Az olaj ára 2023 szeptember eleje után a világgazdaság gyengélkedése nyomán csökkent, ezzel együtt a benzinkutaknál is kedvezőbb számok várták az autósokat. A sokéves trendek alapján a szakértők az év utolsó negyedében az árak további szelídülését várták. Ezzel szemben a közel-keleti válság miatt hordónként 70 dollár fölé nőttek az olaj tőzsdei jegyzései.
Carley Garner, a Real Money tanácsadó cég elemzője decemberben további drágulást jósolt, és várakozása be is jött a The Street amerikai tőzsdei szakportál összefoglalója szerint. Akkor arra tippelt, hogy a 68 dollár/hordós árszint olyan ellenállási pont, amely alá nem csökken az olaj árfolyama. Az elemző a napokban frissítette előrejelzését. Ehhez figyelembe vette, hogy az OPEC+, amely az olajkartell országai mellett Oroszországot is magában foglalja továbbra is igyekszik feltornászni az olajárat. Az országcsoport júniusban napi 3,66 millió hordós kitermeléscsökkentésről döntött 2024-re vonatkozóan. Szaúd-Arábia ezen felül további egymillió hordós visszafogást vállalt júliusban, majd az OPEC+ további 2,2 milliós önkéntes vágással fejelte meg ezt novemberben 2024 márciusáig.
Az amerikai kormány becslése szerint így a kibővült kartell kitermelése már augusztusban kétéves mélypontra, napi 27 millió hordóra csökkent. Szaúd-Arábia 8,7 millió hordóra vette vissza napi kitermelését. Ez olyan alacsony szint, amire a Covid okozta gazdasági hanyatlás kellős közepe, 2021 májusa óta nem volt példa. Ezzel szemen az Egyesült Államok és más országok, köztük Guyana pótolja a kiesett mennyiségnek legalább egy részét. Az amerikai kitermelés októberben napi 13,2 millió hordó volt, ami egymillióval több a 2022. októberi szintnél.
További fontos tényező az olajár szempontjából az ukrajnai háború és a vörös-tengeri válság. Az előbbi egyik érdekes fejleménye, hogy az orosz olajszállítások Indiába, amelyek az orosz agresszió után megugrottak, az elmúlt fél évben csökkennek. Moszkva ugyanis többet kér az energiahordozóért, mint korábban, miközben az iraki exportőrök olcsóbban adják az energiahordozót az indiai importőröknek.
Összességében mindezek eredőjeként a Garner technikai analízisei alapján készült grafikonok azt mutatják, hogy a következő két-három hónapban tartani fogja magát a 2023 közepéhez képest magas olajár. Ezt a tavasz közeledtével szezonális hatások is alátámasztják. Aki tehát arra számít - egyebek mellett, hogy olcsóbb lesz a benzin, az az előrejelzés alapján könnyen csalódhat.
Az üzemanyagokról részletes elemzéseket, köztük az árváltozások okait boncolgató írásokat a laptársunk, a szintén a Klasszis Média Lapcsoport által megjelentetett Mfor heti rovatában, az Mfor Üzemanyagár-figyelőben olvashat.