3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egyelőre sehol a világon nem áll rendelkezésre olyan oltóanyag, amely a nemzetközileg elfogadott gyógyszerkutatási teszteken megfelelt volna. Ugyanakkor sok szakember előre tekint, és már azt vizsgálja, hogyan lehet globálisan teríteni a szert, ha az gyártásba kerül. Az első vélemények szerint a logisztika is óriási nehézséget jelenthet.

A koronavírusos megbetegedések száma globálisan ugyan némi javulást mutat, ám továbbra is óriási probléma a járvány. Arról nem beszélve, hogy az Egyesült Államok és Brazília túljutott az első hullámon, ami a statisztikákat számottevően javítja, ám Európában ismét berobbanni látszik a betegség. Így nem meglepő módon a járvány kapcsán továbbra is központi kérdés az oltóanyag.

A Privátbankár néhány nappal ezelőtt összeszedte a vakcina kapcsán a legígéretesebb fejleményeket. Hogy a helyzet mégse legyen olyan egyszerű, az egyik oltóanyag tesztjét fel kellett függeszteni.

Az AstraZeneca vizsgálatait időlegesen azért szüneteltetik, mert az egyik tesztalanynál feltételezhetően súlyos egészségügyi probléma lépett fel. (Érdekesség, hogy Oroszországban úgy törzskönyveztek oltóanyagot, hogy ezeket a vizsgálatokat nem végezték el, és a nyugati sajtó szerint a Kínában alkalmazott vakcina esetében sem történt meg a bevett protokoll.)

A vakcina kifejlesztése csak az első akadály lesz (Fotó: depositphotos.com)
A vakcina kifejlesztése csak az első akadály lesz (Fotó: depositphotos.com)

A nehézségek ellenére a szakemberek továbbra is bíznak abban, hogy akár már az idei évben lehet engedélyezett vakcina. Ha meglesz a szérum, akkor sem lehet azonban hátradőlni, mert számos kihívással jár annak legyártása, elszállítása és tárolása is.

Csütörtökön a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) közölte aggodalmait. A légitársaságokat tömörítő szervezet a vakcina terjesztését a valaha volt legnagyobb közlekedési kihívásnak nevezte, és felszólította a kormányokat, hogy már most készüljenek fel. Szerintük a jövőbeni koronavírus elleni vakcina szállításához alapos tervezésre, valamint a légitársaságokkal és szállítmányozási vállalkozásokkal való szoros együttműködésre van szükség.

Jelen pillanatban nagy kérdés, hogy mennyi ember juthat hozzá az oltáshoz, hiszen úgy tűnik, zátonyra futott a WTO azon törekvése, hogy mindenki megkapja azt. Ugyanakkor a IATA ebből a szempontból egy optimista verzióval számolt, amikor arra jutott, hogy - a Föld teljes népességét számításba véve -

ha mindenki csak egy oltást kap, akkor a szérum 8000 Boeing 747 teherrepülőgépet töltene meg.

Vélhetőleg egyébként nem fognak mindenkit beoltani, ugyanakkor az előzetes hírek szerint a védettséghez legalább két oltásra lesz szükség, ami miatt reálisnak tűnhet, hogy 4-5 ezer repülőgép kell majd a vakcina terítéséhez.

Noha a légi személyforgalom sok évtizedes mélyponton van, a teherszállítási kapacitások jelentős része le van kötve. Így az IATA szerint ezt a hatalmas mennyiségű szállítmányt csak alapos tervezéssel és jó szervezéssel lehet a gyógyszergyárakból a felhasználási helyekre eljuttatni. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a személyszállító gépek nem feltétlenül alkalmasak ilyen célokra, hiszen az oltóanyagot speciális módon kell tárolni szállítás közben. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy fagypont alatti hőmérsékletet kell biztosítani.

Ez utóbbi kritérium ráadásul nem csak a légiszállítás során jelent majd problémát, hanem akkor is, amikor a vakcinákat a repülőterekről az orvosi rendelőkbe kell vinni. Néhány napja például a DHL hívta fel arra a figyelmet, hogy mivel az oltóanyagot fagyasztva kell szállítani és raktározni, ezért ez a világ nagyobb részében komoly problémát fog jelenteni, hiszen nincsenek ilyen eszközök és kapacitások.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hová fajulhat a Matolcsy-féle MNB-botrány? Ezt is kérdezzük Oszkó Pétertől a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 16:38
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója október 27-én, hétfőn délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lecsap az uniós bunkósbot az orosz gázexportra – a magyar kormány nem lesz boldog
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 15:31
Elfogadta az Európai Tanács az Európai Parlament szigorított javaslatát, 2026 végétől tiltott lesz az oorsz gáz importja.
Makro / Külgazdaság 340 milliárdot adna a magyar kormány magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 15:18
Innovációra és kutatásra. Hét pályázati konstrukciót is meghirdettek.
Makro / Külgazdaság Elmondta Varga Mihály, mikor lehet eurónk – és hogy miként állnak az MNB-alapítványok ügyei
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 13:56
Az euró bevezetése előtt még lenne egy kis dolga a kormánynak. Az alapítványoknál leginkább kármentés zajlik, hangzott el többek között a jegybankelnök meghallgatásán.
Makro / Külgazdaság Szívhez szóló beszédet mondott Szijjártó Péter az uniós tanácsülésen – de ez elég lesz az orosz energiaimport megtartásához?
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 13:28
Vétójog híján az érzelmekre hatni és érvelni is próbált a magyar miniszter az orosz energia importja mellett.
Makro / Külgazdaság Könnyek szöknek a szemünkbe, ha meglátjuk, mennyivel nőtt a lengyel ipar
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 11:10
Jelentős növekedésről számolt be a lengyel hivatal – majdnem pont akkoráról, mint amekkorát a magyar ipari termelés zuhant.
Makro / Külgazdaság Sikeres ukrán támadás a világ legnagyobb gázfeldolgozó üzeme ellen
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 08:32
A világ legnagyobb gázfeldolgozó üzeme ellen is sikeres támadást indított Ukrajna. Oroszország egy szénbányát vett célba.
Makro / Külgazdaság Így jár, aki kilép az Európai Unióból
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 06:42
A Bank of England kormányzója szerint a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) a belátható jövőben negatív hatása lesz a brit gazdaság növekedésére.
Makro / Külgazdaság Roham a kedvezményes hitelekért: 1100 kkv már lépett – Klasszis Podcast az NGM államtitkárával
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. október 20. 05:44
A Klasszis Podcastban Szabados Richárddal, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkárával beszélgettünk, annak apropóján, hogy a kormány október 6-ától a kis- és középvállalkozások számára is 3 százalékos kamattal teszi elérhetővé az addig 4,5 százalékos likviditási hitelt.
Makro / Külgazdaság Daruval érkeztek, robogóval távoztak a párizsi ékszerrablók
Privátbankár.hu | 2025. október 19. 16:46
Újabb részletek derültek ki a párizsi Louvre múzeum vasárnapi rablásáról. Az elkövetők profinak tűntek, négy perc alatt végeztek, de menekülés közben elhagyták Eugénia császárné koronáját.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG