3p

A gallok nem viccelnek, hanem tesznek is a klímavédelemért. Még akkor is, ha óriási üzlet a légi közlekedés. A közelmúltban sokakat meglepett, hogy betiltották a belföldi repülőjáratokat azon városok között, amelyek esetében két és fél óra alatt meg lehet tenni az utat vonattal is.

Az új szabály alapján Párizsból már nem lehet repülővel utazni Nantes-ba, Lyonba vagy Bordeaux-ba – adja hírül a BBC-re hivatkozva a greenfo.hu A döntést többen is kritizálták. Az európai légitársaságokat tömörítő szakmai szervezet egyik vezetője azt mondta, a tiltásnak minimális lesz a hatása a szén-dioxid-kibocsátásra. Laurent Donceel szerint a kormányoknak valódi és érzékelhető megoldásokat kellene kidolgozniuk a probléma megoldására.

A BBC szerint az Emmanuel Macron francia elnök által létrehozott nemzeti klímaügyi szervezet tagjai eredetileg még szigorúbb szabályokat akartak, ők négy óránál húzták volna meg a vonatutak felső határát. Ezt később néhány francia régió és az Air France-KLM csoport tiltakozása miatt csökkentette a kormány két és fél órára.

Repülő helyett vonat? Fotó: Pixabay
Repülő helyett vonat? Fotó: Pixabay

Az árak emelkednek-e majd?

Mindennek mi lehet a következménye? Például az, hogy más légijáratok árai esetleg emelkednek, bepótolva a kieső bevételt. Ugyanakkor a klímavédők nem tartják elég szigorúnak az óralimitet.
Az UFC-Que Choisir francia fogyasztóvédelmi csoport éppen ezen megfontolásokra gondolva, a négyórás limit visszaállítását követelte, valamint biztosítékokat kért arra, hogy a francia vasúttársaság a törvényre reagálva nem fogja emelni a jegyárakat, vagy csökkenteni a szolgáltatás színvonalát.
A repülő helyett vonat polémia általában ott élénkül meg az utóbbi időben, ahol léteznek belföldi légijáratok, azaz szükségesé teszi ezt az ország nagysága, viszont nem akkorák a távolságok, hogy csak repülővel érje azt megtenni az üzletembereknek. (És persze a turistáknak is.)

A svédek is a vonatra voksolnak

AZ USA-ban ez komolyan szóba sem kerül, hiszen egy kontinens átrepüléséről van szó, ahol fél vagy egész napokat nem vonatozna senki repülés helyett, viszont Svédországban már évek óta napirenden van a téma.

Itt már régóta erős médiakampányt folytatnak a klímavédők, hogy az emberek inkább a fejlett vonathálózatot vegyék igénybe, hiszen a korai érkezést, személyi és csomagellenőrzést, valamint a reptértől való hazautazást beszámítva, időben ugyanott van az utas. A turisztikai szaklapokban évek óta támogatják a vonattal való turistáskodást, nemcsak a környezetvédők, de maguk a lapok szerkesztői is.

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Új GDP-szám érkezett, negyedjére vajon eltalálják az elemzők?
Imre Lőrinc | 2025. december 11. 19:19
Idén már sorozatban a harmadik évben kellett csalódniuk az elemzőknek: az év elején várt érdemi GDP-növekedés helyett 0,5 százalék alatti bővülés jöhet csak össze idehaza 2025-ben. A pozitív oldalon az infláció és a forintárfolyam emelhető ki, ugyanakkor a külső környezetnek való kitettségünk szinte semmit sem változott.
Makro / Külgazdaság Ezt nem teszi ki az Orbán-kormány az ablakba: Brüsszel bekeményített
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 14:34
Több területen is kötelezettségszegési eljárást indított az Európai Bizottság.
Makro / Külgazdaság Megint zsebre vágott 190 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:43
A kamatokon egyelőre nem látszik a leminősítés, sőt.
Makro / Külgazdaság Már jogi lépésekkel is fenyegetik Ursula von der Leyent az orosz vagyon ügyében
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:07
Nem úgy tűnik, mintha meg lehetne törni a belga kormányfő ellenállását. Mi lesz így az Ukrajnának szánt jóvátételi hitellel?
Makro / Külgazdaság Számoltak a hitelminősítők a védőpajzzsal, és mi nem tetszik nekik a magyar gazdaságban? Megszólalt a Fitch elemzője
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 12:32
A fiskális pálya volt a legfőbb, de nem egyetlen oka a kilátás stabilról negatívra rontásánál a Fitch Ratings elemzője szerint.
Makro / Külgazdaság Talált Oroszországon kívül is 800 millió köbméter gázt a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:52
Fontos bejelentést tett Szijjártó Péter.
Makro / Külgazdaság Akár 500 milliót is kaphat, aki most jelentkezik
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:16
Megjelent a a Jedlik Ányos Energetikai Program kiírása.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos: A magyar adórendszer teljesen torz, piac- és növekedésellenes
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. december 11. 10:23
A közgazdász, volt pénzügyminszter a december 10-ei élő műsorának vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 89. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Óvatos duhajok a cégek, már a tavaszi választásokra figyelnek
Imre Lőrinc | 2025. december 11. 10:06
Jövőre már a cégek is 2-3 százalék közötti GDP-növekedésben bíznak Magyarországon, ami enyhén növeli a toborzási kedvüket. Azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is tanultak az egy évvel ezelőtti csalódásból, és visszafogottabban terveznek. Ráadásul az áprilisi választásokig inkább a kivárás lehet a jellemző a munkáltatók oldaláról, akik leginkább a megfelelően képzett dolgozók megtalálásával állnak hadilábon.   A hangsúly azonban az enyhén van, hiszen a jövő áprilisban esedékes választásokig azért inkább a kivárás lesz a jellemző. A jövőben a megfelelő képesítéssel rendelkező munkatársak megtalálása, a globális autóipar helyzete és a társas vállalkozások számának csökkenése is meghatározó trend lehet.
Makro / Külgazdaság Kínában csak nevetnek a vámháborún? Elképesztő számok jöttek
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 09:09
Megemelték a prognózist.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG