4p
Peking több szomszéda gyanakodva fogadta az új Selyemút gigaprojekt megindítását. A szakértői körökben mind Brüsszelben, mind Budapesten rendkívül vitatott Belgrád-Budapest vasútvonal építése is megtárgyalásra került Pekingben. A tucatnyi sebből vérző, több száz milliárdos projektet vizsgálva úgy tűnik, mintha a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné.
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

Pont azokban az órákban, amikor a német kancellár és az új francia elnök meghirdette az újabb Berlin-Párizs tengelyt és az Unió mélyebb integrációját, a magyar miniszterelnök Pekingből szórta kárörvendő jóslatait az általa hanyatlónak és arrogánsnak tekintett Nyugat felé. Bár a kormányzat több éve meghirdetett keleti nyitása komoly kereskedelmi bukás, Orbán tudja, hogy az EU újonnan megalapítandó kemény magjába már akkor sem kapna meghívást, ha erre szándéka lenne.

A keleti nyitás az a magyar kereskedelmi és geopolitikai stratégia, amely felkeltette euró-atlanti szövetségeseink politikai bizalmatlanságát, miközben a despotikus irányítású államokkal összességében csökkent a kereskedelmi forgalmunk az elmúlt években.

Arccal az OBOR felé

Az ’Egy övezet, egy út’ (OBOR) kínai kezdeményezés hétfőn lezárult első nemzetközi fórumán több mint 100 nemzet képviseltette magát Pekingben. Kína több szomszédja azonban távolságtartással kezelte az új Selyemút felavató eseményét, olyannyira, hogy India egyetlen kormányhivatalnokot sem küldött az eseményre.  Az indiai stratégákat komolyan zavarja az a kínai gyorsút-vasút-olajvezeték folyosó (China-Pakistan Economic Corridor), amely Nyugat-Kínából indulva halad Pakisztán egyik kikötőjébe.

A színfalak mögött Moszkva is bizonyos fenntartásokkal él. A Kreml ugyanis az OBOR egyik fő színterének számító Közép-Ázsiát a saját hátsó udvarának tekinti, és nem szívesen enged át regionális befolyást Pekingnek. A Nyugat is egyelőre három lépés távolságból figyel: nem véletlen, hogy sem az amerikai, sem a német, sem a japán első számú politikai vezető nem tisztelte meg az eseményt. Az EU sem állt ki a kínai megaprojekt mellett, mivel hiányolja az átláthatósági, fenntarthatósági és közbeszerzési eljárásbeli garanciákat.

Kinek az érdeke a Belgrád-Budapest megaprojekt?

A szakértői körökben mind Brüsszelben, mind Budapesten rendkívül vitatott Belgrád-Budapest vasútvonal építése is megtárgyalásra került Pekingben. A kínai sajtó kiemeli, hogy a megaprojekt pénzügyi támogatása is megvitatásra került, ami – tegyük hozzá – már 2013 óta napirenden van.

Káncz Csaba

Hszi Csin-ping elnök nagyra értékeli Magyarország keleti nyitás politikáját, mert az remekül illeszkedik Kína új Selyemút politikájába, a terjeszkedés egyik hídfőállásaként – írja a lap.

Nos, az addig nagyon is érthető, hogy milyen kínai globális geopolitikai érdekek hajtják a vasútvonal építését, de mi az üzlet ebben hazánk számára?

Az eddig megismert tervek szerint ugyanis Peking kifizettetné velünk az óriásberuházás teljes költségét, 467.5 milliárd forintot - sőt elvárják, hogy azt kínai cégek építsék, és kínai mozdonyok és kocsik szállítsanak rajta. Holott ebből az összegből a fél magyar vasutat fel lehetne újítani, beleértve a szárnyvonalakat is. Peking ráadásul nem vállal garanciát a szállítási mennyiségekre.

Az EU Bizottság illetékesei februárban a Financial Timesnak úgy nyilatkoztak, hogy elsősorban a beruházás pénzügyi megvalósíthatóságát vizsgálják, emellett Brüsszelnek aggályai vannak azzal kapcsolatban is, hogy a beruházás során megsérthették az uniós szabályokat azzal, hogy nem írtak ki közbeszerzést.

Ebben hol van a magyar érdek?

Az is világos, hogy Pekingnek égető szüksége van egy nagyobb referenciamunkára az EU-n belül, és az OBOR keretében a balkáni útvonalon hatolhatnának be áruikkal Európába. De az még nem világos, hogy vajon szállítanak-e majd árut a szerelvények a visszafelé tartó úton is? Az is közismert tény, hogy maguk a vasútvonalak - szemben az autópályákkal - önmagukban nem vonzzák a gyárakat, de még a logisztikai központokat sem.

Nem tekinthető véletlennek tehát, hogy a hazai kormányzat titkosította a megaprojekt megvalósíthatósági tanulmányát – amelyet egyébként információink szerint két hét alatt fércelt össze egy konzorcium. A Figyelő korábbi számítása szerint az áruforgalom függvényében - napi 4,4 vonattal számolva - 2400 év (!) alatt térülhet meg a beruházás. Környezetvédelmi hatástanulmány nem készült, miközben a vonal természetvédelmi területeket is érint. Egészen úgy tűnik tehát, mintha ebben a tucatnyi sebből vérző mega-projektben a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné.

Káncz Csaba jegyzete

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság „A kereskedők azt akarják, hogy ott rohadjanak meg a drága áruk a boltok polcán?”
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 17:32
Soha nem volt még ilyen drága a bevásárlás. Mitől emelkednek megint durván az élelmiszerárak, miközben a gazdaság recesszióban van? Tényleg a gonosz multik próbálnak nyerészkedni a magyar embereken, vagy máshol kell keresni a válaszokat?
Makro / Külgazdaság Kell az elektromos autó? Jött egy beszédes jelentés
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 12:17
Novemberben ismét átlépet egy kerek számot az elektromos autók értékesítése a világ újautó-piacain. Továbbra is Kína menetel az élen az átállásban a világ többi országa messze lemaradt mögötte.
Makro / Külgazdaság A kínai konkurencia lemészárolja a régió egyik utolsó mohikánját is
Privátbankár.hu | 2024. december 14. 17:05
Szlovákiában még létezik a textilipar, ám hamarosan múlt időbe kerül ez, miután az ottani ágazat ikonikusnak mondott vállalata nem tud lépést tartani a Kínából érkező olcsó termékkel.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter elárulta, hogyan jön az orosz gáz Magyarországra
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 16:36
A szankciókhoz alkalmazkodva.
Makro / Külgazdaság A német autóipar válsága súlyos csapás a Visegrádi Négyeknek
Káncz Csaba | 2024. december 13. 09:35
A V4-ek szélsőséges függősége a német autógyártástól sérülékennyé tette a négy ország gazdaságát. Északkelet-Magyarország olyan csomóponttá fejlődik, amely – geostratégiailag figyelemre méltó módon – összeköti a német ipart a kelet-ázsiai befektetésekkel, és az orosz energiaforrásokat egy szinte teljes akkumulátorgyártási láncba integrálja. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság A végleges sem jobb az előzetesnél — lehet iparkodni
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 09:02
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól.
Makro / Külgazdaság Kapaszkodott az építőipar októberben, csak le ne essen
Privátbankár.hu | 2024. december 13. 08:30
Bár az egy évvel korábbihoz viszonyítva 0,5 százalékkal mérséklődött az építőipari termelés volumene, azonban az előző hónaphoz képest 4,6 százalékkal bővült.
Makro / Külgazdaság Hozta a papírformát az Európai Központi Bank
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 15:43
Az Európai Központi Bank (EKB) csütörtöki monetáris politikai ülésén, a piaci várakozásoknak megfelelően, idén negyedszer is 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat.
Makro / Külgazdaság Ilyen is ritkán van: Biden megspórolt Trumpnak egy barátságtalan lépést Kínával szemben
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 13:11
A megfigyelőnek elkerülhetetlenül az az érzése, hogy ha Donald Trump békésen akarná tölteni nyugdíjas éveit, akkor nem tenne más mint folytatná Joe Biden kormányzását.
Makro / Külgazdaság Döntenek az euróról, ami a forintot is érintheti
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 10:41
Az Európai Központi Bank csütörtökön dönt a kamatról.: 25-50 bázispontos vágásra van kilátás. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG