3p

A külföldi légitársaságokat visszatartja a gyenge kínai kereslet, a növekvő költségek és a meghosszabbodott repülési idők, amelyek az orosz légtér elkerülése miatt váltak szükségessé.

Eközben a kínai légitársaságok egyre nagyobb piaci részesedést szereznek a nemzetközi útvonalakon — összegzi a Reuters. A külföldi légitársaságok, élükön a nyugati szereplőkkel, mint a British Airways és az ausztrál Qantas Airways csökkentik szolgáltatásaikat, vagy úgy döntöttek, hogy nem indítják újra járataikat Kínába a pandémia után, míg a kínai légitársaságok bővítik tengerentúli működésüket. A Kínába és Kínából induló nemzetközi járatok aránya, amelyeket az ország légitársaságai üzemeltetnek, magasabb, mint a koronavírus járvány előtti időszakban, amikor a globális légiközlekedés nagyrészt leállt, és ez az arány egyre csak növekszik.

A British Airways csütörtökön lépett

A British Airways csütörtökön közölte, hogy október végétől egy évre leállítja London és Peking közötti járatait kereskedelmi okokból, és a múlt hónapban ugyanilyen időszakra felfüggesztette az egyik naponta kétszer közlekedő London-Hong Kong járatát is. Az ukrajnai háború 2022-es kitörése óta a kínai légitársaságok továbbra is rövidebb északi útvonalakat használnak Európába és Észak-Amerikába Oroszország hatalmas légterén keresztül.

A British Airways egy jól bejáratott globális szolgáltató
A British Airways egy jól bejáratott globális szolgáltató
Fotó: Wikipédia

Ezzel szemben az európai, amerikai és más országok légitársaságait vagy Moszkva vagy saját kormányaik kitiltották az orosz légtérből, vagy biztonsági aggályok miatt nem repülnek át rajta.

Ez tovább növelte a kínai légitársaságok költségelőnyét, és lehetővé tette számukra, hogy nagyobb részesedést szerezzenek a nemzetközi piacon, miközben a belföldi útvonalakon folyó éles verseny nyomást gyakorol a jegyárakra és a jövedelmezőségre.

A British Airways heti négy napos Peking-London járata körülbelül 2 és fél órával hosszabb időt vesz igénybe, mint a China Southern napi járata ugyanazon az útvonalon, amelyet tavaly indítottak – derül ki a Flightradar24 repüléskövető adataiból.

A kínai légitársaságok rövidebb úton érketik el Európát
A kínai légitársaságok rövidebb úton érketik el Európát
Fotó: Flightradar24

Keresik a kemény valuta bevételt

„A kínai légitársaságok általában akár 30 százalékkal alacsonyabb költségekkel működnek, mint nemzetközi riválisaik” – mondta John Grant, az OAG utazási adatszolgáltató cég vezető elemzője. „A kínai légitársaságok kétségbeesetten keresik a kemény valutákat, és széles körű terjeszkedésbe kezdtek.”

A Cirium menetrendi adatai szerint, amelyeket a Reuters elemzett, a kínai légitársaságok, beleértve a China Southernt, a China Easternt és az Air Chinát, júliusban a 2019. júliusi nemzetközi járataik számának 90 százalékát üzemeltették. Ezzel szemben a külföldi légitársaságok csak a járvány előtti járataik 60 százalékát üzemeltették, ami visszavonulást jelez.

Például Mexikó és Kína között a járvány után csak kínai légitársaságok indítanak közvetlen járatokat, mivel az Aeromexico nem indította újra a járatait a járvány után.

Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója a múlt héten elmondta, hogy a csoport ázsiai gyengesége nem a gazdasági lehetőségek hiányából fakad, hanem a „kínai légitársaságok által biztosított túlkínálatból".

A Közel-Keleten azonban, ahol Kína szorosabb kapcsolatok kiépítésén dolgozik, a dubaji Emirates teljes mértékben helyreállította kapacitását Kínába, a Kuwait Airways növelte járatainak számát, és Bahrain Gulf Air légitársasága májusban először indított járatokat két kínai városba.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Az Egyesült Államokban több a munkahely, de nőtt a munkanélküliség
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 18:00
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál több új munkahely jött létre novemberben a nem mezőgazdasági ágazatokban, a munkanélküliségi ráta pedig az elemzők által várt stagnálás helyett emelkedett.
Makro / Külgazdaság Javultak a gazdasági várakozások Németországban és az euróövezetben
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 16:00
Decemberben a ZEW gazdaságkutató intézet németországi és euróövezeti gazdasági hangulatindexe is javult az előző havihoz képest.
Makro / Külgazdaság Hoztak is, meg nem is Varga Mihályék az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 15:41
Alacsonyabb gazdasági növekedést, ugyanakkor alacsonyabb inflációt is prognosztizálnak a friss Inflációs jelentésben.
Makro / Külgazdaság Itt az év utolsó kamatdöntése, Varga Mihályékra jövőre nagy feladatok várnak
Imre Lőrinc | 2025. december 16. 14:00
Bár novemberben az infláció 3,8 százalékra, a jegybank toleranciasávjába csökkent, a Magyar Nemzeti Bank az év utolsó kamatdöntő ülésén sem változtatott a 6,5 százalékon álló irányadó ráta szintjén.
Makro / Külgazdaság Nem csökkent az euróövezet külkereskedelmi többlete
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 13:41
Októberben éves szinten nőtt, havi összevetésben stagnált az euróövezet külkereskedelmi többlete az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat kedden közzétett első becslése alapján.
Makro / Külgazdaság Mi történt az euróövezeti gazdasággal decemberben?
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 12:13
Decemberben már sorban a hetedik hónapban nőtt az euróövezeti szolgáltatóipar teljesítménye.
Makro / Külgazdaság A kormány szerint a fogyasztás jövőre is a magyar gazdaság hajtóereje lehet
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 11:47
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ) kedden Budapesten a digitális kereskedelmi és tranzakciós ökoszisztéma fejlesztéséről.
Makro / Külgazdaság Hirtelen sokkal olcsóbb lesz a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 11:16
Jelentősen csökkennek szerdától az üzemanyag nagykereskedelmi árak.
Makro / Külgazdaság Egyre jobban szorul a hurok Ursula von der Leyenék terve körül – de csak színház lenne az egész?
Litván Dániel | 2025. december 16. 09:49
Két nappal az uniós csúcs előtt feloldhatatlannak látszik a patthelyzet az Ukrajnának a lefoglalt orosz vagyonból nyújtott uniós hitel ügyében. De csak játszanak az idegekkel az uniós vezetők?
Makro / Külgazdaság Több nagy bejelentésre is készül a 4iG Amerikában
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 09:27
Washingtonban folytat magas szintű tárgyalásokat Jászai Gellért, a 4iG Csoport elnöke.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG