Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
4p

A vörös-tengeri válság nyomán dráguló tengeri szállítás növelheti az árakat és van még pár tengerszoros a világon, amelynek hajózhatatlanná válása hasonló hatással járhat. Ugyanakkor hajó és konténer van elég. 

A szállítási konténerek bérleti díja két és félszeresére nőtt azt követően, hogy a húszi lázadók drón- és rakétatámadásai miatt a nagy tengeri konténerfuvarozó cégek hajói Afrika megkerülésével jutnak el Ázsiából Európába. Ugyanakkor nem érték el azt a szintet, ahol a koronavírus-járvány alatti szállítási boom idején voltak, és a február enyhülést hozott – derült ki a Conversation hírportál cikkéből, amely a világ tengeri szűk keresztmetszeteit vizsgálta.

Volt már hasonló

A Szuezi-csatorna térségében nem precedens nélküli a hasonló válság. Például az Izrael és Egyiptom közti háborúskodás miatt 1967 és 1975 között zárva volt a Szuezi-csatorna. Az Ever Given konténerszállító hajó 2021-es balesete – a 400 méter hosszú óriás keresztbe fordult a vízi úton – hat napra teljesen eltorlaszolta az átjárót.

Mindezek óriási kárt okoztak, ám a fogyasztói termékek inflációjában nehéz kimutatni a hatásukat. Az ötven évvel ezelőtti eset ráadásul azért pontatlan hasonlat, mert azóta a globalizáció nyomán sokkal nagyobbá vált a világkereskedelem, a világot behálózó beszállítói láncok jelentősége.

Kis költséggel nagy kárt okoznak a húszik

Ugyanakkor a jemeni lázadók akciója megmutatta, hogy viszonylag szerény eszközökkel nagy galibát lehet okozni a hajóútvonalak szűk keresztmetszeteiben.

Átírták a forgatókönyveket a húszik. Fotó: MTI/AP/Indiai haditengerészet
Átírták a forgatókönyveket a húszik. Fotó: MTI/AP/Indiai haditengerészet

A Malajzia és Indonézia közti Malaka-szoros körzetében például a kalózkodás okoz gondot. És ezen is áthalad minden hajó az Ázsia-Európa útvonalon.

További fontos szűk keresztmetszet a Panama-csatorna, amelyen immáron második éve okoz gondot, hogy a viszonylag száraz időjárás miatt kevesebb hajó tud átzsilipelni a Közép-Amerikát kettévágó vízi úton. Ez hosszú várakozásra kényszeríti az arra járó teherhajókat. A fuvarozók egy része inkább az USA nyugati partján köti ki hajóit, ahonnan vasúton szállítja tovább az árut a keleti partra.

Hasonló kerülőút lehetősége a Kína és Vietnám, illetve Európa útvonalon is felmerül. A vasúti szállítás kapacitása azonban töredéke a tengerinek. Ráadásul az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt a szállíttatók és a szállítmányozók kerülik ennek északi, orosz földön át vezető ágát. A déli útvonal Kazahsztánon és a Kaszpi-tengeren át macerásabb, ráadásul nem Németország a végállomása, hanem a törökországi Isztambul.

Elvileg szóba jöhet az Északi-sark felé vezető irány, ám ez a jég miatt csak öt hónapon át hajózható és használata fenyegeti a térség érzékeny élővilágát.

Nem eszik olyan forrón a kását!

A jó hír az, hogy a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán át haladó forgalom nem szűnt meg, csak csökkent. Az októberi havi félmillió hajóról decemberre kétszázezerre esett. Emellett a tengeri fuvarozók a 2022 nyár végén kezdődött szállítási hullámvölgy nyomán kapacitásfelesleggel rendelkeztek. Ez ad egy puffert, amit feltöltve ellensúlyozhatják a megnövekedett szállítási időt és költségeket.

Van elég belőlük? Fotó: Pixabay
Van elég belőlük? Fotó: Pixabay

A Drewry tengerhajózási tanácsadó vállalat - Freightwaves szállítmányozási szakportálon idézett  - elemzése egyenesen arra a következtetésre jut, hogy olyan nagy túlkínálat van szállítási piacon, amely elnyelheti a hajóút hosszabbá válásából fakadó plusz kapacitásigényt. Ez nem jelenti azt, hogy az árak visszatérnek a válság előtti szintre, de nem fenyeget olyan drágulás, ami érezhető lenne a fogyasztói inflációban.

Még élénken él a szakemberek emlékezetében a koronavírus-járvány idején kialakult katasztrofális helyzet a világ ellátási láncaiban. Akkor azonban drámaian megugrott a kereslet, miközben megroppant a kínálat, miután az emberek otthon maradtak. Most nem kell számolni azzal, hogy a világ kormányai helikopterpénzzel (szabadon elkölthető támogatásokkal) tömik tele az emberek zsebét, hogy életben tartsák országaik gazdaságát.

Mást is lőnek

A húszik február első hetében két támadást intéztek ballisztikus rakétákkal teherhajók ellen. Egyik sem okozott komoly kárt annak ellenére, hogy az amerikai haditengerészet nem lő le minden támadó eszközt, csak vélhetően azokat, amelyek röppályája veszélyesnek látszik.

Jellemző a támadásokra, hogy miközben a jemeni lázadók állítólag az Izraelbe irányuló szállításokat akarják megakadályozni, az egyik célpont dél felé hajózott. Úti célja az AP hírügynölkség szerint Szingapúr volt.

 

 

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Összeszorított foggal várhatják a jövő hetet a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 7. 08:41
Megtudhatjuk, mekkora az államháztartási hiány, mennyivel drágul az életünk, és mi történik a bukdácsoló iparban.
Makro / Külgazdaság A kormány azzal vádolja Magyar Pétert, a Valutaalap kottájából játszik
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 6. 16:23
A Nemzetgazdasági Minisztérium szóvivője szerint az IMF ihlette az úgynevezett Tisza-adót.
Makro / Külgazdaság Remek lehet a csillagállás a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 6. 09:53
Az Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint a jövő héten csökkenhetnek az árak.
Makro / Külgazdaság Trump adhat egy lökést a magyar akkumulátorgyártásnak?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 6. 09:28
Az amerikai elnök rendeletében a nulla vámtételek között szerepelnek az elektromos járművek akkumulátorainak kulcsfontosságú összetevői.
Makro / Külgazdaság Sokba kerülhet a lengyeleknek ez a londoni döntés
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 6. 09:22
Negatívra rontotta a lengyel államadósosztályzat kilátását a brit Fitch Ratings hitelminősítő cég.
Makro / Külgazdaság Nagy haragra gerjesztette Trumpot a Google uniós megabírsága
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 6. 09:06
Az amerikai elnök azzal fenyegetőzött, hogy semmissé teszi azt a közel 3 milliárd eurós bírságot is tartalmazó büntetéseket, amelyket az amerikai multinacionális technológiai vállalatra rótt ki az Európai Bizottság.
Makro / Külgazdaság Már bizsereg Trump tenyere
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 6. 08:36
Az amerikai elnök megnevezte, kik közül kerülhet ki jövő májusban a Fed új elnöke, akinek irányításával a jegybank Trump szája-íze szerint hozza meg a döntéseit.
Makro / Külgazdaság Hazájából kapott rossz hírt Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 16:23
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jelentősen kevesebb új munkahely jött létre augusztusban a nem mezőgazdasági ágazatokban, a munkanélküliségi ráta pedig az elemzők által várttal összhangban emelkedett az előző havihoz képest.
Makro / Külgazdaság Egymás tenyerébe csapott a kormány és Budapest – megállapodtak Rákosrendezőről
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 5. 16:01
Aláírták az infrastruktúra-fejlesztési megállapodást.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan magas a magyar államadósság?
Gáspár András | 2025. szeptember 5. 15:31
Regionális összehasonlításban az átlag alatt nőtt a magyar államadósság az elmúlt 15 évben, az Államadósság Kezelő Központ vezetője szerint ez annak fényében is pozitív, hogy Magyarország indult a legrosszabb helyzetből a rendszerváltás idején.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG