is vehet olyan táskát, mint amilyet Rogán-Gaál Cecília
László Éva Lilla | 2025. június 28. 17:17
A mesterségesen generált Hermès-őrület nem csitul: egyre többen szeretnének lecsapni az évtizedek óta státuszszimbólumnak számító Birkin- vagy Kelly-táskákra. Egy bennfentes elárulta, milyen akadályokat kell leküzdeni a sikerért, és milyen hibákat követnek el a táskavadászok. Rogán-Gaál Cecíliának például sikerült.
Makro / Külgazdaság Kiderültek az első részletek a hazai közgazdászelit találkozójáról
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 13:46
Varga Mihály jegybankelnök, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter, valamint a Költségvetési Tanács, az Állami Számvevőszék és a KAVOSZ elnöke is megerősítette már a részvételét a 63. Közgazdász-vándorgyűlésen. A hazai közgazdász szakma legnagyobb éves konferenciáját 2025. szeptember 4-5-én Veszprémben, a Pannon Egyetemen rendezi meg a Magyar Közgazdasági Társaság.
Makro / Külgazdaság Tankolna? Változik az üzemanyagok ára!
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 11:02
Ha figyel, spórolhat.
Makro / Külgazdaság Rekordot döntött az egészségpénztári taglétszám, gyorsan nőnek a befizetések is
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 08:46
Egyre többen választják az öngondoskodást.
Makro / Külgazdaság Egyre kevesebben dolgoznak Magyarországon, itt vannak a KSH számai
Privátbankár.hu | 2025. június 27. 08:30
A munkanélküliség stagnál.
Makro / Külgazdaság MNB: minél tovább tart az árrésstop, annál inkább átháríthatják a fogyasztókra
Herman Bernadett | 2025. június 26. 15:01
Magas infláció, alacsony GDP, és gyenge vállalati hitelezés – erről ír az MNB a friss Inflációs jelentésében. Az árrésstopok meghosszabbításánál nagy a kockázat, hogy a veszteséget áthárítják a kereskedők a fogyasztókra, az inflációs hatás csak átmeneti lesz. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG