3p

Egyelőre sehol a világon nem áll rendelkezésre olyan oltóanyag, amely a nemzetközileg elfogadott gyógyszerkutatási teszteken megfelelt volna. Ugyanakkor sok szakember előre tekint, és már azt vizsgálja, hogyan lehet globálisan teríteni a szert, ha az gyártásba kerül. Az első vélemények szerint a logisztika is óriási nehézséget jelenthet.

A koronavírusos megbetegedések száma globálisan ugyan némi javulást mutat, ám továbbra is óriási probléma a járvány. Arról nem beszélve, hogy az Egyesült Államok és Brazília túljutott az első hullámon, ami a statisztikákat számottevően javítja, ám Európában ismét berobbanni látszik a betegség. Így nem meglepő módon a járvány kapcsán továbbra is központi kérdés az oltóanyag.

A Privátbankár néhány nappal ezelőtt összeszedte a vakcina kapcsán a legígéretesebb fejleményeket. Hogy a helyzet mégse legyen olyan egyszerű, az egyik oltóanyag tesztjét fel kellett függeszteni.

Az AstraZeneca vizsgálatait időlegesen azért szüneteltetik, mert az egyik tesztalanynál feltételezhetően súlyos egészségügyi probléma lépett fel. (Érdekesség, hogy Oroszországban úgy törzskönyveztek oltóanyagot, hogy ezeket a vizsgálatokat nem végezték el, és a nyugati sajtó szerint a Kínában alkalmazott vakcina esetében sem történt meg a bevett protokoll.)

A vakcina kifejlesztése csak az első akadály lesz (Fotó: depositphotos.com)
A vakcina kifejlesztése csak az első akadály lesz (Fotó: depositphotos.com)

A nehézségek ellenére a szakemberek továbbra is bíznak abban, hogy akár már az idei évben lehet engedélyezett vakcina. Ha meglesz a szérum, akkor sem lehet azonban hátradőlni, mert számos kihívással jár annak legyártása, elszállítása és tárolása is.

Csütörtökön a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) közölte aggodalmait. A légitársaságokat tömörítő szervezet a vakcina terjesztését a valaha volt legnagyobb közlekedési kihívásnak nevezte, és felszólította a kormányokat, hogy már most készüljenek fel. Szerintük a jövőbeni koronavírus elleni vakcina szállításához alapos tervezésre, valamint a légitársaságokkal és szállítmányozási vállalkozásokkal való szoros együttműködésre van szükség.

Jelen pillanatban nagy kérdés, hogy mennyi ember juthat hozzá az oltáshoz, hiszen úgy tűnik, zátonyra futott a WTO azon törekvése, hogy mindenki megkapja azt. Ugyanakkor a IATA ebből a szempontból egy optimista verzióval számolt, amikor arra jutott, hogy - a Föld teljes népességét számításba véve -

ha mindenki csak egy oltást kap, akkor a szérum 8000 Boeing 747 teherrepülőgépet töltene meg.

Vélhetőleg egyébként nem fognak mindenkit beoltani, ugyanakkor az előzetes hírek szerint a védettséghez legalább két oltásra lesz szükség, ami miatt reálisnak tűnhet, hogy 4-5 ezer repülőgép kell majd a vakcina terítéséhez.

Noha a légi személyforgalom sok évtizedes mélyponton van, a teherszállítási kapacitások jelentős része le van kötve. Így az IATA szerint ezt a hatalmas mennyiségű szállítmányt csak alapos tervezéssel és jó szervezéssel lehet a gyógyszergyárakból a felhasználási helyekre eljuttatni. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a személyszállító gépek nem feltétlenül alkalmasak ilyen célokra, hiszen az oltóanyagot speciális módon kell tárolni szállítás közben. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy fagypont alatti hőmérsékletet kell biztosítani.

Ez utóbbi kritérium ráadásul nem csak a légiszállítás során jelent majd problémát, hanem akkor is, amikor a vakcinákat a repülőterekről az orvosi rendelőkbe kell vinni. Néhány napja például a DHL hívta fel arra a figyelmet, hogy mivel az oltóanyagot fagyasztva kell szállítani és raktározni, ezért ez a világ nagyobb részében komoly problémát fog jelenteni, hiszen nincsenek ilyen eszközök és kapacitások.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Majdnem 100 tonna aranyat őriznek Dél-Pesten
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 19:06
Megvan a nemzet aranytartaléka, a 94,7 tonnát biztonsággal őrzi Dél-Pesten a Magyar Nemzeti Bank – tudatta az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának fideszes elnöke pénteken.
Makro / Külgazdaság Megint a Távol-Keleten kalapozik a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 18:01
Az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) a júliusban módosított finanszírozási terve alapján mandátumot adott egy kínai renminbiben denominált, elsősorban kínai intézményi befektetőknek ajánlott devizakötvény („pandakötvény”) kibocsátásának megszervezésére Magyarország részére – olvasható az ÁKK honlapján pénteken közzétett tájékoztatásban.
Makro / Külgazdaság Kiderült: egyáltalán nem kuriózum a magyar építőipar magára találása
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 12:56
Az euróövezetben is nőtt az ágazat termelése májusban.
Makro / Külgazdaság Ez se gyakori: azonos irányba mozgunk a románokkal
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 11:38
Nemcsak a magyar építőipari termelés nőtt májusban, hanem keleti szomszédainké is.
Makro / Külgazdaság Porszem került a svájciak precíz gépezetébe
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 11:11
Óraexportjuk 5,6 százalékkal csökkent júniusban.
Makro / Külgazdaság Kíváncsi, hogy olcsóbban vagy drágábban tankolhat hétvégén?
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 10:56
Ha a nagykereskedőkön múlik, akkor ugyanannyiért, mint pénteken.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Kárfelmérés és kárbecslés Trump vámemeléseinek három hónapja után
Bod Péter Ákos | 2025. július 18. 05:44
Az amerikai elnök januári beiktatása után eltelt időben nem lett Ukrajnában béke, a palesztin ügy sem oldódott meg – de ezen nem csodálkozhatunk. Ám a nagy amerikai vámemelés sem a megígért módon zajlott le. Legfeljebb az első felvonást láttuk, és nem tudni, műsor-e a műsor. Kétrészes kamaradarab vagy öt felvonásos királydráma? Mintha még nem lenne megírva a szövegkönyv. Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár írása.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor megmagyarázta, miért dadogott Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 19:29
A miniszterelnök egy interjúban arról is beszélt, mikor lesz látható a repülőrajt.
Makro / Külgazdaság Micsoda hét: újabb árcsökkenés jön a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 13:27
A héten már másodjára megy lejjebb az egyik üzemanyagfajta ára. 
Makro / Külgazdaság Minden oka megvan, hogy jókedve legyen a Morgan Stanley-nek
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 18:03
A Morgan Stanley, az egyik legnagyobb amerikai bank a vártnál nagyobb második negyedéves nyereségről és bevételről számolt be szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG