4p
A kínai Új Selyemút projekt 23 országban okoz túlzott eladósodást. A kínai hitelből építendő túlárazott Budapest-Belgrád vasútvonal projektje tucatnyi sebből vérzik, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé. Káncz Csaba jegyzete.
Orbán Viktor miniszterelnök és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök (j2) kétoldalú tárgyalásukon Pekingben 2019. április 25-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Szecsődi Balázs

Ma kezdődik és szombatig tart Pekingben a második Új Selyemút (BRI) Fórum, amelyen 40 ország vezetői vesznek részt, köztük az orosz elnök és a magyar miniszterelnök is. A gigantikus infrastrukturális és geopolitikai projektet Peking olyan nagy becsben tartja, hogy 2017-ben a kommunista párt a BRI iránti elkötelezettségét belefoglalta a párt alapokmányába. De az elmúlt másfél évben a BRI egyre inkább Washington és a nyugati szövetségesek kritikájának célkeresztjébe került, „adósságcsapdának” nevezve azt. Az IMF és a Világbank pedig nagyobb átláthatóságot követelt a hitel egyezményekkkel kapcsolatban.

Washington célkeresztjében

Egy tavaly tavasszal elkészült tanulmány szerint a BRI 23 országban okozhat túlzott eladósodást. Ebben a csoportban Pakisztánt és Montenegrót is a „magas rizikójú” kategóriába sorolták. Ha pedig képtelenek törleszteni az adósságot, Kína ráteheti a kezét az infrastruktúra érintett elemeire, ahogy az már Sri Lankán és Pápua Új-Guineában megtörtént. Valóban, Montenegró esetében az államadósság egyből a GDP 70 százaléka fölé ugrott, miután a kis balkáni állam egy kínai banktól 800 milliós eurós hitelt vett föl egy hegyi sztráda építésére.

Washingtonban a kongresszusi képviselők két hete levélben fordultak a pénzügy- és a külügyminiszterhez, hogy aggodalmukat fejezzék ki Pakisztán miatt, amely IMF hitelt akar fölvenni, hogy abból törlessze gigantikus adósságállományát – igen ám, teszik hozzá a képviselők, de az adósság nagy része a „kínai rabló infrastrukturális projektek” miatt halmozódott fel. Washington kritikájának egyik be nem vallott oka, hogy míg az oroszok által vezetett Eurázsiát nem tekintik igazi konkurrenciának, a Kína által vezetettet már komoly kihívásnak tekintik az atlanti szövetség számára. A mega-projekt egy esetleges katonai konfliktus során Pekingnek egyben szárazföldi kiutat és összeköttetést is garantálna egy amerikai-japán-indiai katonai tengeri bekerítő művelet és blokád esetén.

A Budapest-Belgrád vasúti pénznyelő

Káncz Csaba

Azt 10 napja jelentette be Orbán Szabadkán, hogy a Belgrádba vezető déli vasút fejlesztését Lázár János volt kancelláriaminiszter felügyelheti. A tavaly júniusban véglegesített és a független pénzügyi elemzők szerint soha meg nem térülő Budapest-Belgrád vasútvonal esetében már két éve megírtuk, hogy a tucatnyi sebből vérző, közbeszerzés nélküli, több száz milliárd forintos projektet vizsgálva úgy tűnik, mintha a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné. Budapest már eddig is nagy politikai szívességeket tett Pekingnek a nyugati szövetségben (például a Dél-kínai-tengerrel összefüggő EU-s elítélő álláspont megtorpedózásával), miközben a kínaiak nincsenek még az első 10 külföldi befektető között sem Magyarországon – noha a térségben azért hazánk vonzotta a kínai befektetések felét, mintegy 4.3 milliárd dollár értékben.

A magyarországi Kína-kutatók becsületére legyen mondva, hogy a túlárazott és gazdaságtalan vasúti projekt tervéről ketten is kendőzetlenül nyilatkoztak a minap az Asia Times-nak. Szunomár Ágnes szerint a kínaiak nem befektetnek, hanem hitelt adnak – amit majd nekünk kell visszafizetni -, miközben hazánk csak egy tranzitországa lesz a kínai áruknak Nyugat-Európa felé. Vörös Zoltán pedig kiemelte, hogy a kínai áruk nem fognak egyszerűen eljutni Budapestig, mivel a görög Pireusz kikötőjét üzemeltető kínai COSCO nem tervezi a kikötő és a Belgrád közötti vasút modernizálását, márpedig jelenleg napokig is eltart ez az út.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság „A kereskedők azt akarják, hogy ott rohadjanak meg a drága áruk a boltok polcán?”
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 17:32
Soha nem volt még ilyen drága a bevásárlás. Mitől emelkednek megint durván az élelmiszerárak, miközben a gazdaság recesszióban van? Tényleg a gonosz multik próbálnak nyerészkedni a magyar embereken, vagy máshol kell keresni a válaszokat?
Makro / Külgazdaság Kell az elektromos autó? Jött egy beszédes jelentés
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 12:17
Novemberben ismét átlépet egy kerek számot az elektromos autók értékesítése a világ újautó-piacain. Továbbra is Kína menetel az élen az átállásban a világ többi országa messze lemaradt mögötte.
Makro / Külgazdaság A kínai konkurencia lemészárolja a régió egyik utolsó mohikánját is
Privátbankár.hu | 2024. december 14. 17:05
Szlovákiában még létezik a textilipar, ám hamarosan múlt időbe kerül ez, miután az ottani ágazat ikonikusnak mondott vállalata nem tud lépést tartani a Kínából érkező olcsó termékkel.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter elárulta, hogyan jön az orosz gáz Magyarországra
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:36
A szankciókhoz alkalmazkodva.
Makro / Külgazdaság A német autóipar válsága súlyos csapás a Visegrádi Négyeknek
Káncz Csaba | 2024. december 13. 09:35
A V4-ek szélsőséges függősége a német autógyártástól sérülékennyé tette a négy ország gazdaságát. Északkelet-Magyarország olyan csomóponttá fejlődik, amely – geostratégiailag figyelemre méltó módon – összeköti a német ipart a kelet-ázsiai befektetésekkel, és az orosz energiaforrásokat egy szinte teljes akkumulátorgyártási láncba integrálja. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság A végleges sem jobb az előzetesnél — lehet iparkodni
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 09:02
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól.
Makro / Külgazdaság Kapaszkodott az építőipar októberben, csak le ne essen
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:30
Bár az egy évvel korábbihoz viszonyítva 0,5 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene, azonban az előző hónaphoz képest 4,6 százalékkal bővült.
Makro / Külgazdaság Hozta a papírformát az Európai Központi Bank
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 15:43
Az Európai Központi Bank (EKB) csütörtöki monetáris politikai ülésén, a piaci várakozásoknak megfelelően, idén negyedszer is 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat.
Makro / Külgazdaság Ilyen is ritkán van: Biden megspórolt Trumpnak egy barátságtalan lépést Kínával szemben
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 13:11
A megfigyelőnek elkerülhetetlenül az az érzése, hogy ha Donald Trump békésen akarná tölteni nyugdíjas éveit, akkor nem tenne más mint folytatná Joe Biden kormányzását.
Makro / Külgazdaság Döntenek az euróról, ami a forintot is érintheti
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 10:41
Az Európai Központi Bank csütörtökön dönt a kamatról.: 25-50 bázispontos vágásra van kilátás. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG