5p

A kétéltű támadóhajó új, drónközpontú haditengerészeti stratégiát jelez, és a tajvani háborús forgatókönyv szempontjából kulcsfontosságú tengeri szállítási képességek hiányosságait orvosolja. Kína haditengerészeti és légi támaszpontjai Hajnanban, a Dél-kínai-tengeren és a nemrégiben korszerűsített támaszpont a vazallus-állammá degradált Kambodzsában tovább erősíthetik a könnyű repülőgép-hordozó flotta képességeit. Káncz Csaba jegyzete.

A kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészete (PLA-N) jelenleg építi a Type 076 típusú kétéltű támadóhajóját, amely kulcsfontosságú szerepet játszhat a tajvani konfliktusban. A The Warzone arról számol be, hogy a hadihajó képes lehet a személyzet nélküli harci repülőgépek (UCAV) és más merevszárnyú drónok hordozására, miközben repülőgépeket és támadó erőket is szállíthat.

A Hudong-Zhonghua hajógyárában készül a Type 076
A Hudong-Zhonghua hajógyárában készül a Type 076
Fotó: Wikipedia

A sanghaji Hudong-Zhonghua hajógyárban épülő hadihajó jelentős előrelépést jelent Kína haditengerészeti építészetében, mivel áthidalja az ország legnagyobb kétéltű hadihajója, a Type 075 és legfejlettebb repülőgép-hordozója, a Fujian közötti szakadékot.

Mire képes a hadihajó?

A Type 076 körülbelül 263 méter hosszú és 43 méter széles. Elektromágneses katapultokkal és rögzítőberendezésekkel is rendelkezik, ami arra utal, hogy a drón-központú haditengerészeti stratégiára összpontosít.

A Type 076 összhangban van a PLA-N azon törekvéseivel, hogy fokozza tengeri csapásmérő képességeit, hírszerzési, megfigyelési és felderítési (ISR) műveleteit és hagyományos kétéltű támadásait. A hajó építése 2023 őszén kezdődött, ami aláhúzza Kína erőteljes hajóépítési kapacitását és azon törekvését, hogy a haditengerészeti hatalmat a partjain túlra is kivetítse. A Warzone-jelentés szerint a Type 076 jelzi Kína elkötelezettségét a félelmetes jelenlét fenntartása iránt az olyan vitatott régiókban, mint a Dél-kínai-tenger, és potenciálisan a Tajvant érintő forgatókönyvek során.

Kína még mindig jelentős képességbeli hiányosságokkal küzd tengeri szállítási képességei terén, amelyek elégtelenek lehetnek egy Tajvan elleni, a Tajvani-szoroson átnyúló invázióhoz. A 076-os típus megépítése nyilvánvalóan része azon erőfeszítéseinek, hogy ezeket a hiányosságokat orvosolja. Tavaly ősszel az Asia Times megjegyezte, hogy a PLA-N kétéltű támadóhajói körülbelül egy nehézdandár és 21 ezer katona felszerelésének megfelelő szállítmányt tudnának áthajózni egy első inváziós partraszállás során Tajvanra.

A szigetországban is felkészülnek

Tajvanon azonban mintegy 1200 harckocsi várakozna, ami több, mint amennyivel a PLA képes lenne egyetlen, összehangolt kétéltű partraszállást végrehajtani, kevesebb mint fele ennyi harckocsival. A PLA azt tervezi, hogy 300 – 400 ezer katonát vet be Tajvan gyors elfoglalására egy lefejezési csapást követően, amelynek célja Tajvan polgári és katonai vezetésének likvidálása lenne.

De ha Tajvan vezetése túléli a kezdeti csapást, és mozgósítani tudja katonai és polgári lakosságát, akkor a PLA-nak akár 2 millió katonát kell Tajvanra küldenie, beleértve a rendőrséget és a félkatonai személyzetet is, hogy három az egyhez vagy öt az egyhez számbeli előnyt biztosítson a tajvani védelmi erőkkel szemben. Miközben Kína a polgári kompokat átcsoportosíthatja, hogy kompenzálja a tengeri szállítási képességek hiányosságait, ez a megközelítés jelentős kihívásokkal nézne szembe, mivel a polgári kompok túlélőképessége a támadással szemben, és a kínai kereskedelmi tengerészet intézményi kapacitása háborús helyzetbe kerülne.

Mit jelenthet az új hajó megjelenése?
Mit jelenthet az új hajó megjelenése?
Fotó: Depositphotos

A repülőgép-hordozók hasznosságáról folyó viták közepette, tekintettel a repülőgép-hordozók egyre növekvő sebezhetőségére a kifinomult ISR és hajó elleni fegyverekkel szemben, Kína fontolóra veheti a drónhordozó koncepcióját a Type 076 típusú kétéltű támadóhajójában. Az Asia Times megjegyzi, hogy a drónhordozók a hagyományos repülőgép-hordozókhoz hasonló hatalomprojekciós előnyöket biztosítanak, mivel lehetővé teszik a pilóta nélküli légi műveleteket a határaikon túlnyúló távolságokon, ami bővíti taktikai, műveleti és stratégiai lehetőségeiket.

Egy tajvani konfliktusban Kína valószínűleg szárazföldi és tengeri drónrajokat tervez bevetni a sziget légvédelmének legyőzésére. Ez a stratégia egy előzetes lépés lenne a kiterjedtebb légi és rakétatámadásokhoz, amelyek végül egy esetleges kétéltű támadáshoz vezetnének.

Kína kísérletezhet a „villámhordozó” koncepcióval, hogy a haditengerészeti repülési képességeket több hajóra szórja szét ahelyett, hogy néhány nagy és potenciálisan sebezhető szuperhordozóra koncentrálna.

A kambodzsai vazallus is segítene

Kína kialakulóban lévő könnyű repülőgép-hordozó és hordozóflottája azonban számos taktikai és műveleti kihívással néz szembe, amelyek apró légi szárnyaikból, az ellenséges erőkkel szembeni sebezhetőségükből és a szárazföldi repülőterekhez képest korlátozott értékükből fakadnak. Ha több repülőgépet küldenek egy támadásra, az sebezhetővé teheti a flottát egy megtorló légitámadással szemben, de ha több repülőgépet köteleznek a flotta légvédelmére, az csökkenti a támadóerőt.

A kínai könnyű hordozók ugyanolyan sebezhetőek az amerikai és szövetséges hajóelhárító rakétákkal, tengeralattjárókkal és repülőgépekkel szemben, mint nagyobb társaik. Ezek korlátozhatják e könnyű hordozók stratégiai értékét is a sokkal nagyobb kapacitással, védhetőséggel és túlélőképességgel rendelkező szárazföldi repülőterekhez képest, bár statikus helyzetük korlátozza a kínai harci repülőgépek működési hatótávolságát.

Kína haditengerészeti és légi támaszpontjai Hajnanban, a Dél-kínai-tengeren és talán egy nemrégiben korszerűsített támaszpont a vazallus-állammá degradált Kambodzsában azonban ellensúlyozhatják a könnyű repülőgép-hordozó flotta képességbeli hiányosságait.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság „Nem vagyok biztos benne, hogy megvan az a 280 milliárd forint” – milyen csontvázak vannak Matolcsy György szekrényében?
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:35
Úgy tűnik, szabad elvonulást engedélyezett Matolcsy Györgynek Orbán Viktor, cserébe a távozó jegybankelnök is szépeket mond róla búcsúzóul. De mi van, ha esetleg mégis megkapargatják kicsit az ügyeit, például a a Kúria és az Alkotmánybíróság döntése szerint „közpénz-jellegüket el nem vesztett” milliárdokat kezdik keresni?
Makro / Külgazdaság Több tucatnyian kerültek kórházba romlott osztriga miatt
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:05
Több mint 80 beteg lett rosszul, miután nyers osztrigát ettek a Los Angeles-i étterembemutató rendezvényén. 
Makro / Külgazdaság Egy napja nem kap olajat több uniós ország sem a Barátság vezetéken keresztül
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 19:35
Magyarország is érintett, de a vezetéket üzemeltető orosz cég nem reagál.
Makro / Külgazdaság 4122 milliárdos hiánycéllal, 100 milliárdos tartalékkal vág bele Magyarország 2025-be – megszavazták a költségvetést
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 12:22
Megszavazták a jövő évi költségvetést, vajon utoljára még jól számolt Varga Mihály?
Makro / Külgazdaság Karácsony előtt még jön egy kellemetlen meglepetés a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:56
Szombattól változás jön az üzemanyagáraknál.
Makro / Külgazdaság A miniszterelnök szerint is bajban leszünk, ha januárban nem lő ki a magyar gazdaság
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 08:48
Repülőrajtot kell venni 2025-ben, ez a siker kulcsa Orbán Viktor szerint. Donald Trump miatt is aggódik a kormányfő, derült ki pénteki rádiós megszólalásából.
Makro / Külgazdaság Mekkora fizetésre számíthat Magyarországon jövőre az átlagember?
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 08:30
Jelentős emelkedést mutatnak a magyarországi fizetések. Ahogy a reálbérmutató is szépen nőtt, amire nagy szükség is volt a tavalyi esés után. 
Makro / Külgazdaság Ingyenes lesz a tömegközlekedés Budapest „testvérvárosában”
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:58
Szerbia fővároságban, Belgrádban 2025 első napjából kezdve ingyenesen lehet majd utazni a tömegközlekedésen. A város lakossága szempontjából akkora, mint Budapest.
Makro / Külgazdaság Egy sor kockázattal kell számolni 2025-ben is
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:44
Együttműködés, elszántság, higgadtság – a világgazdasági szereplők részéről ezek szükségesek ahhoz, hogy visszatérjünk a fenntartható növekedési pályára – állapítja meg friss előrejelzésében a KPMG. A cég várakozásai szerint a globális GDP 2025-ben enyhén, 3,2 százalékkal emelkedik, az infláció pedig 3,5 százalékra csökken. A geopolitikai kockázatok azonban továbbra is magasak. Az Egyesült Államok választások utáni politikája, illetve a közel-keleti, valamint az ukrajnai konfliktus lesz komoly hatással a növekedésre.
Makro / Külgazdaság Kardot ránt a román kormány a magyar „lopakodással” szemben?
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:02
A román kormány nem igazán van elragadtatva attól a lehetőségtől, hogy az MVM megvegye az egyik legnagyobb romániai energiaszolgáltató céget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG