3p

A gallok nem viccelnek, hanem tesznek is a klímavédelemért. Még akkor is, ha óriási üzlet a légi közlekedés. A közelmúltban sokakat meglepett, hogy betiltották a belföldi repülőjáratokat azon városok között, amelyek esetében két és fél óra alatt meg lehet tenni az utat vonattal is.

Az új szabály alapján Párizsból már nem lehet repülővel utazni Nantes-ba, Lyonba vagy Bordeaux-ba – adja hírül a BBC-re hivatkozva a greenfo.hu A döntést többen is kritizálták. Az európai légitársaságokat tömörítő szakmai szervezet egyik vezetője azt mondta, a tiltásnak minimális lesz a hatása a szén-dioxid-kibocsátásra. Laurent Donceel szerint a kormányoknak valódi és érzékelhető megoldásokat kellene kidolgozniuk a probléma megoldására.

A BBC szerint az Emmanuel Macron francia elnök által létrehozott nemzeti klímaügyi szervezet tagjai eredetileg még szigorúbb szabályokat akartak, ők négy óránál húzták volna meg a vonatutak felső határát. Ezt később néhány francia régió és az Air France-KLM csoport tiltakozása miatt csökkentette a kormány két és fél órára.

Repülő helyett vonat? Fotó: Pixabay
Repülő helyett vonat? Fotó: Pixabay

Az árak emelkednek-e majd?

Mindennek mi lehet a következménye? Például az, hogy más légijáratok árai esetleg emelkednek, bepótolva a kieső bevételt. Ugyanakkor a klímavédők nem tartják elég szigorúnak az óralimitet.
Az UFC-Que Choisir francia fogyasztóvédelmi csoport éppen ezen megfontolásokra gondolva, a négyórás limit visszaállítását követelte, valamint biztosítékokat kért arra, hogy a francia vasúttársaság a törvényre reagálva nem fogja emelni a jegyárakat, vagy csökkenteni a szolgáltatás színvonalát.
A repülő helyett vonat polémia általában ott élénkül meg az utóbbi időben, ahol léteznek belföldi légijáratok, azaz szükségesé teszi ezt az ország nagysága, viszont nem akkorák a távolságok, hogy csak repülővel érje azt megtenni az üzletembereknek. (És persze a turistáknak is.)

A svédek is a vonatra voksolnak

AZ USA-ban ez komolyan szóba sem kerül, hiszen egy kontinens átrepüléséről van szó, ahol fél vagy egész napokat nem vonatozna senki repülés helyett, viszont Svédországban már évek óta napirenden van a téma.

Itt már régóta erős médiakampányt folytatnak a klímavédők, hogy az emberek inkább a fejlett vonathálózatot vegyék igénybe, hiszen a korai érkezést, személyi és csomagellenőrzést, valamint a reptértől való hazautazást beszámítva, időben ugyanott van az utas. A turisztikai szaklapokban évek óta támogatják a vonattal való turistáskodást, nemcsak a környezetvédők, de maguk a lapok szerkesztői is.

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A pénztárcánkon múlik, bukik-e a magyar gazdaság – de mi lesz, ha külföldön költünk?
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 15:39
A friss kiskereskedelmi adatok mellett a kedden megjelenő Privátbankár Árkosárba is betekinthettek a Trend FM hallgatói hétfőn – munkatársunk a nyomdaipart ért csapás hatásairól és hátteréről is beszélt.
Makro / Külgazdaság Üzbegisztán után Kazahsztánban terjeszkedik az OTP?
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 14:59
Egy hétvégi hírnek jártak utána az Erste Befektetési Zrt. elemzői.
Makro / Külgazdaság Meglepte az elemzőket az euróövezet októberi konjunktúraindexe
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 13:35
Az elemzők által vártnál sokkal jobban javult a befektetők hangulata, bár még mindig borúlátátó az euróövezeti Sentix GmbH gazdaságkutató intézet hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Megvertük az európai uniós átlagot kiskereskedelmi fronton
Imre Lőrinc | 2025. október 6. 12:12
Az euróövezeti kiskereskedelmi forgalom nőtt júliushoz képest, az Európai Unióé stagnált.
Makro / Külgazdaság Sosem látott modell, új holdingba tömörül a hazai védelmi ipar
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 11:00
A 4iG csoporthoz tartozó 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT) és az állami tulajdonú N7 Holding három fontos megállapodást írtak alá, amelyek célja, hogy létrehozzák Magyarország első, állami és magántőke bevonásával működő védelmi ipari holdingját. A projekt célja, hogy egyetlen szervezetbe fogják össze a hazai hadiipar meghatározó szereplőit, növelve ezzel a magyar védelmi technológia versenyképességét és exportlehetőségeit – olvasható a közleményben.
Makro / Külgazdaság A forint is segített: rég nem látott szinteken a használtautó-import
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 10:45
Óriási lendületben a piac, de a géppark nem tud érdemben fiatalodni.
Makro / Külgazdaság Ez már látványos: megint csökkennek az üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:26
Csökken a Brent, örülhetnek a hazai autósok.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nagy fordulatra utalt a kata ügyében
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:01
A KATA-adózás kiszélesítéséről egy podcastban beszélt a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Visszatért az élet a boltokba, de azért ez még nem áttörés
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 08:30
A kiskereskedelmi forgalom augusztusban az előző év azonos időszakit 2,4 százalékkal, a júliusit pedig 0,8 százalékkal haladta meg.
Makro / Külgazdaság Ez aztán meglepetés: csökkentek a kgfb-díjak
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 08:05
Az idén több mint félmillió kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötöttek az autósok a Netrisknél, ami 14 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az autókra vonatkozó kgfb-szerződések átlagdíja eközben 3 százalékkal mérséklődött.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG