4p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ukrajna egy orosz hadihajóra és egy orosz tankerre is csapást mért a napokban a Fekete-tengernél drónok segítségével, a jövőben pedig a kereskedelmi olajszállítókat is eltanácsolja az orosz kikötőkből. A cél a tengeri olajexport ellehetetlenítése és ezáltal a Kreml olajbevételeinek megnyirbálása.

Arról már korábban beszámoltunk, hogy az ukrán drónok ma már rendszeresen elérik az orosz fővárost, Moszkvát. Bár jelentős károkat (egyelőre) nem okoznak, arra tökéletesen alkalmasak, hogy félelmet gerjesszenek az orosz lakosság körében, és ezáltal számukra is kézzelfoghatóvá tegyék a háborút.

Az elmúlt hónapokban, hetekben az is kiderült, hogy az ukrán erők képesek csapásokat mérni az oroszok által annektált Krímbe vezető hidakra, sőt, már a félszigetre is: az ottani célpontokat drónokkal és brit-francia fejlesztésű Storm Shadow robotrepülőgépekkel is támadják.

Fókuszban a Fekete-tenger

Az elmúlt napokban pedig az is nyilvánvalóvá vált, hogy már a Fekete-tengeren és környékén hajózó orosz hadihajók és tankerek sincsenek biztonságban.

Szombatra virradó éjjel például az  Azovi-tengert a Fekete-tengerrel összekötő Kercsi-szorosban csapott le az SIG nevű orosz tankerra egy ukrán tengeri drón, amely ukrán források szerint mintegy 450 kilogramm robbanóanyaggal volt megrakva.

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a Fekete-tengerben fekvő Kígyó-szigeten 2023. július 6-án, ahol a sziget védelme közben elesett ukrán katonákra emlékezett. Az ukrán erők egyre több kárt okoznak a tengeren az oroszoknak. Fotó: EPA/PRESIDENTIAL PRESS SERVICE
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a Fekete-tengerben fekvő Kígyó-szigeten 2023. július 6-án, ahol a sziget védelme közben elesett ukrán katonákra emlékezett. Az ukrán erők egyre több kárt okoznak a tengeren az oroszoknak. Fotó: EPA/PRESIDENTIAL PRESS SERVICE

A támadásban a gépház károsodott, a legénység néhány tagja pedig üvegszilánkoktól szenvedett sérüléseket. Orosz közlések szerint a történtek idején a hajó nem szállított olajat, az ukránok szerint viszont igen, méghozzá az orosz hadseregnek. (Bár az SIG "civil" hajó, arról ismert, hogy ellátja üzemanyaggal a hadsereget.) A támadás miatt ideiglenesen ismét le kellett állítani a forgalmat a Kercsi-szorosi hídon (más néven a Krími hídon), amelyet legutóbb július közepén rongáltak meg ukrán drónok.

Az ukrán erők – ahogy ez ilyen esetekben jellemző – nyíltan nem vállalták magukra az akciót, de burkoltan jelezték érintettségüket.

“Mindaz, ami az Orosz Föderáció hajóival és a Krími híddal történik, abszolút logikus és hatékony lépés az ellenségre vonatkozóan” – mondta Vaszil Maljuk, az ukrán biztonsági szolgálat vezetője. – “Ráadásul az ilyen különleges műveletek Ukrajna felségvizein zajlanak és teljesen legálisak.”

Péntekre virradó éjjel pedig az Olenegorszki Gornjakra mértek csapást ukrán tengeri drónok a novoroszijszki haditengerészeti bázison. A hadihajót emiatt a kikötőbe kellett vontatni.

Megakasztanák az olajexportot

A német Die Welt elemzése szerint ez azt jelzi, hogy az ukrán erők fokozzák támadásaikat a Fekete-tengeren: új fejlesztésű tengeri drónjaik fenyegetést jelentenek az orosz hajókra a tenger északi részén. Mindez pedig hamarosan a kereskedelmi hajók forgalmát is komoly mértékben hátráltathatja.  

Az ukrán hajózási hatóság már ki is adott egy figyelmeztetést, miszerint augusztus 23-tól a fekete-tengeri orosz kikötők és az oda vezető útvonalak a “háború által veszélyeztetett” területnek fognak számítani. A kereskedelmi szállítóhajóknak tehát alig több mint két héten belül el kell hagyniuk a területet.

Ezt figyelembe véve kérdés, hogy továbbra is hajlandóak lesznek-e a nemzetközi hajótársaságok hajókat küldeni az orosz kikötőkbe. Elemzők szerint a nem orosz zászló alatt futó kereskedelmi hajók jelentős része nem fogja ezt megkockáztatni.

Mindez idővel egyre nagyobb problémát jelenthet az orosz olajexportőröknek, hiszen a Fekete-tenger az olajszállítások legfontosabb tengeri útvonala, emellett az orosz gabonaszállítások túlnyomó, valamint az LNG-szállítások kisebb része is itt bonyolódik – a kiindulópontot a Fekete-tenger vagy az Azovi-tenger kikötői jelentik. (Ezek a hajók persze nem európai uniós országokba szállítanak, hiszen az orosz olajat – a vezetéken szállított olaj kivételével – az EU már tavaly szankciós listára tette.)

A térségbeli ukrán dróntámadások tehát végeredményben az orosz állam egyik legfontosabb bevételi forrását apaszthatják el, legalábbis részben.

„Oroszország sebezhető az olajexportáló kikötőket érő támadásokat tekintve, hiszen a háborús gazdaságot az olaj tüzeli”, írta Robin Brooks, az International Finance Institute vezető közgazdásza Twitteren, megjegyezve, hogy az egyik legfontosabb kikötőt, a novoroszijszkit több ukrán dróntámadás is érte.

Elemzők szerint Ukrajna most saját fegyverével próbálja meggyengíteni Oroszországot, hiszen néhány hete Moszkva próbálta megakasztani az ukrán (gabona)exportot azáltal, hogy elvileg blokád alá vonta az ukrajnai kikötőket. A gyakorlatban ugyanakkor nem váltotta be a fenyegetést: azóta több nemzetközi hajó is baj nélkül eljutott a kikötőkbe.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nemet mondott a magyar kormány – bukik az EU B-terve?
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 12:39
A kötvénykibocsátást elutasította Magyarország.
Makro / Külgazdaság Fontos döntés született Magyarországról, amíg ön aludt
Privátbankár.hu | 2025. december 6. 08:13
Megtörtént az év utolsó hitelminősítő felülvizsgálata.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen, hogy milyen kartellezést lepleztek le a magyar hatóságok
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 11:24
Tiltott módon egyeztettek az érintett cégek.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: kiábrándító képet adnak gazdaságunkról a legújabb GDP-adatok
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 10:59
Lényegében 2022 nyarától nem képes érdemi növekedést felmutatni a magyar gazdaság.
Makro / Külgazdaság Olcsóbb benzint hoz a Mikulás az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. december 5. 10:22
Az átlagárak tovább csökkenhetnek.
Makro / Külgazdaság Megjött az adat, ami eldöntheti, hogy merre mozdul a GDP az év végén
Imre Lőrinc | 2025. december 5. 08:30
Éves szinten nagyobb a csökkenés a szeptemberi mutatóhoz képest, havi alapon viszont ismét enyhén bővült az ipar teljesítménye októberben.
Makro / Külgazdaság Van egy kis gond: csak első ránézésre jött jó hír az Egyesült Államokból
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 16:40
Felemás számokat közöltek.
Makro / Külgazdaság Felemás számok jöttek az euróövezetből, mi történt a kiskereskedelemmel?
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 14:11
Stagnálás és növekedés is volt.
Makro / Külgazdaság Megint zsebrevágott 190 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 12:37
Pedig előzetesen 80 milliárddal is megelégedett volna. A kamatokkal is lejjebb lehetett kicsit menni.
Makro / Külgazdaság Megint változik a benzinár pénteken
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 12:08
Sőt, a gázolajé sem marad ugyanannyi.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG