4p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ukrajna egy orosz hadihajóra és egy orosz tankerre is csapást mért a napokban a Fekete-tengernél drónok segítségével, a jövőben pedig a kereskedelmi olajszállítókat is eltanácsolja az orosz kikötőkből. A cél a tengeri olajexport ellehetetlenítése és ezáltal a Kreml olajbevételeinek megnyirbálása.

Arról már korábban beszámoltunk, hogy az ukrán drónok ma már rendszeresen elérik az orosz fővárost, Moszkvát. Bár jelentős károkat (egyelőre) nem okoznak, arra tökéletesen alkalmasak, hogy félelmet gerjesszenek az orosz lakosság körében, és ezáltal számukra is kézzelfoghatóvá tegyék a háborút.

Az elmúlt hónapokban, hetekben az is kiderült, hogy az ukrán erők képesek csapásokat mérni az oroszok által annektált Krímbe vezető hidakra, sőt, már a félszigetre is: az ottani célpontokat drónokkal és brit-francia fejlesztésű Storm Shadow robotrepülőgépekkel is támadják.

Fókuszban a Fekete-tenger

Az elmúlt napokban pedig az is nyilvánvalóvá vált, hogy már a Fekete-tengeren és környékén hajózó orosz hadihajók és tankerek sincsenek biztonságban.

Szombatra virradó éjjel például az  Azovi-tengert a Fekete-tengerrel összekötő Kercsi-szorosban csapott le az SIG nevű orosz tankerra egy ukrán tengeri drón, amely ukrán források szerint mintegy 450 kilogramm robbanóanyaggal volt megrakva.

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a Fekete-tengerben fekvő Kígyó-szigeten 2023. július 6-án, ahol a sziget védelme közben elesett ukrán katonákra emlékezett. Az ukrán erők egyre több kárt okoznak a tengeren az oroszoknak. Fotó: EPA/PRESIDENTIAL PRESS SERVICE
Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a Fekete-tengerben fekvő Kígyó-szigeten 2023. július 6-án, ahol a sziget védelme közben elesett ukrán katonákra emlékezett. Az ukrán erők egyre több kárt okoznak a tengeren az oroszoknak. Fotó: EPA/PRESIDENTIAL PRESS SERVICE

A támadásban a gépház károsodott, a legénység néhány tagja pedig üvegszilánkoktól szenvedett sérüléseket. Orosz közlések szerint a történtek idején a hajó nem szállított olajat, az ukránok szerint viszont igen, méghozzá az orosz hadseregnek. (Bár az SIG "civil" hajó, arról ismert, hogy ellátja üzemanyaggal a hadsereget.) A támadás miatt ideiglenesen ismét le kellett állítani a forgalmat a Kercsi-szorosi hídon (más néven a Krími hídon), amelyet legutóbb július közepén rongáltak meg ukrán drónok.

Az ukrán erők – ahogy ez ilyen esetekben jellemző – nyíltan nem vállalták magukra az akciót, de burkoltan jelezték érintettségüket.

“Mindaz, ami az Orosz Föderáció hajóival és a Krími híddal történik, abszolút logikus és hatékony lépés az ellenségre vonatkozóan” – mondta Vaszil Maljuk, az ukrán biztonsági szolgálat vezetője. – “Ráadásul az ilyen különleges műveletek Ukrajna felségvizein zajlanak és teljesen legálisak.”

Péntekre virradó éjjel pedig az Olenegorszki Gornjakra mértek csapást ukrán tengeri drónok a novoroszijszki haditengerészeti bázison. A hadihajót emiatt a kikötőbe kellett vontatni.

Megakasztanák az olajexportot

A német Die Welt elemzése szerint ez azt jelzi, hogy az ukrán erők fokozzák támadásaikat a Fekete-tengeren: új fejlesztésű tengeri drónjaik fenyegetést jelentenek az orosz hajókra a tenger északi részén. Mindez pedig hamarosan a kereskedelmi hajók forgalmát is komoly mértékben hátráltathatja.  

Az ukrán hajózási hatóság már ki is adott egy figyelmeztetést, miszerint augusztus 23-tól a fekete-tengeri orosz kikötők és az oda vezető útvonalak a “háború által veszélyeztetett” területnek fognak számítani. A kereskedelmi szállítóhajóknak tehát alig több mint két héten belül el kell hagyniuk a területet.

Ezt figyelembe véve kérdés, hogy továbbra is hajlandóak lesznek-e a nemzetközi hajótársaságok hajókat küldeni az orosz kikötőkbe. Elemzők szerint a nem orosz zászló alatt futó kereskedelmi hajók jelentős része nem fogja ezt megkockáztatni.

Mindez idővel egyre nagyobb problémát jelenthet az orosz olajexportőröknek, hiszen a Fekete-tenger az olajszállítások legfontosabb tengeri útvonala, emellett az orosz gabonaszállítások túlnyomó, valamint az LNG-szállítások kisebb része is itt bonyolódik – a kiindulópontot a Fekete-tenger vagy az Azovi-tenger kikötői jelentik. (Ezek a hajók persze nem európai uniós országokba szállítanak, hiszen az orosz olajat – a vezetéken szállított olaj kivételével – az EU már tavaly szankciós listára tette.)

A térségbeli ukrán dróntámadások tehát végeredményben az orosz állam egyik legfontosabb bevételi forrását apaszthatják el, legalábbis részben.

„Oroszország sebezhető az olajexportáló kikötőket érő támadásokat tekintve, hiszen a háborús gazdaságot az olaj tüzeli”, írta Robin Brooks, az International Finance Institute vezető közgazdásza Twitteren, megjegyezve, hogy az egyik legfontosabb kikötőt, a novoroszijszkit több ukrán dróntámadás is érte.

Elemzők szerint Ukrajna most saját fegyverével próbálja meggyengíteni Oroszországot, hiszen néhány hete Moszkva próbálta megakasztani az ukrán (gabona)exportot azáltal, hogy elvileg blokád alá vonta az ukrajnai kikötőket. A gyakorlatban ugyanakkor nem váltotta be a fenyegetést: azóta több nemzetközi hajó is baj nélkül eljutott a kikötőkbe.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Köhintett a francia ipar, csak be ne rekedjen!
Privátbankár.hu | 2024. november 5. 16:01
Szeptemberben szezonális és naptári kiigazítással 0,9 százalékkal, május óta először csökkent az előző havihoz képest a francia ipari termelés az augusztusi 1,1 százalékos havi bővülés után.
Makro / Külgazdaság Magyarországot is elérheti a kenyérpirítós Trump-csapás
Buksza blog | 2024. november 5. 12:44
Ha komolyan lehetn venni Donald Trump vámemelési ígéretét, amivel az elnökválasztás előtt kampányolt – ami nála erősen kérdéses –, akkor látványos vereséget kellene szenvednie a szavazáson.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra sem lehet büszke az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2024. november 5. 08:32
2024. szeptemberben az export euróban számított értéke 5,0 százalékkal, az importé 4,0 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz képest. A termék-külkereskedelmi egyenleg 187 millió euróval romlott. 
Makro / Külgazdaság Csak Magyarországon és Romániában elérhetetlen a Covid-vakcina
Privátbankár.hu | 2024. november 5. 08:16
A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ roppant későn, október 11-én írt ki közbeszerzést a Covid-vakcinákra. Bár szakértők szerint már igazi járvány van, körképünkből mégis az derül ki, hogy az Európai Unióban kizárólag nálunk és keleti szomszédunknál nincs elérhető koronavírus-oltóanyag.
Makro / Külgazdaság Trump győzelme vagy az adók emelése számít a magyar autósoknak?
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 15:58
A keddi amerikai elnökválasztás a gazdaság számos területére hatással lehet. Az ugyan túlzott egyszerűsítésnek tűnik, hogy Donald Trump győzelme egyértelműen kedvez az olajiparnak, míg Kamala Harris megválasztása a megújulóenergia-ágazat számára fontos. Ugyanakkor az tény, hogy a korábbi elnök visszatérése esetén a környezetvédelmi kérdések háttérbe szorulhatnak, és a fosszilis energiahordozók kivezetése lassabb lehet. Mindez az olajárakra is hatással lehet, de a magyar autósok számára rövid távon ennél is fontosabb lehet, hogy a költségvetés problémái miatt egyes adók, így például az üzemanyagokat terhelő jövedéki adó infláció követő lehet. Egyebek mellett ezekről a témákról is beszélt a Trend FM hétfő délelőtti adásában kollégánk, Király Béla.
Makro / Külgazdaság Pogátsa Zoltán: Nincs apokalipszis, de az sem igaz, hogy minden rendben lenne a magyar gazdaságban
Csabai Károly | 2024. november 4. 15:11
A közgazdásszal, szociológussal, a Soproni Egyetem docensével a lapcsoportunk által működtetett Klasszis Klub Live-ban beszélgettünk. Annak apropóján, hogy a magyar gazdaság 2023 után az idén is recesszióba zuhant, a GDP két egymást követő negyedévben csökkent. Szóba került a kis- és középvállalkozások támogatása, a felfüggesztett uniós pénzek, az oktatás és az egészségügy helyzete, a minimálbér emelése, valamint az, mennyire jó ötlet a nyugdíjpénztárakban lévő összegek beforgatása lakáscélokra. A Klasszis Klub 4. évfolyamának 62. adását most meg-, illetve visszanézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül? Erről is kérdezzük Vitézy Dávidot a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 14:26
A közgazdász, közlekedési és városmobilitási szakértő, az októberben megalakult új Fővárosi Közgyűlés tagja november 13-án, szerdán 16 óra 30 perckor lesz élő adásunk vendége. A rendszerváltás óta talán még soha nem voltak annyira kiegyenlítettek a politikai erőviszonyok Budapesten, mint a most kezdődött ötéves ciklusban. Az azonos szavazati aránnyal rendelkező Fidesz és a Tisza Párt mellett a többiek jelenthetik a mérleg nyelvét. Köztük a háromfős Podmaniczky Mozgalom, élén Vitézy Dáviddal. A frakcióvezetővel szokás szerint élőben zajló stúdióbeszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni, majd azt online követni és kérdéseket feltenni.
Makro / Külgazdaság Saját bányacége lett Orbán Viktor unokaöccsének is
Vég Márton | 2024. november 4. 13:12
Ezúttal a miniszterelnök unokaöccse látta elérkezettnek a pillanatot arra, hogy egy saját bányacéget rakjon össze. 
Makro / Külgazdaság A romániai Ford nem kér a magyar akkumulátorokból, csinál magának
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 12:25
Saját magának gyárt majd akkumulátorokat a romániai Ford-üzem. 
Makro / Külgazdaság Ötössel kezdődhet a benzinár?
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 10:44
A benzin olcsóbb, a gázolaj drágább lehet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG