4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Peking több szomszéda gyanakodva fogadta az új Selyemút gigaprojekt megindítását. A szakértői körökben mind Brüsszelben, mind Budapesten rendkívül vitatott Belgrád-Budapest vasútvonal építése is megtárgyalásra került Pekingben. A tucatnyi sebből vérző, több száz milliárdos projektet vizsgálva úgy tűnik, mintha a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné.
MTI Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Szecsődi Balázs

Pont azokban az órákban, amikor a német kancellár és az új francia elnök meghirdette az újabb Berlin-Párizs tengelyt és az Unió mélyebb integrációját, a magyar miniszterelnök Pekingből szórta kárörvendő jóslatait az általa hanyatlónak és arrogánsnak tekintett Nyugat felé. Bár a kormányzat több éve meghirdetett keleti nyitása komoly kereskedelmi bukás, Orbán tudja, hogy az EU újonnan megalapítandó kemény magjába már akkor sem kapna meghívást, ha erre szándéka lenne.

A keleti nyitás az a magyar kereskedelmi és geopolitikai stratégia, amely felkeltette euró-atlanti szövetségeseink politikai bizalmatlanságát, miközben a despotikus irányítású államokkal összességében csökkent a kereskedelmi forgalmunk az elmúlt években.

Arccal az OBOR felé

Az ’Egy övezet, egy út’ (OBOR) kínai kezdeményezés hétfőn lezárult első nemzetközi fórumán több mint 100 nemzet képviseltette magát Pekingben. Kína több szomszédja azonban távolságtartással kezelte az új Selyemút felavató eseményét, olyannyira, hogy India egyetlen kormányhivatalnokot sem küldött az eseményre.  Az indiai stratégákat komolyan zavarja az a kínai gyorsút-vasút-olajvezeték folyosó (China-Pakistan Economic Corridor), amely Nyugat-Kínából indulva halad Pakisztán egyik kikötőjébe.

A színfalak mögött Moszkva is bizonyos fenntartásokkal él. A Kreml ugyanis az OBOR egyik fő színterének számító Közép-Ázsiát a saját hátsó udvarának tekinti, és nem szívesen enged át regionális befolyást Pekingnek. A Nyugat is egyelőre három lépés távolságból figyel: nem véletlen, hogy sem az amerikai, sem a német, sem a japán első számú politikai vezető nem tisztelte meg az eseményt. Az EU sem állt ki a kínai megaprojekt mellett, mivel hiányolja az átláthatósági, fenntarthatósági és közbeszerzési eljárásbeli garanciákat.

Kinek az érdeke a Belgrád-Budapest megaprojekt?

A szakértői körökben mind Brüsszelben, mind Budapesten rendkívül vitatott Belgrád-Budapest vasútvonal építése is megtárgyalásra került Pekingben. A kínai sajtó kiemeli, hogy a megaprojekt pénzügyi támogatása is megvitatásra került, ami – tegyük hozzá – már 2013 óta napirenden van.

Káncz Csaba

Hszi Csin-ping elnök nagyra értékeli Magyarország keleti nyitás politikáját, mert az remekül illeszkedik Kína új Selyemút politikájába, a terjeszkedés egyik hídfőállásaként – írja a lap.

Nos, az addig nagyon is érthető, hogy milyen kínai globális geopolitikai érdekek hajtják a vasútvonal építését, de mi az üzlet ebben hazánk számára?

Az eddig megismert tervek szerint ugyanis Peking kifizettetné velünk az óriásberuházás teljes költségét, 467.5 milliárd forintot - sőt elvárják, hogy azt kínai cégek építsék, és kínai mozdonyok és kocsik szállítsanak rajta. Holott ebből az összegből a fél magyar vasutat fel lehetne újítani, beleértve a szárnyvonalakat is. Peking ráadásul nem vállal garanciát a szállítási mennyiségekre.

Az EU Bizottság illetékesei februárban a Financial Timesnak úgy nyilatkoztak, hogy elsősorban a beruházás pénzügyi megvalósíthatóságát vizsgálják, emellett Brüsszelnek aggályai vannak azzal kapcsolatban is, hogy a beruházás során megsérthették az uniós szabályokat azzal, hogy nem írtak ki közbeszerzést.

Ebben hol van a magyar érdek?

Az is világos, hogy Pekingnek égető szüksége van egy nagyobb referenciamunkára az EU-n belül, és az OBOR keretében a balkáni útvonalon hatolhatnának be áruikkal Európába. De az még nem világos, hogy vajon szállítanak-e majd árut a szerelvények a visszafelé tartó úton is? Az is közismert tény, hogy maguk a vasútvonalak - szemben az autópályákkal - önmagukban nem vonzzák a gyárakat, de még a logisztikai központokat sem.

Nem tekinthető véletlennek tehát, hogy a hazai kormányzat titkosította a megaprojekt megvalósíthatósági tanulmányát – amelyet egyébként információink szerint két hét alatt fércelt össze egy konzorcium. A Figyelő korábbi számítása szerint az áruforgalom függvényében - napi 4,4 vonattal számolva - 2400 év (!) alatt térülhet meg a beruházás. Környezetvédelmi hatástanulmány nem készült, miközben a vonal természetvédelmi területeket is érint. Egészen úgy tűnik tehát, mintha ebben a tucatnyi sebből vérző mega-projektben a magyar kormány valójában a kínai érdekeket képviselné.

Káncz Csaba jegyzete

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Magyar férfi vezette a bűnbandát, amely 70 milliárd forint értékű kokainnal üzletelt
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 17:24
M. Ferenc Magyarországon is 40 kilogramm kokaint értékesített, a dominikai hatóságok azonban 2,2 tonnás szállítmányt találtak, amely szintén a bandájához köthető. A hatóságok Magyarországon is 13 helyen csaptak le az ügy miatt.
Makro / Külgazdaság Lezárta hosszú vitáját Donald Trump és Hszi Csin-ping
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 15:49
Kína szállítani fogja a ritkaföldfémeket, és nagy mennyiségű amerikai szóját vásárol: ezekről is megállapodott Donald Trump Hszi Csin-pinggel. A két elnök között szóba került a drogkereskedelem elleni fellépés is.
Makro / Külgazdaság Gyümölcs, zöldség, hús és sajt is szerepel az új árrésstopos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 15:09
Tizennégy tétellel bővíti az árrésstopos termékek listáját a kormány december 1-től. 
Makro / Külgazdaság Orosz felderítő repülőgépet fogott a lengyel légvédelem a Balti-tengernél
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 14:18
Az orosz gép előzetes bejelentés nélkül repült a lengyel határ közelébe, a MiG-29-esek kikísérték a területről. A héten ez már a második hasonló eset.
Makro / Külgazdaság Kárpátalján is áramszüntet okozott a 650 drónos orosz támadás
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 13:43
Az ukrajnai energetikai infrastruktúrát támadta az orosz hadsereg, a helyreállítás napközben is tart. Zaporizzsjában lakóépületet is ért találat.
Makro / Külgazdaság Az ingyenes készpénzfelvétel kétszeresére bővítését javasolja a parlament gazdasági bizottsága
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 13:26
300 ezer forint lenne az új limit a törvényjavaslat szerint, amiről még idén dönthet az Országgyűlés.
Makro / Külgazdaság A csehek is jól leköröztek növekedésben
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 12:15
A vártnál nagyobb növekedést ért el az euróövezeti bruttó hazai termék a harmadik negyedévben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat csütörtökön kiadott jelentése szerint.
Makro / Külgazdaság Kihúzta a kormány a gyufát a Kereskedelmi Szövetségnél
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 11:15
Az Országos Kereskedelmi Szövetség értetlenül áll azelőtt, hogy a kormány minden egyeztetés nélkül meghosszabbította az árrésstopot, sőt kiterjesztette azt új termékekre is – közölte a szervezet.
Makro / Külgazdaság A kormány végleg lemondott az euró bevezetéséről
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 10:05
A megszokotthoz képest kifejezetten korán, csütörtök reggel nyolc órára hívta össze a sajtót a szerkesztőségünkbe is megérkező meghívó, azaz a vártnak megfelelően valóban nem maradtunk Kormányinfó nélkül a héten. 
Makro / Külgazdaság Kész, vége: lőttek a kormány idei céljainak
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal friss közlése szerint ugyanis a bruttó hazai termék (GDP) az év első háromnegyedében a naptárhatással kiigazított és kiegyensúlyozott adatok szerint mindössze 0,2 százalékkal nőtt, miközben a kormány az egész évre 1 százalékos bővülést prognosztizál még ma is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG