4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vörös-tengeri válság nyomán dráguló tengeri szállítás növelheti az árakat és van még pár tengerszoros a világon, amelynek hajózhatatlanná válása hasonló hatással járhat. Ugyanakkor hajó és konténer van elég. 

A szállítási konténerek bérleti díja két és félszeresére nőtt azt követően, hogy a húszi lázadók drón- és rakétatámadásai miatt a nagy tengeri konténerfuvarozó cégek hajói Afrika megkerülésével jutnak el Ázsiából Európába. Ugyanakkor nem érték el azt a szintet, ahol a koronavírus-járvány alatti szállítási boom idején voltak, és a február enyhülést hozott – derült ki a Conversation hírportál cikkéből, amely a világ tengeri szűk keresztmetszeteit vizsgálta.

Volt már hasonló

A Szuezi-csatorna térségében nem precedens nélküli a hasonló válság. Például az Izrael és Egyiptom közti háborúskodás miatt 1967 és 1975 között zárva volt a Szuezi-csatorna. Az Ever Given konténerszállító hajó 2021-es balesete – a 400 méter hosszú óriás keresztbe fordult a vízi úton – hat napra teljesen eltorlaszolta az átjárót.

Mindezek óriási kárt okoztak, ám a fogyasztói termékek inflációjában nehéz kimutatni a hatásukat. Az ötven évvel ezelőtti eset ráadásul azért pontatlan hasonlat, mert azóta a globalizáció nyomán sokkal nagyobbá vált a világkereskedelem, a világot behálózó beszállítói láncok jelentősége.

Kis költséggel nagy kárt okoznak a húszik

Ugyanakkor a jemeni lázadók akciója megmutatta, hogy viszonylag szerény eszközökkel nagy galibát lehet okozni a hajóútvonalak szűk keresztmetszeteiben.

Átírták a forgatókönyveket a húszik. Fotó: MTI/AP/Indiai haditengerészet
Átírták a forgatókönyveket a húszik. Fotó: MTI/AP/Indiai haditengerészet

A Malajzia és Indonézia közti Malaka-szoros körzetében például a kalózkodás okoz gondot. És ezen is áthalad minden hajó az Ázsia-Európa útvonalon.

További fontos szűk keresztmetszet a Panama-csatorna, amelyen immáron második éve okoz gondot, hogy a viszonylag száraz időjárás miatt kevesebb hajó tud átzsilipelni a Közép-Amerikát kettévágó vízi úton. Ez hosszú várakozásra kényszeríti az arra járó teherhajókat. A fuvarozók egy része inkább az USA nyugati partján köti ki hajóit, ahonnan vasúton szállítja tovább az árut a keleti partra.

Hasonló kerülőút lehetősége a Kína és Vietnám, illetve Európa útvonalon is felmerül. A vasúti szállítás kapacitása azonban töredéke a tengerinek. Ráadásul az Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt a szállíttatók és a szállítmányozók kerülik ennek északi, orosz földön át vezető ágát. A déli útvonal Kazahsztánon és a Kaszpi-tengeren át macerásabb, ráadásul nem Németország a végállomása, hanem a törökországi Isztambul.

Elvileg szóba jöhet az Északi-sark felé vezető irány, ám ez a jég miatt csak öt hónapon át hajózható és használata fenyegeti a térség érzékeny élővilágát.

Nem eszik olyan forrón a kását!

A jó hír az, hogy a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán át haladó forgalom nem szűnt meg, csak csökkent. Az októberi havi félmillió hajóról decemberre kétszázezerre esett. Emellett a tengeri fuvarozók a 2022 nyár végén kezdődött szállítási hullámvölgy nyomán kapacitásfelesleggel rendelkeztek. Ez ad egy puffert, amit feltöltve ellensúlyozhatják a megnövekedett szállítási időt és költségeket.

Van elég belőlük? Fotó: Pixabay
Van elég belőlük? Fotó: Pixabay

A Drewry tengerhajózási tanácsadó vállalat - Freightwaves szállítmányozási szakportálon idézett  - elemzése egyenesen arra a következtetésre jut, hogy olyan nagy túlkínálat van szállítási piacon, amely elnyelheti a hajóút hosszabbá válásából fakadó plusz kapacitásigényt. Ez nem jelenti azt, hogy az árak visszatérnek a válság előtti szintre, de nem fenyeget olyan drágulás, ami érezhető lenne a fogyasztói inflációban.

Még élénken él a szakemberek emlékezetében a koronavírus-járvány idején kialakult katasztrofális helyzet a világ ellátási láncaiban. Akkor azonban drámaian megugrott a kereslet, miközben megroppant a kínálat, miután az emberek otthon maradtak. Most nem kell számolni azzal, hogy a világ kormányai helikopterpénzzel (szabadon elkölthető támogatásokkal) tömik tele az emberek zsebét, hogy életben tartsák országaik gazdaságát.

Mást is lőnek

A húszik február első hetében két támadást intéztek ballisztikus rakétákkal teherhajók ellen. Egyik sem okozott komoly kárt annak ellenére, hogy az amerikai haditengerészet nem lő le minden támadó eszközt, csak vélhetően azokat, amelyek röppályája veszélyesnek látszik.

Jellemző a támadásokra, hogy miközben a jemeni lázadók állítólag az Izraelbe irányuló szállításokat akarják megakadályozni, az egyik célpont dél felé hajózott. Úti célja az AP hírügynölkség szerint Szingapúr volt.

 

 

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Varga Mihály: Magyarország rászorul Kína pénzére
Privátbankár.hu | 2025. június 18. 08:32
A jegybankelnök úgy látja: szükséges a kínai támaszték.
Makro / Külgazdaság Hiába Orbán Viktorék minden erőfeszítése?
Csabai Károly | 2025. június 18. 05:44
Az árrésstop ellenére az infláció májusban csak tovább nőtt, így nem csoda, ha az európai összehasonlításban sem sikerült előrébb lépnünk, az unióban például továbbra is a miénk a 25. legmagasabb éves fogyasztóiár-index. De a jegybanki alapkamatok, valamint az úgynevezett visszatekintő reálkamatok összevetésében is ugyanott vagyunk, ahol egy hónappal korábban – derül ki lapunk legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképéből.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton fellebbezni készül a Budapestnek kedvező ítélet miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 16:44
A miniszer vitatja a bírósági döntést a 10 milliárd forint visszafizetéséről. Felhívta Karácsony Gergely figyelmét arra, hogy 2019 óta még több állami pénzből gazdálkodhat a főváros.
Makro / Külgazdaság Kamatostul visszakapja a főváros
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 16:09
Az Államkincstárnak 10 milliárd forintot kell visszafizetnie, erről döntött a bíróság.
Makro / Külgazdaság Mi lesz az árrésstop vége? Csillag Istvánt kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 15:41
A volt gazdasági és közlekedési miniszter június 25-én szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság A japán jegybankot nem rázta meg a közel-keleti háború – így döntött
Privátbankár.hu | 2025. június 17. 15:27
A japán jegybank (BoJ) az elemzők által vártnak megfelelően, egyhangú döntéssel évi 0,5 százalékon, 2008 óta a legmagasabb szinten tartotta irányadó kamatát kedden.
Makro / Külgazdaság Menetel a magyar gazdaság a béka feneke alá: már csak minimális növekedésre számít a szakértő
Herman Bernadett | 2025. június 16. 16:48
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5 százalékos növekedés után gyorsulásra lehet számítani 2026-ban. Mindezt ebben az évben 4,3, 2026-ban pedig 4 százalékos éves átlagos infláció kísérheti – ismertette Németh Dávid, a K&H vezető elemzője a pénzintézet legfrissebb előrejelzését. A prognózisból az is kiderült, hogy mi vár a forintra.
Makro / Külgazdaság Ha a legsötétebb jóslatok jönnek be, durva infláció vár ránk
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 15:27
Az izraeli-iráni háború miatt komolyabban megugrott az olajár, egyes jóslatok 100-120 dolláros hordónkénti árat sem tartanak kizártnak. Munkatársunk a Trend FM reggeli műsorának vendége volt – a témák között a plázastop szigorítása is szerepelt.
Makro / Külgazdaság Ki nem találná, melyik országból jött a legtöbb menekült az unióba
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:49
Összességében csökkent a menedékkérők száma az első negyedévben, itt vannak a friss statisztikák.
Makro / Külgazdaság Nem lassít az Európai Bizottság – jön az összeütközés Magyarországgal?
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:18
Az uniós energiaügyi biztos nem enyhítene a korábban felvázolt, a magyar kormány által élesen kritizált intézkedéscsomagon.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG